Skocz do zawartości

Wstępna weryfikacja projektu instalacji elektrycznej w Vanie.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Hej, przymierzam się wielkimi krokami do projektu instalacji elektrycznej i zdecydowanie wolę, aby ktoś z Was rzucił okiem na mój "projekt". W grupie na pewno lepiej znajdzie się ewentualny błąd, a doświadczenie Wasze na pewno ułatwi mi zadanie.

Na wstępie mam pięć pytania:

1. Czy poniższy projekt zachowuje względy bezpieczeństwa i jest poprawny lub co zmienić?

2. Zastanawiam się nad obszarem przetwornica/bezpiecznik/ gniazdko 230V. Do każdego gniazdka dawać osobny obwód bezpiecznika Schneider?

3. Chcę ładować akumulatory hotelowe za pomocą Orion-Tr Smart 12/12-30A (360W) DC-DC, izolowany - przy włączonym silniku. Widziałem dwie różne opcje łączenia:

- akumulator rozruchowy razem z alternatorem łączy się z Orion-Tr Smart.

- tylko akumulator rozruchowy łączy się z Orion-Tr Smart (jak na projekcie).

4. Nie mam koncepcji dot. ładowania akumulatorów hotelowych ze słupka na polu kempingowym. Możecie podesłać jakieś materiał bądź doradzić?

5. Czy panele domowe oraz "kamerowe" nie różnią się zbytnio? Panele "dedykowane" do kamperów są zdecydowanie droższe.

 

Wstępnie budowa będzie z podzespołów:

- 2 x Panel słoneczny 305W Monokrystaliczny

- 1 x SmartSolar MPPT 100/50

- 2 x Akumulator żelowy GreenCell 120 Ah lub 2 x Extralink LiFePO4 160AH (akumulatory połączone równolegle).

- 1 x Przetwornica napięcia Green Cell PowerInverter czysty sinus

- 1 x Orion-Tr Smart 12/12-30A (360W) DC-DC, izolowany.

- przewód instalacyjny - linka 1,5mm2 do instalacji 12V.

- przewód instalacyjny - linka 2,5mm2 do gniazdka 230V.

- przewód instalacyjny 35mm2 do akumulatorów.

 

Budowa jest na Renault Master L2H2. Zależy nam na prądzie bo będziemy pracować zdalnie.

Bojler elektryczny Elgena 6 litrów na 12V (grzałka 200W). Bądź może Truma BG10 jeśli ktoś doradzi z UK.

Instalacja.png

Edytowane przez aMi (wyświetl historię edycji)
  • Odpowiedzi 116
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Opublikowano

do vana lepiej się sprawdza orion nieizolowany - wspólna masa jest dostępna wszędzie

6 godzin temu, aMi napisał(a):

Do każdego gniazdka dawać osobny obwód bezpiecznika Schneider?

nie ma przeciwwskazań - jednak imho instalacja 230V w vanie jest tak prymitywna, że nie ma sensu. 

6 godzin temu, aMi napisał(a):

- przewód instalacyjny - linka 1,5mm2 do instalacji 12V.

zależy do czego: niektóre urządzenia będą wymagac grubszych: np. lodówka, ogrzewacz. Tak samo niektóre moduły będą spięte kablami 10, 16mm, więc będizesz potrzebował całej palety grubości kabli i różnych końcówek do nich.

6 godzin temu, aMi napisał(a):

- akumulator rozruchowy razem z alternatorem łączy się z Orion-Tr Smart.

- tylko akumulator rozruchowy łączy się z Orion-Tr Smart (jak na projekcie).

z punktu widzenia elektrycznego - to jest ten sam zacisk, więc nie ma znaczenia skad poprowadzisz kabel; co więcej niektóre vany (np. transity, koło fotela kierowcy) mają fabrycznie zaisntalowane dedykowane zaciski wysokoamperowe do zasilania zabudowy, do których można się bardzo łatowo podpiąć. W takim wypadku najlepiej wpiąć oriona w te zaciski.

Grzałką 12V i solarami wody nie ogrzesz, hyba że na południu hiszpani, ale tam ciepła woda się robi sama, bez grzałki xd
Ogrzewanie wody i wnętrza najlepiej jakimś urządzneiem combo na diesla. (ja mam truma combi d6e, ale sę też inne alternatywy)

Akumulator najpeiej jeden LiFePo. kwasówek nie ma już sensu stosować.

6 godzin temu, aMi napisał(a):

Nie mam koncepcji dot. ładowania akumulatorów hotelowych ze słupka na polu kempingowym. Możecie podesłać jakieś materiał bądź doradzić?

Victron Blue Smart Charger, na tym wątku gdzieś jest fota: (zresztą rzuć okiem na ten wątek, może znajdziesz jakieś podpowiedzi ;)) 

 

Opublikowano
19 godzin temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

nie ma przeciwwskazań - jednak imho instalacja 230V w vanie jest tak prymitywna, że nie ma sensu.

Druga połówka chce mieć dostęp do ewentualnego blendera + podłączenie dwóch laptopów i monitora ;)

 

19 godzin temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

zależy do czego: niektóre urządzenia będą wymagac grubszych: np. lodówka, ogrzewacz. Tak samo niektóre moduły będą spięte kablami 10, 16mm, więc będizesz potrzebował całej palety grubości kabli i różnych końcówek do nich.

Tu faktycznie dobrze, że zwróciłem uwagę na lodówkę bo zapomniałem o poborze, a sugerowałem się po prostu 12V - nie będzie nic mocnego podłączone^_^

 

19 godzin temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Grzałką 12V i solarami wody nie ogrzesz, hyba że na południu hiszpani, ale tam ciepła woda się robi sama, bez grzałki xd

My bardziej zimnolubny ale lubimy wykąpać się w ciepłej wodzie, a po głowie chodzi nam Skandynawia. Raczej będziemy decydować się na to co już wybraliśmy.

 

19 godzin temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Akumulator najpeiej jeden LiFePo. kwasówek nie ma już sensu stosować.

Jeden duży, to już spory wydatek. Jednak wolimy 2 x mniejszy 120 lub 160 Ah (akurat spoko cena jest na Extralink LiFePO4 160AH z MBS lub Green Cell LiFePO4 100 Ah.

 

19 godzin temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Victron Blue Smart Charger, na tym wątku gdzieś jest fota:

O super! Zweryfikuję sobie po pracy :)

 

Czy sama instalacja i usytuowanie bezpieczników jest ok? Wiem, że jeszcze bezpiecznik muszę dobrać z 10% zapasem - względem urządzeń.

Opublikowano

Jeszcze między orionem a akumulatorem powinien być bezpiecznik, reszta wygląda ok.

Laptopy i monitory w vanach najelpiej podłączać pod instalacje 12V. Przetwornica nie dość że potwornie hałasuje, to pochłania dodatkowo jakieś 10% energii, jak nie więcej,  a jak planujecie 2 zestawy komputerowe, lodówkę, grzałkę i skandynawię, to trzeba będzie szukać oszczędności zużycia energii na każdym wacie.

Opublikowano

Proces budowy biegnie i powoli zbliżamy się do elektryki. Tutaj znów potrzebuję Waszej pomocy. Założenie mieliśmy takie, że jak największa moc z paneli + Victron MPPT 100/50. Mamy jeszcze ograniczenia dachowe, które wymusiła konstrukcja L2H2 w Master (około 1m na 1.7m).

Znaleźliśmy takie cuda 380W, które byśmy chcieli kupić dwa.

https://allegro.pl/oferta/panel-fotowoltaiczny-380w-jolywood-jw-hd120n-380w-full-black-bifacial-15121231500?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR2625f2RTirXlwovIVFUHG0pTFM-BBE9s7ogI_S69aideJmMUOA18BIXXE_aem_AeQgNqz_zOy6IoTjHSWGs0koBKoJnHNBv5liLB1XNgy6wy6ClDKB00C0V5HFVgAyTJ5Wh8FrueWBlswTR1YloX89

Tylko zrodziło się pytanie (jeżeli dobrze rozumiem na chłopski rozum, Victron MPPT 100/50 obsługuje tylko 50A. Czy panele, które oferuje sprzedawca zostaną w pełni obsłużone przez MPPT?

Sprzedawca deklaruje takie danie:

image.png.41b04e4a9d725b13500b38e0d83c216c.png

Na jakie wartości zwrócić uwagę przy wyborze paneli - nie licząc rozmiaru i Wat?

 

Opublikowano

Na masę (tą w kilogramach)

Victron MPPT 100/50
nie obsłuży dwóch takich paneli (będize działać, ale nie wykorzysta w pełni). najlepiej wybrać mocniejszą wersję, zdaje się mają jakąś wersję 75A; No i akumlator musi mieć wysatrczające parametry, żeby być ładowany takim prądem. 

 

Opublikowano

Mogę być dociekliwy i zapytać czemu nie obsłuży. Który parametr jest zawyżony w tym Victron 100/50. Pozdrawiam Hermogenes

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano (edytowane)

Znów potrzebuję Waszej pomocy, aby spokojnie wszystko złożyć. Zakupiłem Orion XS i zastanawiam się jak to wszystko złożyć w całość.

Na chłopski rozum rozrysowałem wszystko w Paint i mam kilka pytań do Was:

1. Orion XS chcę podłączyć bezpośrednio do akumulatora samochodowego, a nie alternatora. Z tego co widzę, to są dwie możliwości.

2. Czy mogę użyć bezpieczników: automatycznych czy lepiej bezpiecznik MTA topikowy?

Bezpiecznik automatyczny pozwala odciąć prąd, a tak musiałbym zamontować hebel, aby w razie "W" móc wyłączyć zasilanie.

3. Dobrze kombinuję z uziemieniem - szyba zbiorcza (np. na 3 wejścia) i podłączyć wszystko do śruby od blachy samochody?

- czerwony plus

- niebieski minus

Orion_XS.png.44ba69b6f9d169438582e1b652438627.png

Edytowane przez aMi (wyświetl historię edycji)
Opublikowano (edytowane)

2. możesz użyć automatów. Mam chińskie 50A, (ja mam orion 30A, do Ciebie trzeba ciut silniejsze) od roku działaja bez żadnych komplikacji. Należy pamiętać o podłączeniu ich zgodnie z kierunkiem podanym na obudowie. Podłączone nieprawidłowo mogą sprawiać problemy, dużo osób przez to krytykuje te bezpieczniki, po podlaczyli jak im było wygodnie, nawet nie wiedzą, że one są jednokierunkowe. 

3. Szyna a nie szyba 😹 można tak podłączyć. Do szyny masz niepotrzebnie dwie masy. Masa z akumulatora jest w aucie dokręcona do karoseerii więc nie ma potrzeby ciągnąć do szyny masy z akumulatora i z karoserii. Wystarczy z jednego z tych punktóe. Zaciski do nadwozia, muszà być solidne, w miejscach gdzie są jakieś wzmocnienia konstrukcyjne, żeby to nie była pół milimetrowa blaszka, żeby się to nie grzało. przez to będzie płynąć tyle samo amper co przez kable. Ja przy Aku hotelowym wykorzystałem śrubę do mocowania fotela - mega gruba, duża powierzchnia styku chyba m12. Duży, długi gwint, który zapewnia dodatkowy kontakt no i wkręcone w miejsce gdzie blacha jest gruba. Natomiast w zabudowie wykorzystałem śruby którymi były przykręcone oryginalnie uchwyty do mocowania ladunku. Prawie takie same grubasy jak przy fotelu i wkręcone też w miejsca nadwozia które są grube i zapewniają odpowiedni przepływ prądu. 

Aku startowy już jest uziemiony więc dodatkowo nie trzeba tam nic z masą przy nim komvinować.

1. Bez różnicy, z punktu widzenia elektronów to jest ten sam zacisk.

Sprawdź najpierw, czy Twoje auto nie ma gotowych zacisków do zasilania zabudowy - u mnie takie były fabrycznie i tam się wpiāłem z orionem, to dużo upraszcza/ułatwia pracę.

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Opublikowano

Ogromne dzięki za Twój wkład w moim projekt! No nic, to zamawiam automatyczne bezpieczniki. Może dojdą do piątku, to w weekend będę cisnąć z elektryką:rolleyes:

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Czas najwyższy podzielić się zdjęciami z etapu budowy Vana. Muszę napisać, że gdyby m.in. nie Wasza pomoc, to miałbym stracha.

Na ten moment jest jeden akumulator LiFePo4 z 160Ah, który będzie zasilać:

  • oświetlenie,
  • pompkę wody,
  • lodówkę,
  • bojler 300W.

Ładowanie odbywa się z panela 400W oraz Oriona. Na ten moment instalacja 12V jest skończona. Pozostało podpiąć jeszcze 4 przyciski, uporządkować kable zasilające i podpiąć rury do webasto.

Jako zapalony fan komputerów, których złożyłem przez lata ho ho, trochę krew mnie zalewa, jeśli chodzi o uporządkowanie kabli. Niemniej instalacja webasto troszkę jest nieszczęśliwa. Teraz muszę podwójnie zakasać rękawy i zbudować instalację 230V z ładowaniem ze słupka i podłączyć przetwornicę (prawdopodobnie w drugiej skrzyni). Na ten moment to czarna magia, także ewentualne pomoce będą wskazane :)

 

1.jpg

2.jpg

Opublikowano

przetwonicę najlepiej zamocować jak najbliżej się da akumulatora, bo pobiera potworne prądy i w związku z tym trzeba mega grube kable stosować, dosłownie jak od spawarki ;). Ładowarkę AC/DC podłączasz do busbarów, które masz już na tym zdjęciu, więc to cała filozofia.

Co do instalacji 230V, trzeba się najpierw zdecydować, czy idziesz w instalację typu przetwornica alwaysON, czy przełącznik źródła zasilania 230V sieć/przetwornica, potem to już luzik, instalacja 230V jest bardzo prosta -Wtyk CEE, do tego bezpecznik i 2-3, może 4 gniazdka, ładowarka AC/DC + ewentualnie podgrzewacz postojowy/wody. Nie ma się nad czym za bardzo rozwodzić.

Opublikowano
21 godzin temu, RadekNet napisał(a):

A dlaczego mówisz, że bez różnicówki na wejściu? W starym aucie mam bez, ale w nowy chyba założe. 

A po co Ci wyłącznik różnicow-prądowy ?

W dniu 11.12.2024 o 13:37, aMi napisał(a):

Czas najwyższy podzielić się zdjęciami z etapu budowy Vana. Muszę napisać, że gdyby m.in. nie Wasza pomoc, to miałbym stracha.

Na ten moment jest jeden akumulator LiFePo4 z 160Ah, który będzie zasilać:

  • oświetlenie,
  • pompkę wody,
  • lodówkę,
  • bojler 300W.

Ładowanie odbywa się z panela 400W oraz Oriona. Na ten moment instalacja 12V jest skończona. Pozostało podpiąć jeszcze 4 przyciski, uporządkować kable zasilające i podpiąć rury do webasto.

Jako zapalony fan komputerów, których złożyłem przez lata ho ho, trochę krew mnie zalewa, jeśli chodzi o uporządkowanie kabli. Niemniej instalacja webasto troszkę jest nieszczęśliwa. Teraz muszę podwójnie zakasać rękawy i zbudować instalację 230V z ładowaniem ze słupka i podłączyć przetwornicę (prawdopodobnie w drugiej skrzyni). Na ten moment to czarna magia, także ewentualne pomoce będą wskazane :)

 

1.jpg

2.jpg

Jedna uwaga: zamontowałeś Webasto w jednym zamkniętym pudełku razem z ładowarkami. To nie jest najlepszy pomysł zwłaszcza, że piec potrafi rozgrzać się do 60-80*C a ładowarki Victron przy 40*C mają zabezpieczenie i przestają ładować prądem max. Najlepiej rozdzielić elektrykę od grzania. Dodatkowo ładowarki zamontuj jakiejś blaszce aluminiowej które będzie dodatkowym radiatorem … od tył nawierć otwory wentylacyjne ….im więcej tym lepiej.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.