Skocz do zawartości

Gniazdo 13pin, moduł CAN a grubość kabkli


Speedy

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem.

Jako bardzo początkujący staram się rozwiązać problem takiego podłączenia gniazda 13 pinowego, aby prawidłowo działała lodówka. Wyczytałem na tym forum,że lodówki , do prawidłowego działania, potrzebują instalacji o przekroju min 6mm. Obecnie mam zainstalowane gniazdo 7pin przez moduł UniKIT2 PS. Niestety kable użyte w w całej instalacji mają max 2 mm (identycznie jest w przypadku zestawu 13 pinowego, UnkIt 3PS - można to zobaczyć na schemacie )

No i teraz pytanie: czy na takiej instalacji ,lodówka ma szanse działać czy trzeba coś pozmieniać (jeżeli tak to co? Sam kabel z + idący do modułu i między modułem a gniazdem?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:sciana: tez czolem

ojj 6mm2 chyba ktos ma chlodziarki w przyczepie i wiecej niz jedna smirk%281%29.gif moim zdaniem wystarczy 2.5 mm2.Sam takie kable mialem i mam nadal.Z innej polki to mogles nabyc dedykowana wiazke 13 pin dla szyny CAN

Edytowane przez rafall (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie nie za bardzo mogę , bo mam nie oryginalne czujniki cofania i oryginalny moduł/wiązka mi ich nie będą w stanie zdezaktywować (bo nie są wpięte w CAN'a). Jeżeli ta instalacja jest ok, to nie będzie problemów z podpięciem. Jak mówisz, że 2mm starczą to jestem happy. Dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Speedy z tymi przewodami to nie do końca tak.

Z obserwacji kolegów na forum przekrój 2,5mm kw może być za mały do prawidłowej pracy lodówki na 12V. Spadek napięcia po prostu jest zbyt duży, żeby lodówka dobrze funkcjonowała.

Wszystko zależy od instalacji w aucie, przyczepie, wtyczki, słowem od wszystkich elementów układu.

Na forum jest sporo tematów o zasilaniu lodówek - poszperaj, poszukaj a zobaczysz, że nie jest do końca to takie proste jak pisze rafall.

 

Najprościej sprawdź jakie masz napięcie na wejściu do lodówki przy kablach 2,5mm kw. Jak będzie zdecydowanie niższe niż w samochodzie to masz odpowiedź czy warto zmieniać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie nie za bardzo mogę , bo mam nie oryginalne czujniki cofania i oryginalny moduł/wiązka mi ich nie będą w stanie zdezaktywować (bo nie są wpięte w CAN'a). Jeżeli ta instalacja jest ok, to nie będzie problemów z podpięciem. Jak mówisz, że 2mm starczą to jestem happy. Dzięki

Praktyczne pomiary pokazują, że te 2mm2. to sporo za mało, aby na grzałce 12 V było takie napięcie jak na akumulatorze w samochodzie. Po pomiarach wyszło że dopiero przewody o przekroju 6mm2 dają minimalny spadek napięcia na nich. Możesz zrobić jak radzi Ci rafall, ale lodówka w czasie jazdy zasilana 12 V nie będzie dobrze chłodzić - będzie się wszystko rozmrażało. Wierz mi mam to dokładnie przećwiczone. Wielu to krytykuje, a ja mam w lodówce w czasie jazdy naprawdę wszystko dobrze schłodzone. A wybór należy do Ciebie.

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No własnie czytałem takie opinie i stąd moje wątpliwości: chodzi głównie o moduł. Co z tego ,że pociągnę gruby kabel z akumulatora ,kiedy i tak muszę wpiąć się z nim do modułu. Moduł mnie martwi, z samym kablem nie mam problemu,żeby go bezpośrednio z akumulatora pociągnąć na tył ( ale tak połaczyć, żeby lodówka chodziła "po zapłonie")

 

Ale,ale...zerknijcie proszę jeszcze raz na schemat z pierwszego posta: czy mi się wydaje ,czy na odpowiedni pin w gniazdku wychodzi finalnie 3x2mm??

 

Eeee nie ,już sobie odpowiedziałem. Tak na prawdę gruby kabel trzeba puścić od aku do pinu 9 (przez niebieski bezpiecznik)... tylko wtedy + będzie chyba cały czas (bez względu na zapłon. Trochę ryzykowne jak dla mnie.

Edytowane przez Speedy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eeee nie ,już sobie odpowiedziałem. Tak na prawdę gruby kabel trzeba puścić od aku do pinu 9 (przez niebieski bezpiecznik)... tylko wtedy + będzie chyba cały czas (bez względu na zapłon. Trochę ryzykowne jak dla mnie.

 

Speedy lodówka na 12V zasilana jest z pinu 10 (+) i 13 (masa). I te przewody powinny być grube. Z 9 idą rzeczy na stałe zasilane z akumulatora auta czyli np. pompki wody i niektóre punkty oświetlenia.

Pamiętaj, że przewód masowy tak jak i plusowy jest ważny. Sens ma zamiany na grubszy obydwu przewodów na raz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ,że oba trzeba zmienić to oczywiste (tematu masy nie poruszałem, bo to akurat najprostsze do zrobienia). + na pinie 10 (na schemacie czarny(?) kabel 2.0mm) widzę że omija moduł, więc teoretycznie też nie powinno być problemu.... pod warunkiem ,że uda się znaleźć odpowiednio gruby +po zapłonie ,żeby się do niego wpiąć. Przychodzi mi do głowy jedynie stacyjka,ale może ktoś zna lepsze miejsce? (Ford S-max)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://forum.karawan...07-lodowka-12v/

Lesza1973 napisał:

 

Hejka!

 

Lodóweczka na 220 V chodzi żleta. Na gazie nie sprawdzałem. Problem pojawia się po załączeniu 12 V. Mianowicie chłodzi beznadziejnie. Nie ma mowy o szronie na rurkach zamrażalnika. Nawet schłodzona przez 230 V przez 2 dni po przełączeniu na 12 po 2-3 godzinach nie ma śladu po szronie :hmm: . Pobór prądy na 12 V niecałe 7 A, czyli moc około 84 W. Kratka zewnętrzna (plastikowa) ciepła ledwo wyczuwalnie - przy 220V jest zdecydowanie ciepła. Nie znam typu lodówki ale to Electrolux.

 

Jak ktoś coś wie to poproszę o info. Z góry dzięki.

 

Pozdro!

Masz za małe przekroje przewodów do lodówki. Ostatnio dostałem trochę papierów do przyczep i w instrukcji do lodówki Elektrolux RM 4230 pisze gdy przewody do lodówki mają do 9 m długości ich przekrój ma mieć 2,5 mm kw. gdy dłuższe niż 9 m to ich przekrój musi mieć 4 mm kw. Ponad to przewód masy też musi mieć odpowiedni przekrój w nim sumują się wszystkie prądy, więc co najmniej 4 mm kw.( w wielu przyczepach tak jest, pozostaje tylko instalacja w samochodzie) Ja swoim samochodzie zrobiłem instalację jak w załączniku. Nie boję się o akumulator gdy wyłączę silnik. Przekaźnik musi mieć rozdzielone styki od cewki .

 

Twoje slowa Ed

Edytowane przez rafall (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://forum.karawan...07-lodowka-12v/

Lesza1973 napisał:

 

Hejka!

 

Lodóweczka na 220 V chodzi żleta. Na gazie nie sprawdzałem. Problem pojawia się po załączeniu 12 V. Mianowicie chłodzi beznadziejnie. Nie ma mowy o szronie na rurkach zamrażalnika. Nawet schłodzona przez 230 V przez 2 dni po przełączeniu na 12 po 2-3 godzinach nie ma śladu po szronie :hmm: . Pobór prądy na 12 V niecałe 7 A, czyli moc około 84 W. Kratka zewnętrzna (plastikowa) ciepła ledwo wyczuwalnie - przy 220V jest zdecydowanie ciepła. Nie znam typu lodówki ale to Electrolux.

 

Jak ktoś coś wie to poproszę o info. Z góry dzięki.

 

Pozdro!

Masz za małe przekroje przewodów do lodówki. Ostatnio dostałem trochę papierów do przyczep i w instrukcji do lodówki Elektrolux RM 4230 pisze gdy przewody do lodówki mają do 9 m długości ich przekrój ma mieć 2,5 mm kw. gdy dłuższe niż 9 m to ich przekrój musi mieć 4 mm kw. Ponad to przewód masy też musi mieć odpowiedni przekrój w nim sumują się wszystkie prądy, więc co najmniej 4 mm kw.( w wielu przyczepach tak jest, pozostaje tylko instalacja w samochodzie) Ja swoim samochodzie zrobiłem instalację jak w załączniku. Nie boję się o akumulator gdy wyłączę silnik. Przekaźnik musi mieć rozdzielone styki od cewki .

 

Twoje slowa Ed

 

To jest teoria, która nie bardzo pokrywa się z praktyką. Owszem napisałem to kiedyś - przed pomiarami, zmieniłem zdanie po praktycznych pomiarach i tego się teraz trzymam. I nie mówię, że wszyscy tak muszą robić ja tylko przedstawiam to co wiem na ten temat.

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W oryginalnej instrukcji Dethleffsa z 2007 roku są podane przekroje przewodów. 1,5 mm2 dla oświetlenia i 2,5 mm2 pozostałe (lodówka też ). P-pa jest duża więc w mniejszych jest tak samo.

W realu lodówka słabo chłodzi w czasie pracy na 12V. Ponieważ producenci oszczędzają na wszystkim, więc niejednokrotnie przewody miedziane są chińskie - 30% miedzi w miedzi. Kolega, poducent przewodów, sprawdzał dlaczego chińskie przewody są tak tanie. Producenci uważają nas, właścicieli p-p, za lekkich półgłówków i wciskają rozwiązania jak najtańsze, najprostsze a nie najlepsze. I wcale nie muszą być trwałe. Byle poza okres gwarancji. Norma podaje przekroje przewodów do haka dla aut wynosi 2,5 mm2. Trudno podpierać się normami - tam rządzą pieniądze producentów. lub zaleceniami unijnymi - tam rządzą banki.

Każdy z Was może podać na to przykład.

Natomiast fizyka jest jedna i jej praw nijak nie da się obejść.

Dlatego Ed ma rację a rzeczywistość jest taka jak opisałem i taka jaką macie w swoich p-kach.

Pozdrawiam serdecznie zwłaszcza tych, którzy chcą poprawić producentów - mogą mieć sporo pracy.

AH

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaki jest problem zastosować przewody 6 a nawet 10mm gdy przy module wychodzi 2mm?

 

Wykorzystaj te z modułu jako sterowanie(sygnały) do wysterowania przekaźnika który bedzie Ci załączał napięcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wszystkim za rady. Finał jest taki: 2 newralgiczne kable (lodówkowe) idą z pominięciem modułu -zastosuje więc 6mm. Dodatkowa informacja dla tych co kiedyś staną przed podobnym problemem: nie ma sensu zmieniać modułu z 7 pin na 13 pin - zamiast tego zmienić samo gniazdo na 13 pin ,do którego poza już posiadanymi złączami ( ze starego gniazda 7 pin, idącymi przez moduł), należy dociągnąć tylko 3x masę i raz 12V po zapłonie. Nie będzie co prawda świateł cofania, ale te wymagane są zdaje się w przypadku przyczep z DMC powyżej 3,5 lub 7t

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.