Skocz do zawartości

Większe felgi do przyczepy Weinsberg, wyższe koła


Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 tygodnie później...
  • Odpowiedzi 53
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

  • 3 tygodnie później...

Długo to trwało, bo długo myślałem nad tym i wyszła zmiana średnicy i opon. Mierzyłem, sprawdzałem, liczyłem i zdecydowałem, że kupuję nowe felgi Ronal CA1 15" i do tego opony Nexen 4Season Van 195/80R15. Felgi są dedykowane do kamperów i przyczep, wytrzymałość przy 15" to 1100 kg. Pierwotnie całe moje koło miało średnicę 628,6 mm, nowy zestaw ma mieć 693mm. Jak pomierzyłem nadkole to wydaje się, że jak je wsadzę, to powinno być bezpiecznie z każdej strony. Środek przyczepy uniesie się o 35 mm. Tył powinien się wtedy podnieść o około 54 mm. Nie jest to może jakaś powalająca różnica, ale będzie wyżej. Do tego felgi będą aluminiowe lakierowane, więc +10 do stylówki;) całość dopiero zamówiona, więc pewnie chwilę będzie szła. Dla ciekawych po zamontowaniu napiszę jak wygląda to w praktyce:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdż po zdjęciu koła samą oponę czy wszystko się zmieści, uwzględniając skok zawieszenia nie tylko przy statycznym ugięciu obciążeniem marszowym, ale również z poprawką na dalszy skok w na nierównosciach, dziurach (tzn. biorąc poprawkę na pracę zawieszenia). Prawie 6,5 cm na średnicy koła to m.zd. b. duża różnica, warto dokładnie sprawdzić przed zamontowaniem opon na felgi, żeby w razie czego móc zwrócić opony (opon montowanych nie przyjmują w zwrotach), i mieć 100% pewnosci, że nawet przy pracy zawieszenia na nierównościach, opona nie będzie w żadnych okolicznosciach ruchu przyczepy mogla wejść w kontakt z nadkolem.

Miej na uwadze że oś euro delta (a taką najprawdopodobnij masz) przez swoją konstrukcję i dostosowanie do dużego obciążenia początkowego pracuje na dość płynnych, długich ruchach wahaczy (miękko i "głęboko") w przeciwieństwie do osi towarowych o względnie małej "amplitudzie" pracy wahaczy po docelowym obciążeniu (amplituda ruchu wahaczy w osi w dedykowanej do przyczep kempingowych jest chyba największa ze wszystkich osi do przyczep na wałkach gumowych), więc musi być większy margines na dalsze ugięcie od położenia statycznego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i trzeba pamiętać o sporo większych naprężeniach wewnętrznych przy hamowaniu oraz o spadeku siły hamowania...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przyczepie z hamulcen najazdowym siła hamowania jest taka sama, niezależnie od średnicy koła (siły na rozpierakach zależą od sił na UN, a to zależy od masy i bezwładnosći), na większej średnicy koła nawet trudniej osiągnąć zablokowanie koła (na bęben dziala siła o dłuższym ramieniu siły). Naprężenia wewnętrzne owszem, większe, bo koło obraca się wolniej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, czyś napisał(a):

W przyczepie z hamulcen najazdowym siła hamowania jest taka sama, niezależnie od średnicy koła (siły na rozpierakach zależą od sił na UN, a to zależy od masy i bezwładnosći), na większej średnicy koła nawet trudniej osiągnąć zablokowanie koła (na bęben dziala siła o dłuższym ramieniu siły). Naprężenia wewnętrzne owszem, większe, bo koło obraca się wolniej. 

Siła hamowania w znaczeniu - moment tarcia na bębnie jest taka sama. Ze względu jednak na większy promień koła, siła hamowania w znaczeniu - efektywność hamowania maleje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj dodatkowo jeszcze zdjąłem koło i maksymalnie podlewarowałem oś, żeby zobaczyć maksymalne jej ugięcie. Zostaje jeszcze 6 cm zapasu do nadkola. Myślę, że to powinno być bezpieczne. Dzisiaj też przyszły felgi i opony. Montaż w weekend, jak nie będzie padało?. Mam nadzieję, że nigdzie się nie walnąłem w moich amatorskich pomiarach? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Felgi zamontowane w weekend. Zrobiłem zdjęcie przed założeniem, ale zapomniałem zrobić po montażu, a już wstawiłem przyczepę na podjazd i ciężko się dostać:). Podsumowując, wyszło kozacko. Tył podniósł się o zakładaną wysokość. Miejsca w nadkolu jest sporo, więc nic się nie powinno uszkodzić. Wygląd się poprawił. Generalnie rozwiązanie wydaje się ok. Prawdziwy test będzie podczas pierwszej podróży, pewnie w kwietniu. Co do samych felg, bardzo ładne:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.