Skocz do zawartości

Dobór rozmiaru opon


Rekomendowane odpowiedzi

Kupiłem przyczepę Dethleffs Camper 550. Na felgach 14" założone są opony 195R14C co chyba odpowiada rozmiarowi 195/80/14. Wg instrukcji nominalny rozmiar opony to 185R14C. Przelicznik rozmiaru opon mówi że opona 195R14 jest sporo większą i nie jest zamiennikiem. Ale przechodząc do sedna. Mam założony mover. I czy jeśli założę opony 185R14 (średnica mniejsza o 16mm) to czy mover będzie działa prawidłowo? Mover automatyczny Obelink. Opony muszę zmienić bo mają 10 lat i wolałbym 185 bo są tańsze i większy wybór. DMC przyczepy 1700 kg. Co doradzicie?

Edytowane przez konradk (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 38
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

26 minut temu, konradk napisał(a):

Kupiłem przyczepę Dethleffs Camper 550. Na felgach 14" założone są opony 195R14C co chyba odpowiada rozmiarowi 195/80/14. Wg instrukcji nominalny rozmiar opony to 185R14C. Przelicznik rozmiaru opon mówi że opona 195R14 jest sporo większą i nie jest zamiennikiem. Ale przechodząc do sedna. Mam założony mover. I czy jeśli założę opony 185R14 (średnica mniejsza o 16mm) to czy mover będzie działa prawidłowo? Mover automatyczny Obelink. Opony muszę zmienić bo mają 10 lat i wolałbym 185 bo są tańsze i większy wybór. DMC przyczepy 1700 kg. Co doradzicie?

Jak się zmieni średnicę opon to trzeba będzie przemontować mocowania movera tak aby zachować zalecany odstęp pomiędzy rolką movera a oponą. Zalecany odstęp będzie w instrukcji montażowej urządzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy DMC 1700 kg weź pod uwagę nośność opon.

Zdecydowana większość markowych i pewnych opon typu C w rozmiarze 185R14C ma indeks nośności 102/100, czyli 850kg na pojedynczej osi, wychodzi na styk. Wyższe indeksy nośności (104/102, 900 kg), czyli z pewnym marginesem względem DMC (któa nagminnie w przyczepach jest - nawet nieświadomie - przekraczana) mają opony w tym rozmiarze bardziej celowane w przyczepy, ale to jest loteria (większość chińczyki, charakterystyczne jest że są nawet o 1/3 lżejsze od "pełnoprawnych" opon towarowych w tym rozmiarze). Duża część z nich to zwyczajny szajs, który po kilku latach ni z gruszki ni z pietruszki zużył się na jednym wyjeździe, albo - co gorsza - eksplodował. Z jako-tako wiarygodnych to po głowie chodzi mi GTRadial 185R14C w indeksie 104/102.

Standardową nośnościa dla "pełnoprawnych" opon "C" w rozmiarze 195/14 jest 106/104, czyli 950 kg na oś. 

Jest 8 mm różnicy na promieniu opony między 185 a 195, więc należałoby skorygować położenie movera do osiągnięcia nominalnego odsunięcia rolek od czoła opony.

Jeśli dotąd nie ma śladów, żeby opona 195 ocierała itp. (zwłaszcza o tylną lub górną i boki nadkola), cepa nie stoi zbyt wysoko (nie łamie się mocno w V z holownikiem) to zastanawiałbym się czy koniecznie wracać do rozmiaru zalecanego w instrukcji.  

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam identyczne dmc 1700 i celowo przeszedłem ze standardu 185 na pełne 195 z uwagi na zapas nośności . Duże przyczepy jednoosiowe są na granicy wytrzymałości opon więc na Twoim miejscu bym pozostał na większych. Druga opcja to alufelgi  i wtedy można coś znaleźć  na mniejszym profilu o większej nośności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Wilk530 napisał(a):

Mam identyczne dmc 1700 i celowo przeszedłem ze standardu 185 na pełne 195 z uwagi na zapas nośności . Duże przyczepy jednoosiowe są na granicy wytrzymałości opon więc na Twoim miejscu bym pozostał na większych. Druga opcja to alufelgi  i wtedy można coś znaleźć  na mniejszym profilu o większej nośności.

Mam alufelgi 14" Które z podanych opon będą lepsze?

Edytowane przez konradk (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro masz ustawiony mover to zostań przy 195. Będzie zapas nośności bo przy 185 będziesz miał problem że napompujesz do max 4.5 bara a opona będzie nadal mocno ugięta i dylemat czy przekraczać ciśnienie czy przegrzewać oponę na kapciu ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, konradk napisał(a):

DMC przyczepy 1700 kg.

A powiedz Konrad - ważyłeś budkę jaką tak naprawdę ma masę ?

Bo to DMC czytasz z pewnie z DR - a jaka jest waga w realu?

Pytam z ciekawości bo ja mam w papierach DMC 1300 - w tym MW 975 kg - a jak pojechałem a wagę to wyszło mi 1360 kg.

A tak przy okazji dyskusji o oponach - mam kapcie z 2015 r z 50 tygodnia roku czyli obecnie mają dziewiąty rok - fotki poniżej.

Na oko zmęczone specjalnie nie są - bieżnik jest jeszcze OK - budka jak piszę waży 1360 kg - i mam pytanie - zmieniać już (po tych ośmiu latach) czy jeszcze rok pojeździć a jeżeli zmieniać to co o tym rozmiarze sensownego byście polecili, żeby nie kosztowało majątku?

Bo na oponeo mam taki wybór:

https://www.oponeo.pl/wybierz-opony/s=1/caloroczne/t=1/dostawcze/r=1/185-80-r14/in=1/102-100#&&_wEXDQUNcGNrX1RyTFNUVElkcwUBMQUVcGNrX0xzdFNTb3J0UGFyYW1ldGVyBQIzNwUOcGNrX1RyTFNTc25JZHMFATMFFXBja19UckxTU29ydERpcmVjdGlvbgUBMgUIcGNrX0lPRlAFAjI1BQlwY2tfVHJMU1IFA-KUggUKcGNrX1RyTFNQRgUBMAULcGNrX1ByTFNST0YFA-KUpAUKcGNrX1RyTFNQVAUBMAUHcGNrX0NQZwUBMQUOcGNrX1RyTFNMaXhJZHMFAjk2BQxwY2tfVHJMU1NJZHMFAzE4NAULcGNrX1RySU9ubHkFA-KUpHfqYC-_bqj0plABk620n9w6_SYN

Z góry dzięki za podpowiedź

pzdr

Włodek

 

IMG_2473.JPG

IMG_2472.JPG

Edytowane przez BuryKocur (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Włodku Ty chyba się bujasz z przyczepką raczej po PL i myślę , że jeszcze sezon może i 2 możesz spokojnie się przebujać , bieżnik to jest pikuś w oponach spuść powietrze i ponagniataj na oponę sprawdzając boki i wzdłuż bieżnika czy guma nie ma mikropęknięć ( koło musisz zdjąć ) , jeśli będą to raczej bym wymienił . Moje z oryginału miały po 13 latach stan idealny ale nie chciałem ryzykować jadąc do Grecji gdzie w lecie jest ogień na asfalcie i na trasie często lubię jak są warunki poganiać  >100 . Mając moover też zrobiłem się w jajo zakładając o 1cm wyższe opony ; odkręciłem jedno koło i zawiozłem do kolegi na wymianę , po wymianie koła zapinam wajchą moovera i ok ; wymieniam 2-gie koło i zdziwko bo już nie dało rady zapiąć ; przyczepa stała w ogródku , gdzie nie miałem możliwości podjechania autem ; co ja się wtedy nakombinowałem i należałem pod przyczepą żeby całą konstrukcję cofnąć o 1cm to głowa mała :sciana: Mogłem upuścić powietrza ale szkoda mi było maltretować nówki opony zwłaszcza , że muszę wykonać kilka skrętów na około 80 metrach żeby wyjechać na drogę .Natomiast z oponami to jak ze wszystkim niby jest wybór duży ale jakości już nie ma i myślę , że nie będzie - takie czasy :hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, janm napisał(a):

Włodku Ty chyba się bujasz z przyczepką raczej po PL i myślę , że jeszcze sezon może i 2 możesz spokojnie się przebujać , bieżnik to jest pikuś w oponach spuść powietrze i ponagniataj na oponę sprawdzając boki i wzdłuż bieżnika czy guma nie ma mikropęknięć ( koło musisz zdjąć ) , jeśli będą to raczej bym wymienił .

I tak chyba zrobię - miałem na wiosnę i tak odkręcić koła i dać do malowania felgi do wulkanizatora a tam będą kapcie i tak zdejmowane i tak, więc sobie je obejrzę i albo je jeszcze na sezon / dwa założę albo wymienię.

A jeżeli miałbym wymieniać to co byś doradzał z tego linku do oponeo ?

O - popatrz choćby pierwsze z brzegu:

https://www.oponeo.pl/dane-opony/atlas-tires-green-van-4s-185-80-r14-102-100-r-c#463139540_reviews

Tak czytając dane tych kółek i opinię to jakoś bardzo źle to nie wygląda a ja faktycznie jeżdżę z budką tylko póki co po naszym pięknym kraju, gdzie takie proste koła by wystarczyły przy prędkości rzędu 90km/h i drogach jednak niezbyt nagrzanych...

Też mam moover i czytając Wasze problemy z ustawieniem rolek po zmianie wielkości kół zostanę przy dotychczasowym rozmiarze.

Ale looknij na te kapcie z linku powyżej ...

Pzdr

Włodek

Edytowane przez BuryKocur (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaprzyjazniony wulkanizator jak cyganka ,, prawdę Ci powie " i o stanie Twoich opon i o tych nowych ( nowe gdzie powstały ??? , DOT ??? ; żeby to nie były jakieś leżaki antyki ) a swoją drogą to się wkurzy , że nie kupujesz u niego ; z drugiej strony jak i tak zwalasz koła to jest okazja sprawdzić łożyska i okładziny i łooo Panie jak jeszcze byś dał nowe laczki to masz spokój na ładne kilka latek albo wszystko olać na ten sezon bo cośik mi się wydaje , że i tak więcej przepływasz niż przejezdzisz i w przyszłym sezonie temat podjąć już tak na poważnie i bezdyskusyjnie . Pozdrowionka :hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, janm napisał(a):

jak i tak zwalasz koła to jest okazja sprawdzić łożyska i okładziny i łooo Panie jak jeszcze byś dał nowe laczki to masz spokój na ładne kilka latek albo wszystko olać na ten sezon bo cośik mi się wydaje , że i tak więcej przepływasz niż przejezdzisz i w przyszłym sezonie temat podjąć już tak na poważnie i bezdyskusyjnie .

Łożyska, układ jezdny, okładziny, całość hamulcy i przegląd gazu robiłem gruntownie w serwisie w kwietniu 2022 - od tego czasu przejechałem z budką jakieś 1,5 tys. km, więc chyba póki co mogę się do tego jeszcze nie dotykać.

Pytanie było o kółka, ale faktycznie póki co to zrobię te felgi a przy okazji looknę kapcie.

A co do proporcji przemieszczania się - to faktycznie na wodzie w sezonie robię jachtem po Bałtyku jakieś 2 tys. mil a w tym czasie (sezon) z budką może (?) tysiąc km ;), więc faktycznie odpuszczę jeszcze w tym sezonie po kontroli u wulkanizatora - jak nie będzie trzeba - wymianę tych opon...

Dzięki za pochylenie się nad tematem

pzdr

Włodek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mam do Szanownego gremium z racji doświadczenia z oponami na przyczepkach pytanie - może wyda się ono dziwne i laickie, ale wolę się jednak dopytać....

Mam obecnie opony na przyczepce takie jak powyżej zamieściłem na fotkach o oznaczeniu 185R14C z indeksem 100/102 R oraz dodatkowym oznaczeniem 8P.R.

Z racji ich wieku będę chciał je zmienić - pytanie - czy poniższe opony są to adekwatne do obecnie posiadanych:

https://www.oponeo.pl/dane-opony/atlas-tires-green-van-4s-185-80-r14-102-100-r-c#463139540_reviews

Czy brak w moich dotychczasowych oponach oznaczenia cyfry 80 stanowi domyślnie fakt, iż są to właśnie opony o rozmiarze 80 takie jak z powyższego linku?

I co oznacza dodatkowe oznaczenie 8P.R  i czy opony z powyższego linku także spełniają owe oznaczenie?

I ostatnie pytanie - czy opony z powyższego linku są do przyczepki odpowiednie i sprawdzą się na przyczepce ?

Przepraszam, ale ja kompletnie jestem z innej branży a człek nie da rady znać się na wszystkim...

pzdr

Wlodek

 

Edytowane przez BuryKocur (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz opony o profilu 100% znaczy że wysokość jest równa szerokości te nowe mają profil 80 znaczy że są niższe i koło będzie się szybciej obracać jednocześnie felga będzie bliżej krawężnika w razie W . Niestety teraz nie produkują już chyba opon wysoko profilowych. Opony o wysokim profilu bardziej pływają na zakrętach. Wskaźnik 8P oznacza osiem warstw kordu bardzo mocne twarde zaś R jedno indeks prędkości drugie w starym typie radialna bo wtedy robili jeszcze tzw. opasane. Tyle co pamiętam z czasów kiedy jeździłem furgonem. Pozdrawiam Hermogenes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.