Skocz do zawartości

Na co zwracać uwagę przy kupnie przyczepy.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Co jakiś czas na forum pojawiają się nowi ( z czego oczywiście się cieszymy).

Zainteresował ich karawaning i zamierzają kupić swoją pierwszą przyczepkę i zadają proste dla nich pytanie: na co zwracać uwagę przy kupnie? jak to sprawdzić? i podobne pytania.

proponuje w tym temacie opisać jak Wy przy kupnie sprawdzaliście na co zwracaliście uwagę, co pominęliście, a wyszło w trakcie użytkowania.

Jak ten temat się rozwinie ci którzy będą takie pytania zadawać dostaną odnośnik do tego tematu: poczytają i nabędą wiedzę teoretyczną.

 

Napiszcie na co zwracać uwagę, jak sprawdzić, opiszcie wasze doświadczenia przy kupnie i co wyszło w trakcie użytkowania , a nie zwróciliście uwagi przy kupnie.

Opublikowano

Luksus fotka Wirek widać jakieś przygody z Las Vegas a tak serio super zdjęcie.Teraz dołączę się do tego tematu i dodam od siebie że najpierw kiedy szukałem swojej drugiej cepki to wyglądało to tak:kaska leżała na stole i narada rodzinna co kto by chciał i wymagał od przyszłego domu na kołach.Dodam że takie narady nie należą niestety do łatwych,ale cóż o takich rzeczach nie można myśleć egoistycznie.Do wspomnianych już przez innych i prze zemnie Komornik jeździliśmy kilka razy-fakt ze względu na wybór,na szczęście mają dużą rotację więc wybór padł.Dla mnie osobiście i mojej rodziny okazało się że każdy w niej ma coś już swojego i generalnie jest :hehe: Na początku kierowaliśmy się potrzebami,lecz wiadomo nie tylko co do stanu przyczepy zawsze zdaję sobie sprawę żeby nie była mokra i śmierdząca to zrozumiałe dla każdego posiadacza budki.dalej chodziło mi o to aby w środku nie było nic poniszczone,lub połamane bo też wiadomo przykre i kosztowne.W rezultacie mam coś co nie dużym nakładem i poprawkami mam na myśli wymiana opon i zniwelowanie luzu na łożysku,ew.wymiana owego,oraz konserwacja mebelków po swojemu to myślę i mam nadzieję że to jest to.Lada moment zrobi się ciepło więc sezon się zacznie wtedy się okaże co jeszcze trzeba będzie dopieścić.Jak na tą chwile uważam że jest ok i czekam tylko na te chwile :hehe: będzie super i takie mam nastawienie :hehe:

Opublikowano

ooo bardzo fajnie że pojawił się taki temat, sam miałem coś takiego zaproponować

dodał bym jeszcze temat o przyczepkach, tzn np marki, miejsce produkcji, +/-, wyposażenie

chodzi mi o coś takiego

NIEWIADÓW - produkcja 100% POLSKA, przykładowe modele - n126, n126e, n126n, FREEDOM itp

plusy - lekkie - do 750kg, laminatowa konstrukcja

minusy - większość modeli ubogo wyposażona

modele NT - wyposażone w łazienkę

itp informacje " w pigułce"

 

albo HOBBY, produkcja NIEMCY, (plusów/minus nie znam) może że są dość ciężkie, zwłaszcza modele od końca lat 90

std wyposażenia - classic, de-lux, prestige itp

 

a w temacie

zaczynając szukać przyczepki, trzeba na wstępie zwrócić uwagę na masy i porównać je z masami naszego holownika (dopuszczalna masa przyczepy, masa własna auta) oraz posiadanej kategorii prawa jazdy

 

patrzymy więc na DMC (dopuszczalną masę całkowitą) przyczepy, oraz MW (masę własną) i ładowność, wiadomo że mała ładowność, to problem przy pakowaniu - wrzucimy przedsionek, trochę jedzenia, sprzętu i już mamy 150kg

(u nas jeszcze nie ważą, ale na zachodzie podobno jest to spotykane)

często podobne modele mają różne DMC, wynikające właśnie z ładowności

Opublikowano

Ja przy kupnie przyczepy ,sprawdziłem dokładnie jaką mogę ciągnąć swoim samochodem[DMC auta i przyczepy], przepisy drogowe związane z holowaniem przyczepy i.t.p. A jeśli chodzi o samą przyczepę ,to muszę się przyznać ,że oceniałem wygląd zewnętrzny spoglądając tu i tam, nie mając w tym względzie doświadczenia.Poprzedni właściciel wytłumaczył mi wszystko dokładnie.Przyczepa była [i jest] bardzo zadbana .No i po dwóch latach użytkowania , wszystko jest sprawne i jestem z niej zadowolony .Na szczęście trafiłem na uczciwego sprzedawcę.[zdjęcia przyczepy w "NASZE POJAZDY" --Moje Hobby Clasic. :hehe:

Opublikowano

przy kupnie budki proponował bym;

-najpierw zaznajomić się z przepisami drogowymi, co wolno, ile i jak

-przejrzeć dane holownika, MW i DMC oraz jakie ma DMC przyczepy

-określić odpowiednie parametry budki i zastanowić się jaki układ byśmy chcieli, czego potrzebujemy itd np kibelek ogrzewanie itp

 

Jeśli już wypatrzymy obiekt który nam odpowiada to;

-dobrze przyjrzeć się skorupie z zewnątrz i wewnątrz

-trzeba zwrócić szczególną uwage na wszystkie łączenia blach i wszelakie narożniki -sprawdzić urządzenia czy działają i obwąchać szafki schowki itd

-warto też zwrócić uwage na podłoge, tak od środka jak i od spodu oraz przejrzeć dach

-jeśli posiada to sprawdzic przedsionek pod względem stanu i ilości wszystkich częsci

 

O stanie wizualnym to chyba mówić nawet nie trzeba :hehe: i to by było tak po krótce :hehe:

Opublikowano

OK ale jak ma to pomóc nowicjuszom to może trzeba by bardziej szczegółowo

(nie piszę tu konkretnie to autora czyli kol Kit :hehe: )

 

-dobrze przyjrzeć się skorupie z zewnątrz i wewnątrz

-trzeba zwrócić szczególną uwage na wszystkie łączenia blach i wszelakie narożniki

 

tzn co uznać za dyskwalifikujące ? - czy np drobne wgniecenia (np od gałęzi) ?

zagięty narożnik to raczej pewne kłopoty

 

czy "świeża" tzn miękka masa uszczelniająca, świadczy o niedawnej naprawie - widziałem taką na kilku 10-15letnich przyczepach ? czy może utrzymuje ona plastyczność przez tyle lat ?

 

-warto też zwrócić uwage na podłoge, tak od środka jak i od spodu oraz przejrzeć dach

OK ale na co patrzeć, zacieki ? mogą powstać od jazdy/uzytkowania ? czy od razu świadczą o nieszczelności ?

jak miękko to wiadomo że omijać

 

O stanie wizualnym to chyba mówić nawet nie trzeba :hehe:

tzn ? chodzi o "wygląd" - rysy, wgniecenia, poobijane meble ?

a np spękane rączki manewrowe świadczą od marnej jakości plastiku, czy o parkowaniu przyczepy "pod chmurką"

widziałem cepkę z 99 z strasznie zniszczonymi rączkami, a np chateau z 95 miał jak nowe :hehe:

 

ps odpisałem ogólnie

Opublikowano

oki to jak znajde czas to usiąde wieczorkiem i się rozpisze bardziej szczegółowo :hehe:

Opublikowano

Na podjęcie decyzji o zakupie przyczepy wpływ ma bardzo wiele czynników.

Dla mnie podstawowe – decydujące, o tym czy interesować się danym modelem były następujące parametry:

- DMC – pamiętajmy, że w świetle polskich przepisów MW pojazdu holującego nie może być niższa od DMC przyczepy

- Rozkład wnętrza

- Papiery, dokumenty – czy są w porządku Umowa k-s spisywana w Polsce, a nie na „Niemca” tudzież „Holendra”.

- Stan ramy.

- Zapach we wnętrzu.

- Bezwypadkowość.

 

Pozostałe kryteria były czystym biznes planem. Czy mogę przymknąć oko na niedziałający piecyk, brak stabilizatora ale za to cenę niższą o xx zł?

 

 

Pamiętajmy o zabraniu ze sobą:

- latarki

- kawałka szmatki (żeby podłożyć pod kolanko jak będziemy zaglądać pod przyczepę)

- aparat foto („sięgaj gdzie wzrok nie sięga” cyt. Gfizyk) – w domu na spokojnie możemy jeszcze raz przyjrzeć się wszystkim elementom

- bezstronną osobę potrafiącą rzucić na przyczepę bez emocji

- koniecznie weźmy ze sobą dużo czasu – sprzedający nie powinien marudzić jeśli chcemy zajrzeć w każdy zakamarek

 

 

Podczas poszukiwania przyczepki posługiwałem się listą, na której wypisałem najbardziej istotne elementy na których się skupiłem. Mam nadzieję że moja „ czeklista ” (z ang. checklist - lista sprawdzająca ) okaże się pomocna osobom, które szukają przyczepki.

 

1. Zgodność danych na tabliczce znamionowej, na ramie z dowodem rejestracyjnym, dokumentami wyrejestrowania

2. Stan ramy – zwrócić uwagę na spawy, dokładnie sprawdzić pod kątem załamań, pęknięć, ewentualna korozja może wskazywać na naprawy ramy (rama jest cynkowana i nie powinna rdzewieć)

3. Stan podwozia, koła – elementy takie jak:

- podłoga – powinna mieć równą twardość na całej powierzchni

- nie powinna mieć różnic w odcieniu środka zabezpieczającego – wszelkie różnice mogą świadczyć o naprawach, świeżo nałożony środek zabezpieczający powinien wzbudzić naszą czujność

- amortyzatory – trudno jest sprawdzić ich działanie, natomiast trzeba sprawdzić czy nie mają śladów wycieków, czy gumy przy łączeniach nie są popękane, zniszczone

- oś – czy nie ma śladów uderzeń o twarde przedmioty, czy nie jest nienaturalnie/niesymetrycznie wykrzywiona

- koła – sprawdźmy stan opon, felg

- bębny – zwróćmy uwagę czy nie widocznych pęknięć, jeśli można zerknijmy przez otwór i sprawdźmy stan okładzin

- podpory – czy są sprawne, nie pogięte, nie połamane

4. Wygląd zewnętrzny:

- łączenia blach – z obydwu stron przyczepy i na całej jej długości, łączenia powinny być identyczne. Jeśli inaczej porobione są zakładki, inny jest profil blachy – zwiększamy czujność – może przyczepa jest po naprawie ?

- wgniecenia – jeśli zauważymy wgniecenie z zewnątrz – przyjrzyjmy się temu miejscu bardzo dokładnie od środka – czy uderzenie nie spowodowało połamania konstrukcji, czy nie ma zacieków od wewnątrz

- wypływający spod listew uszczelniacz – jest to normalne zjawisko. Jeśli widzimy, że uszczelniacz jest świeżutki sprawdźmy te miejsca od wewnątrz. Może przyczepka jest świeżo uszczelniona bo była naprawiana, lub bardzo przeciekała.

- okna – czy nie są popękane i czy wszystkie mają podobne oznaczenia, odcień. Jeśli znajdziemy szybę nie pasującą do pozostałych – znowu zwiększamy czujność – obejrzyjmy dokładnie okolice. Może szyba po prostu pękła i została wymieniona, a może przyczepa miała jakąś gorszą przygodę.

5. Zaczep i hamulec najazdowy, stabilizator – na temat działania tych urządzeń na forum można znaleźć sporo informacji. Zapoznajmy się z nimi, żeby wiedzieć na co zwrócić uwagę podczas zakupu. Urządzenia te są głównymi elementami wpływającymi na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy z przyczepą.

6. Wnętrze przyczepy –

- dla mnie podstawowym kryterium był zapach wewnątrz przyczepy – mogła lśnić z zewnątrz, ale zapach niczym w TOI TOI lub stęchłej wilgotnej piwnicy wystarczająco mnie zniechęcał do zakupu

- po akceptacji zapachu przechodzimy do baaardzo wnikliwego oglądania wszystkich możliwie dostępnych zakamarków. Szukamy zacieków! Jeśli znajdziemy ślady zacieków, dokładnie przyglądamy i oceniamy jego rozmiary (niekiedy niewinnie wyglądające spulchnienie może okazać się początkiem końca konstrukcji podtrzymującej ścianę). Sprawdzamy „twardość” ściany, oglądamy miejsce łączeń z podłogą (gdzieś ta cieknąca woda musiała się zebrać), oglądamy jeszcze raz łączenie ściany z podłogą z zewnątrz.

- kolej na dokładne oględziny wnętrza – czy wszystkie pokrycia mają identyczne wzory, fakturę, odcień. Jeśli coś odbiega od ogółu – sprawdźmy dokładnie – czy wkręty i zaślepki są oryginalne, czy miejsca montażu nie są przesunięte – znowu czujność 10 – może coś strasznego przydarzyło się przyczepie przed sprzedażą ?

- meble – ich układ to kwestia gustu, lecz już działanie zawiasów, stan forniru, zamków to element stricte przekładający się na cenę przyczepy – warto na to zwrócić uwagę . Otwórzmy każdą szafkę, zajrzyjmy do środka. Dotknijmy ręką czy nie ma nierówności, pęknięc.

- poduchy, materiał obić, schowki pod siedzeniami, stolik(i), to wszystko ważne elementy wyposażenia – sprawdźmy ich stan i działanie

- kolej na sprawdzenie wszystkich urządzeń wewnątrz przyczepy:

a) ogrzewanie – poprośmy sprzedawcę o prezentację działania ogrzewania. Sprawdźmy czy działa nawiew (jeśli jest)

B) lodówka – zasilana gazem, prądem 230V i 12V – j.w. poprośmy o pokazanie działania

c) kuchenka gazowa – dokładnie jak w przypadku ogrzewania – poprośmy o prezentację obsługi.

Każda niesprawność wyżej wymienionych elementów to kolejny argument przy negocjacji ceny. Pamiętajmy że koszt samego piecyka TRUMA może wynieść ok. 2 tys. zł. To samo z lodówką i kuchenką

d) toaleta – sprawdźmy działanie spłuczki, otwieranie zamykanie zbiornika na fekalia

e) instalacja elektryczna – czy gniazdka działają, czy włączniki lampek są sprawne

7. Dodatki do przyczepy:

- przedsionek – koniecznie przed kupnem go rozłóżmy – sprawdźmy czy wszystkie elementy są w dobrym stanie, czy rurki są kompletne.

- koło zapasowe – czy jest w dobrym stanie (bieżnik, rok produkcji opony, felga)

 

 

Pamiętajmy – nie wszystkie wymienione wyżej punkty powodują natychmiastowe skreślenie przyczepy z listy, ale może ich niesprawność, niekompletność będzie miała decydujący wpływ na cenę sprzedaży.

Opublikowano

jacekwwa, :hehe: solidny opis i klikam na POMÓGŁ za dokładny opis.

Dodam , że warto zabrać ze sobą butle z gazem, akumulator, i długi przedłużacz na 230 V.

Sprzedawca bardzo często wykręca się brakiem czegoś by uniknąć sprawdzenia danych urządzeń.

Swego czasu jechałem obejrzeć przyczepkę stan określiłem na dobry i doszło do sprawdzania urządzeń, poprosiłem o uruchomienie piecyka, okazało się , że nie ma gazu , więc udałem się do bagażnika samochodu i wyciągnęłam, później poprosiłem by sprawdzić elektrykę , sprzedawca nie miał takiego przedłużacza, więc spytałem czy 40 m wystarczy - wystarczyło .

Następnie poprosiłem o sprawdzenie instalacji 12 v i tu sprzedawca nie miał akumulatora , więc znów do bagażnika i mówię, że mam swój - wyobraźcie sobie zdziwienie sprzedawcy - dla mnie było bez cenne widząc jego minę. :hehe:

Po sprawdzeniu okazało się , że wszystkie te urządzenia działały poprawnie oprócz małej usterki przy kuchence gazowej z zaworem - trzeba było drobnej naprawy.

Te wszystkie uwagi przekazałem koledze, który zamierzał ją kupić.

Opublikowano

Witam,

właśnie na taką poradę czekałem.

Pytałem na forum kilka razy o to na co zwracać uwagę przy kupnie przyczepki i zawsze byłem odsyłany do lektury na forum.

WIREK dzięki za trafne zrobienie postu, dla ciebie wielkie POMÓGŁ jak i dla JACEKWWA.

Dla mnie to będzie podstawowa lektura, którą zabiorę ze sobą na zakupy, już nie długo.

Opublikowano
jacekwwa, :hehe: solidny opis i klikam na POMÓGŁ za dokładny opis.

 

:hehe:

bardzo solidny opis, właśnie czegoś takiego brakowało

też bym dał "pomógł" ale nie mam jak :hmm:

 

jacekwwa :hehe:

duże :hehe:

Opublikowano

jacekwwa :hehe::hehe:

 

no to już się chyba wieczorem nie musze rozwijać swojej poprzedniej wypowiedzi bo pieknie wszystko wyjaśnione zostało i po co się powtarzać :hehe:

Opublikowano

kit, każdy punkt zawarty w wypowiedzi jacekwwa, można rozwinąć o metody sprawdzania , można znaleźć jeszcze inne, nie uważam, aby temat się na tym się zakończył. każdy inaczej sprawdzał , dobrze też napisać co się później okazało w trakcie użytkowania, np sprawdziliśmy niedokładnie , lub przy sprawdzeniu było ok , a po czasie jednak coś tam wyszło.

trzeba przyznać, że jacekwwa, zrobił solidny opis po, którym się wydaje , że nic dodać nic ując. :hehe:

Opublikowano
- podłoga - nie powinna mieć różnic w odcieniu środka zabezpieczającego – wszelkie różnice mogą świadczyć o naprawach, świeżo nałożony środek zabezpieczający powinien wzbudzić naszą czujność

 

Z tym wnioskiem się nie mogę zgodzić, nie każda zmiana z odcieniu podłoża musi świadczyć, że podłoga była uszkodzona a sprzedający to oszust, który chce wprowadzić w błąd nabywcę i na dodatek tłumaczyć się z jakichkolwiek prac konserwacyjnych "oglądaczowi".

Dlaczego tak uważam? Bo.... tak się składa, że w kwietniu 2008 roku miałem czas i okazję by zająć się stanem podłogi w mojej przyczepce. Nie była ona w żaden, jakikolwiek sposób uszkodzona, zgniła itp. Po prostu za radą innych forumowiczów postanowiłem zakonserwować spód podłogi i zabezpieczyć "na wszelki wypadek" przed wilgocią czy też innymi czynnikami atmosferycznymi mającymi wpływ na żywotność podłogi. Została ona pokryta dwukrotnie pokostem lnianym, na ciepło, zaś wszelkie otwory w podłodze ( wejścia inst. gazowej, wodnej, elektryki ) zabezpieczone środkiem typu gumbit czy coś podobne. W efekcie tych prac po zabezpieczeniu otworów a następnie rozprowadzeniu pokostu przy tych otworach zupełnie w sposób nie zamierzony rozmazałem pędzlem ten gumbit czy coś podobnego. Teraz wg założenia jacekwwa te ciemne plamy i odbarwienia muszą świadczyć, że z moją przyczepą coś jest nie tak :hehe: dlatego te "cenne" uwagi należy stosować bardzo ostrożnie i z rozwagą.

Opublikowano
teraz wg założenia jacekwwa te ciemne plamy i odbarwienia muszą świadczyć, że z moją przyczepą coś jest nie tak dlatego te "cenne" uwagi należy stosować bardzo ostrożnie i z rozwagą.

 

Byłbym wdzięczny gdybyś przeczytał ten fragment ponownie.

Post zawiera cenne sformułowanie "wszelkie różnice mogą". Nie ma tam założenia, o którym piszesz.

 

Uzyłem sformułowania mogą z pełną premedytacją. Ja również na wiosnę takie zabezpieczenie wykonam ponownie, jednak w 99% przyczep które oglądałem podczas poszukiwań takie zmiany wskazywały na niedawne poważne naprawy.

 

Podkreślam "mogą wskazywać", ale jednoznacznie nie wskazują. Moj post jest wskazowka a nie kodeksem.

 

Pozdrawiam

 

BTW

 

Koledzy, dzięki za słowa uznania. Przy tworzeniu listy, kierowałem się swoimi spostrzeżeniami i informacjami z forum, które okazało się nieocenione przy poszukiwaniach domku na kółkach :hehe:

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.