Skocz do zawartości

Pomoc w zakupie pierwszej przyczepy


Lubek

Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, jacek00 napisał(a):

Ma znaczenie. Konwencja wiedeńska jest w tym wypadku aktem wyższego rzędu i w przypadku sprzeczności z ustawą zastosowanie mają przepisy konwencji:

Pozwolę się nie zgodzić. Konwencja jest umową międzynarodową, ale jeżeli chodzi o kategorie praw jazdy, ona nie definiuje sama w sobie uprawnień i ich zakresu, a tylko określa warunki, pod którymi krajowe prawa jazdy będą respektowane na terytorim państw-sygnatariuszy Konwencji w ruchu międzynarodowym.

Zasady wydawania i szczegółowy zakres uprawnień określają przepisy wewnętrzne państwa wydającego, tzn. przedmiotem uregulowania w Konwencji nie jest zobowiązanie danego państwa do przestrzegania w pełni zakresu uprawnień przewidizanego w konwencji. Natomiast niezależnie od zakresu tych uprawnień, konwencja określa jaki zakres jest międzynarodowo honorowany, tzn. np. zagraniczny policjant nie ma prawa w oparciu o miejscowe przepisy zakwestionować uprawnień wynikających z polskiej kat. B w przypadku zestawu z przyczepą do 3,5t DMC, gdzie  DMC przyczepy nie przekroczy MW holownika. 

To wynika z art. 41 Konwencji - spójrz na ust. 1 i 4 lit. a)

Artykuł  41
Ważność praw jazdy
1. Umawiające się Strony uznają:
a) każde krajowe prawo jazdy, sporządzone w ich języku narodowym lub w jednym z ich języków narodowych, a jeżeli nie jest sporządzone w takim języku, to, do którego jest dołączony uwierzytelniony przekład;
b) każde krajowe prawo jazdy zgodne z postanowieniami załącznika 6 do niniejszej konwencji oraz
c) każde międzynarodowe prawo jazdy zgodne z postanowieniami załącznika 7 do niniejszej konwencji,
jako uprawniające na ich terytoriach do kierowania pojazdem, który należy do kategorii wymienionych w prawie jazdy, pod warunkiem że prawo jazdy jest nadal ważne oraz że zostało wydane przez inną Umawiającą się Stronę lub jeden z jej organów terenowych albo przez stowarzyszenie upoważnione do tego przez tę inną Umawiającą się Stronę lub jeden z jej organów terenowych. Postanowień niniejszego ustępu nie stosuje się do praw jazdy osób uczących się kierowania pojazdami.

2. Niezależnie od postanowień poprzedniego ustępu:
a) jeżeli ważność prawa jazdy jest uzależniona od zawartej w nim specjalnej adnotacji, że posiadacz powinien używać określonych przyrządów lub że pojazd powinien mieć określone urządzenia ze względu na inwalidztwo kierującego, prawo jazdy będzie uznane za ważne tylko wówczas, gdy warunki te będą zachowane;
b) Umawiające się Strony mogą odmówić uznania na swoich terytoriach ważności każdego prawa jazdy, którego posiadacz nie ukończył osiemnastego roku życia;
c) Umawiające się Strony mogą odmówić uznania na swoich terytoriach ważności praw jazdy na kierowanie pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów kategorii C, D i E, wymienionych w załącznikach 6 i 7 do niniejszej konwencji, jeżeli ich posiadacze nie ukończyli dwudziestego pierwszego roku życia.
3. Umawiające się Strony podejmą niezbędne środki zmierzające do tego, aby krajowe i międzynarodowe prawa jazdy, wymienione w ustępie 1 litery a), b) i c) niniejszego artykułu, nie były wydawane na ich terytoriach bez należytego zagwarantowania umiejętności kierowcy oraz jego sprawności fizycznej.
4. Przy stosowaniu postanowień ustępu 1 i ustępu 2 litera c) niniejszego artykułu:
a) do pojazdów samochodowych kategorii B, wymienionych w załącznikach 6 i 7 do niniejszej konwencji, może być dołączona lekka przyczepa; może do nich być także dołączona przyczepa, której największa dopuszczalna masa przekracza 750 kg (1650 funtów), ale nie przekracza ona masy własnej pojazdu samochodowego, oraz jeżeli największa dopuszczalna masa pojazdów połączonych w ten sposób nie przekracza 3500 kg (7700 funtów);

b) do pojazdów samochodowych kategorii C lub D, wymienionych w załącznikach 6 i 7 do niniejszej konwencji, może być dołączona lekka przyczepa, a powstały w ten sposób zespół pojazdów nadal należy do kategorii C lub kategorii D.
5. Międzynarodowe prawo jazdy może być wydane wyłącznie posiadaczowi krajowego prawa jazdy, który je otrzymał z zachowaniem minimalnych warunków ustalonych w niniejszej konwencji. Nie może być ono ważne po wygaśnięciu odpowiadającego mu krajowego prawa jazdy, którego numer powinien być wpisany do międzynarodowego prawa jazdy.
6. Postanowienia niniejszego artykułu nie zobowiązują Umawiających się Stron do:
a) uznawania ważności krajowych lub międzynarodowych praw jazdy wydanych na terytorium innej Umawiającej się Strony osobom, których stałe miejsce zamieszkania w tym czasie znajduje się na ich terytoriach lub zostało ono przeniesione na ich terytoria po wystawieniu tych praw jazdy;
b) uznawania ważności wyżej wymienionych praw jazdy wydanych kierującym, których stałe miejsce zamieszkania w czasie ich wydawania nie znajdowało się na terytorium, na którym te prawa jazdy zostały wydane, lub których miejsce zamieszkania po wydaniu tych praw jazdy zostało przeniesione na inne terytorium.

 

Dopóki zatem nie wyjedziesz z "własnego" kraju, i nie wjedziesz na terytorium państwa-sygnatariusza, zakres uprawnień określają przepisy krajowe (ustawa o kierujących pojazdami), w której warunku dotyczącego relacji mas cepa-holownik po nowelizacjach wynikających z implementacji dyrektyw wspólnotowych już nie ma (a wcześniej przed nowelizacją był, wprost na zasadach takich jak w konwencji).

Tu nie ma sprzeczności między umową mnd a prawem krajowym (konwencja sama w sobie nie określa zakresu uprawnień, ani nie zobowiązuje państw-sygnatariuszy do nadawania uprawnień w sciśle oznaczonym zakresie), więc nie jest to kwestia pierwszeństwa ratyfikowanej umowy przed prawem krajowym. Na terytorim RP nie uczestniczysz w ruchu międzynarodowym, więc nie chodzi o honorowanie (uznawanie) uprawnień i ich zakresu przez państwo obce. Sens uregulowania w konwencji jest taki, żeby określić wspólny dla wszystkich krajów zakres uprawnień, którego w ruchu międzynarodowym nie mogą kwestionować w oparciu o przepisy krajowe miejscowe władze, w odniesieniu do obywatela innego państwa-sygnatariusza konwencji.  

 

Jednocześnie zasada pierwszeństwa konwencji przed prawem krajowym działa w innym wymiarze - władze danego kraju (np. PL) mają obowiązek oceniania uprawnień obywatela innego państwa-sygnatariusza w oparciu o przepisy konwencji, przed prawem polskim. Tak samo w odniesieniu do PJ polskiego za granicą, gdyby zwłaszcza trafić do kraju, w którym przepisy krajowe ograniczałyby zakres uprawnień tak, że polskie PJ kat "B" nie uprawniałoby do prowadzenia danego pojazdu/zespołu pojazdów (czysto przykładowo - niechby był to wg prawa krajowego wymóg posiadania B+E w przypadku każdej przyczepy innej niż lekka). Tu jest sens pierwszeństwa konwencji przed prawem krajowym. Polskie PJ i w Polsce - nie mieszamy w to konwencji, nie ma ruchu miedzynarodowego i nie ma potrzeby rozważania czy należy uznać uprawnienia nadane w państwie obcym, stosuje się przepisy krajowe. 

Sorry, nudne i przydługie. 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 47
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

2 minuty temu, czyś napisał(a):

Zasady wydawania i szczegółowy zakres uprawnień określają przepisy wewnętrzne państwa wydającego, tzn. przedmiotem uregulowania w Konwencji nie jest zobowiązanie danego państwa do przestrzegania w pełni zakresu uprawnień przewidizanego w konwencji. Natomiast niezależnie od zakresu tych uprawnień, konwencja określa jaki zakres jest międzynarodowo honorowany, tzn. np. Danii duński policjant nie ma prawa zakwestionować uprawnień wynikających z polskiej kat. B w przypadku zestawu z przyczepą do 3,5t DMC, gdzie  DMC przyczepy nie przekroczy MW holownika. 

No dokładnie

2 minuty temu, czyś napisał(a):

Dopóki zatem nie wyjedziesz z "własnego" kraju, i nie wjedziesz na terytorium państwa-sygnatariusza, zakres uprawnień określają przepisy krajowe (ustawa o kierujących pojazdami), w której warunku dotyczącego relacji mas cepa-holownik po nowelizacjach wynikających z implementacji dyrektyw wspólnotowych już nie ma (a wcześniej przed nowelizacją był, wprost na zasadach takich jak w konwencji).

Ale i u nas przepisy powinny być IMO zgodne z konwencją, a nie są. Więc dochodzi do absurdu, że u nas przepisy pozwalają na więcej niż za granicą. A w KW chodziło o to, aby wszystkie uprawnienia były respektowane. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, jacek00 napisał(a):

No dokładnie

Ale i u nas przepisy powinny być IMO zgodne z konwencją, a nie są. Więc dochodzi do absurdu, że u nas przepisy pozwalają na więcej niż za granicą. A w KW chodziło o to, aby wszystkie uprawnienia były respektowane. 

 

W konwencji chodzi o wzajemne uznawanie uprawnień w ruchu międzynarodowym. M.zd. sprzeczności między poskimi przepisami i tak nie ma, bo nie było przedmiotem konwencji ścisłe określenie zakresu uprawnień na terytorium każdego z państw-sygnatariuszy.

Widać to na przykładzie Niemiec, gdzie PJ nie były też wydawane zgodnie z konwencją. "Stary" odpowiednik kat. B w Niemczech - klasa 3 PJ uprawniała do prowadzenia pojazdów do 7,5t (i uprawnienia te zostały dla wydanych wcześniej PJ zachowane, przez automatem nadane uprawnienia kilku kategorii i "subkategorii" wg nowej nomenklatury).

Nowe regulacje dotyczące kategorii prawa jazdy (mypolacy.de)

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.