Skocz do zawartości

Czujnik poziomu wody


Świstak

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 61
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Czujniki porozsyłane, filmu jeszcze nie nakręciłem... Zgodnie ze starą zasadą - szewc bez butów chodzi. Tak więc w moim kamperku elektryka praktycznie nie istniała. Dziś miałem sporo roboty z instalacją 12V. Prawie skończyłem - mam już sterowanie lodówką przez alternator, ładowanie aku nadwoziowego. Jutro montaż akumulatora 220 Ah i jeśli starczy czasu - montaż czujnika poziomu wraz z filmem instruktażowym.

Jednak z maili wynika że przydała by się choć garść informacji.... Zatem po kolei, bo te informacje i tak będą potrzebne....

Układ składa się z kilku elementów:

1. panel sterowania z wyświetlaczem, piszczykiem, klawiszem i gniazdem RJ45.

2. Elektronika sterująca z listwą przyłączeniową i kablem do podłączenia panela zakończonym wtyczką RJ 45

3. Dwa komplety sond w przylutowanymi kablami koncentrycznymi

 

Do panela nie podłączamy nic poza kablem z wtykiem RJ45. Kabla w miarę możliwości nie skracamy, jeśli jednak zajdzie taka potrzeba - kolejność kabli we wtyczce musi zostać zachowana. Większość informatyków zaciskających wtyczki zwraca uwagę jedynie na pary, tu istotna jest kolejność wszystkich kabli. Kabel możemy prawie dowolnie wydłużać, stosować należy pospolity i typowy kabel UTP Kat5e i wszystkie kable łączyć 1-1 (żadnego nie krosować, nie pomijać...) Panel montujemy w wygodnym miejscu, podłączamy kabel i na tym jego montaż się kończy. Nie ma tam niczego do regulacji czy podłączania.

 

Sondy: do plastikowego zbiornika montujemy obie sondy - izolowaną i gołą. Sondy izolowanej nie należy skracać od dołu - izolacja musi pozostać szczelna. Jeśli sonda jest zbyt długa - skracamy ją od góry, po czym ponownie lutujemy lub przykręcamy gorący (środkowy) przewód kabla koncentrycznego. Sondę nieizolowaną możemy skrócić od dołu. W przypadku zbiorników metalowych nie ma konieczności montowania sondy nieizolowanej - wystarczy zbiornik podłączyć do kabla masowego. Montaż: Wiercimy otwory w górnej powierzchni zbiornika w odległości kilku - kilkunastu centymetrów od siebie, od środka w otwór wkładamy dławik, od góry sondę i dokręcamy nakrętką dławika nie zapominając o gumowej podkładce. W miarę skręcania gumka wewnątrz dławika uszczelni przelot i ściśnie sondę. Nie ma potrzeby doszczelniania silikonami, ale nie ma przeciwwskazań do dodatkowego doszczelnienia. Sonda powinna sięgać do samego dna zbiornika. Może być umieszczona po skosem. Sondy nie powinny się stykać. Kabel koncentryczny możemy skracać lub wydłużać.

 

Elektronika:

W pudełku elektroniki znajdziemy płytkę z listwą zaciskową i potencjometrami wieloobrotowymi. Nie kręcimy potencjometrami - są to dzielniki napięcia do pomiaru napięć akumulatorów i zostały już skalibrowane.

Przyłącza od lewej:

Czuj1+ Sonda wody białej - przewód gorący (środkowy)

Czuj1 - Sonda wody białej - przewód masowy (oplot)

Czuj2 + Sonda wody szarej - przewód gorący (środkowy)

Czuj2 - Sonda wody szarej - przewód masowy (oplot)

Przek + dodatkowy przekaźnik (opcjonalnie)

Przek - dodatkowy przekaźnik (opcjonalnie)

Aku2 + + akumulatora rozruchowego/samochodowego (opcjonalnie)

Aku2 - masa (opcjonalnie)

Zasil + + akumulatora nadwoziowego przez wyłącznik

Zasil - masa

 

Działanie:

Po podłączeniu kabli i podaniu napięcia urządzenie uruchomi się. Tekst powitalny, nick użytkownika dla którego urządzenie zostało wykonane i przejście do głównej pętli:

- pomiar poziomu wody białej

- pomiar poziomu wody szarej (o ile został uruchomiony w opcjach)

- pomiar napięcia akumulatora nadwoziowego

- pomiar napięcia akumulatora rozruchowego (o ile został uruchomiony w opcjach)

Ekrany zmieniają się co kilka sekund przez 30 sekund, po czym podświetlenie zostaje wyłączone, a na wyświetlaczy pozostaje napis "Poszedłem spać, ale wciąż czuwam". Jeśli wszystkie parametry są OK - napis ten jest wyświetlany przez cały czas, jeśli jednak poziom wody białej spadnie poniżej 20%, poziom wody szarej wzrośnie powyżej 80%, napięcie któregokolwiek akumulatora będzi zbyt niskie - zostanie wyświtlony odpowiedni komunikat, podświetlenie mignie raz na kilka sekund (błysk) oraz piszczyk uruchomi się na 50 ms (o ile został uruchomiony w opcjach). Krótkie naciśnięcie klawisza spowoduje uruchomienie podświetlenia i przejście do pętli głównej.

 

Kalibracja:

Aby przejść do menu kalibracji należy długo przytrzymać klawisz na panelu (ponad 2 s) aż do zamilknięcia piszczyka. Po puszczeniu klawisza pokażą się nam kolejno 3 ekrany parametrów zapisanych w nieulotnej pamięci EEPROM, i numer fabryczny urządzenia. Zasada poruszania się po menu jest taka że długie naciśnięcie klawisza (ponad 2 s aż do zamilknięcia piszczyka) oznacza odpowiedź TAK, zaś krótsze odpowiedź NIE lub rezygnację.

Pierwsze pytanie dotyczy piszczyka - czy w sytuacji alarmowej ma dawać krótkie impulsy dźwiękowe razem z błyskami podświetlenia, co o 3 rano może nas troszkę w....nerwiać. Jeśli sobie życzymy takiej przyjemności - naciskamy klawisz długo (ponad 2 s aż do zamilknięcia piszczyka), jeśli pragniemy ciszy - krótko.

Następny ekran to pomiar napięcia dodatkowego akumulatora. Jeśli podłączyliśmy akumulator rozruchowy do wejścia AKU2 - naciskamy długo (ponad 2 s aż do zamilknięcia piszczyka), jeśli nie podłączyliśmy lub z innych powodów nie chcemy korzystać z tej opcji - naciskamy krótko.

Kolejny ekran to pytanie czy kalibrować? Zazwyczaj naciskać będziemy krótko i opuścimy to menu, jednak przy pierwszym uruchomieniu musimy przejść przez ten proces.

Kalibracja wody białej - opróżnij zbiornik i naciśnij klawisz długo. Warto w zbiorniku pozostawić minimalną ilość wody tak aby sondy były zanurzone na głębokość 1-2 mm. Przez kilka sekund urządzenie wykona kilka tysięcy pomiarów i uśredni otrzymane wyniki. Wynik ten zostanie zapisany w pamięci EEPROM która nie wymazuje się po odłączeniu zasilania. Następnie urządzenie poprosi o napełnienie zbiornika wody białej co też należy uczynić. Po napełnieniu ponownie długo trzymamy klawisz i ponownie urządzenie wykona kilka tysięcy pomiarów, aby wreszcie uśredniony wynik zapisać do nieulotnej pamięci.

Kolejny ekran to pytanie czy mamy zainstalowany czujnik wody szarej - długie przytrzymanie oznacza TAK i przejście do menu kalibracji sond (analogicznie jak w przypadku wody białej), zaś krótkie przyciśnięcie wyjście z menu oraz zapamiętanie parametrów: brak czujnika, brak pomiarów wody szarej, brak wyświetlania stanu wody szarej w pętli głównej, brak alarmu przepełnienia zbiornika wody szarej.

Jeśli z jakiegoś powodu nie chcemy kalibrować konkretnego ustawienia (przykładowo pustego zbiornika wody białej) możemy przeskoczyć daną pozycję przyciskając klawisz krótko - przykładowo, chcemy skorygować jedynie parametry napełnionego zbiornika wody białej, wchodzimy więc do menu kalibracji i po komunikacie "Opróżnij zbiornik wody białej" "Po opróżnieniu naciśnij długo" my robimy inaczej, czyli naciskamy krótko. Ten etap kalibracji zostanie pominięty i program przejdzie do następnej pozycji menu kalibracji (czyli kalibrowania pełnego zbiornika wody białej), ale nie zmieni parametru pustego zbiornika wody białej w pamięci EEPROM. Możemy w ten sposób ominąć wszystkie fragmenty kalibracji poziomów.

 

 

Ten post zawierał zdjęcia lub inne załączniki, które zostały utracone w wyniku awarii technicznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do opisania pozostały jeszcze styki przekaźnika. W zależności od zamówionej opcji urządzenie spełnia dodatkową rolę: prostego energobloku lub sterownika zewnętrznej pompy. Funkcja energobloku polega na tym że urządzenie monitoruje napięcia akumulatorów i na tej podstawie jest w stanie ocenić czy uruchomiony jest prostownik lub czy pracuje alternator. Jeśli tak - na wyjściu "przek" pojawia się napięcie. Jeśli do wyjścia tego podłączymy przekaźnik spinający oba akumulatory, zrealizujemy funkcję prostego energobloku który zapewni ładowanie akumulatora nadwoziowego z alternatora oraz ładowania akumulatora samochodowego z prostownika wewnątrz przyczepy czy kampera. Spięcie akumulatorów nastąpi dopiero po znacznym naładowaniu akumulatora do którego podłączone jest źródło energii, czasem może to potrwać kilkanaście minut (alternator), czasem kilka godzin (mały prostownik)..... Po wyłączeniu urządzenia ładującego napięcie spada i po kilku sekundach następuje rozłączenie przekaźnika i rozpięcie akumulatorów.

 

Komunikaty dotyczące stonia naładowania akumulatorów mogą troszkę zaskakiwać, bo najpierw pojawi się komunikat : "Aku 1: 12,33V 95%" by po kilku minutach zobaczyć "Ładuje A1: 12,71V 15%" Jest to prawidłowe, ponieważ urządzenie rozpoznaje przedziały napięc - inne są dla ładowania a inne dla eksploatacji. W danych przedziałach można oszacować jaki jest stopień naładowania akumulatora. Tak więc procenty i przesuwający się w dolnej linijce znacznik graficzny nie bierze się z księżyca

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super. Czekałem na taki opis. Ale jak zwykle, im więcej wiesz ty więcej pytań:

1. Jaki można zastosować stycznik, parametry potrzebne do zakupu, tak dla laika.

2. Jakie grube kable do połączenia dwóch akumulatorów w przypadku odległości między nimi około 6 metrów

3. Czy można wtedy w czasie jazdy włączyć lodówkę na 12 V.

4. A co z elekrolizą wody, przejmować się?

Edytowane przez tymar (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I następne pytanko. Czy mogę ten czujik i jego możliwości wykorzystać do panela słonecznego, zeby zamiast ładowania akumulatora z prostownika pokazywał jakim prądem ładuje mi panel. Jeśli tak to w jaki sposób to podłączyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do sterowania przekaźnika zastodsowałem tranzystor BD tak więc wielkiego stycznika nie założysz, ale możesz założyć mały przekaźnik z cewką na 12V i stykami 2-3A i nim sterować dwa duże przekażniki. Typowy samochodowy 20-30A do lodówki i drugi, większy 70-80 A do spinania akumulatorów. Przewody między akumulatorami grube, i to fest grube.... Ja bym założył minimum 8 - 10 mm kwadrat, ale jak to ktoś kiedyś powiedział - z grubością przewodów zawsze przesadzam...

Elektroliza wody praktycznie nie występuje ponieważ przez wodę nie przepływa praktycznie żaden prąd. Jakiś przepływa, ale niewiele większy niż prąd powstający na skutek wirowania wody w obecności pola magnetycznego ziemi ;) Tym się nie przejmuj...

Te urządzenia nie posiadają wbudowanego pomiaru prądu (ani boczników ani czujników wykorzystujących efekt Halla). Mierzą jedynie napięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 7 miesięcy temu...

Minął rok od wypuszczenia w świat pierwszych egzemplarzy czujników i muszę z dumą powiedzieć że żaden do mnie nie wrócił na naprawę gwarancyjną. Nie miałem też żadnych negatywnych opinii czy sygnałów o niewłaściwym działaniu. W międzyczasie z domu wyfrunął też jeden egzemplarz specjalny wzbogacony o funkcję pomiaru poziomu LPG z zbiorniku samochodowym wyposażonym w pływak oraz dodatkowy czujnik halotronowy (sprzęg magnetyczny). Pragnę tutaj serdecznie przeprosić kolegę Roberta z Giżycka za tak ogromne opóźnienie i podziękować mu za anielską wręcz cierpliwość.

 

W związku z licznymi telefonami będę chciał uruchomić montaż kolejnej partii urządzeń, ale już bez personalizacji która wymaga każdorazowej ingerencji w program. Jest to czasochłonne... Jak wiecie moje życie zawodowe obecnie rozkwita i nie bardzo mam możliwość pracować nad nowymi projektami lub zmieniać te już zakończone i przetestowane. Jednakże mój tato chętnie podejmie się wykonania kilku zunifikowanych egzemplarzy.

Wszelkie informacje dodatkowe przekażę poprzez PW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Wkrótce będę zamiawiał części na kolejną partię - gdy zamówię nie będzie już możliwości zwiększenia ilości montowanych sztuk. Jeśli są jeszcze chętni - proszę o kontakt przez PW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 4 tygodnie później...

Pierwsza partia gotowa. Trwało to strasznie długo z racji niespotykanych problemów z zaopatrzeniem.... Będę miał ze sobą kilka sztuk w Sławie w czasie majowego wekeendu. Jeśli będą tam osoby które zamówiły czujniki - pomogę w montażu. Będę też montował jeden w dużej Milce (wreszcie). Mam plan nakręcić filmik z montażu i umieścić go na YT....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Koledzy, proszę o przesłanie mi na PW adresów do wysyłki urządzeń. Urządzenia będę wysyłał pocztą lub kurierem w zależności od potrzeb zamawiającego. Płatność przelewem po otrzymaniu urządzenia bądź za zaliczeniem - do wyboru.

Czekam na wiadomości - kto pierwszy, ten lepszy....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.