Skocz do zawartości

Nieuczciwy handel w sieci


jacekwwa

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

Znalazłem taki artykuł na onet.pl:

 

http://biznes.onet.p...8,1,prasa-detal

 

W związku z tym, że my również (jako spora grupa potencjalnych klientów) możemy znaleźć się (lub nawet już jesteśmy - co potwierdzają zdarzenia z niedalekiej przeszłości) na celowniku nieuczciwych sprzedawców, warto być świadomym, że takie praktyki są stosowane.

 

 

Uwaga na fałszywe opinie o produktach

31 sty, 14:5101233d99c1209956ccad0aed5cb5c8a5,16,1.jpg

W brutalnym świecie internetowego handlu, gdzie oferta konkurencji jest dostępna na kliknięcie, sprzedawcy gotowi są zrobić wszystko, by sfinalizować transakcję. Niektórzy pomagają sobie w sprzedaży, anonimowo zamieszczając pochwalne recenzje swoich produktów. Jest jeszcze prostsza metoda: można zaproponować klientowi zwrot pieniędzy w zamian za pozytywną opinię.

Gdy w ubiegłym miesiącu w serwisie Amazon.com kończyła się akcja promocyjna VIP Deals, polegająca na tym, że każdy klient, który zakupił skórzany futerał do tabletu Kindle Fire otrzymywał zwrot gotówki, nabywcy tego produktu wychwalali go pod niebiosa, wypisując pochwalne peany, jakie niegdyś zarezerwowane były dla osobistości pokroju Kim Dzong Ila. Setki kupujących uznały futerał za rewelacyjny towar. Pisano, że to ideał, dokładnie to, czego potrzebowali, by osiągnąć pełnię szczęścia. I że zdecydowanie wart jest pięciu gwiazdek.

 

Dziś, gdy kolektywna mądrość tłumu coraz częściej zastępuje tradycyjną reklamę, pozytywne opinie nabywców są paliwem napędzającym ryczące silniki e-handlu. Oferta VIP Deal dowodzi, jak wielką wagę przykładają sprzedawcy do tego rodzaju opinii, i że gotowi są odwołać się do różnych metod, by „ograć” system.

 

 

 

Fałszywymi recenzjami zainteresowali się amerykańscy ustawodawcy. Wzięli pod lupę kilka firm, które w nieuczciwy sposób wabią klientów, ale wątpliwe, by były to odosobnione przypadki. – Reklama udająca artykuł prasowy to znany problem, ale teraz objawia się w zupełnie nowych formach – mówi Mary K. Engle, dyrektor ds. praktyk w reklamie przy Federalnej Komisji Handlu (FTC). – Jesteśmy bardzo zaniepokojeni.

 

Procederem zainteresowali się też naukowcy, jak Bing Liu, profesor informatyki z Uniwersytetu Illinois w Chicago, który próbuje stworzyć wzór matematyczny pozwalający rozróżnić fałszywą pochwalną recenzję. – Ludzie polegają na recenzjach i przed dokonaniem zakupu czytają opinie o produkcie i firmie, stąd coraz większe nagrody za fałszywe pochwały – tłumaczy Liu. – To bardzo tani marketing.

 

W ciągu jednego tygodnia 310 z 335 recenzentów wystawiających opinię o czarnym skórzanym etui Vipertek VIP Deals, przyznało produktowi pięć gwiazdek, a niemal wszyscy pozostali cztery gwiazdki. Pochwały wydawały się szczere, choć od czasu do czasu ktoś zdradzał: ÔÇťGdyby nie zwrot, przyznałbym 4 zamiast 5 gwiazdek”.

 

VIP Deals, firma specjalizująca się w skórzanych futerałach na tablety i paralizatorach zaprzecza, jakoby po cichu składała klientom propozycje reklamowe. ÔÇťTo całkowita pomyłka” zapewnia w mailu przedstawicielka firmy o imieniu Monica.

 

Tymczasem troje klientów, którzy wystawili opinie, otwarcie przyznało, że taka była umowa. Szukając pokrowca na nowy Kindle Fire trafili na strony VIP Deals, z ofertą za mniej niż 10 dolarów plus koszty przesyłki (oficjalna cena to 59,99 dolarów). Po zamówieniu towaru w przesyłce znaleźli list zapraszający do ÔÇťnapisania opinii o produkcie w serwisie Amazon”. ÔÇťW zamian za recenzję zwrócimy ci koszty zamówienia – będziesz mieć produkt za darmo”, zachęcano.

 

Ta oferta wzbudziła podejrzliwość Anne Marie Logan, farmaceutki ze staniu Georgia. – Zastanawiałam się, czy to na serio – przyznaje. – Ale zwrócili mi pieniądze. Myślicie, że to nieetyczne?

 

Choć autorzy listu nie domagali się pięciu gwiazdek wprost, sugerowali, że to jest oczekiwana ocena. ÔÇťChcemy uzyskać od Was 100 proc. najwyższych ocen: idealne pięć gwiazdek!”.

 

Sprzedawca, który nie ma strony w internecie, a jako adres do korespondencji podaje skrzynkę pocztową pod Los Angeles, nie odpowiedział na prośbę o komentarz. W ubiegłym tygodniu firma miała na koncie w serwisie Amazon 4945 recenzji i niemal 4,9 gwiazdek na 5 możliwych.

 

Amazon spodziewa się sprzedać w tym roku 20 mln tabletów Kindle Fire, a to oznacza, że rynek futerałów może być ogromny. Jak widać po asortymencie w serwisie, konkurencja jest bezwzględna. Skromna inwestycja wystarczyła, by produkt VIP Deals zdecydowanie wyprzedził ofertę konkurencyjnych firm, uzyskując przy tym niemal wyłącznie entuzjastyczne opinie. Klienci, jak Logan, która otrzymała to, czego chciała, pokrywając jedynie drobny koszt przesyłki, oczywiście byli zadowoleni. A i Amazon miał swój dochód.

 

Optymizmu nie zmąciło nawet tych kilku niezadowolonych. ÔÇťTo ewidentne złamanie systemu wystawiania ocen w serwisie Amazon” oburzał się klient podpisujący się jako Robert S. Pollock. Swoją opinię zatytułował ÔÇťOszustwo”. Od razu został zaatakowany przez innych klientów. Jeden z nich, także sprzedający w serwisie Amazon, przyznał, że sam nieraz dostawał i proponował takie układy. ÔÇťTo nie żadne oszustwo, a motywacja”, napisał.

 

Zgodnie z przepisami ustalonymi przez FTC należy wyraźnie zaznaczyć, jeśli istnieje związek pomiędzy sprzedającym, a promotorem produktu, bo to wpływa na wiarygodność opinii. W jednym z przypadków firma Legacy Learning Systems, handlująca muzycznymi filmami instruktażowymi, musiała w marcu zapłacić 250 tys. dolarów kary w związku z zarzutami o to, że zatrudniła osoby z zewnątrz, by te rekomendowały nagrania na jej stronie internetowej.

 

Amazon, w odpowiedzi na kopię listu od VIP Deals przesłaną przez ÔÇťThe New York Times”, zapewnił, że regulamin zabrania płacenia klientom za opinie. Kilka dni później serwis usunął wszystkie opinie na temat futerału, a sam produkt oznaczył jako ÔÇťniedostępny”. Chwilę później znikła sama strona produktu.

 

Amazon nie odpowiedział jednak na pytanie o to, dlaczego nie zareagował wcześniej, gdy klienci kwestionowali uczciwość oferty VIP Deals. Rzeczniczka serwisu odmówiła komentarza w tej sprawie. Nie wyjaśniono też, co stało się z innymi produktami VIP Deals, jak mini paralizator Vipertek VTS-880, który także został wycofany z oferty. Podobnie jak futerał miał prawie same najwyższe oceny .

 

ÔÇťKupiłem paralizator żonie i zgodziłem się, by go na mnie wypróbowała” pisał jeden klientów z entuzjazmem, jaki zwykle inspirowała firma VIP Deals. ÔÇťPowiem tylko tyle: WOW!”

 

Pozdrawiam

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 51
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

 

(...)

W brutalnym świecie internetowego handlu

(...)

 

Już dawno nikomu obcemu i niczemu (np. w TV) nie ufam.

Choćby złote klamki...

 

Jeszcze działa na mnie rekomendacja znajomych ale kieruję się przede wszystkim własną intuicją i rozsądkiem.

Najgorsze zjawisko wysysania pieniędzy z portfeli to włażenie w brudnych buciorach i ingerencja w nasze życie.

Niemniej gorszym zjawiskiem są choćby niechciane smsy z informacją prosto na ekran telefonu o wygraniu... Nagrody Naiwniaka

Najczęściej z przyzwyczajenia wciskamy klawisz USUŃ, ale w tym momencie pełni on rolę WYŚLIJ lub ODPOWIEDZ lub POBIERZ .

Szczyt chamskiego działania bo nadawca jak ta gnida , nie ujawni się a operator umywa swoje brudne łapy .

 

Jest jeszcze bardzo wiele spraw, które chciałbym na tym świecie naprawić.

Jedną naprawiłem i naprawię jeszcze jedną. Na więcej mnie nie stać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to tak jest, ale i nie do końca.

W coś trzeba wierzyć, komuś trzeba ufać.

Inaczej np. trzeba by było robić wszystkie zakupy w sklepach nie korzystając z internetowych promocji.

Tak jest. Ja zawsze sobie to tłumacze: nie ma ryzyka nie ma zabawy.

Wiem, może niezbyt zasadnie. Tylko, że trzeba mieć do ludzi zaufanie. Nie można każdego jak złodzieja traktować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostrożność to podstawa, był juz jakiś temat o wyłudzaniu drobnych kwot przez ogłoszenia na forach.

Temat stary jak e-hanel ,jesli będą naiwni to proceder będzie istniał, kiedyś na Allegro nagminnie nabijano sobie komentarze lub sprzedawano coś za 1zł dla pozytywa.Sprzedawca uzbierał kilkaset pozytywów,"zamrazał konto" na pół roku aby nie można było sprawdzic czego dotyczył komentarz a następnie bazując na dobrj reputacji wystawiał drogie przedmioty a wysyłał szmelc lub cegłe.

 

Druga sprawa to niestety atak sklepów stacjonarych na e-sklepy ponieważ jak wiadomo "internetowe psują rynek" sprzedając taniej.

 

 

 

Już dawno nikomu obcemu i niczemu (np. w TV) nie ufam.

Choćby złote klamki...

Najgorsze zjawisko wysysania pieniędzy z portfeli to włażenie w brudnych buciorach i ingerencja w nasze życie.

 

ja również nie ufam,wystarczy nie uczestniczyć w takiej ingerencji ale do tych w butach to nie dociera.

Edytowane przez piotrekbb (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostrożność to podstawa, był juz jakiś temat o wyłudzaniu drobnych kwot przez ogłoszenia na forach.

Temat stary jak e-hanel ,jesli będą naiwni to proceder będzie istniał, kiedyś na Allegro nagminnie nabijano sobie komentarze lub sprzedawano coś za 1zł dla pozytywa.Sprzedawca uzbierał kilkaset pozytywów,"zamrazał konto" na pół roku aby nie można było sprawdzic czego dotyczył komentarz a następnie bazując na dobrj reputacji wystawiał drogie przedmioty a wysyłał szmelc lub cegłe.

 

 

Dokładnie tak. A sprzedawane zdjęcie zamiast właściwego przedmiotu - proceder na dużą skalę w różnych serwisach aukcyjnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zakupy w necie to jak hazard można stracić ale również zyskać

swego czasu miałem przypadek kupując kuchenkę gazową (częściowo na na raty) nie mogłem się doczekać towaru ale jak przysłali to dwie sztuki ,jedna w jeden dzień druga w drugi dzień .Oczywiście tej drugiej nie przyjąłem

czyli sklep może i uczciwy ale straszny bałagan mieli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do czasu gdy nie musiałem korzystać - miałem mieszane uczucia co do zakupów w sieci. Ale jak już raz zrobiłem pierwsze udane zakupy w takim sklepie kolejne transakcje były nieuniknione.

Wszystko zależy od sprzedającego i jego uczciwości i podejścia do klienta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Wszystko zależy od sprzedającego i jego uczciwości i podejścia do klienta.

 

Oczywiście! Sami prowadzimy sklep internetowy z częściami samochodowymi i jakość obsługi klienta, który kupuje w naszym sklepie jest PRIORYTETEM. Ale krętaczy nie brakuje :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście! Sami prowadzimy sklep internetowy z częściami samochodowymi i jakość obsługi klienta, który kupuje w naszym sklepie jest PRIORYTETEM. Ale krętaczy nie brakuje :niewiem:

 

Żebyśmy się dobrze zrozumieli, można trafić źle z uczciwością sprzedającego jak i uczciwością kupującego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do czasu gdy nie musiałem korzystać - miałem mieszane uczucia co do zakupów w sieci. Ale jak już raz zrobiłem pierwsze udane zakupy w takim sklepie kolejne transakcje były nieuniknione.

Wszystko zależy od sprzedającego i jego uczciwości i podejścia do klienta.

 

my teraz bardzo dużo kupujemy w sieci, bywa że kilka rzeczy w tygodniu :bzik:

ale przeważnie staram się wyszukiwać oferty z odbiorem osobistym, to w 90% eliminuje wpadki ... zawsze można nie odebrać

plus też że jestem w Krk i tu ofert nie brakuje

 

w sumie największą wpadką był zakup zegarka, nie zawinił sprzedający, ale firma Casio - się wziął i zepsuł

trza było odesłać raz, a potem drugi i cena za przesyłki przewyższyła cenę "taniej" w internecie, tak to by się oddało do sklepu i po problemie

 

np ostatnio chciałem zamówić chemię do kibelka i co się okazało, że producent ma w tej samej cenie to sklep w Krk, a dojdzie koszt przesyłki 10zł

więc jadąc do domu, nadłożę z 1-2km i odbiorę osobiście :skromny:

 

 

a jeśli chodzi o opinie ... tu trzeba uważać, gorsza sprawa że IMO proceder będzie się nasilał, wraz z coraz większą popularnością sieci

Edytowane przez konrad_b (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

a jeśli chodzi o opinie ... tu trzeba uważać, gorsza sprawa że IMO proceder będzie się nasilał, wraz z coraz większą popularnością sieci

 

 

I to jest fakt. Można się mocno oszukać, dlatego zawsze przeglądam komentarze. Choć to i tak nie zabezpiecza w 100%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to jest fakt. Można się mocno oszukać, dlatego zawsze przeglądam komentarze. Choć to i tak nie zabezpiecza w 100%.

 

Wiesz, komentarze to nie wszystko..... jakiś czas temu znalazłem artykuł w necie tyczący się pisania komentarzy i opinii na zamówienie, pod firmę, towar :oslabiony:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, komentarze to nie wszystko..... jakiś czas temu znalazłem artykuł w necie tyczący się pisania komentarzy i opinii na zamówienie, pod firmę, towar :oslabiony:

 

Przecież taki artykuł masz w pierwszym poście tego tematu zlosnik.gif.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.