Skocz do zawartości

Spalona instalacja na 12V - co dalej? Scheiber 36.12854.42 Bip transformator


ArturC

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, 

Jestem dość świeżym użytkownikiem przyczepy kempingowej. Niestety na wyjeździe mieliśmy przypadek, że zaczęło się coś kopcić w skrzynce z bezpiecznikami. Natychmiast wyłączyliśmy bezpieczniki oraz przyczepę od zewnętrznego słupka od 220V, po czym próbowałem ustalić przyczynę ponownie włączając się do sieci i bezpieczniki. Skrzynka z bezpiecznikami to SCHEIBER 36.12854.42 (przesyłam na zdjęciu). Rozebrałem skrzynkę i okazało się, że za płytką z bezpiecznikami 12V pali się jeden z elementów (za bezpiecznikami 12V na górze płytki-załącznik). Skontaktowałem się telefonicznie z człowiekiem, który po zakupie przyczepki dołożył mi solar, MPPT, akumlator, przekaźnik pk-1p i jeszcze kilka innych dodatkowych rzeczy aby można było korzystać z przyczepki bardziej na dziko. Facet wydaje się w porządku i mówi, że nie grzebał w samej skrzynce w tych bezpiecznikach. Teraz polecił aby poszukać takiej samej skrzynki aby ją wymienić po prostu, ale mam lekkie obawy co do tej operacji aby ponownie to się nie zdarzyło, bo boję się, że w ogóle może zapalić się ta przyczepa.

Dodam, że przed tą całą awarią śmierdziało minimalnie spalonym jak się otworzyło szafkę, ale wydawało nam się, że tak musi być jak pracuje transformator, który był cały czas mocno ciepły. Przyczepa akurat w tej szafce gdy ją kupiłem, gdy padał mocny deszcz, miała lekkie przecieki wody właśnie w tej szafce więc była wilgoć (dostawało się przez gniazdo anteny ale miałem problem aby to zlokalizować przez kilka pierwszych deszczy-teraz jest już uszczelnione i jest ok). A w dodatku pewnie pomogłem bo jak idiota będąc podpięty do słupka, podłączałem pod instalację 220v w przyczepie przedłużacz, na którym była podpięta kuchenka indukcyjna - teraz już wiem, że takie gadżety powinny być podłączone bezpośrednio do słupka...

Cała ta sytuacja miała miejsce we Francji w połowie wyjazdu więc wywaliłem tą płytkę z bezpiecznikami na 12V, odciąłem transformator, który się cały czas grzał, wszystko zaizolowałem i po prostu używaliśmy tylko instalacji 220V...

Mam takie pytania:

1.Czy próbować gdzieś kupić tą samą skrzynkę z bezpiecznikami? Niestety na razie w necie zamiast 36.12854.42 aktualnie znalazłem tylko gdzieś we Francji 36.12854.61 / 36.12854.73 za bagatela 306 EUR (ma mniej bezpieczników 12v o jedną sztukę)
https://www.solarboutik.com/scheiber/348-bip-transformateur-361285461.html

2. Czy polecacie coś innego nowszego, mocniejszego na co może po prostu warto od razu wymienić (znaczy chodzi mi o inną skrzynkę z bezpiecznikami)?

3. Znacie jakiegoś sprawdzonego elektryka w okolicach Warszawy, który mógłby to przejrzeć i naprawić?

Dziękuję bardzo za wszelkie chęci pomocy!!!

ps. A w ogóle "ten karawaning" to jest przezajebista, mistrzowska sprawa i żałujemy z żoną, że dopiero teraz się na to zdecydowaliśmy... :)

IMG_2731.jpg

Zrzut ekranu 2022-08-4 o 00.14.12.jpg

Zrzut ekranu 2022-08-4 o 00.17.46.jpg

Zrzut ekranu 2022-08-4 o 00.12.42.jpg

Zrzut ekranu 2022-08-4 o 00.20.49.jpg

Edytowane przez ArturC
poprawiłem w temacie z transformateur na "transformator" (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wnikając za bardzo w przyczyny dymu zrób sam albo daj komuś do zrobienia nową "rozdzielnię"

jak masz dwie ręce w miarę sprawne i zdolnośc czytania ze zrozumieniem to sam to ogarniesz

w sumie efekt końcowy po kastracji starych flaków jest niezły , wierzę że sam dasz redą zrobic cos fajnego

poza tym nie instalacja się spaliła a stara puszka

 

Edytowane przez chris_66 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za odpowiedź! Teraz już chociaż wiem, że nie nazywa się to "skrzynka z bezpiecznikami" tylko "rozdzielnia" :)))

Myślę, że sam bym to ogarnął gdybym mógł liczyć na: kup to to to i to, schemat "taki" i powinno hulać... :)

Jestem nowy na forum ale nie widzę tematu w stylu: "jaka rozdzielnia" albo w ogóle coś połączone z rozdzielnią co bym mógł przypasować do swojej awarii.

Może na zapas gdyby komuś się zechciało pomóc dopasować sprzęt do kupienia i wymiany napiszę co jest w przyczepie i jakie mamy potrzeby (bo właściwie nasze potrzeby były zaspokojone przed awarią):

- lodówka: 220v, 12v i na gaz

- solar podpięty poprzez mppt do akumlatora 100ah (dołożony został wtedy pk-1p do rozdzielni i niestety wiem jak to działa)

- woda działa z akumlatora 

- kilka małych lampek na 12V i dwie lampy na 220V

- wyświetlacz napięcia akumlatora oraz dwa gniazda ładowania telefonów na usb oraz na zapalniczkę samochodową (to wszystko razem zintegrowane w mini urządzeniu na ścianie).

- przyczepa jest z gniazdem 7mio pinowym (nie wim czy to ma znaczenie ale nie ładuje się lodówka i nie ma zasilania z samochodu jak w drodze).

- grzejnik elektryczny na zwykłe gniazdko podpinany w środku w przyczepie, ale jego moc dopiero sprawdzę jutro (zrobię wtedy edycję tej treści)

ps. zmienię nazwę tematu, bo rzeczywiście to nie instalacja tylko rozdzielnia... edit... widzę, że już nie mogę zmienić nazwy...
Dzięki i pozdrawiam :)

Edytowane przez ArturC (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam tego typu rozdzielnicy ale ja w swojej hobby muszę niestety przed podłączeniem się do 220 pamiętać o tym żeby odłączyć zasilanie 12 V całej przyczepy z paneli. Gdy razem mam podłączone niestety dzieją się cuda - mam do tego specjalny Hebel. U Ciebie musisz dopytać jakiegoś dobrego fachowca druga sprawa - jak Masz założoną instalację od panela czasami niestety Niektórzy popełniają błędy mimo tego że wydają się w porządku warto to też przeanalizować

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Hej to co ci się zjarało to jest mostek prostowniczy zwany mostkiem Graetza. Jego zadanie jest przepuszczanie tylko dodatniej sinusoidy napięcia. Zwróć uwagę że twoje bezpieczniki topikowe są wszystkie czerwone a nie powinny być takie. Zanieś ten układ do obojętnie jakiego elektronika on ci to naprawić za tanie pieniądze. Sam ten układ kosztuje z 40 zł. Oczywiście jak umiesz lutować to możesz to zrobić sam. 

Edytowane przez Guccio
Błąd w słowie zjarało (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.08.2022 o 01:15, ArturC napisał:

Myślę, że sam bym to ogarnął gdybym mógł liczyć na: kup to to to i to, schemat "taki" i powinno hulać...

Jasne. Przy takim poziomie wiedzy to pewnie do kolejnego pożaru lub porażenia.

 

W dniu 4.08.2022 o 01:15, ArturC napisał:

solar podpięty poprzez mppt do akumlatora 100ah (dołożony został wtedy pk-1p do rozdzielni

F&F na 12v czy na 230V? Co on miał tak w ogóle robić?

 

W dniu 4.08.2022 o 01:15, ArturC napisał:

przyczepa jest z gniazdem 7mio pinowym

To akurat przerobi na 13 pin każdy elektryk samochodowy, a dokładniej taki który montuje haki

 

3 godziny temu, Guccio napisał:

to co ci się zjarało to jest mostek prostowniczy zwany mostkiem Graetza. Zanieś ten układ do obojętnie jakiego elektronika on ci to naprawić za tanie pieniądze.

Jeśli się spaliło to z jakiegoś powodu - może trafo ma zwarcie i za duży prąd idzie? Ryzyko że pieniądze pójdą "w błoto"

 

W dniu 4.08.2022 o 00:35, ArturC napisał:

próbować gdzieś kupić tą samą skrzynkę z bezpiecznikami [...] za bagatela 306 EUR

Kupisz rozdzielnię nową a już starą.

Gdybym miał wolną połowę tej kwoty to kupiłbym dowolną obudowę, wielokrotne gniazda bezpieczników samochodowych i przetwornicę z pełnym sinusem (wyliczoną na wymiar, z lekkim zapasem).
Reasumując - jeżeli miałaby to być przyczepa na dłużej, to zrobiłbym nową instalację.

Edytowane przez piotrowin (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jeszcze wracając do lodówki - zamiast budować dedykowany system zasilania (na byle kabelkach nie pójdzie) i przełączania napięcia 12/230V zainwestowałbym na Twoim miejscu w Truma MonoControl (albo Duo jeśli masz miejsce na dwie butle). Odpalasz lodówkę na gaz wyjeżdżając a gasisz po powrocie. Najwydajniejszy sposób chłodzenia.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie sugeruję oddać to do sprawdzenia elektronikowi. Twój zasilacz to prosta konstrukcja, do naprawy za niewielkie pieniądze. Bardziej pochyliłbym się nad koncepcją połączeń wykonanych przez człowieka, który dokładał solary. Nie twierdzę z miejsca, że jest zła bo nie jestem w stanie po zdjęciach tego zweryfikować, ale chociażby kolorystyka użytych przewodów rodzi pytania bo wygląda jakby na dodanym przekaźniku połączone były obwody 230V i 12V. Czy to wcześniej działało i awaria nastąpiła po czasie? Czy może spaliło się przy pierwszym podłączeniu przyczepy do słupka 230V na kempingu? 

W dniu 4.08.2022 o 00:35, ArturC napisał:

Teraz polecił aby poszukać takiej samej skrzynki aby ją wymienić po prostu, ale mam lekkie obawy co do tej operacji aby ponownie to się nie zdarzyło, bo boję się, że w ogóle może zapalić się ta przyczepa.

Taaaa..... "specjaliści" IT też czasem polecają przeinstalować Windowsa jak nie znają rozwiązania drobnych problemów. Znam lepsze sposoby na wykorzystanie 300 €.

W dniu 4.08.2022 o 00:35, ArturC napisał:

Dodam, że przed tą całą awarią śmierdziało minimalnie spalonym jak się otworzyło szafkę, ale wydawało nam się, że tak musi być jak pracuje transformator, który był cały czas mocno ciepły. Przyczepa akurat w tej szafce gdy ją kupiłem, gdy padał mocny deszcz, miała lekkie przecieki wody właśnie w tej szafce więc była wilgoć (dostawało się przez gniazdo anteny ale miałem problem aby to zlokalizować przez kilka pierwszych deszczy-teraz jest już uszczelnione i jest ok). 

Nie powinno niczym śmierdzieć. Owszem, elektronika ma swój charakterystyczny zapaszek jak się ciepła zrobi, ale nie jest to woń spalenizny. Jeśli wilgoć dostała Ci się do zasilacza, to jak najbardziej mogła być powodem awarii. Sam tego doświadczyłem w lipcu. Trzeba sprawdzić i wymienić uszkodzone elementy = oddaj elektronikowi. 

W dniu 4.08.2022 o 00:35, ArturC napisał:

A w dodatku pewnie pomogłem bo jak idiota będąc podpięty do słupka, podłączałem pod instalację 220v w przyczepie przedłużacz, na którym była podpięta kuchenka indukcyjna - teraz już wiem, że takie gadżety powinny być podłączone bezpośrednio do słupka...

To nie był powód awarii. Gdybyś podłączył za mocną kuchenkę powinien zadziałać bezpiecznik w przyczepie lub na słupku. Jeśli instalacja 230V jest poprawnie zrobiona to możesz śmiało podłączać przedłużacz. Patrz tylko, żeby był przystosowany do takich obciążeń jakie potrzebujesz przez niego podłączyć. Temat przedłużaczy to osobny wątek. Znajdziesz na forum. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję Guccio, Piotrowin, Marcin_G za pomoc i podpowiedzi! Zacznę od elektryka-elektronika, żeby przejrzeć co tam jest i nie wymieniać na pałę na nowe/stare. Niby mam znajomego ale totalnie nie związany jest z kempingowymi urządzeniami. Macie może kogoś do polecenia na terenie Warszawy.

17 hours ago, Guccio said:

Hej to co ci się zjarało to jest mostek prostowniczy zwany mostkiem Graetza. Jego zadanie jest przepuszczanie tylko dodatniej sinusoidy napięcia. Zwróć uwagę że twoje bezpieczniki topikowe są wszystkie czerwone a nie powinny być takie. Zanieś ten układ do obojętnie jakiego elektronika on ci to naprawić za tanie pieniądze. Sam ten układ kosztuje z 40 zł. Oczywiście jak umiesz lutować to możesz to zrobić sam. 

No właśnie. Nawet te bezpieczniki były powkładane jakby ktoś takie akurat miał. Znaczy domyślam się, że taki co ogarnia sprzęty w przyczepach/kamperach by to naprawił.

 

14 hours ago, piotrowin said:

F&F na 12v czy na 230V? Co on miał tak w ogóle robić?

 

Z tego co się orientuję to przełączać automatycznie z 12V na 220V po podpięciu pod słupek i na odwrót.

 

14 hours ago, piotrowin said:

Jeśli się spaliło to z jakiegoś powodu - może trafo ma zwarcie i za duży prąd idzie? Ryzyko że pieniądze pójdą "w błoto"

 

to pewnie jest też do sprawdzenia jeśli chodzi o obciążenia.

 

14 hours ago, piotrowin said:

Kupisz rozdzielnię nową a już starą.

Gdybym miał wolną połowę tej kwoty to kupiłbym dowolną obudowę, wielokrotne gniazda bezpieczników samochodowych i przetwornicę z pełnym sinusem (wyliczoną na wymiar, z lekkim zapasem).
Reasumując - jeżeli miałaby to być przyczepa na dłużej, to zrobiłbym nową instalację.

zdecydowanie wolałbym zrobić to na nowszych i co za tym idzie pewnie też lepszych bezpieczniejszych urządzeniach z większym zapasem mocy.

 

12 hours ago, piotrowin said:

Jeszcze wracając do lodówki - zamiast budować dedykowany system zasilania (na byle kabelkach nie pójdzie) i przełączania napięcia 12/230V zainwestowałbym na Twoim miejscu w Truma MonoControl (albo Duo jeśli masz miejsce na dwie butle). Odpalasz lodówkę na gaz wyjeżdżając a gasisz po powrocie. Najwydajniejszy sposób chłodzenia.

Palnik w lodówce działa, instalacja gazowa jest sprawdzona z homologacją żeby można się było poruszać w EU, więc sądzę, że to rozwiązanie jest bardzo ciekawe. Solar i mój akumlator 100ah niestety nie daje rady wytrzymać całego dnia drogi i nocy z włączoną lodówką. Po tym jak się rozładuje także nie ma wody i trzeba czekać aż słońce zaświeci :) Chyba najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby miał lodówkę, którą mógłbym włączyć także na 12v (nie musiałoby to być automatycznie nawet), ale głównie aby pracowała na gazie z tym urządzeniem co zaproponowałeś. Niby miejsce na dwie butle mam ale nie chce chyba wozić dodatkowej jeszcze ze względu na dodatkową masę na haku.

Reasumując. Zapytam mojego znajomego czy może pomóc mi to ogarnąć i wdrożyć się w temat sprzętów kempingowych, chyba, że jak już wcześniej pisałem możecie kogoś polecić z okolic Warszawy? Dziękuję bardzo za poświęcony czas i serdecznie pozdrawiam!

1 hour ago, Marcin_G said:

Nie twierdzę z miejsca, że jest zła bo nie jestem w stanie po zdjęciach tego zweryfikować, ale chociażby kolorystyka użytych przewodów rodzi pytania bo wygląda jakby na dodanym przekaźniku połączone były obwody 230V i 12V. Czy to wcześniej działało i awaria nastąpiła po czasie? Czy może spaliło się przy pierwszym podłączeniu przyczepy do słupka 230V na kempingu? 

Z tego co się orientuję to ten przełącznik ma zadanie automatycznie przełączyć się między instalacją 12V na 220V. Z tak zrobioną instalacją zrobiliśmy już kilka wyjazdów i niby wszystko było w porządku. Ten wyjazd był pierwszy w tym roku.

 

1 hour ago, Marcin_G said:

To nie był powód awarii. Gdybyś podłączył za mocną kuchenkę powinien zadziałać bezpiecznik w przyczepie lub na słupku. Jeśli instalacja 230V jest poprawnie zrobiona to możesz śmiało podłączać przedłużacz. Patrz tylko, żeby był przystosowany do takich obciążeń jakie potrzebujesz przez niego podłączyć. Temat przedłużaczy to osobny wątek. Znajdziesz na forum. 

No tak mi się wydaje, że po to są także bezpieczniki, u mnie zaczęło się jarać coś za nimi z tyłu na płytce. Poszukam tematu związanego z przedłużaczami. Dziękuję za chęci pomocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, ArturC napisał:

akumlator 100ah niestety nie daje rady wytrzymać całego dnia drogi i nocy z włączoną lodówką

Akumulator nie służy do zasilania lodówki, zajedziesz go.

W czasie jazdy - gaz (przez MonoControl) lub z 12v z alternatora (tylko że wtedy przeróbka wtyku przy haku i grube kable) od aku do lodówki)
Na postoju - gaz lub 230V

Czy na Twoich zdjęciach są widoczne kable od fotowoltaiki?

Pomyśl o ładowaniu akumulatorów w nocy gdy jesteś podpięty pod słupek. Fajnie to wychodzi na samostartujących prostownikach z Lidla.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minutes ago, piotrowin said:

Akumulator nie służy do zasilania lodówki, zajedziesz go.

W czasie jazdy - gaz (przez MonoControl) lub z 12v z alternatora (tylko że wtedy przeróbka wtyku przy haku i grube kable) od aku do lodówki)
Na postoju - gaz lub 230V

Czy na Twoich zdjęciach są widoczne kable od fotowoltaiki?

Pomyśl o ładowaniu akumulatorów w nocy gdy jesteś podpięty pod słupek. Fajnie to wychodzi na samostartujących prostownikach z Lidla.

 

Sprawdzę i napiszę jak z tymi kablami od fotowoltaiki, bo nie jestem pewien...

Biorąc pod uwagę, że podczas jazdy i na dziko (bardzo rzadko na dziko jeździmy) przerzucę lodówkę na instalację gazową, a akumlator 100ah z solarem będzie służył raptem do zasilania pompki wody i lampek na noc to to rozwiązanie powinno mi w zupełności wystarczyć. Mega Ci dziękuję za podrzucenie tego urządzenia i pomysłu. Nawiasem dobra zajawka z różnymi urządzeniami i patentami, których jest tyle do poznania :)))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, ArturC napisał:

Sprawdzę i napiszę jak z tymi kablami od fotowoltaiki, bo nie jestem pewien...

To przy okazji zobacz czy między panelem a MPPT masz takie coś lub podobne (hebel)

images?q=tbn:ANd9GcTT1_cDThZbwEpVhYIe7Ub
 

a na kablu od MPPT do akumulatora, blisko dodatniej klemy bezpiecznik

image.jpeg.d9697829388c888a5af7bf6d11ae1d05.jpeg

 

1 godzinę temu, ArturC napisał:

a akumlator 100ah z solarem będzie służył do zasilania pompki wody i lampek na noc

Taaaa jest - a na przyszły sezon telewizor, satelita, laptop albo dwa i okno dachowe z wiatraczkiem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo mover :D

Generalnie póki co instalacja w Twojej przyczepie jest bardzo prosta i elektryk, niekoniecznie od przyczep czy samochodów da sobie z tym radę. Najlepiej taki żeby kumał też jak działa fotowoltaika. Dla mnie to połączenie 12v z 230v przez ten sam przekaźnik jest do przerobienia, bo na mój gust jest tu coś nie halo. Albo ja źle widzę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Marcin_G napisał:

Albo ja źle widzę

Oj chyba dobrze widzisz.
Czerwone przewody to byłoby 12VDC (?). Na F&F złącze 10 jest 230VAC (N), ale na kempingu w słupku N i L mogły być zamienione miejscami i wtedy jest 230VAC (L).
Jeśli już, to zamiast PK-1P dałbym PK-2P, tylko wtedy jest 8A na styk, poza tym F&F nie lubią przepięć - a o to na polu łatwo. Robiąc dla siebie  dałbym np. CTX24 z General Electric, tyle że to już dwa moduły a miejsca brak. I jeszcze ten sztukowany przewód ochronny PE.

W dniu 4.08.2022 o 00:35, ArturC napisał:

Skontaktowałem się telefonicznie z człowiekiem, który po zakupie przyczepki dołożył mi solar, MPPT, akumlator, przekaźnik pk-1p i jeszcze kilka innych dodatkowych rzeczy aby można było korzystać z przyczepki bardziej na dziko. Facet wydaje się w porządku i mówi, że nie grzebał w samej skrzynce w tych bezpiecznikach.

Jak nie grzebał, skoro czerwone przewody z PK-1P wchodzą pod płytkę z bezpiecznikami? Same tam nie weszły a fabryka też takich kolorów dla 230VAC nie użyje (są zasady).

 

Tak jak pisałem - nie bawiłbym się w łatanie tylko zrobił to po swojemu od zera.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Cześć,

Ponieważ w tytule jest model transformatora identycznego jak w mojej przyczepie, podpinam się z zapytaniem. 

Chcę do przyczepy wstawić dodatkowy akumulator 100ah, wykorzystywany w "dzikich miejscówkach" do oświetlenia, pompy wody, ładowania urządzeń mobilnych itp,

Czy ktoś jest w stanie podpowiedzieć, jak podpiąć się do tego transformatora i gdzie podłączyć separator.

Przyczepa Adria unica 430, hak z gniazdem 13pin.

Za podpowiedź z góry dziękuję.

20240117_102031.jpg

20240117_102038.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.