Skocz do zawartości

chłodzenie lodówki podczas jazdy


majki997

Rekomendowane odpowiedzi

Witam , jestem początkujący i proszę o pomoc.

Mam założoną wiązkę w samochodzie dedykowaną do działania lodówki podczas jazdy.  Mam również solar z akumulatorem w przyczepie. Podczas jazdy na pierwszy wypad majowy po dojeździe na miejsce okazało się ze lodówka podczas jazdy  nie chłodziła. Ustawiłem przed wyjazdem  działania  lodówki z z ikonki  sieci na akumulator..  Nie wiem w jakiej pozycji powinien być ustawiony włącznik od prądu który jest przy akumulatorze, żeby lodówka działała. Nie wiem czy ten przełącznik  jest ogóle zależny od tego żeby lodówka działała. Przełącznik który jest na zdjęciu był ustawiony w pozycji ON ( zielony kolor).  Poniżej zdjęcie tego przełącznika przy akumulatorze. 

8d00a68c-6c20-48c8-ace3-98b884430a24.jpg

13ba5abf-f26e-41d5-b083-dbdb539fe992.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten przełącznik / wyłącznik odcina panel solarny od regulatora (bynajmniej tak to wnioskuję ze zdjęcia ) i raczej nie ma nic wspólnego z pracą lodówki .To że masz gniazdo haka przystosowane do zasilania lodówki ,nie oznacza że przyczepę którą posiadasz ma podłączone zasilanie lodówki z pojazdu .Jeśli poprzedni właściciel coś tam modził ,to trzeba to sprawdzić czy po podpięciu do auta i uruchomiony silniku jest napięcie na odpowiednich przewodach i czy dochodzi do włącznika na lodówce .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niby lodówka chodziła podczas jazdy  tak poprzedni właściciel twierdzi.  Sprawdzę to z elektrykiem. Dziękuje bardzo. 

A jak rozumieć i postępować z tym przełącznikiem.

Edytowane przez majki997 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, majki997 napisał:

Nie wiem czy ten przełącznik  jest ogóle zależny od tego żeby lodówka działała.

Raczej to z lodówką nie ma nic wspólnego. Lodówka powinna dostawać napięcie z samochodu, i tylko przy odpalonym silniku/włączonej stacyjce. 

Na panelu od lodówki powinien być osobny włącznik, dla 12V (przynajmniej w starszych)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z praktyki wynika, że dedykowane wiązki samochodowe mają za mały przekrój przewodów do lodówki (2,5 mm kw.). Żeby dobrze chłodziła lodówka w czasie jazdy musisz mieć przewody
6 mm kw. pociągnięte od akumulatora do samej lodówki. Sprawdzone praktycznie. Niektórzy optują z 4 mm kw. ale przy pomiarach okazało się, że to za mało dla dobrego chłodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Takie opcje włączenia lodówki są dostępne i jak ostatnia podróż jechałem na akumulatorze.  Przed wyjazdem zamrażalnik temp. -18C. Po dojeździe , który zajął nam blisko 4 h  temepratura w zamrażalniku 0*C. 

caa27671-e1bc-42f1-8d3a-ed56360902e9.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na akumulator ,oczywiście .

A jesteś pewny że lodówka działa na 12V ,  ma zasilanie ? 

Bo może nie masz zasilania lub nie prawidłowo podłączone ?

Pytam bo mimo wszystko jeżeli faktycznie działała to powinna utrzymać chociaż trochę zimna  .

Jak schłodzę lodówkę pod domem na  podłączeniu do prądu , to potem podczas jazdy temperatura wzrośnie ale w lodówce jest chłodno.

Masła nie idzie rozsmarować ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Przerabiam troszkę instalację w swojej Beyerland pod kątem ładowania akumulatora w przyczepce i zasilania lodówki w trakcie jazdy.

Gniazdo 7 PIN więc dokładam oddzielne solidne 3 PIN jako oddzielny prąd do przyczepki.

Czy podłączenie wg. schematu poniżej zda egzamin?

Czy separator będzie we właściwym miejscu?

744431818_Instalacjaprzyczepki.thumb.png.82e5687768642c5e3274c7a915fa1cb0.png

 

Instalacja PRZYCZEPKI.pdf

Edytowane przez PiotrDHL (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, jackvoyager napisał:

Pierwsze co widzę to masa do lodówki , powinna być tylko dla lodówki a nie dla przyczepy.

Masę do akumulatora możesz dać z masy przyczepki , bo przyczepka powinna mieć  masę  z gniazda 7 pin.

Dzięki za uwagę. Oczywiście stara instalacja ma wyprowadzone + i - do każdego odbiornika oddzielnymi przewodami i to wszystko spiąłem w kostkach + i -. Tu obawiam się o to, że podczas jazdy przy załączonym przekaźniku lodówka może pobierać prąd z AKU samochodu (tak powinno być), ale i z AKU przyczepki (ma bliżej) jeżeli separator będzie "otwarty". 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekaźnik umieściłbym w samochodzie. Masę poprowadź (też 6 mm kw.) do lodówki od akumulatora samochodu, bo w wielu przypadkach (szczególnie przy dużych prądach) masa masie nie jest równa. Myślę, że podczas jazdy napięcie po stronie akumulatora samochodu będzie wyższe  (ładuje alternator) niż w akumulatorze przyczepy i nie będzie pobierany prąd z akumulatora przyczepy. Nie wiem czy w Twoim samochodzie masz światła jazdy dziennej, jeżeli tak to bilans mocy jest korzystny (światła drogowe to 90 W). Jeżeli nich nie masz to rozważyłbym ich założenie. To co "wezmą" światła drogowe masz dla lodówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.