Skocz do zawartości

lodówka - zasilanie gazem w czasie jazdy (nie bijcie!)


Rekomendowane odpowiedzi

Zakręcenie zaworu sprawdzają na drodze policjanci austriaccy i niemieccy podczas kontroli drogowej...

 

 

Mnie nie sprawdzali  :yay: a miałem odkręcony, bo jeżdżę "na gazie"... ale za to trzymali nas na muszkach karabinów  :look:  :blagac:  :zlo:

 

A tak swoją drogą, to przymierzam sie w tym roku do solidnej przeróbki na 12V. Kiedys spróbowałem z istniejącym przyłączeniem i wywaliło mi bezpiecznik, o którego istnieniu dowiedziałem sie dopiero wtedy, jak go wywaliło i stracił się prąd w całej budzie.... Też wolałbym jeździć na 12V.... Mam gniazdo akcesoryjne w bagażniku, które powinno wystarczyć (kwestia mocy lodówki) ma ograniczenie do 120W i z niego zamierzam skorzystać. W budce nie mam przyłącza w złączu tylko w bakiście, więc jest trochę kombinacji....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pełne ładowanie alternatora następuje od ok 2500 obr/min. J

tak .. dotyczy to prędkości obrotowej  alternatora :)

przełożenie jest 2,3 do obrotów silnika.

 ... alternator ładuje na max. na biegu jałowym (14,4v) - przy włączonych światłach ma prawo spaść ciut poniżej 14v

ps.

ale nie o tym mowa :) ,... chodziło mi o zapisy w instrukcjach producentów sprzętu - taką odpowiedz juz częściowo otrzymałem  od Speedy :) dziekuje .

jak ktoś moze cos w temacie zapisów w instrukcjach dorzucić będę wdzięczny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Wczoraj spotkałam się z znajomym, który powiedział, że w czasie jazdy mogę mieć podłączony gaz do lodówki, czyli jechać z włączonym gazem  :hmm:

Czy faktycznie tak można i czy nie jest to niebezpieczne? Jakoś nie jestem przekonana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżdżąc na weekend i wracając z niego do domu lodówka normalnie chodzi na gazie. Nie zdarzyło mi się by płomyk zgasł. Piec tak samo miałem odpalony gdy zimą jechaliśmy a chcieliśmy przespać się w trasie to 2 godz wcześniej odpaliłem i także nie zgasł. Choć mam automatyczny iskrownik przy piecu więc tu mogę więcej polemizować. Przy lodówce ręczne odpalanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie lodówka chodzi non-stop od czasu pierwszego oddalenia silnika na wyjazd,a w innych okresach jak letni to i truma tak samo pracuje (oba oczywiście na gazie). Jeśli masz wyloty spalin przystosowane do podróży (płomień nie będzie gasł po drodze) to bez obaw można z tych urządzeń korzystać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgodzę się w pełni z przedmówcami. Do używania gazu w trakcie jazdy jest potrzebny specjalny reduktor i specjalny wąż przyłączeniowy.

Nazywa się to Truma MonoControl CS. Dopisek CS oznacza crash sensor czyli że reduktor w razie wypadku odcina dopływ gazu. Przewód przyłączeniowy butli również posiada wtedy bezpiecznik który odcina gaz zaraz przy przyłączu na butli.

Dodatkowo jeżeli chcesz używać gazu w trakcie jazdy dobrze jest wykonać przegląd i dostać naklejkę bodajże TUV takie coś srebrnego ważnego 2 lata. W Austrii lubią to sprawdzać.

Bez powyższego butla na czas jazdy powinna być zamknięta na zaworze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj.

Jednak taka jazda póki co tylko w PL. Za granicą butla ma być zakręcona, chyba że masz zamontowane specjalne urządzenia, umożliwiające legalną jazdę na gazie.

Jest o tym cały wątek.

Ja jednak jestem zwolennikiem prądu. W obu pojazdach mam światła dzienne, więc lodówka bez problemu działa na 12v biorąc tyle prądu co przednie lampy. Nic nie zgaśnie, nikt się nie przyczepi.

Jednak instalacja 13,pin musi być sprawna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgodzę się w pełni z przedmówcami. Do używania gazu w trakcie jazdy jest potrzebny specjalny reduktor i specjalny wąż przyłączeniowy.

Nazywa się to Truma MonoControl CS. Dopisek CS oznacza crash sensor czyli że reduktor w razie wypadku odcina dopływ gazu. Przewód przyłączeniowy butli również posiada wtedy bezpiecznik który odcina gaz zaraz przy przyłączu na butli.

Dodatkowo jeżeli chcesz używać gazu w trakcie jazdy dobrze jest wykonać przegląd i dostać naklejkę bodajże TUV takie coś srebrnego ważnego 2 lata. W Austrii lubią to sprawdzać.

Bez powyższego butla na czas jazdy powinna być zamknięta na zaworze.

Też podchodzę do jazdy na gazie sceptycznie i raczej nie będę tego praktykować. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W związku z tym, że lodówka dużo lepiej chłodzi na gazie to tuż po zakupie przyczepy zamontowałem zestaw o którym pisze Bartosz - reduktor i wąż wysokiego ciśnienia - generalnie zabawa na ok 600zł.

 

Od tamtej pory śmigam z lodówką odpaloną na gaz, co jest wygodne, bo na postojach nie myślę czy już się rozmraża,  na 230V przepinam tylko na campingach. Zrobiłem tak już pewnie blisko 10.000km i mógłbym powiedzieć, że nigdy nie zgasło, gdyby nie to, że ostatnio zgasło na promie w Cro. Wiało tam strasznie i musiał boczny podmuch zdmuchnąć płomień. Szybko się zorientowałem i odpaliłem na nowo - niestety nie mam iskrownika automatycznego. Dodam tylko, że ze względów bezpieczeństwa, zawsze mam w samochodzie gaśnicę 3kg, a w przyczepie czujnik p.poż, który da mi znać na telefon w razie W.

 

ostatnio wpadłem jeszcze na pomysł montażu termometra bezprzewodowego z sondą w okolicy palnika lodówki - mam taki do wędzarni na zapasie i chyba to zrobię. Jeżeli temperatura przekroczy tam założony poziom to momentalnie zacznie mi pikać w samochodzie. Będzie to najszybsza opcja powiadomienia mnie o pożarze, którego ryzyko moim zdaniem producent zminimalizował. Im nowsze lodówki tym są bardziej zabudowane i zabezpieczone palniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co roku robię ponad 20.000 km z lodówką włączoną na gazie. Byłem w 18  krajach. Raz mi zgasł palnik. Truma MonoControl CS

zamyka dopływ gazu w razie wypadku. W przypadku zdmuchnięcia dopływ gazu zamyka termopara. Nie ma znaczenia rodzaj iskrownika, jeśli termopara zamknie dopływ to gaz bez ponownego wduszenia zaworu i tak nie popłynie. W razie wypadku przy odkręconym zaworze na butli bez znaczenia jest, czy lodówka była odpalona czy nie. Uszkodzenie instalacji spowoduje ocięcie dopływu gazu na palnik i ulatnianie się gazu w innej części przyczepy. Dużo łatwiej spalić przyczepę instalacją 12V niż gazem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co roku robię ponad 20.000 km z lodówką włączoną na gazie. Byłem w 18  krajach. Raz mi zgasł palnik. Truma MonoControl CS

zamyka dopływ gazu w razie wypadku. W przypadku zdmuchnięcia dopływ gazu zamyka termopara. Nie ma znaczenia rodzaj iskrownika, jeśli termopara zamknie dopływ to gaz bez ponownego wduszenia zaworu i tak nie popłynie. W razie wypadku przy odkręconym zaworze na butli bez znaczenia jest, czy lodówka była odpalona czy nie. Uszkodzenie instalacji spowoduje ocięcie dopływu gazu na palnik i ulatnianie się gazu w innej części przyczepy. Dużo łatwiej spalić przyczepę instalacją 12V niż gazem.

cóż dodać więcej. Zgadzam się w 100%. Jedyny minus u mnie to to, że iskrownik manualny nie odpali płomienia sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W razie wypadku przy odkręconym zaworze na butli bez znaczenia jest, czy lodówka była odpalona czy nie. Uszkodzenie instalacji spowoduje ocięcie dopływu gazu na palnik i ulatnianie się gazu w innej części przyczepy. Dużo łatwiej spalić przyczepę instalacją 12V niż gazem.

 

rozumiem że jak ktoś nie odpala lodóki to butla zakręcona  :yes:

MonoControl CS zabezpiecza właśnie odcinek pomiędzy butlą a zaworami 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.