Skocz do zawartości

zestaw solarny + aku Lifepo4


smilek

Rekomendowane odpowiedzi

Moi drodzy,

Bardzo proszę o pomoc - poradę. 

 

Posiadam kamperka, w którym trochę brakuje energii przy dłuższych wyjazdach.

Stąd chciałbym zabudować na dachu elastyczne panele fotowoltaiczne o mocy ca. 300Wp (dach podnoszony) i zabudować 2 akumulatory LifePo (2x100Ah).

Aktualnie kamperek wyposażony jest w elektroblok Schaudt EBL 30  ( ma tam wejście na solary) i dwa akumulatorki  (rozruchowy i mieszkalny). Akumulator mieszkalny to VARTA AGM 80Ah

Elektroblok ma magiczny przełącznik AGM / GEL

image.png.ef6c0c1d86f2f7440e2e0c35330bb468.png

oraz moduł do podłączenia solarów 

Jako że jestem trochę zielony z elektryki uderzyłem do paru fachowych firm i dostałem wyceny sięgające 24 000 ( po rabacie) z listą sprzętu długą na pół strony.

 

Potrzebował bym fachowej porady jak to rozsądnie można zrobić nie wywalając majątku.

I stąd dwa proste pytania:

- czy do elektrobloku EBL30 mogę faktycznie podłączyć dwa akumulatorki LifePo ( połączone równolegle )  i czy do tej skrzyneczki można podpiąć bezpośrednio panele foto dodając regulator ładowania

dzięki bardzo!

electroblock_ebl_30 (1).pdf Hymercar_mit_Bad_EN_2018_2838161 (7) PL.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, smilek napisał:

I stąd dwa proste pytania:

- czy do elektrobloku EBL30 mogę faktycznie podłączyć dwa akumulatorki LifePo ( połączone równolegle )  i czy do tej skrzyneczki można podpiąć bezpośrednio panele foto dodając regulator ładowania

dzięki bardzo!

EBL30 nie ma programu do ładowania LiFePo4  więc możesz podłączyć dwa akumulatory  LiFePo4 po 100Ah ale jak chcesz mieć je optymalnie naładowane to trzeba by dorzucić ładowarkę z programem dedykowanym do LiFePo4 . 

Zgodnie z instrukcją EBL30  może przyjąć prąd ładowania z solara max 14A więc jak chcesz dać zestaw solarów o mocy ok 300w to trzeba by ograniczyć prąd z solarów do 14A ( co moim zdaniem nie ma sensu )  albo podłączyć sterownik solarów bezpośrednio do akumulatora LiFePo4  z pominięciem EBL30.

wycena na 24 tyś wydaje się być przesadzona,  w zależności od jakości komponentów powinna zamknąć się w kwocie max 15-18  tyś z robocizną .

obraz.png.e4c7e30b4e8189cc01fdc0caee923c1f.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
W dniu 5.12.2022 o 13:28, Suzu4x4 napisał:

EBL30 nie ma programu do ładowania LiFePo4  więc możesz podłączyć dwa akumulatory  LiFePo4 po 100Ah ale jak chcesz mieć je optymalnie naładowane to trzeba by dorzucić ładowarkę z programem dedykowanym do LiFePo4 . 

Zgodnie z instrukcją EBL30  może przyjąć prąd ładowania z solara max 14A więc jak chcesz dać zestaw solarów o mocy ok 300w to trzeba by ograniczyć prąd z solarów do 14A ( co moim zdaniem nie ma sensu )  albo podłączyć sterownik solarów bezpośrednio do akumulatora LiFePo4  z pominięciem EBL30.

wycena na 24 tyś wydaje się być przesadzona,  w zależności od jakości komponentów powinna zamknąć się w kwocie max 15-18  tyś z robocizną .

 

 mógłbyś zerknąć czy taki układ ma sens i będzie działać poprawnie ? z góry dziękuję!!!

scheamt kamper-Model.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Brakuje połączenia + akumulatora hotelowego z energyblokiem
2. "IN" modułu orion TR smart powienien być podłączony do + akumulatora rozruchowego (czyli zacisk + alternatora)
3. Trochę dziwne rozwiązanie z dwoma ładowarkami mppt, tą lewą dolną już masz i jest wpięta jak na schamacie, czy dopiero będzie montowana?
4. solary elestyczne mają słabe parametry, dużo wad. Czy ich zastosowanie jest świadome i wynika z jakichs ograniczeń? Jeśli masa nie jest problemem, zasosował bym jeden mocny panel, np. ~500W i jedną ładowarkę mppt 100|50 zamiast podanych 3 paneli i 2 ładowarek. (wadą jest masa panela, około 30kg, reszta to same zalety)

 

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Łza Włóczynutka napisał:

1. Brakuje połączenia + akumulatora hotelowego z energyblokiem
2. "IN" modułu orion TR smart powienien być podłączony do + akumulatora rozruchowego (czyli zacisk + alternatora)
3. Trochę dziwne rozwiązanie z dwoma ładowarkami mppt, tą lewą dolną już masz i jest wpięta jak na schamacie, czy dopiero będzie montowana?
4. solary elestyczne mają słabe parametry, dużo wad. Czy ich zastosowanie jest świadome i wynika z jakichs ograniczeń? Jeśli masa nie jest problemem, zasosował bym jeden mocny panel, np. ~500W i jedną ładowarkę mppt 100|50 zamiast podanych 3 paneli i 2 ładowarek. (wadą jest masa panela, około 30kg, reszta to same zalety)

 

dzięki bardzo za analizę ;-)

1. hotelowy jest podłączony + do energobloku przez Oriona. Idea była taka żeby Orion służył tylko jako ładowarka do Lifepo4 - dla ograniczenia ładowania

2. Akumulator rozruchowy jest już podłączony do alternatora przez Elektoblok - tak to teraz działa i już tam nie chciałem ingerować

3. mam panele i regulator - będę to dopiero wpinał . Panele są mobilne wykorzystujemy je też do ładowania power banku EcoFlow River max.

4. mam dach podnoszony - ważna jest dla mnie waga paneli  - jak wrzucę 30kg na dach to już go nie podniosę + prawdopodobnie się odkształci .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Punkty 1 i 2: to nie zadziała w ten sposób:
- Podłączenie aleternatora do aku rozruchowego nas nie interesuje, potrzebny Ci jest tylko zacisk + z alternatora / aku rozruchowego.
- Orion jest przeznaczomy do ładowania akumulatora hotelowego z alternatora. (Załącza się gdy silnik pracuje, wyłączy się, gdy silnik będzie zgaszony). "IN" oriona powinien być podłączony do + alternatora lub aku rozruchowego. Orion po załączeniu silnika, będzie ładował aku hotelowy. W drugą stronę nie puści prądu, z tego co wiem. Na tym schamacie z akumulatora hotelowego nie masz połączenia do energybloku i odbiorników 
Czyli generalnie orion masz podłączony żle, bo powinien być wpięty do zacisku opisanego jako "akumualtor rozruchowy batt1" i jest to biegun + akumulatora rozruchowego, i brakuje Ci kabla z akumulatora hotelowego do energybloku / odbiorników 
 




 

na moje oko to powinno tak wyglądać - na zielono akumulator rozruchowy
 

Zrzut ekranu 2023-01-02 142604.png

wtedy masz ogarnięte ładowanie aku hotelowego z solarów i z alternatora w czasie jazdy

 

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.12.2022 o 10:24, smilek napisał:

Moi drodzy,

Bardzo proszę o pomoc - poradę. 

 

Posiadam kamperka, w którym trochę brakuje energii przy dłuższych wyjazdach.

Stąd chciałbym zabudować na dachu elastyczne panele fotowoltaiczne o mocy ca. 300Wp (dach podnoszony) i zabudować 2 akumulatory LifePo (2x100Ah).

Aktualnie kamperek wyposażony jest w elektroblok Schaudt EBL 30  ( ma tam wejście na solary) i dwa akumulatorki  (rozruchowy i mieszkalny). Akumulator mieszkalny to VARTA AGM 80Ah

Elektroblok ma magiczny przełącznik AGM / GEL

image.png.ef6c0c1d86f2f7440e2e0c35330bb468.png

oraz moduł do podłączenia solarów 

Jako że jestem trochę zielony z elektryki uderzyłem do paru fachowych firm i dostałem wyceny sięgające 24 000 ( po rabacie) z listą sprzętu długą na pół strony.

 

Potrzebował bym fachowej porady jak to rozsądnie można zrobić nie wywalając majątku.

I stąd dwa proste pytania:

- czy do elektrobloku EBL30 mogę faktycznie podłączyć dwa akumulatorki LifePo ( połączone równolegle )  i czy do tej skrzyneczki można podpiąć bezpośrednio panele foto dodając regulator ładowania

dzięki bardzo!

electroblock_ebl_30 (1).pdf 1 MB · 9 pobrań Hymercar_mit_Bad_EN_2018_2838161 (7) PL.pdf 10 MB · 10 pobrań

Jak masz teraz w hotelowym 80Ah agm to jak dasz lifepo4 100Ah ...... to prądu będziesz miał praktycznie dwa razy tyle. Policz sobie zapotrzebowanie czy aby na pewno potrzebujesz 200Ah bo panel 300W to ma sens do baterii 100Ah a nie do 2x100Ah. Zastosowanie 3 paneli po 100W ma sens jak połączysz je szeregowo bo wtedy wzrośnie napięcie i MPPT rozwinie skrzydła tylko trzeba chyba wziąć regulator victrona 150/30 (nie wiem jaki napięcia mają elastyczne panele). ja bym przemyślał (policzył) czy na pewno 2x100Ah.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Łza Włóczynutka napisał:

Punkty 1 i 2: to nie zadziała w ten sposób:
- Podłączenie aleternatora do aku rozruchowego nas nie interesuje, potrzebny Ci jest tylko zacisk + z alternatora / aku rozruchowego.
- Orion jest przeznaczomy do ładowania akumulatora hotelowego z alternatora. (Załącza się gdy silnik pracuje, wyłączy się, gdy silnik będzie zgaszony). "IN" oriona powinien być podłączony do + alternatora lub aku rozruchowego. Orion po załączeniu silnika, będzie ładował aku hotelowy. W drugą stronę nie puści prądu, z tego co wiem. Na tym schamacie z akumulatora hotelowego nie masz połączenia do energybloku i odbiorników 
Czyli generalnie orion masz podłączony żle, bo powinien być wpięty do zacisku opisanego jako "akumualtor rozruchowy batt1" i jest to biegun + akumulatora rozruchowego, i brakuje Ci kabla z akumulatora hotelowego do energybloku / odbiorników 
 




 

na moje oko to powinno tak wyglądać - na zielono akumulator rozruchowy
 

Zrzut ekranu 2023-01-02 142604.png

wtedy masz ogarnięte ładowanie aku hotelowego z solarów i z alternatora w czasie jazdy

 

dzięki bardzo - celna uwaga;-)

3 godziny temu, macieku napisał:

Jak masz teraz w hotelowym 80Ah agm to jak dasz lifepo4 100Ah ...... to prądu będziesz miał praktycznie dwa razy tyle. Policz sobie zapotrzebowanie czy aby na pewno potrzebujesz 200Ah bo panel 300W to ma sens do baterii 100Ah a nie do 2x100Ah. Zastosowanie 3 paneli po 100W ma sens jak połączysz je szeregowo bo wtedy wzrośnie napięcie i MPPT rozwinie skrzydła tylko trzeba chyba wziąć regulator victrona 150/30 (nie wiem jaki napięcia mają elastyczne panele). ja bym przemyślał (policzył) czy na pewno 2x100Ah.

aktualnie prądu starcza mi na max 1.5 dnia.

Chodzi na tym lodówka, oświetlenie  + jeden lub dwa laptopy - stacje graficzne - jak załaduje bardziej skomplikowane obliczenia statyczne lub żona wrzuci render  to chłoniemy prąd jak pompa ciepła przy minus 5 st. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze mi teraz wpadła do głowy ważna sugesita, żeby sprawdzić co się dzieje na tym zacisku gdy silnik pracuje. Czy tam przypadkiem energyblok nie próbuje ładowac akumulatora. jeśli tak, to tam trzeba wymyślić jakieś obejście tematu
 

2 godziny temu, smilek napisał:

2 laptopy 200 i 300W

co to za laptopy? Potworny pobór mają, mierzyłem zwykły, ale nie najgorszy parametrowo laptop, to żre max 80W, gdy jest mocno obciązony pracą, jak jest mniej obciążony to mieści się w granicach 40-60W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój ultra book jak obciążę i mam równocześnie rozładowaną baterię, potrafi przekroczyć 100W (około 9A miałem max) na przetwornicy 12-18V przy 230V pewnie by było już z 10A a to stara malizna...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.01.2023 o 12:44, smilek napisał:

mógłbyś zerknąć czy taki układ ma sens i będzie działać poprawnie ? z góry dziękuję!!!

przepraszam byłem na wyjeździe i nie miałem czasu,   ja też bym dał bezpośrednio ładowanie z solara na aku zabudowy przez  przez jednego Victrona Smart Solar  a Oriana dałbym po energobloku , odpada wtedy konieczność zakupy ładowarki 230v bo energobok da napięcie zarówno z alternatora jak i z 230V a Orion ograniczy moc do bezpiecznej dla energobloku (musi być mniejsza niż to co co może być max na wyjściu z energobloku - ustawisz sobie w aplikacji) i zapewni optymalny proces ładowania. 

 

1158651269_Zrzutekranu2023-01-02142604.thumb.png.4b4f090395c45a0e29af31b34c94c3db.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.