Skocz do zawartości

Przeciążenie przyczepy.


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Posiadam przyczepę Adria Altea 472PK, DMC 1300.

Przyczepa wyposażona w mover, klimę, aku, markize, bagażnik rowerowy.

Po zapakowaniu większości rzeczy na wyjazd wyszło 1320 kg czyli 20 kg za dużo.

Jeśli załaduję 2 rowery + jeszcze kilka rzeczy to będzie dodatkowe 40 kg czyli około 60 kg za dużo. 

W związku z tym 2 sprawy:

1. Z doświadczenia czy podpowiecie jak wygląda tolerancja wagowa w takim przypadku? Czytałem ze w PL raczej niewielkie prawdopodobieństwo zważenia ale jeśli by wystąpiło to czy przymykają oko na te 60 kg czy jest mandat i zakaz holowania. To samo pytanie odnośnie wycieczki np do Włoch/Chorwacji i przejazdu przez Austrię, czytałem że tam już większa szansa na taką kontrolę i pilnują tego bardziej. Jakie są Wasze doświadczenia i podpowiedzi dla mniej doświadczonego w tej kwestii?

2. Zakładając negatywny scenariusz , jakieś zdarzenie drogowe, stłuczka/wypadek. Przyczepa waży 60kg za dużo względem DMC, jakie konsekwencje takiego stanu rzeczy.

 

Jeśli chodzi o DMC samochodu i zestawu pojazdów to tu wszystko się zgadza, zestaw ma DMC poniżej 3,5t i realną wagę około 3300kg.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rowery na dach holownika, cięższe rzeczy do bagażnika holownika. Dolejesz wody do przyczepy, uzupełnisz lodówkę i dojdzie jeszcze kilkanaście jak nie kilkadziesiąt kg.

Nie słyszałem o jakimkolwiek ważeniu zestawu ani nawet aut osobowych w przypadku wypadku.

Podobnie w samej Polsce nie spotkałem się z ważeniem zestawów z przyczepą kempingową.

AT czy DE to już osobna historia, podobno nawet Słowacja zaczęła ważyć. Mnie osobiście nigdy to nie spotkało aczkolwiek raz natknęliśmy się na zwężenie na autostradzie i nakaz zjazdu na wagę wszystkich pojazdów powyżej 2.7T (jechalismy wtedy bez przyczepy).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

4 minuty temu, piorun napisał(a):

Nie słyszałem o jakimkolwiek ważeniu zestawu ani nawet aut osobowych w przypadku wypadku.

Dopóki ktoś nie zginie to ważyć nie będą...

Edytowane przez Bercik77 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, piorun napisał(a):

Rowery na dach holownika, cięższe rzeczy do bagażnika holownika. Dolejesz wody do przyczepy, uzupełnisz lodówkę i dojdzie jeszcze kilkanaście jak nie kilkadziesiąt kg.

No właśnie dlatego chyba najlepszym rozwiązaniem będzie zwiększenie DMC na 1400 i problem z głowy.

2 godziny temu, piorun napisał(a):

AT czy DE to już osobna historia, podobno nawet Słowacja zaczęła ważyć. Mnie osobiście nigdy to nie spotkało aczkolwiek raz natknęliśmy się na zwężenie na autostradzie i nakaz zjazdu na wagę wszystkich pojazdów powyżej 2.7T (jechalismy wtedy bez przyczepy).

Coś więcej rozwiniesz? Miałeś takie ważenie ? Masz jakąś wiedze na temat tolerancji przy jakim przekroczeniu masy jest zakaz dalszej jazdy? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, dziama napisał(a):

No właśnie dlatego chyba najlepszym rozwiązaniem będzie zwiększenie DMC na 1400 i problem z głowy.

Z tego co kojarzę Altea 472PK występuje z dwoma podwoziami 1300kg i 1500kg. Jezeli kupowałeś przyczepę z podwoziem 1500kg i obniżałeś DMC to teoretycznie będzie to możliwe, w przeciwnym wypadku wątpię aby udało się coś zdziałać. Jeżeli mieszkasz w PL to dodatkowe przeboje z WK i tu też wątpię czy uda się coś załatwić...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja z przyczepą dwa razy byłem na wadze w Austrii, choć niekoniecznie musiałem - już tego nie pamiętam.

Najczęściej bowiem w Austrii pojawia się nakaz zjazdu do ważenia dla samochodów pow. 2,8t, ale z reguły towarzyszy temu piktogram samochodu ciężarowego. Wówczas NIE MUSIMY ZJEŻDŻAĆ NA WAGĘ - zarówno kamerami, jak i cycepami. No ale jak jest znak bez piktogramu ciężarówki to zjechać trzeba - choć tak jest chyba rzadko - raczej jak mają jakaś akcję, czy coś.

Poza tym ważenie z reguły jak już wygląda tak, że się razem z cepką wjeżdża na wagę i jak zestaw się mieści w 3,5t to nie rozkminiają dalej. Oczywiście znów może się zdarzyć, że jednak każą rozpiąć i ważyć osobno, ale to też znów jak mają jakąś akcję, albo wizualnie im przyczepa źle wygląda.

Co do tolerancji to pojawiają się głosy, że niby 2% w Austrii dopuszczają, ale to nie są sprawdzone informacje. Prędzej bym to rozumiał tak, że mandat tak czy siak, ale ewentualnie do 2% dopuszczą dalszą jazdę, a powyżej już nie. Ale to też nie jest poparte żadnymi przepisami, tylko zasłyszanymi wrzutkami...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli na tapecie jest Austria to warto zauważyć, że od 1 stycznia 2024 r  zmieniono cennik na płatnych odcinkach austriackich autostrad i np. dla kamperów granicą między winietą a koniecznością wykupu Go-Box nie jest już dopuszczalna masa całkowita (F2), a technicznie dopuszczalna masa całkowita (F1). Dla pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed 1 grudnia 2023 r. jest okres przejściowy do 31 stycznia 2029.

Należy być czujnym. Znam przypadek, w którym kamperowicz jadący pojazdem o DMC i TDMC = 3,5 T dostał mandat za brak Go-Box oraz nakaz zakupu do 100 km trasy... "służba kontrolująca" wzięła pod uwagę wartość dla zespołu pojazdów, a tam w F3 było 5,5T. Sprawa jest już na dobrej drodze, niemniej trzeba uważać, bo jak widać, potrafią się zachowywać jak wyciągacze kasy rodem z Serbii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to szczerze więcej strachu na temat ważenia w Austrii się oczytałem niż słyszałem o jakimś prawdziwym przypadku. Wszyscy straszą a chyba raz czytałem, że kogoś ważyli z przyczepą.

4 minuty temu, Marcin T napisał(a):

Jeśli na tapecie jest Austria to warto zauważyć, że od 1 stycznia 2024 r  zmieniono cennik na płatnych odcinkach austriackich autostrad i np. dla kamperów granicą między winietą a koniecznością wykupu Go-Box nie jest już dopuszczalna masa całkowita (F2), a technicznie dopuszczalna masa całkowita (F1). Dla pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed 1 grudnia 2023 r. jest okres przejściowy do 31 stycznia 2029.

Należy być czujnym. Znam przypadek, w którym kamperowicz jadący pojazdem o DMC i TDMC = 3,5 T dostał mandat za brak Go-Box oraz nakaz zakupu do 100 km trasy... "służba kontrolująca" wzięła pod uwagę wartość dla zespołu pojazdów, a tam w F3 było 5,5T. Sprawa jest już na dobrej drodze, niemniej trzeba uważać, bo jak widać, potrafią się zachowywać jak wyciągacze kasy rodem z Serbii.

Marcin czy zestaw przekraczający 3,5t musi mieć Go Box?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Lolejko napisał(a):

Marcin czy zestaw przekraczający 3,5t musi mieć Go Box?

Jeśli holownik ma TDMC do 3,5 T -nie.

Sytuację, o której skrótowo wspomniałem więcej i szerzej opisano  TUTAJ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam wolę dmuchać na zimne bo wszystko może być dobrze do momentu gdy dojdzie do zdarzenia drogowego. Nawet takiego nie z naszej winy ale jesli będą poszkodowani czy wręcz osoby zabite to wtedy mogą z nas (tych którzy przekroczyli dopuszczalne masy) zrobić jeśli nie winnych zdarzenia to współwinnych tego do czego ostatecznie doszło (kalectwo, śmierć) a do czego może by nie doszło gdyby masy były zachowane.

11 minut temu, Marcin T napisał(a):

Jeśli holownik ma TDMC do 3,5 T -nie.

Czyli jeśli jest np. tak jak u mnie gdzie DMC pojazdu to 2516kg oraz DMC przyczepy z pozycji O.1 to 2500kg i to całe TDMC wymienione w pozycji F.3 5016 kg przekracza te magiczne 3500kg to też jak ostatnio jechałem przez Austrię i natknąłbym się na tych nadinterpretujących przepisy to też mandat mógłbym dostać? :czerwona:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, eastnomad napisał(a):

Czyli jeśli jest np. tak jak u mnie gdzie DMC pojazdu to 2516kg oraz DMC przyczepy z pozycji O.1 to 2500kg i to całe TDMC wymienione w pozycji F.3 5016 kg przekracza te magiczne 3500kg to też jak ostatnio jechałem przez Austrię i natknąłbym się na tych nadinterpretujących przepisy to też mandat mógłbym dostać? :czerwona:

Któż to wie, jak widać na załączonym przykładzie, "funkcjonariuszy" z łapanki i tam nie brakuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z drugiej strony patrząc, nikt ci nie napisze wprost jeździj tak jak jest i nie masz się co przejmować. 
Zwłaszcza na południe od nas, ale też w Niemczech zdarzają się kontrole, czasem na szybko, bez rozpinania zestawu, gdzie te 60 kg nadwagi przejdzie jako obciążające holownik (nacisk na dyszel), a czasem każą rozpinać i cepę ważą na 3punkty.

Jakie są dopuszczalne wagi - wiadomo, że nie wolno ich przekroczyć, wiadomo. Co ewentualnie zrobić żeby się wszystko zgodziło, wiadomo (albo coś zostawić, albo przerzucić na holownik, np, rowery na dach). Debatowanie w kwestii a co mi mogą zrobić jest mało konstruktywne, bo zależy na jaką kontrolę trafisz. Mając fart, nie trafisz, mając niefart będzie problem. Możesz przy zwłaszcza tak małym przeważenia skończyć z pouczeniem i prikazem doprowadzenia wag do porządku, przepakujesz, zważą że jest i pojedziesz dalej, albo trafisz na służbistów albo jakąś pokazówkę (bo w poprzedzającym tygodniu rozwalą się 3 przeładowane kampery/zestawy) i w bonusie dorzucą dodatkowo 50-100 ojro grzywny płatnej tu i teraz (i ciężko ci się będzie wykłócać).
Jeśli jest możliwość załadować tak, żeby wszystko grało, to wybieram tę opcję i mam spokojny urlop w miłej atmosferze, i niech nawet sprawdzają, jak wszystko jest klar w papierach i wagach, to przebiega to miło i sprawnie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi :)

Przy małej gabarytowo przyczepie tak to jest że albo ładowność albo wyposażenie.

Ja mam wersję 1500 DMC które obniżałem pod holownik oraz brak przymusu posiadanie B+E, przepakuję co się da do holownika i pojadę pewnie takim zestawem 30-40 kg za ciężkim a na przyszły sezon podniosę DMC i zmienię holownik, na dluższą mete sensowniejszego rozwiązania nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie jeszcze odnośnie skrzypienia na haku.

Podczas skręcania, bujania czy na jakimś wyboju z okolicy haka dość mocno skrzypi wręcz strzela, czy taki stan rzeczy to przejściowe bo ten zaczep musi się wyrobić ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.