Skocz do zawartości

Włóczywóz czyli forda transita L4H3 tranzycja na campervana


Łza Włóczynutka

Rekomendowane odpowiedzi

jutro spróbuję ten plastik z naprzeciwka zdjąć. On wygląda jakby był specjalnie takich rozmiarów, żeby go zdjąć i mieć dostęp do tych złączy, normalnie pewnie by była jedna całość od dołu do góry, a tu jest taki oddzielny fragment o wielkości odpowiadającej tej płytce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po zdjęciu plastików jest dostęp do tych złącz, więc też fajny prezent od forda, bez problemu tam się podłączę.:)

a teraz takie zagadnienie: Jest tu ktoś kto umie w przekaźniki?

Czekając na paczkę z grubymi przewodami, zacząłem sobie patrzyć, gdzie by tu umieścić bocznik od monitora akumulatorów, znalazłem jakąś miejscówkę zaraz obok akumulatorów, nawet otworek na śrubkę jest, więc tak wygląda przymiarka:


1696188663252.thumb.jpg.840c89400578c8ea2cd82dbff69ba504.jpg


To jest bocznik victrona, który kupiłem zeszłej zimy - BMV-712. Gdzieś wyżej pisaliśmy o battery protect. Ale BMV-712, po podpięciu, będzie cały czas kontrolował napięcia na akumulatorach (startowym i hotelowym), oraz monitorował proces ładowania i rozładowywania aku hotelowego. Co więcej może sterować przekaźnikiem, na podstawie konfigurowalnych przez aplikację victrona w telefonie wyzwalaczy. Te wyzwalacze reagują na zdarzenia zmian napięcia na akmulatorze hotelowym albo startowym, poniżej lub powyżej ustawionych poziomów. Czyli w zasadzie to samo co robi bettery protect, a nawet więcej bo dodatkowo może reagować na krytyczne poziomy napięć na aku startowym - wystarczy dodać przekaźnik.

Czyli dokładając zwykły przekaźnik DC o odpowiednim amperażu (pewnie 100A będzie już z dużym zapasem), nie muszę kupować battery protect, bo to urządzenie z przekaźnikiem będzie działać w dokładnie taki sam sposób.

To jest dla mnie jasne, konfiguracja wyzwalaczy jest łatwa, ale mam problem z hardware: nie wiem jak podłączyć przekaźnik i jaki kupić. Manual jest bardzo ubogi, w zasadzie wszytko co mam to to:


1696188663237.thumb.jpg.17ced05e5fd5829a6edb6f1cedab637a.jpg

tu jest opis złącz do przekaźnika: "Relay"

1696188663207.thumb.jpg.1f58fef93064dbe87bc883bcaa10b214.jpg

tak to wygląda w realu: do są dostęne 3 piny do sterowania przekaźnikiem: NO / COM / NC

1696188663226.thumb.jpg.a8df84b19ee6f1c89e2464183823e976.jpg

Czy ktoś ma jakąś wiedzę gdzie jakie piny trzeba podpiąć? Pewnie jeden do + akumulatora, jeden do sterowania przekaźnikiem, ale nie mam pojęcia który gdzie i do czego ten trzeci ;) 

mam pewne podejrzenia, że NO to "normally open" a NC "normally closed" a COM to zasilanie, czyli przy normalnych parametrach byłby zwarty comm z NC, a po wystąpieniu spadku napięcia NC by się rozłączył od COM natomiast NO został zwarty z COM

No i jaki przekaźnik kupić?






 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Po zdjęciu plastików jest dostęp do tych złącz, więc też fajny prezent od forda, bez problemu tam się podłączę.:)

a teraz takie zagadnienie: Jest tu ktoś kto umie w przekaźniki?

Czekając na paczkę z grubymi przewodami, zacząłem sobie patrzyć, gdzie by tu umieścić bocznik od monitora akumulatorów, znalazłem jakąś miejscówkę zaraz obok akumulatorów, nawet otworek na śrubkę jest, więc tak wygląda przymiarka:


1696188663252.thumb.jpg.840c89400578c8ea2cd82dbff69ba504.jpg


To jest bocznik victrona, który kupiłem zeszłej zimy - BMV-712. Gdzieś wyżej pisaliśmy o battery protect. Ale BMV-712, po podpięciu, będzie cały czas kontrolował napięcia na akumulatorach (startowym i hotelowym), oraz monitorował proces ładowania i rozładowywania aku hotelowego. Co więcej może sterować przekaźnikiem, na podstawie konfigurowalnych przez aplikację victrona w telefonie wyzwalaczy. Te wyzwalacze reagują na zdarzenia zmian napięcia na akmulatorze hotelowym albo startowym, poniżej lub powyżej ustawionych poziomów. Czyli w zasadzie to samo co robi bettery protect, a nawet więcej bo dodatkowo może reagować na krytyczne poziomy napięć na aku startowym - wystarczy dodać przekaźnik.

Czyli dokładając zwykły przekaźnik DC o odpowiednim amperażu (pewnie 100A będzie już z dużym zapasem), nie muszę kupować battery protect, bo to urządzenie z przekaźnikiem będzie działać w dokładnie taki sam sposób.

To jest dla mnie jasne, konfiguracja wyzwalaczy jest łatwa, ale mam problem z hardware: nie wiem jak podłączyć przekaźnik i jaki kupić. Manual jest bardzo ubogi, w zasadzie wszytko co mam to to:


1696188663237.thumb.jpg.17ced05e5fd5829a6edb6f1cedab637a.jpg

tu jest opis złącz do przekaźnika: "Relay"

1696188663207.thumb.jpg.1f58fef93064dbe87bc883bcaa10b214.jpg

tak to wygląda w realu: do są dostęne 3 piny do sterowania przekaźnikiem: NO / COM / NC

1696188663226.thumb.jpg.a8df84b19ee6f1c89e2464183823e976.jpg

Czy ktoś ma jakąś wiedzę gdzie jakie piny trzeba podpiąć? Pewnie jeden do + akumulatora, jeden do sterowania przekaźnikiem, ale nie mam pojęcia który gdzie i do czego ten trzeci ;) 

mam pewne podejrzenia, że NO to "normally open" a NC "normally closed" a COM to zasilanie, czyli przy normalnych parametrach byłby zwarty comm z NC, a po wystąpieniu spadku napięcia NC by się rozłączył od COM natomiast NO został zwarty z COM

No i jaki przekaźnik kupić?






 

Com to masa :) . … standardowe wyjście sterujące :) 

co do przekaźnika znasz moją odpowiedź :) 

jak dasz zwykły przekaźnik to zaoszczędzisz przy zakupie jak dasz Victrona (rozbudowany ale zwykły przekaźnik) to będzie zużywał mniej energii 1,4mA … zwykły samochodowy na cewkę potrzebuje nawet do 1A :).  Smart BatteryProtect to taki mocno rozbudowany przekaźnik. Jeśli nie chcesz fajerwerków to BatteryProtect za 260pln 65A lub 220A za 500pln :) 

100A jest za 300 na Allegro :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, rtwppk napisał(a):

Com to masa

COM to wejście sygnału + albo -. NC i NO to wyjscie sygnalu. W zależności co się podłączy to przekaźnik zewnętrzny będzie sterowany + lub - .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Bercik77 napisał(a):

COM to wejście sygnału + albo -. NC i NO to wyjscie sygnalu. W zależności co się podłączy to przekaźnik zewnętrzny będzie sterowany + lub - .

Przewód wspólny dla zacisków NC, NO :) precyzyjniej :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, teraz jasne.

Zwykłe przekaźniki w/g internetów zjadają nie 1A, tylko jakieś 150mA, ale to i tak 100 rzy więcej niż victron, więc kolejny nokaut dla konkurencji. Chyba faktycznie kupię tego battery smark protecta xd

A już myślałem że się  pobawię czymś nowym, btw, tak już czysto akdemicko: Do czego można by użyć takie wyjście na przekaźnik w BMV-712?

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

ok, teraz jasne.

Zwykłe przekaźniki w/g internetów zjadają nie 1A, tylko jakieś 150mA, ale to i tak 100 rzy więcej niż victron, więc kolejny nokaut dla konkurencji. Chyba faktycznie kupię tego battery smark protecta xd

A już myślałem że się  pobawię czymś nowym, btw, tak już czysto akdemicko: Do czego można by użyć takie wyjście na przekaźnik w BMV-712?

Uwierz to że chiński producent pisze 150mA to nie oznacza, że bierze 150mA :) taki 200A w trzecim miesiącu użytkowania jak się tylko wygrzeje 0,5 do 1A w standardzie :) … no oczywiście to również zależy od częstotliwości on/off :) 

Generalnie na rynku jest problem z przemysłowymi przekaźnikami wysokoprądowymi w dobrej cenie :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko np można zrobić by on pobierał prąd rozłączając... Tak wiem że on zacznie konsumcje gdy mamy problem z aku ale...to ma być tylko zabezpieczenie, które najlepiej jak nigdy nie zadziała...

..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można, ale wtedy też nie jest dobrze, no bo nie dość że Aku zdojony to zabezpieczenie go jeszcze dodatkowo doi. Jeśli się to stanie podczas nieobecności użytkownika to tak może doić parę/naście godzin ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale wówczas bms odetnie...

Można zrobić tak by odcinał gdy zostanie 12-24h...

A może jeszcze popatrzyć za przekaźnikami bistabilnymi...

Ale jak się obawiamy ... to chyba najlepszym rozwiązaniem jest

14 godzin temu, rtwppk napisał(a):

Smart BatteryProtect

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Misio napisał(a):

Ale wówczas bms odetnie...

Można zrobić tak by odcinał gdy zostanie 12-24h...

A może jeszcze popatrzyć za przekaźnikami bistabilnymi...

Ale jak się obawiamy ... to chyba najlepszym rozwiązaniem jest

 

To już przerobiłyśmy przy okazji mojego Webasto. Odetnie ale nie zabezpieczy przed nadmiernym ładowaniem ze strony ładowarek :) 

Godzinę temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

wierzę ;)

Połowa sukcesu :) ale trochę Ci namieszam … do BateryProtect nie powinieneś podłączać przetwornicy. Niestety to urządzenie musisz zasilić bezpośrednio (ja zastosowałem przekaźnik samochodowy wysokoprądowy 200A ze stykiem NO) czy przetwornica pobierze 120 czy 121A nie ma już specjalnie znaczenia :) zwłaszcza przy robieniu porannej kawy :) a znacząco ułatwia obsługę  żonie :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o, czyli do tego można by wykorzystać wyjćie na przekaźnik w bmv-712 ;)

Jak na razie przetwornicy nie przywiduję, ale zawsze można dołożyć w przysżłosci, w sumie dobrze że mi przyponiałeś, bo potencjalną przetwornice w przysżłości warto umieścic możliwie najbliżej potencjalnego akumulatora w przyszłosci, czyli z przodu pod fotelem. To sobie może od razu przewód do 230V pociągnę stamtąd na tył. Będzie w przyszłosci plug & play ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

o, czyli do tego można by wykorzystać wyjćie na przekaźnik w bmv-712 ;)

Jak na razie przetwornicy nie przywiduję, ale zawsze można dołożyć w przysżłosci, w sumie dobrze że mi przyponiałeś, bo potencjalną przetwornice w przysżłości warto umieścic możliwie najbliżej potencjalnego akumulatora w przyszłosci, czyli z przodu pod fotelem. To sobie może od razu przewód do 230V pociągnę stamtąd na tył. Będzie w przyszłosci plug & play ;)

Jak śledzę Twoją modernizacje Forda to nie mogę zrozumieć czemu uparłeś się na pakowanie wszystkiego pod fotelem :) zrób sobie tam schowek na buty albo coś podobnego a ważne elementy układu elektrycznego zapakuj w rozdzielnie byś miał bezproblemowy dostęp do tego całego ustrojstwa … pamiętaj, że przewody nie są z gumy i w latach eksploatacji będzie różnie …  lekki luz się przyda :) ale to tylko moja osobista sugestia :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.