Skocz do zawartości

Planowanie rozdzielni z bezpiecznikami


Bossman

Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, coxWlkp napisał(a):

Tą wypowiedź próbuje ogarnąć i nie rozumiem ? Proszę rozwiń … ładowarki pracują jak dostają 230 inaczej nie … może się zdarzyć, że jakiś Chińczyk wprowadza rezystancje do obwodu ale to raczej można wykluczyć @Bossman podaj proszę symbol ładowarki którą chcesz zastosować .

CYRIX: Victron interligentny przełacznik Cyrix-ct 12/24-120A CYR010120011
ŁADOWARKA: Ładowarka z Bluetooth Victron Blue Smart 12V 30A IP22 (3) BPC1230044002

Jeśli jest „błąd” to B5-B6 ale tu @Bossman musi dopowiedzieć ci ma zasilać inwerter i najważniejsze pytanie po co tyle zabezpieczeń 230 i jak dużą panujesz tą rozdzielnie :)? 

Myślałem żeby zrzucić instalację 220V na jeden bezpiecznik, ale w przypadku kiedy siądzie jeden obwód, wiem który. Tak tego nie wiem.

Odpowiedz na to pytanie wymaga dłuższego prześledzenia forum. Tak w skrócie:    @Misio stoi na stanowisku, że w akumulatorze LiFePo4 BMS który tam jest wbudowany rozwiązuje wszystkie problemy ( pewnie to potwierdzi lub cis za chwile doda) dlatego dopuszcza Cyrixa. Ja osobiście uważam, że Chińczykom nie należy wierzyć i BMS BMSem a ochrona akumulatora powinna być realizowana przez urządzenia dedykowane do ładowania LiFePo4 z programami które są już zaimplementowane przez producentów tych urządzeń właśnie 5aką ładowarką DC/DC jest Orion …

Już rozumiem, tylko ja nie mam byle najtańszego chińczyka: Akumulatory są z Enerblock z wbudowanym BMSem na pokładzie

Akumulator Enerblock JLFP12-105 12V 105Ah

Orion z tego co widzę kosztuje 1200zł, w chwili obecnej to już dla mnie spory koszt.
Może po prostu ładować przez Inwerter podczas jazdy, wiem że straty będą spore ale 220>12 mam Victrona dedykowaną do LifePo4

Z tym się zgadzam … sterowanie tymi ładowarkami zależy tylko od inwencji instalatora :) 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 43
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

7 godzin temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

@Bossman
Jeśli masz w aucie "smart alternator" to cyrix nie jest rekomendowany - zobacz kartę specyfikacji na stronie producenta, jest tam to opisane. (w autach ze smart alternatorem nie jest tak, że jak silnik pracuje to akumulator jest ładowany, o tym decyduje komputer auta. Cyrix jest za prosty żeby to ogarnąć, przeważnie nie będzie ładował aku hotelowego). Druga sprawa - czy cyrix ogarnia akumulatory lifepo? (nie wiem, do sprawdzenia)

Jeśli LifePo4 ma BSM wydaje mi się to wystarczające w kwestii ładowania, ale faktycznie mogę się mylić.
Sprawdzę odnośnie smart alternatora, nie mogę znaleźć na stronach producenta specyfikacji - ale sprawdzę to multimetrem podczas jazdy.

W podanym schemacie jest moim zdaniem niedobrze połączona ładowarka 230V => 12V. będize pracować nawet wtedy jak auto nie jest podpięte do słupka i będzie próbować ładować akumulator z którego sama pobiera energię (przez przetwornicę) do tego ładowania :)

Powinna być podpięta od razu do gniazda CEE, przed "spliter". (Nie wiem co to jest ten spliter, ale się domyślam, że jakiś przełącznik pomiędzy 230V z zewnątrz / z przetwornicy)

Albo druga opcja, jak victron rekomenduje: zasilanie wszystkich urządzeń 230V relaizuje się przez przetwornice która pracuje 'always on', bez żadnych przełączników. Jeśli auto popięte do sieci 230V, to ładowarka 230 => 12 ma podawać prąd na szynę 12V (i stamtąd łąduje się akumulator hotelowy i energia podawana jest też na przetwrnicę. Łądowarka musi być odpowiedniej mocy do posiadanych urządzeń). Jak auto nie jest podpięte, to pobiera enegię z akumulatora. Takie ciekawe podejście.

Faktycznie, tak właśnie będzie. Zmodyfikuję schemat. Dzięki za wychwycenie tego. Zatanawiam się jeszcze nad 1 lub 2 opcją. Pierwsza dużo łatwiejsza.

możesz zrobić ale nie muszisz. Wszystkie 3 ładowarki mogą pracować jednocześnie (mppt + AC=>DC + DC=>DC), będą sobie pracowć solidarnie. (ta co poda najwyższe napięcie, będzie pracować najbardziej)

Dzięki

- Jak będzie pracował altrernator to prawie na pewno nie będizesz podpięty do 230V więc tu się problem rozwiązuje sam

Tak ale może się zdarzyć że kamper byłby podpięty do słupka i na chwilę ktoś odpali kamper.

- Jak będize pracowął silnik i świeciło słońce to będize się ładowało i z tego i z tego. Tu można (ale nie trzeba) się pokusić o jakieś rozwiązanie które będzie oszczędzało spalanie paliwa: po co produkować energię z paliwa, skoro jest dostępna ze słońca.

Ja będę to ogarniać w przyszłym roku, przy pomocy sieci BT VE, którą można utworzyć na urzadzeniach Victrona, które mają interfejs BlueTooth. (smart solar, smart orion, blue smart).
Albo przez wejście sterujące w orionie, tam tez można podać napięcie i zaprogramować co ma się stać po podaniu.

Ja jeśli bym się o to pokusił raczej będę leciał w mikrokontrolery typu ardunio i raspberry, kamper ma być wyposażony w nie.

Nie mam teraz czasu zgłębiać tematu, w sezonie jesień/zima będe to rozkmniać.

 

Zastanawiam się jeszcze nad doborem bezpieczników DC.
Mam np. taką aukcję dla bezpieczników Solarnych DC

https://pl.aliexpress.com/item/1005004564341052.html?spm=a2g0o.cart.0.0.3590452cu8Yoy3&mp=1&gatewayAdapt=glo2pol

oraz skrzynkę:

https://allegro.pl/oferta/rozdzielnica-natynkowa-8-modulow-ip65-skrzynka-7893822373

Jeśli brałbym bezpiecznik z zabezpieczeniem 2 biegunów, to w skrzynce taki dwubiegunowy bezpiecznik zajmie dwa miejsca, czyli dwa moduły ?, czy dobrze to rozumiem ?.

Zastanawiam się też nad przeliczaniem Amperów na Waty, wygląda to z goła inaczej niż dla prądu przemiennego, w prądzie przemiennym jest z gruntu 220V i w oparciu o to napięcie dobiera się natężenie, A te bezpieczniki mają zakres DC 12-240V przy np. modelu 10A, to jak to możliwe ?, przecież to się kłuci z kwestią przeliczania. Nie może być bezpiecznik o wartości stałej Amper dla przedziału 12-240V DC. Albo ma 10A dla 12V albo dla jakiegoś innego napięcia.

Ktoś wie o co tu chodzi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Bossman napisał(a):

to w skrzynce taki dwubiegunowy bezpiecznik zajmie dwa miejsca, czyli dwa moduły ?, czy dobrze to rozumiem

Tak, to jest obudowa na 3 moduły, gdyby wyciąc to jeszcze jest miejsce na jeden pojedynczy bezpiecznik.

16825287987796286474571924022856.thumb.jpg.b2786bad664b60f05e0a01eae2e16eb6.jpg

10A to 10A, nie ma znaczenia czy napięcie jest 1V czy 1000V. Praca która te 1A może wykonać jest różna dla tych różnych naloec, ale prąd 1A jest taki sam dla każdego napięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, Bossman napisał(a):

Cyrix obecnie zrobiłem w środku kampera, kable napięciowe od alternatora idą od silnika, będzie jakieś 3-4m.

Jakie przekroje, jakiego masz Cyrixa?

By sparować cyrixa z lifepo4 trzeba troszkę pomierzyć co i jak...na żywym organiźmie.

46 minut temu, Bossman napisał(a):

Orion z tego co widzę kosztuje 1200zł, w chwili obecnej to już dla mnie spory koszt.
Może po prostu ładować przez Inwerter podczas jazdy, wiem że straty będą spore ale 220>12 mam Victrona dedykowaną do LifePo4

Straty nie są takie duże i jest to takie budżetowe rozwiązanie...

47 minut temu, Bossman napisał(a):

Już rozumiem, tylko ja nie mam byle najtańszego chińczyka: Akumulatory są z Enerblock z wbudowanym BMSem na pokładzie

To też niewiadomo jaka półka...

BMS ma z natury nie pracować - to cała reszta ma pracować tsk by on miał "wolne".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Misio napisał(a):

Jakie przekroje, jakiego masz Cyrixa?

Cyrix : Victron interligentny przełacznik Cyrix-ct 12/24-120A CYR010120011
Przekroje na głównych żyłach napięciowych 12V mają rozmiar 1x35 bezhalogenowe 0,6/1kV

By sparować cyrixa z lifepo4 trzeba troszkę pomierzyć co i jak...na żywym organiźmie.

Tego nie jestem świadom, w tym modelu brak jest ustawień jakichkolwiek.
Potrzebuję się doedukować w tym zakresie, masz może pod ręką jakiś film?

Straty nie są takie duże i jest to takie budżetowe rozwiązanie...

To też niewiadomo jaka półka...

BMS ma z natury nie pracować - to cała reszta ma pracować tsk by on miał "wolne".

 

Edytowane przez Bossman (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Tak, to jest obudowa na 3 moduły, gdyby wyciąc to jeszcze jest miejsce na jeden pojedynczy bezpiecznik.

16825287987796286474571924022856.thumb.jpg.b2786bad664b60f05e0a01eae2e16eb6.jpg

10A to 10A, nie ma znaczenia czy napięcie jest 1V czy 1000V. Praca która te 1A może wykonać jest różna dla tych różnych naloec, ale prąd 1A jest taki sam dla każdego napięcia.

Nie bardzo rozumiem, według przelicznika AMPER na WATY
10A przy 12V to 120 Wat
10A przy 120V to 1200 Wat
- Więc jak dobierać bezpieczniki, jeśli np. na linii mam mieć max obciążenie 2500Wat przy napięciu 12V
- Jaki bezpiecznik byłby potrzebny, 200 A ?

Pewnie laickie pytanie dla was, ale z tym właśnie mam kłopot.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zacznę od tyłu - tak jak @Łza Włóczynutka pisał

nie liczysz Watów a Ampery... i tak dobierasz bezpiecznik (oczywiście w dużym uproszczeniu) - ogólnie to bezpieczniki zabezpieczają przewody... i je trzeba dobierać do płynących w nich "natężeniu" (jak średnica rury dla odpowiedniego przepływu wody)...

 

Cyrix pod LiFePO4 to Cyrix-Li-CT - jak podepniesz zwykłego Cyrixa CT to on będzie zawsze zwarty z akumulatorem rozruchowym gdyż akumulatory LiFePO4 mają "wyższe napięcie" a cyrix to odczyta jako ładowanie od strony zabudowy i zmostkuje się z akumulatorem rozruchowym który będzie "zjadał" nam naszego LiFePO4...

 

Ja nie do końca czujesz co jest nie tak z Cyrixem itd - to albo niech ktoś to zrobi Ci co się na tym zna lub od razu kupuj Oriona... ewentualnie rozkmiń ładowanie z alternatora poprzez przetwornice i ładowarkę dedykowaną do LiFePO4... bo zaraz rozwalisz sobie drogi akumulator...

Edytowane przez Misio (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Misio napisał(a):

Ja nie do końca czujesz co jest nie tak z Cyrixem itd - to albo niech ktoś to zrobi Ci co się na tym zna lub od razu kupuj Oriona... ewentualnie rozkmiń ładowanie z alternatora poprzez przetwornice i ładowarkę dedykowaną do LiFePO4... bo zaraz rozwalisz sobie drogi akumulator...

Dzięki z góry. W przypadku Oriona nie jest potrzebny już Cyrix ?. Podprowadzam wtedy plus i minus z rozruchowego akumulatora na który podawany jest alternator a Orion bierze ile potrzeba itp...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest  bardzo prosty wzór: P = i * U; 
P - moc w watach, i - prąd w amperach, U - napięcie w voltach. dwie wartości znasz, więc trzecią obliczymy.

przykład: panel 500W, jego napięcie 40V. zakładamy że właśnie świeci słonko na maxa i panel pracuje z pełną maksymaną mocą, czyli produkuje 500W mocy a napięcie ma 40V:

500W = i * 40V;


i = 500W/40V = 12,5A.

Prąd 12,5A będzie płynął od solara do sterownika mppt. Czyli bezpiecznik jaki możemy użyć to w okolicach 20A a nawet nieco więcej, bo mogą wystąpić jakieś krótkotrwałe piki o wyższym natężeniu.

Prąd płynie sobie dalej i trafia do mppt, który przetwarza energię o parametrach 500W 40V 12,5A na 12V. znowu korzystamy z tego samego wzoru: znamy moc, znamy obniżone napięcie, nie znamy prądu jaki popłynie przy obniżonym napięciu, więc liczymy:

500W = i * 12V

i = 500W/12V = 41,67A. Prąd 41,67A będzie płynął z sterownika mppt do szyny. czyli potrzebujemy bezpiecznika jakieś 50A, a może raczej 60A żeby nie wywalało przy jakichś chwilowych wyższych pikach.

6 minut temu, Bossman napisał(a):

W przypadku Oriona nie jest potrzebny już Cyrix

albo orion albo cyrix, z tym, że jeśli masz smart alternator to tylko orion.

 

7 minut temu, Bossman napisał(a):

Podprowadzam wtedy plus i minus z rozruchowego akumulatora na który podawany jest alternator a Orion bierze ile potrzeba itp...?

Tak. W dodatku można go pokonfigurować, Przy jakich napięciach ma lub nie ma ładować. (wersja Orion Smart z BlueTooth).
On ma jeszcze dwa dodatkowe piny, z którymi można zrobić kilka sztuczek, np. zaprogramować żeby coś robił przy jakimś napięciu. Na stornie victrona jak poklikasz po kartach produktów (np. orionów) to tam są do ściągnięcia manuale i przykładowe schematy, dobra lektura na parę godzin.. https://forum.karawaning.pl/uploads/emoticons/default_wink.png 

zobacz też tu: 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, Łza Włóczynutka napisał(a):
30 minut temu, Bossman napisał(a):

W przypadku Oriona nie jest potrzebny już Cyrix

albo orion albo cyrix, z tym, że jeśli masz smart alternator to tylko orion.

A Cyrix musi być odpowiedni i musimy zapewnić że do akumulatora nie dopłynie prąd o napięciu powyżej 14,4V (już totalny max 14,6V

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, Bossman napisał(a):

Dzięki z góry. W przypadku Oriona nie jest potrzebny już Cyrix ?. Podprowadzam wtedy plus i minus z rozruchowego akumulatora na który podawany jest alternator a Orion bierze ile potrzeba itp...?

IMG_3350.thumb.jpeg.24fff46938585254ccdcad9040f83bd7.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

To jest  bardzo prosty wzór: P = i * U; 
P - moc w watach, i - prąd w amperach, U - napięcie w voltach. dwie wartości znasz, więc trzecią obliczymy.

przykład: panel 500W, jego napięcie 40V. zakładamy że właśnie świeci słonko na maxa i panel pracuje z pełną maksymaną mocą, czyli produkuje 500W mocy a napięcie ma 40V:

500W = i * 40V;


i = 500W/40V = 12,5A.

Prąd 12,5A będzie płynął od solara do sterownika mppt. Czyli bezpiecznik jaki możemy użyć to w okolicach 20A a nawet nieco więcej, bo mogą wystąpić jakieś krótkotrwałe piki o wyższym natężeniu.

Prąd płynie sobie dalej i trafia do mppt, który przetwarza energię o parametrach 500W 40V 12,5A na 12V. znowu korzystamy z tego samego wzoru: znamy moc, znamy obniżone napięcie, nie znamy prądu jaki popłynie przy obniżonym napięciu, więc liczymy:

500W = i * 12V

i = 500W/12V = 41,67A. Prąd 41,67A będzie płynął z sterownika mppt do szyny. czyli potrzebujemy bezpiecznika jakieś 50A, a może raczej 60A żeby nie wywalało przy jakichś chwilowych wyższych pikach.

Godzinę temu, Bossman napisał(a):

Jak obliczyć w przypadku szeregowego łączenia solarów, kiedy mamy 3 sztuki o wartościach 370W 40V.

Który z tych wzorów zastosować ?

370W / 120V = 3,08A (sumowane napięcie bez sumowania wat)
1110W / 40V = 27,75A (sumowane waty bez napięcia)
1110W / 120V = 9,25A (sumowanie napięcia i wat)
Każdy osobno: 370W / 40V = 9,25A * 3 panele = 27,75A + ileś tam procent dla peaków czyli dałbym 40A lub 60A ?

Druga i ostatnia opcja wydawała by się ok ?

50 minut temu, coxWlkp napisał(a):

IMG_3350.thumb.jpeg.24fff46938585254ccdcad9040f83bd7.jpeg

Wszystko już wiem, zakupię jednak Oriona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i tu doszedłeś do różnicy zdań między mną a @coxWlkp

Ja uważam że akumulator LiFePO4 powinien być tak dobrany by nie nastąpiło jego rozładowanie w 100%, bo tu jest to dość łatwo określić jego "pojemność" itd...

Ale gdyby jednak nastąpiła taka sytuacja to uważam że właśnie, w takim razie może zadziałać BMS i odciąć zasilanie... kolega jednak uważa że lepiej mieć battery protect. Oczywiście też uważam, że lepiej mieć niż nie mieć, ale to wszystko w naszych pojazdach również rozbija się często o budżet i wagę...wiec czasem z czegoś rezygnujemy.

 

Jeszcze trzeba się pochylić nad zabezpieczeniem akumulatora LiFePO4  przed ładowaniem gdy ma on temperaturę ujemną...

 

Co do natężeń prądu - właśnie po to zwiększa się napięcia (również w przesyle prądu "z elektrowni"), by obniżyć natężenie i nie musieć mieć tak grubych przewodów, strat przesyłowych itd...

Więc jak panel ma maksymalnie 9A to jak je połączymy szeregowo wzrośnie nam napięcie, ale nie zwiększymy natężenia czyli do regulatora popłynie 9A i 120V... jeżeli jednak je połączymy równolegle, napięcie nam pozostanie takie samo za to natężenie wzrośnie 3krotnie czyli 27A i 40V... ale za regulatorem przy instalacji 12V będziemy mieli nawet do 90A i tu trzeba się zastanowić jaki mamy mieć regulator...

oczywiście piszę to wszystko z zaokrągleniami i bez uwzględnienia strat...tak żeby pokazać "idee"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Bossman napisał(a):

Jak obliczyć w przypadku szeregowego łączenia solarów, kiedy mamy 3 sztuki o wartościach 370W 40V.

szeegowo, to wszystko się sumuje, czyli masz 120V i 1110W. niecałe 10A międy panelami a mppt  

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.