Skocz do zawartości

Planowanie rozdzielni z bezpiecznikami


Bossman

Rekomendowane odpowiedzi

Potrzebuję pomocy !

Naszkicowałem schemat podstawy najważniejszych elementów elektryki która będzie w kamperze który przygotowuję.

Dojaśnienie:
B1 będzie bezpiecznikiem który pełni funkcję wyłączenia solarów,
Skrzynka nr1 będzie już zawierać samochodowe bezpieczniki dla urządzeń o niskim poborze
Niebieską kreską zaznaczyłem obwody dla prądu 220v przemiennego
B10 i B11 to bezpieczniki dla urządzeń o wysokim poborze prądu w kamperze
Wszystkie bezpieczniki od B1 do B11 I BC chcę wrzucić do szafy modułowej
Planuję największy pobór do 2500w nie dłużej niż 10min, pobór nie dłuższy niż 30min 1500w, dłuższy pobór 600w, reszta to już mniejsze wartości.
Poniżej zamieściłem specyfikację MPPT oraz Solarów, być może takie pytanie się pojawi.
W schemacie będzie jeszcze czujnik temperatury dla akumulatorów, gdy spadnie poniżej 5c, przekaźnik rozłączy wszystkie źródła ładowania dla akumulatora.

 

Potrzebuję zweryfikować czy bezpieczniki dałem w poprawnych miejscach, 
Potrzebuję określić ich odpowiednie wartości, szczególnie dla tych DC (gdyż nie rozumiem jak w ich przypadku liczy się wartości)
Czy nie ma innych problemów w tej instalacji

Zastanawiam się czy nie powinien znaleźć się układ odcinający ładowanie z prądnicy, kiedy jest ładowanie z ładowarki 220>12V lub gdy MPPT ładuje, nie wiem co się stanie gdy dwa układy na raz będą ładować akumulatory, uprzedzając pytanie - akumulatory mają BMS.

 

Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

123.thumb.png.a09704ec843a4795e5e22f19a5f3945c.pngNowydokument1.2023_04_26_00_49_34.0.thumb.png.af7895717d27809c5057ff74e5da4e4b.png

Edytowane przez Bossman (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 43
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Widzę, że w zabudowie planujesz LiFePo4. Od tego bym zaczął. 
Temat na tym forum był opisany wielokrotnie … jest kilka rozwiązań ( niestety Cyrix odpada) tej samej firmy ale Orion i to najlepiej izolowany.

Idąc dalej każdy obwód DC zabezpieczasz bezpiecznikiem. Obwody wysokoprądowe im bliżej akumulatora tym bezpieczniej.

Co do obwodu 230 jeden bezpiecznik starczy i tak jak dasz B16 to na większości campingów będzie to pobór za duży :) ja ma B10 .

Prześledź fora i do tematu wrócimy :) muszę uciekać z żoną do lekarza :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To pytanie do autora

zabudowa będzie na jakim aucie ? Najlepiej jaka norma - euro5, euro6?

2 godziny temu, Misio napisał(a):

Tylko przy nowoczesnych samochodach...

Wiesz że co do Cyrixa się nie zgadamy :) 

Edytowane przez coxWlkp (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, coxWlkp napisał(a):

Kawałek całkiem fajnego schematu :) 

Dziękuję

3 godziny temu, Czarek236 napisał(a):

Mi to zalatuje na instalację w łodzi podwodnej:o żarcik ,a fakt faktem jest ok.

Dzięki

3 godziny temu, coxWlkp napisał(a):

Widzę, że w zabudowie planujesz LiFePo4. Od tego bym zaczął. 
Temat na tym forum był opisany wielokrotnie … jest kilka rozwiązań ( niestety Cyrix odpada) tej samej firmy ale Orion i to najlepiej izolowany.

Idąc dalej każdy obwód DC zabezpieczasz bezpiecznikiem. Obwody wysokoprądowe im bliżej akumulatora tym bezpieczniej.

Co do obwodu 230 jeden bezpiecznik starczy i tak jak dasz B16 to na większości campingów będzie to pobór za duży :) ja ma B10 .

Prześledź fora i do tematu wrócimy :) muszę uciekać z żoną do lekarza :)

 

 

Dlaczego Cyrix odpada
Dziękuję z góry za odpowiedź
Zastanawiam się tylko jak dobrać bezpieczniki DC, dla wysokoprądowych DC typu solary, te dla klimy, trumy.

Godzinę temu, coxWlkp napisał(a):

To pytanie do autora

zabudowa będzie na jakim aucie ? Najlepiej jaka norma - euro5, euro6?

Wiesz że co do Cyrixa się nie zgadamy :) 

Samochód to Fiat Ducato 2.3 MultiJet 2014 więc pewnie norma Euro5

35 minut temu, Misio napisał(a):

No wiem...

Ale ja nadal nie zmieniłem zdania w tej kwestii ?

Czemu istnieje podział zdań?, w sensie Cyrixa

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi, nie sądziłem że w ogóle ktoś odpowie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo przy euro 6 już są częste problemy z ładowaniem akumulatorów...

Przy euro 5 niepowinno być kłopotów przy odpowiednio długiej instalacji (by zapewnić spadek napięcia ładowania ...) bo LiFePO4  nie lubi wysokiego napięcia... A alternatory potrafią nawet czasem generować powyżej 16V...

Przez co dużo trudniej jest to opanować "cyrixem", więc pewniejszym rozwiązaniem jest np Orion

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Bossman
Jeśli masz w aucie "smart alternator" to cyrix nie jest rekomendowany - zobacz kartę specyfikacji na stronie producenta, jest tam to opisane. (w autach ze smart alternatorem nie jest tak, że jak silnik pracuje to akumulator jest ładowany, o tym decyduje komputer auta. Cyrix jest za prosty żeby to ogarnąć, przeważnie nie będzie ładował aku hotelowego). Druga sprawa - czy cyrix ogarnia akumulatory lifepo? (nie wiem, do sprawdzenia)

W podanym schemacie jest moim zdaniem niedobrze połączona ładowarka 230V => 12V. będize pracować nawet wtedy jak auto nie jest podpięte do słupka i będzie próbować ładować akumulator z którego sama pobiera energię (przez przetwornicę) do tego ładowania :)

Powinna być podpięta od razu do gniazda CEE, przed "spliter". (Nie wiem co to jest ten spliter, ale się domyślam, że jakiś przełącznik pomiędzy 230V z zewnątrz / z przetwornicy)
Albo druga opcja, jak victron rekomenduje: zasilanie wszystkich urządzeń 230V relaizuje się przez przetwornice która pracuje 'always on', bez żadnych przełączników. Jeśli auto popięte do sieci 230V, to ładowarka 230 => 12 ma podawać prąd na szynę 12V (i stamtąd łąduje się akumulator hotelowy i energia podawana jest też na przetwrnicę. Łądowarka musi być odpowiedniej mocy do posiadanych urządzeń). Jak auto nie jest podpięte, to pobiera enegię z akumulatora. Takie ciekawe podejście.

9 godzin temu, Bossman napisał(a):

Zastanawiam się czy nie powinien znaleźć się układ odcinający ładowanie z prądnicy, kiedy jest ładowanie z ładowarki 220>12V lub gdy MPPT ładuje, nie wiem co się stanie gdy dwa układy na raz będą ładować akumulatory,

możesz zrobić ale nie muszisz. Wszystkie 3 ładowarki mogą pracować jednocześnie (mppt + AC=>DC + DC=>DC), będą sobie pracowć solidarnie. (ta co poda najwyższe napięcie, będzie pracować najbardziej)

- Jak będzie pracował altrernator to prawie na pewno nie będizesz podpięty do 230V więc tu się problem rozwiązuje sam
- Jak będize pracowął silnik i świeciło słońce to będize się ładowało i z tego i z tego. Tu można (ale nie trzeba) się pokusić o jakieś rozwiązanie które będzie oszczędzało spalanie paliwa: po co produkować energię z paliwa, skoro jest dostępna ze słońca.

Ja będę to ogarniać w przyszłym roku, przy pomocy sieci BT VE, którą można utworzyć na urzadzeniach Victrona, które mają interfejs BlueTooth. (smart solar, smart orion, blue smart).
Albo przez wejście sterujące w orionie, tam tez można podać napięcie i zaprogramować co ma się stać po podaniu.

Nie mam teraz czasu zgłębiać tematu, w sezonie jesień/zima będe to rozkmniać.

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

W podanym schemacie jest moim zdaniem niedobrze połączona ładowarka 230V => 12V. będize pracować nawet wtedy jak auto nie jest podpięte do słupka i będzie próbować ładować akumulator z którego sama pobiera energię (przez przetwornicę) do tego ładowania :)

Tą wypowiedź próbuje ogarnąć i nie rozumiem ? Proszę rozwiń … ładowarki pracują jak dostają 230 inaczej nie … może się zdarzyć, że jakiś Chińczyk wprowadza rezystancje do obwodu ale to raczej można wykluczyć @Bossman podaj proszę symbol ładowarki którą chcesz zastosować .

Jeśli jest „błąd” to B5-B6 ale tu @Bossman musi dopowiedzieć ci ma zasilać inwerter i najważniejsze pytanie po co tyle zabezpieczeń 230 i jak dużą panujesz tą rozdzielnie :)? 
 

 

2 godziny temu, Bossman napisał(a):

 

Czemu istnieje podział zdań?, w sensie Cyrixa

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi, nie sądziłem że w ogóle ktoś odpowie :)

Odpowiedz na to pytanie wymaga dłuższego prześledzenia forum. Tak w skrócie:    @Misio stoi na stanowisku, że w akumulatorze LiFePo4 BMS który tam jest wbudowany rozwiązuje wszystkie problemy ( pewnie to potwierdzi lub cis za chwile doda) dlatego dopuszcza Cyrixa. Ja osobiście uważam, że Chińczykom nie należy wierzyć i BMS BMSem a ochrona akumulatora powinna być realizowana przez urządzenia dedykowane do ładowania LiFePo4 z programami które są już zaimplementowane przez producentów tych urządzeń właśnie 5aką ładowarką DC/DC jest Orion …

2 godziny temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

możesz zrobić ale nie muszisz. Wszystkie 3 ładowarki mogą pracować jednocześnie (mppt + AC=>DC + DC=>DC), będą sobie pracowć solidarnie. (ta co poda najwyższe napięcie, będzie pracować najbardziej)

- Jak będzie pracował altrernator to prawie na pewno nie będizesz podpięty do 230V więc tu się problem rozwiązuje sam
- Jak będize pracowął silnik i świeciło słońce to będize się ładowało i z tego i z tego. Tu można (ale nie trzeba) się pokusić o jakieś rozwiązanie które będzie oszczędzało spalanie paliwa: po co produkować energię z paliwa, skoro jest dostępna ze słońca.

Ja będę to ogarniać w przyszłym roku, przy pomocy sieci BT VE, którą można utworzyć na urzadzeniach Victrona, które mają interfejs BlueTooth. (smart solar, smart orion, blue smart).
Albo przez wejście sterujące w orionie, tam tez można podać napięcie i zaprogramować co ma się stać po podaniu

Z tym się zgadzam … sterowanie tymi ładowarkami zależy tylko od inwencji instalatora :) 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, coxWlkp napisał(a):

Tak w skrócie:    @Misio stoi na stanowisku, że w akumulatorze LiFePo4 BMS który tam jest wbudowany rozwiązuje wszystkie problemy

Ale gdzie lub kiedy mówiłem że bms rozwiązuje problemy?

Wręcz odwrotnie, zawsze mówię że trzeba robić tak by on nie miał "co tobić"... (czyli odpowiednie nqpięcie, odpowiednie temperatury itd...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam źle się wyraziłem :) @Misio liczy na niezawodną pracę BMS jak będzie miał w przypadku „W” zadziałać .

@Bossman przyjmij jako prawdę objawioną, że będziesz miał min 2 opinie do wzięcia pod uwagę :) @coxWlkp i @Misio 

Kilku zacnych kolegów pewnie tez coś dołoży … ale jeśli coś się spali to błąd popełnisz Ty :) … wiec im więcej wcześniejszych dyskusji przeczytasz i swoje wnioski z tego wyciągniesz tym lepiej. 
 

Narazie bazę w schemacie masz teraz odp na zadane wcześniej pytania :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, coxWlkp napisał(a):

Tą wypowiedź próbuje ogarnąć i nie rozumiem ? Proszę rozwiń …

na zielono przepływ prądu, gdy auto nie będzie podpięte do zewnętrznej sieci 230V 

image.thumb.png.3cc16faf6dac6b4fa20f9ee64bc6a378.png

układ wpadnie w rekurencję i będzie próbował się sam ładować, dopuki starczy energi w akumulatorach na straty po drodze. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Misio napisał(a):

Bo przy euro 6 już są częste problemy z ładowaniem akumulatorów...

Przy euro 5 niepowinno być kłopotów przy odpowiednio długiej instalacji (by zapewnić spadek napięcia ładowania ...) bo LiFePO4  nie lubi wysokiego napięcia... A alternatory potrafią nawet czasem generować powyżej 16V...

Przez co dużo trudniej jest to opanować "cyrixem", więc pewniejszym rozwiązaniem jest np Orion

Rozumiem już że chodzi o podaż zbyt wysokiego napięcia ładowania, rozwiązaniem było by zastosowanie jakiegoś stabilizatora z ogranicznikiem napięcia, tylko to dodatkowe kilogramy. Cyrix obecnie zrobiłem w środku kampera, kable napięciowe od alternatora idą od silnika, będzie jakieś 3-4m.

Chodzi o ładowarkę Orion Victrona ?, są gdzieś linki do tych rozwiązań ?

55 minut temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

na zielono przepływ prądu, gdy auto nie będzie podpięte do zewnętrznej sieci 230V 

image.thumb.png.3cc16faf6dac6b4fa20f9ee64bc6a378.png

układ wpadnie w rekurencję i będzie próbował się sam ładować, dopuki starczy energi w akumulatorach na straty po drodze. 

Racja, muszę sprawdzić ten spliter, chyba jest tak że jak podepnę 220 ze słupka to spliter odcina przepływ dla Inwertera, jeśli tak by było, wtedy Inwerter jest tylko po prostu zasilany ale bez obciążenia i przepływu dalej. Niemniej faktycznie należałoby odciąć zasilanie inwertera. Dzięki za zwrócenie uwagi na to.

4 godziny temu, coxWlkp napisał(a):

Przepraszam źle się wyraziłem :) @Misio liczy na niezawodną pracę BMS jak będzie miał w przypadku „W” zadziałać .

@Bossman przyjmij jako prawdę objawioną, że będziesz miał min 2 opinie do wzięcia pod uwagę :) @coxWlkp i @Misio 

Kilku zacnych kolegów pewnie tez coś dołoży … ale jeśli coś się spali to błąd popełnisz Ty :) … wiec im więcej wcześniejszych dyskusji przeczytasz i swoje wnioski z tego wyciągniesz tym lepiej. 
 

Narazie bazę w schemacie masz teraz odp na zadane wcześniej pytania :) 

Już się ustosunkuje.
W takim razie moje kolejne pytanie, co widzicie że ma prawo być nie tak jeszcze w tym schemacie./

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.