Skocz do zawartości

Jakie zamienniki opon 6.40-15


Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 6.03.2024 o 14:28, Hermogenes napisał(a):

Wiesz już kiedyś napisałem ; w przyczepce towarowej jeżdżę na oponkach z 1992 r. i nie widać ( poza mniejszym bieżnikiem ) żadnych uszkodzeń. Mam na zapas oponki od cytrynki "nówka"  sztuki nie śmigane. Dawniej robili opony z prawdziwego kauczuku nie to co teraz jakieś modyfikowane polichlorki. "przypuszczenia autora" Pozdrawiam Hermogenes   

tak.. im produkt starszy tym trwalszy a im nowszy tym krótszy termin przydatnosci..  kiedys nie liczono sie z kosztami materialowymi.. dzis placisz albo za ilosc albo za z góry ograniczona zywotnosciowo jakosc..  jakis czas temu zalozylem nowa chinska oponke..  pare miesieycy i druty wyszly :) ..przedwczoraj przytargalem przyczepke ktora stala 13 lat na kamieniach.. jedna opona strzelila na pierwszej prostej druga dotarla cala..  wiec jak sie trafi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

W dniu 6.03.2024 o 12:50, czyś napisał(a):

III tam, żadne "rolnicze", stara rozmiarówka "osobowa", w calach, i tyle. 

 

Opona z oznaczeniem 6.40 to stosunek wysokość bieżnnika/wysokość profilu cirka 95% (wg danych podawanych przez ETRTO):

For example:

• Super Balloon tyres (h/s ≅ 95): 4.80, 5.20, 5.60, 5.90, 6.40, 6.70, 7.10, 7.60, etc.

• Low Section tyres (h/s ≅ 88): 5.00, 5.50, 6.00, 6.50. 7.00, 7.50, etc.

• Super Low Section tyres (h/s ≅ 82): 5.35, 5.65, 5.95, 6.15, 6.35, 6.85, 7.15, 7.35, etc.

• Ultra Low Section tyres (h/s ≅ 77): 5.3, 5.9, 6.2, 6.5, 6.9, 7.2, 7.7 

Czyli szerokość byłaby cirka 162,5 mm, wysokość 95%= 154,3  mm 

W oponach obecnie produkowanych nie bardzo to się da odwzorować (nie ma tak wysokich profili), chyba żeby szukać z opon dedykowanych do pojazdów zabytkowych, ale są koszmarnie drogie (nawet ~800-1000PLN za sztukę). 

Najbliższe wymiarowo - nie zmieniając zbytnio szerokości, bo obręcz (felga) pod takie opony jest stosunkowo wąska, z "najwyższych" dzisiejszych opon (cirka 80%) - byłyby  opony w rozmiarze 185/80R15 (lub oznaczane po prostu 185R15)- 148mm wysokości, czyli 6mm "wysokości" opony mniej. Opona o tak wysokim profilu, powinna - ale to trzeba byłoby sprawdzić in natura, jaka jest szerokość obręczy - ułożyć się na takiej obręczy.

Bliżej wysokością pasowałaby 195R15 (156mm), ale te już prawdopodobnie byłyby za szerokie w stosunku do obręczy. Zależnie od tego, jaka obręcz, należałoby sprawdzić czy 185r15 będzie miała szansę się "trzymać" na tej feldze, nie można wykluczyć, że trzeba byoby schodzić niżej (175R15) albo wchodzić w opony do zabytów w "dawnej" rozmiarówce.

Pi razy oko na takie opony ze "współczesnej" produkcji ludzie ztcw. zmieniają 6.40x15 stosowane w Warszawach, poszukaj w necie. 

Oczywiście należałoby sprawdzić jaka tam obręcz siedzi. 

I koniecznie:

- trzeba pamiętać o dętkach - te felgi na 100% nie są przystosowane do opon bezdętkowych, tzn. oponę bezdętkową trzeba założyć z dętką;

- poza oponami, rozebrać i przesmarować piasty/wymienić uszczelnienia, ew. wymienić łożyska (najbardziej prawdopodobne), bo co z tego jak opona będzie nówka, a łożysko stoi/zatrze się i zniszczy (zmieli, stopi, rozhartuje) się ono lub czop i koło odpadnie w całości?

 

 

 

 

 

czyli jesli chodzi o opony optymalnie byłoby kupic cos takiego ?  

inbound2989939139017728926.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy od szerokości felgi, ile cali na szerokość ma felga. Ten rozmiar jest stosunkowo bliski wymiarowo (6mm wysokosci opony mniej), ale liczy się też szerokość felgi (czyli odległość między płaszczyznami przylegania opony do felgi). Dla opony szerokości 185mm  przyjmuje się że można ją zamontować na feldze o szerokosci od 5 do 6,5 cala, zalecane jest 5,5. Minimum 5 cali, czyli cirka 126 mm. Raczej powinno podejść, nawet felga syreny miała 5 cali szerokości.

I jeśli już, pamiętaj o dętkach. Muszą być, nieważne że opona jest bezdętkowa, ale obręcz już nie (szczelnosć, plus bezdętkowe mają dodatkowe przetłoczenie na obwodzie obręczy zapobiegające zsuwaniu się opony).

I ile to waży/może ważyć, żeby opona z metra miała właściwy indeks nośności. Jeśli jedna oś, interesuje Cię pierwsza z liczb (druga określa nosność pojedynczej opony przy zawieszeniu wieloosiowym). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, czyś napisał(a):

Wszystko zależy od szerokości felgi, ile cali na szerokość ma felga. Ten rozmiar jest stosunkowo bliski wymiarowo (6mm wysokosci opony mniej), ale liczy się też szerokość felgi (czyli odległość między płaszczyznami przylegania opony do felgi). Dla opony szerokości 185mm  przyjmuje się że można ją zamontować na feldze o szerokosci od 5 do 6,5 cala, zalecane jest 5,5. Minimum 5 cali, czyli cirka 126 mm. Raczej powinno podejść, nawet felga syreny miała 5 cali szerokości.

I jeśli już, pamiętaj o dętkach. Muszą być, nieważne że opona jest bezdętkowa, ale obręcz już nie (szczelnosć, plus bezdętkowe mają dodatkowe przetłoczenie na obwodzie obręczy zapobiegające zsuwaniu się opony).

I ile to waży/może ważyć, żeby opona z metra miała właściwy indeks nośności. Jeśli jedna oś, interesuje Cię pierwsza z liczb (druga określa nosność pojedynczej opony przy zawieszeniu wieloosiowym). 

o wadze nic nie wiem ale jest sporawa jak na europejskie standardy.  2.44m szerokosci  6.71m dlugosci 2.62m wysokosci. ciezko cokolwiek o niej znalezc.. tu jest opis podobnej..

Screenshot_20240308-201838.jpg

Screenshot_20240308-201844.jpg

Screenshot_20240308-201856.jpg

Screenshot_20240308-201912.jpg

Screenshot_20240308-202153.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jakąś tabliczkę znamionową musi mieć, z masą, max naciskiem osi (choćby w Wlk. Brytanii nie miała odpowiednika polskiego dowodu rejestracyjnego). 

Jak masz kupować opony, to takie, które to uniosą, na pewno z oznaczeniem "C" i jak najwyższym indeksem nośności.

102 - 850kg/koło

103 - 875kg/koło

Jak rozumiem, nie będzie to ciągane w Polsce, bo tutaj to nie halo, nie jest raczej dopuszczone do ruchu (tylko laweta)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warszawa była na oponach 15 a wąskie to tzw." kartoflaki " https://a.allegroimg.com/s1024/0c6f67/e322b4354d158249d74fe8a79002

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.03.2024 o 15:21, tok napisał(a):

Warszawa była na oponach 15 a wąskie to tzw." kartoflaki " https://a.allegroimg.com/s1024/0c6f67/e322b4354d158249d74fe8a79002

takie kupie..  ale póki co nie będę szalał i jednak przywiozę na kołach ale lawety :). czemu w ogóle takie wąskie i wysokie do takiej przyczepy ?  przecież to nie przyczepa w pole :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie za bardzo jest przyczepa, to domek na kołach, można go przeciągnąć, ale nie służy do turystyki na duże odległości (karawaningu). Spójrz pod spód, może odpowiedź nasunie Ci się sama - najprawdopodobniej brak jakiegokolwiek zawieszenia, ew. jakiś prosty wahacz na gumowym odboju. To opona jest głównym elementem tłumiącym, im wyższa, tym lepiej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 12.03.2024 o 15:48, czyś napisał(a):

To nie za bardzo jest przyczepa, to domek na kołach, można go przeciągnąć, ale nie służy do turystyki na duże odległości (karawaningu). Spójrz pod spód, może odpowiedź nasunie Ci się sama - najprawdopodobniej brak jakiegokolwiek zawieszenia, ew. jakiś prosty wahacz na gumowym odboju. To opona jest głównym elementem tłumiącym, im wyższa, tym lepiej. 

Niekoniecznie..  pod spodem sa resory piórowe. Nie wiem jak się ją ciągnie na kołach ale na lawecie całkiem przyzwoicie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmień felgi, będa bezdętkowe. Tylko jeden rozmiar opony z tych calowych nie ma kontynuacji w dzisiejszej produkcji. Będze puste miejsce w tabeli przeliczeń /ZTCP 6.20/ Tak się stało ze akurat ten od mojego De Reu:) Wyszedłem z tego podnosząc na ramie budę o 4 cm i dobierajac felgi z FELICJI z lat 90tych,albo jakiegoś Opla. Gratuluje zakupu, piękna!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.04.2024 o 08:03, misha22 napisał(a):

Zmień felgi, będa bezdętkowe. Tylko jeden rozmiar opony z tych calowych nie ma kontynuacji w dzisiejszej produkcji. Będze puste miejsce w tabeli przeliczeń /ZTCP 6.20/ Tak się stało ze akurat ten od mojego De Reu:) Wyszedłem z tego podnosząc na ramie budę o 4 cm i dobierajac felgi z FELICJI z lat 90tych,albo jakiegoś Opla. Gratuluje zakupu, piękna!

Jakich felg szukac ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gosc od zdjec tych kol ciut nie ogarnia zdjec
niech ci poda rozstaw srub od srodka do srodka
a nie po nakretkach /nakretki moga byc nakrecone pod roznym katem i wtedy zmienia sie rozmiar/

ale sadze ze bedzie ciezko, bo na oko to tak gdzies 5x90
a to raczej malo standardowy rozstaw obecnie
do tego dochodzi otwor centrujacy
i w tym konkretnym przypadku jeszcze trzy szpilki stabilizujace, takie mam wrazenie

o
moze to pomoze
ale tu nie ma nic ponizej 98mm
https://srubydofelg.pl/tabela-samochodow/
https://www.mador-opony.pl/pl/i/Tabela-rozmiaru-piast-i-rozstawow-samochodow-osobowych/20

wroc
popieprzylem z rozpedu
bo w moich struclach jest parzysta ilosc
i z automatu popatrzylem na skale na metrowce, a nie popatrzylem, ktoredy metrowka leci
tu inaczej sie mierzy, bo jest 5 otworow
srodek sruby do srodka otworu centrujacego razy dwa

na oko to 5x150
toyota land cruiser
/wez pod uwage ze tlc jest od cholery modeli i niektore maja inne rozstawy np 6x139.7, to bedzie cos ze starych modeli raczej typu bj/
pytanie jak z otworem centrujacym i szpilkami /chyba to szpilki/

Edytowane przez mazeno (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.04.2024 o 15:58, iguana napisał(a):

Jakich felg szukac ?

Zabierasz swoją felgę na złom samochodowy i szukasz pana, trzymając w reku banknot, "na zachęte" Każdy kto miał suwmiarkę w reku lub wulkanizator ci to ogarnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.04.2024 o 15:37, mazeno napisał(a):

gosc od zdjec tych kol ciut nie ogarnia zdjec
niech ci poda rozstaw srub od srodka do srodka
a nie po nakretkach /nakretki moga byc nakrecone pod roznym katem i wtedy zmienia sie rozmiar/

ale sadze ze bedzie ciezko, bo na oko to tak gdzies 5x90
a to raczej malo standardowy rozstaw obecnie
do tego dochodzi otwor centrujacy
i w tym konkretnym przypadku jeszcze trzy szpilki stabilizujace, takie mam wrazenie

o
moze to pomoze
ale tu nie ma nic ponizej 98mm
https://srubydofelg.pl/tabela-samochodow/
https://www.mador-opony.pl/pl/i/Tabela-rozmiaru-piast-i-rozstawow-samochodow-osobowych/20

wroc
popieprzylem z rozpedu
bo w moich struclach jest parzysta ilosc
i z automatu popatrzylem na skale na metrowce, a nie popatrzylem, ktoredy metrowka leci
tu inaczej sie mierzy, bo jest 5 otworow
srodek sruby do srodka otworu centrujacego razy dwa

na oko to 5x150
toyota land cruiser
/wez pod uwage ze tlc jest od cholery modeli i niektore maja inne rozstawy np 6x139.7, to bedzie cos ze starych modeli raczej typu bj/
pytanie jak z otworem centrujacym i szpilkami /chyba to szpilki/

Srednica otworu centralnego 103mm  Otworu montazowego 13.5mm  A odleglosc miedzy bzegiem otworu centralnego i montazowego 18mm. Srednica felgi 41.5mm

IMG_20240405_153546.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już raz dawałem w innym wątku adres sklepu https://www.trailerplus.pl/opony-i-kola.html   

Tam się zagłęb pewnie coś dobierzesz jak nie to będziesz musiał rzeźbić, nie wiem jakie pokładasz nadzieje w tym domku. Pozdrawiam Hermogenes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.