Skocz do zawartości

Instalacja 12V - zagwozdka


Speedy

Rekomendowane odpowiedzi

Od początku:

W instrukcji przyczepy (tak,tak ...posiadam takową) jest napisane,że na 12V powinna chodzić lodówka (osobny bezpośredni kabel wprost z wtyczki samochodowej - to działa), oświetlenie w kuchni ( nie działa) oraz krany (też nie działają).

Mam "rozdzielnie" o nazwie Miko mk90, która wygląda tak: post-10026-0-11832800-1345711192_thumb.jpg

Zarówno na wejściu i jak i wyjściu ze skrzynki pojawia się prawidłowe napięcie (choć dziwi mnie,że wychodzący kabel 12V jest tylko jeden - prawy skrajny na zdjęciu).

W kostce pod zlewem kuchennym również jest 12Vpost-10026-0-93229700-1345711349_thumb.jpg

Niestety nie włącza się pompka wody ( bez względu na to który kran odkręcam). Ostatnio wymieniałem kran w kuchni - jest możliwe,że kabelki wpiąłem w złe miejsca w kostce i stąd taki efekt?

 

podpowiedzcie ,co i jak sprawdzić zrobić, żeby doprowadzić tą instalację do pełnej funkcjonalności ( w przyszłości chciałbym mieć akku i solara), tak ,żeby działało:

oświetlenie jakiekolwiek,

woda zimna w kuchni i łazience

spłuczka w kibelku

ciepła woda (da się? Truma jest ,ale to chyba raczej na 220V...)

 

Dodam,że na 220v wszystko śmiga jak należy

Edytowane przez Speedy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak na 230V wszystko Ci działa to nie będzie to raczej wina źle złożonej kostki pod kranem.

Lodówka działa zazwyczaj na osobnym "+" postacyjkowym, a oświetlenie i pompki na stałym. Sprawdź na gnieździe w aucie czy ten stały "+" ma napięcie, jak w aucie będzie napięcie to musisz poszukać w miejscu gdzie kable wchodzą do przyczepy. To co pokazałeś na zdjęciu to elektroblok który robi z 230v 12v i takie tam, a dodatkowo powinieneś mieć puszkę gdzie wszystkie kabla z auta wchodzą i są na listwie odpowiednio pospinane. Nie wiem jak w Twojej przyczepie ale w Hobby taka puszka była pod przednim łóżkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No własnie zagwozdka polega na tym,że prąd przechodzi z samochodu do energobloku ( 2 od prawej kabel to wejście 12v - jest to nawet opisane i widoczne na zdjęciach). Dochodzi tez napięcie do kostki pod kranem, ale nic się dalej nie dzieje. Myślę ,że problem z brakiem przepustu między samochodem a odbiornikiem (energoblokiem) możemy skreślić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdej instalacji masz 3 połączenia, nie pamiętam teraz już jak one szły ale dwa masz od pompki a u mnie 3 szlo jako plus do oświetlenia lodówki, chyba hmm.gif.

Natomiast mi bardziej chodziło o to żebyś sprawdził polaczenia przy samej pompce, czy po odkręceniu kranu dochodzi do niej napięcie, przy zbiorniku z wodą masz następną kostkę.

Inna sprawa mówisz że światło Ci nie działa i kibelek, a tam przypuszczam że masz osobną pompkę, więc raczej na 99% nie będzie to sprawa tej kostki i kranu tylko gdzieś po drodze tracisz prąd przy zasilaniu z auta. Może masz gdzieś przy elektrobloku bezpiecznik jakiś wybity na 12v albo coś wyłączone, bo widzę na zdjęciu że tam jakiś przycisk Ci luzem leży.

Lodówka idzie Ci najprawdopodobniej przewód bezpośrednio z auta a reszta leci przez elektroblok, może tu coś jest nie halo szczególnie jak mówisz że do niego prąd dochodzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten biały przełącznik tojakiś zabezpieczenie przeciążeniowe (oryginalnie był inny).poniżej fragment z instrukcji opisujący jego działanie

 

Supply socket (230V power supply)

The 230V power supply is provided via socket and coupling in accordance with CEE 17 (Europe stan- dard).

The supply socket is located on either the left- or right-hand side of the vehicle, depending on type and model.

The power supply is established as follows: –Release hinged cover (1) at the bottom and

swing upwards.

–Link up power cable with the supply socket. This requires that the hinged cover of the coupling is raised until it clicks into place behind the aligning plug on the socket.

–Fold down hinged cover (1) to protect the con- nector assembly. To disconnect the connector assembly, proceed in the reverse order. How- ever, it is necessary to ensure here that prior to pulling out the coupling the blue lever is pressed downwards.

Fault-current circuit breaker

The fault-current circuit breaker is located in the wardrobe. This fault-current circuit breaker is used not only for personal safety but also for line pro- tection. For personal safety the circuit breaker switches off at a fault current of 10mA.

In the case of line protection, the power supply cuts out under an excessive load (above 13A) or in the event of short circuit. The connecting bridge (1) will then automatically jump down- wards. To restore the power, press connecting bridge (1) upwards again.

Every time an item is added to the power supply system, the circuit breaker must be checked in this way. If the connecting bridge is in the up position, then the circuit breaker is switched on. Fault-current circuit breaker (2) jumps out approx. 0.2 cm when the 12V system is overloaded. By pressing in the fault-current circuit breaker (2), you can restore the 12V system to use. If the fuse jumps out repeatedly, then there is a fault in the system

 

 

 

Generalnie kabel z pompki wchodzi do kostki pod zlewem ( tej na zdjęciu).na kostce jest 12v.....tzn było dopóki w skutek moich eksperymentow, nie uszkodziłem tego

post-10026-0-79458800-1345741100_thumb.jpg

 

 

Ok.przekaźnik namierzyłem.8 zeta i po strachu.

Ciągle nie rozumiem jednak problemu z brakiem napięcia na pompce.

A tak przy okazji: na jakiej zasadzie działa mikser ciepła/zima woda?

Edytowane przez Speedy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, krok do przodu: przy podłączeniu zewnętrznego akumulatora pod wyjście 12v z elektrobloku,wszystko bangla jak należy.

.Wydaje się jasne,że wina tkwi w elektrobloku,tylko jakim cudem bylo jednak wczesniej napiecie na kostce pod zlewem,a jednak nic nie działało?

Edytowane przez Speedy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W instalacji przyczepy jest przekaźnik, który przełącza zasilanie 12 V przy podłączonym napięciu 230 V jest włączony i podaje napięcie obwodu pompek i oświetlenia 12V. Gdy wyłączysz 230 V przekaźnik wyłącza się jednocześnie zwierając styki które podają napięcie z instalacji samochodu. Może ten przekaźnik ma sklejone styki.Wyślę Ci w załączniku instalację z Hobby (wszystkie są podobne) może to Ci coś rozjaśni. W niektórych przyczepach są bezpieczniki od pompek i oświetlenia. Podłączenie diod LED i aku oraz zasilanie lodówki jest dołożone w trakcie przeróbek inastalacji.

instalacja w Hobby dla Blusme....pdf

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może wszystko jest prawidłowo, tylko Twoje oczekiwania nie zgadzają się z konstrukcją?

W Knausie miałem tak jak Ty, 12V dla lodówki szło z auta, natomiast 12V dla światełek , pompek itp szło z ebloku (przez trafo z 230V/12V)

Klasyczna konstrukcja, przeznaczona do biwakowania pod prądem.

.

Nie szukałem błędów czy uszkodzeń, tylko przerobiłem nieco eblok, założyłem filtr, dopasowałem napięcie i dorobiłem instalację na akumulator pokładowy.

I w takiej postaci ją sprzedałem.

U mnie "ten" przekaźnik pełnił rolę ROZłącznika, by napięcie z trafa(ebloku) nie dostało się do aku w aucie bo ono absolutnie nie nadaje się do ładowania , mimo umownego tam napięcia 12V

 

Może po prostu szukasz dziury w całym a konstrukcja jest fabrycznie sprawna.

Edytowane przez WojtEwa (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety nie jest. Akumulator podłączony za elektroblokiem ...i wszystko działa.

Dodatkowo kolejny cytat z instrukcji:

Living area

In the vehicle, two separate power supply circuits have been laid: –12V DC – 230V AC

12V power supply

Only the water pump and part of the living room lighting (washroom light and kitchen light) are sup- plied via the 12V power supply in the vehicle. Please note: the power supply unit is not designed for additional 12V electrical loads. The power supply unit is located in the wardrobe. A vehicle fuse (3) prevents the device from being de- stroyed in the event of a short circuit.

230V power supply Warning!

Only trained personnel should carry out work on the 230V power supply.

The following power-consuming devices in the ve- hicle are supplied by the 230V power supply: – power sockets – refrigerator –heating and hot water boiler – Truma Therme water heater – lighting

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety nie jest. Akumulator podłączony za elektroblokiem ...i wszystko działa.

(...)

 

Pewno że działa i działać będzie, jego potencjał zastępuje napięcie 12V wytwarzane w ebloku z 230V

Tylko nie podpinaj teraz 230V bo zagotujesz ten akumulator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akku podpięty był tylko do testu-żeby zobaczy które z urządzeń wymienionych w instrukcji, faktycznie działa.

Zastanawiam się czy jest możliwe żeby na wyjściu do ebloku, pomieszana była polaryzacja.lodówka jest na bezpośrednim kablu wprost z gniazda samochodowego, ale po stronie przyczepy ma wspólna masę z zasilaniem 12v.Skoro lodówka działa, to zasilanie siłą rzeczy też powinno działać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.