Skocz do zawartości

Ciepłe opony


misiek_uk

Rekomendowane odpowiedzi

Po ostatniej trasie 285km z jednym postojem na obiad, zauważyłem że opony są cieplejsze od felg, była to znaczna różnica, i tylko w przyczepie były takie ciepłe. Nie mówię o jakiejś tragicznej temperaturze, ale odczuwalna różnica, opony jakie są to 165/80 r13 83T .

Wiem że T jest do 118 mil/h to jest 188km/h. Średnia prędkość to jakieś 90 - 95km/h po autostradzie. I tak myślę czy przypadkiem nie trzeba myśleć o szerszych oponach? [ Jak tak to jak z koleinami na szerszych oponach] Czy może takie zjawisko jest normalne ?

 

PS. jaki najlepszy bieżnik opon do cepki [kierunkowe, asymetryczne, czy jakies inne]?

Edytowane przez misiek_uk (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W mojej przyczepce też się tak grzeją rozmiar opony mam taki sam jak ty , w lecie jest najgorzej są bardzo ciepłe ocierać nic nie ociera ?Powietrze bije do nich 2,8 bar ,myślę że to jest z przeciążenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyczyn może być wiele, za miękka mieszanka lub nawet zła zbieżność kół. Widziałem taki przypadek gdzie niepoprawnie zamontowane osie powodowały grzanie się i szybsze zużycie opon.

Najlepiej zacząć od pomiaru temp. opon i sprawdzić u producenta ich temperatury pracy. Potem pojechałbym na pomiar geometri. Jakie masz osie w tej przyczepie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, niewiem czy to pomoze, jest to belka sktetna alko, kola na lozyskach stozkowych na 5 śrub i felgi 13". Data na oponach to 2007. Pierwszy raz założone na felge rok temu. Tak czy inaczej z racji ich wieku przed nastepna wieksza trasa je zmienie, warto myslec o szerszych? Waga cepki to 950kg na pusto z predkosciami do 120km/h

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opony przy przyczepie mogą być cieplejsze niż w aucie Nie jest to jakaś kolosalna różnica ale wyczuwalnie mogą być troche cieplejsze Spowodowane jest to inną praca opoiny niż ta na samochodzie gdzie mamy inny nacisk trakcje itd Przy dłuższych trasach miałem prawie zawsze troszke cieplejsze opony w przyczepie niż w aucie I to nie tylko przy kempingu ale przy towarówce też Tam też zauważyłem że czym więcej ładuje różnica temp większa

 

 

Co do szerokości opon to bym nie kombinował i zostawił szerokość zalecaną przez producenta :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opony z indeksem C załatwiłyby sprawę , ale ten rozmiar chyba nie występuje.

Dlaczego się grzeją?

1 oś w przyczepie to bardzo często w czasie jazdy niemal cały ciężar p-py ułamkami sekund przenoszony jest na jedno bądź drugie koło.

Takie obciążenie powoduje gwałtowne zmiany ciśnienia w danym kole i tak na zmianę.

Owe zmiany ciśnienia, nie rzadko wzrastają dwukrotnie a nawet więcej, często nawet do granicy wystrzału, co przecież się zdarza bo powietrze w tych oponach od zwiększania ciśnienia nagrzewa się.

Efekt bardzo podobny do efektu pompki rowerowej

Sprawdź: zatkaj palcem wylot pompki i kilka razy dynamicznie spręż powietrze wewnątrz.

Schładzające "rozprężanie" raczej tam nie występuje, bowiem minimalne ciśnienie, to ciśnienie robocze @20stC.

Edytowane przez WojtEwa (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli trzeba zmienic powietrze na gas i zobaczyc roznice, w ksiazce mam od 155 do 185 szerokosc opony ale skoro to norma nie ma co kombinować, spr z gazem i tak mam w aucie gas do nabicia przed wyjazdem do pl, wiec podjade calym zestawem to zrobic,

 

Ps. Ma ktos zbedna felge. Potrzebuje na zapas 13" na 5 śrub.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak szukasz felgi to zgłoś się do Ariela "Przyczepy-wiola" :-] napewno coś Tobie znajdzie :ok: Ja też szukałem 13" 5x112 i był spory problem u lokalnych "gumiarzy" :bzik: a Ariel załatwił sprawe w mgnieniu oka :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waga cepki to 950kg na pusto z predkosciami do 120km/h

 

Zwróć uwagę, że indeks nośności opon które posiadasz to 83. To oznacza max. nośność opony 487 kg. Razy 2 daje 974 kg. Przy wadze cepki którą podajesz opony pracują na granicy dopuszczalnego obciążenia - muszą się grzać to wynika z konstrukcji. Jeżeli dojdzie do tego jeszcze za niskie ciśnienie ( nawet tylko 1 - 2 dziesiąte bara ) efekt grzania jeszcze się spotęguje ! Zanim zaczniesz wymieniać opony pokombinuj z ciśnieniem ( ale bez przesady - zobacz jakie max. ciśnienie podaje producent na oponie :smirk: ). Gdybyś kupował inne kapcie poszukaj z większą nośnością. W tym rozmiarze nie będzie to łatwe ale powinieneś jakieś znaleźć. :przyczepa:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

Potrzebuje na zapas 13" na 5 śrub.

 

A nie byłby wygodniej zapasówkę w sprayu z wężykiem wozić?

Od... 8-10 lat tak jeżdżę, a z przyczepą od kiedy mam to tylko tak.

Ubytki ciśnienia a nawet spadek do zera toto coś sprawę załatwi. Łapki czyste i brandzlowania na drodze nie ma.

Użyłem 3 razy, w tym raz w ramach pomocy kobiecie na drodze.

No, fakt, jak oponka strzeli toto szans nie ma, ale to jest dużo mniejsze prawdopodobieństwo zdarzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam najczęściej grzanie się opon to wynik za małego ciśnienia .Generalnie nie pilnujemy tego tak ważnego zalecam używanie miernika ciśnienia bo te w kompresorach na stacjach pokazują bardzo dziwne odczyty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WojtEwa, mam takie coś, ale rączki też mam i jednak wolę zmienić kolo.

 

Beruang, jedyne następne po 83 znalazłem 87, ile one będą miały?

 

Boziu62, cisnienie mam 2,8 bara tak samo jak kolega Waldek00x

 

Na tą chwilę zmienie powietrze na gas, i jak znajde temat to napiszę czy coś się zmieniło

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie byłby wygodniej zapasówkę w sprayu z wężykiem wozić?

 

Wiesz jak to jest, przetniesz oponę 1000km od domu, 200 od cywilizacji, akurat jak będzie lało i wiało hehe%281%29.gif

mam gaz i zapas musi jeździć w bagażniku to nie zdecydowałem się na spray,

i miesiąc temu miałem okazje się przekonać że była to dobra decyzja, jakaś blacha rozcięła oponę tak że dwa palce można było wsadzić

spray byłby chyba bezużyteczny ?

ja w dalekie trasy to wrzucam nawet pełnowymiarowe koło zapasowe (na co dzień mam dojazdówkę)

 

a jak komuś w przyczepie przeszkadza zapas, to można go wrzucić pod spód i problem praktycznie znika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.