Skocz do zawartości

Zmiana kategorii samochodu


Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie. Mam do was pewne pytanie. Rozbijam się ostatnio o kwestie związane z koniecznością zmiany kategorii samochodu, zanim możliwe będzie przemienienie go w Camper vana. Czytam o tym, że nie można usunąć siedzień, nie można ruszać ściany grodziowej itp. Trochę się zawiodłem, ale w sumie uświadomiłem sobie jedną rzecz:

Kto mi zabroni kupić samochód dostawczy, i bez ingerowania w jego strukturę, w tym w ścianę grodziową, po prostu walnąc na pakę łóżko i przymocować parę mebli? Co mieliby mi niby powiedzieć na przeglądzie? Że nie mogę sobie mocować szafek i wozić łóżka (które zawsze mogę zdemontować, jeśli zajdzie taka potrzeba)?

Powtarzam - cały obszar odpowiedzialny za transport towarów, zachowałby przecież standardy bezpieczeństwa. W sumie to takie bawienie się w kotka i myszkę, i struganie pajaca, ale czy oni nie robią tego samego z nami?

Z góry dzięki za odpowiedź. Trzymajcie się!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) od któregoś tam roku każda rzecz na pace musi być przypęta na mocowania atestowane itd...do szyn i innych uchwytów...dlatego zabudowy aut technicznych tak bardzo poszły do gry w nowszych autach...

2) pewnie zrobią w pewnym momencie że trzeba będzie na przeglądzie zrobić zdjęcia - np pustej paki, fabrycznie postawionych foteli itd...

3) tracisz dużą cześć Vana - znaczy szoferkę...jako część zabudowy

4) tracisz możliwość przejścia (to nie koniecznie) do zabudowy z szoferki i odwrotnie...

 

5) sam tak będę robił ;) bo chce mieć auto ciężarowe a nie specjalne kempingowe (z wielu powodów).

 

Ale najważniejsze, zgadzam się z @danielpoz rób i spełniaj swoje marzenia !!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Tomii zmienił(a) tytuł na Zmiana kategorii samochodu

Nie lepiej obejrzeć jeden z odcinków Kapitana Przyczepy gdzie dokładnie porusza temat zmiany kategorii

Na TVN Turbo jak Klimek z Dudą robili kampery też był taki odcinek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Tomek515 napisał:

Traktować zabudowę dostawczaka jako dobrze przymocowany ładunek i gitara :yay:

Tylko ładunek na prośbę masz wyładować, a ładunek przykrecony wkrętaki, to nie jest dobrze zabezpieczony ładunek...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będę się upierał przy swoim ale nie kojarzę przepisu, który nakazywał by na żądanie rozładować ładunek. Musiały by być do tego jakieś podstawy np. Sprawdzenie elementów konstrukcyjnych pojazdu ale nie wyobrażam sobie sprawnego nieskorodowanego auta z zewnątrz aby ktoś chciał je oglądać od środka. Nie ma napewno czegoś takiego żeby rozładować auto od tak.
Ładunek ma być zabezpieczony przed przemieszczeniem i to też nie jest określone w jak sposób dany ładunek zabezpieczyć. 
 A czemu nie dokonać adnotacji jako specjalny kempingowy? 
@Misiowspominałeś o tym powyżej. Ciężko przy sprzedaży czy co tam jeszcze negatywnego jest?

Edytowane przez Tomek515 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo było o tym pisane...

Akcyzy, prędkości, zakazy itd...

 

A ładunek ma być zabezpieczony do odpowiednich mocowań, a nie do podłogi czy ściany...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.12.2021 o 08:20, Ventyl napisał:

Nie lepiej obejrzeć jeden z odcinków Kapitana Przyczepy gdzie dokładnie porusza temat zmiany kategorii

Na TVN Turbo jak Klimek z Dudą robili kampery też był taki odcinek

Oba te źródła owszem są medialne lecz nie bardzo dokładnie określają te sprawy - polecałbym raczej lekturę aktów prawnych i np. filmy kolegów którzy temat przerabiali ew. wizytę na OSKP i wyjaśnienie nie wątpliwości 

 

W dniu 30.12.2021 o 11:11, Misio napisał:

Akcyzy, prędkości, zakazy itd...

Święta prawda - przed pierwszym uciekłem :) ale fakt nad Bałtyk Ty Hermanem polecisz miejscami 140 a ja choć nadążyłbym to się powlokę za 80 Tirem :( 
No cóż cierp ciało jakżeś spec-kemp w DR mieć  chciało :) 

Dla pełni obrazu dodałbym jeszcze w druga stronę in minus odpukać kwestie odszkodowań przy bum - graty na pakę trochę kosztują a fura ubezpieczona jak ziemniakowóz - to może boleć - lecz każdy ma prawo decydować o swojej własności i kieszeni

 

W dniu 30.12.2021 o 11:11, Misio napisał:

A ładunek ma być zabezpieczony do odpowiednich mocowań, a nie do podłogi czy ściany...

Tak oczywiście ma być zamocowany właściwie i do właściwych punktów mocowań  a nie sznurkiem do słupka  - tu 100 i więcej % zgoda
Ale....- musi czy nie musi i w jakim pojeździe musi ?   :)   choć dla mnie już jest po fakcie to popolemizuje trochę z Ziomalami :) 

Czy bardzo dociekliwy pan diagnosta w ciężarowym busie N1 może sobie zażyczyć wywalenia naszych mebelków i wyra celem oględzin takowych punktów mocowania ładunku ?  Czy umotywuje że pojazd musi spełniać warunki rozporządzenia o przewozie ładunków ? Czy powoła się na inny przepis ?  - ot zagwozdka -  pytania mnożyć można by chyba długo. A chyba w obecnej akcyzowej sytuacji takich pytań będzie sporo.

Wg mnie jeśli chodzi o busa ciężarowego i zabudowę kempingową na pace - to najpierw musimy określić parametry pojazdu - w większości zapewne będzie to bus o DMC do 3,5T wiec kategoria N1 gdy więcej do 7,5T kat. N2 - przepisy dot mocowania ładunku różnią się jednak dla tych kategorii (N3 chyba w tym rozważaniu można sobie darować  - choć może niekoniecznie bo ludzie robią jednak kampery na N3)

Cytat

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym - zał. nr 2

2. Kategoria N: pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła i zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, w tym:

1) kategoria N1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t;
2) kategoria N2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t, ale nieprzekraczającą 12 t;

Jak ma obowiązkowo być wyposażony pojazd - określa Rozp. Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia   które co prawda mówi dość dokładnie o grodzi dla N1 i N2, mówi też dość wyczerpująco o siedzeniach i innych sprawach ale właściwie nie mówi nic o obowiązkowych punktach mocowania ładunku w kat. N1
Mamy jeszcze rozporządzenie o przewozie ładunków które mówi:  

Cytat

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 25 stycznia 2018 r. w sprawie sposobu przewozu ładunku

§ 1. 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do przewozu ładunku pojazdami kategorii N i O, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.

Zatem konia z rzędem temu co powie czy wyżej zacytowane ostatnie rozporządzenie dotyczy lub nie dotyczy N1 - wg mnie owo rozporządzenie jednak  dotyczy N1 w paragrafach i punktach gdzie nie ma jasno określonego N2, N3 lub O

Z kolei wróciwszy do PoRD mamy:

Cytat

Art. 61. 1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy
całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.
2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
2) nie naruszał stateczności pojazdu;
3) nie utrudniał kierowania pojazdem;
4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
3. Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu ..........

 

a dalej PoRD milczy w temacie  -   zatem jak jest z N1 i mebelkami na pace ?

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały off-top

 

Godzinę temu, smok_wawelski napisał:

ew. wizytę na OSKP i wyjaśnienie nie wątpliwości

 

Ostatnio apropo badania haka po montażu w celu wpisania go w dowód spytałem diagnostę na OSKP jak zmienić DMC przyczepy, starszy  miły siwy Pan spojrzał znad okularów.

I oznajmił że się nie da i po co mi to. :).

 

Zadzwoniłem w tym celu do kilku stacji OSKP w okolicy Katowic, jedna współpracująca z Dekrą - wszędzie usłyszałem że sie nie da.

Dopiero stacja OSKP działająca przy ASO IVECO DAF MAN KOEGEL - DB Truck nie wdziała problemu i byli w stanie powiedzieć co i jak. Ale myślę że to tylko dlatego że na codzień serwisują i badaja ciężarówki, przyczepy i naczepy. Pewnie stąd proces nie był im obcy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, smok_wawelski napisał:

ale fakt nad Bałtyk Ty Hermanem polecisz miejscami 140 a ja choć nadążyłbym to się powlokę za 80 Tirem :( 

Do tego teoretycznie na zabudowanym 70/80 też dla specjalnego jest nie osiągalna...

Ale np takich znaków rośnie też sporo...

IMG-20211231-WA0002.thumb.jpg.59d59380692319cc21128bec72a9e763.jpg

A apropo mitów o odszkodowaniach w momencie kolizji...wyjdzie tak jak u mnie z Osiołkiem...nie ma tego w cenniku więc np pomalowania 6m ściany aluminiowej w 3 kolorach kosztuje 80zl oraz do tego materiał za astronomiczne 81zl...I co z tego że specjalny, że fabryka, a nie ręczna robota...

Tak wiem...źle to wszystko rozegrałem, a największym moim błędem była wizyta na Helu w styczniu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały off-top

 

 

Ostatnio apropo badania haka po montażu w celu wpisania go w dowód spytałem diagnostę na OSKP jak zmienić DMC przyczepy, starszy  miły siwy Pan spojrzał znad okularów.

I oznajmił że się nie da i po co mi to. default_smile.png.

 

Zadzwoniłem w tym celu do kilku stacji OSKP w okolicy Katowic, jedna współpracująca z Dekrą - wszędzie usłyszałem że sie nie da.

Dopiero stacja OSKP działająca przy ASO IVECO DAF MAN KOEGEL - DB Truck nie wdziała problemu i byli w stanie powiedzieć co i jak. Ale myślę że to tylko dlatego że na codzień serwisują i badaja ciężarówki, przyczepy i naczepy. Pewnie stąd proces nie był im obcy.

No bo się przez okręgowe stacji kontroli nie da. Jedyna procedura to zaświadczenie od producenta pojazdu - tylko w ten sposób można zmienić DMC na większe/mniejsze

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Misio napisał:

Do tego teoretycznie na zabudowanym 70/80 też dla specjalnego jest nie osiągalna...

Dla żadnego - chyba że bardzo bogaty :)  podrożało ostatnio :) 

 

12 minut temu, Misio napisał:

Ale np takich znaków rośnie też sporo...

Ano rośnie - trochę niektórzy ludzie winni -  bydło robią  to i znaki stawiają
Ale ten na focie to na marketingowy zakaz w zestawieniu z tym drugim wygląda :) 

 

12 minut temu, Misio napisał:

A apropo mitów o odszkodowaniach w momencie kolizji...wyjdzie tak jak u mnie z Osiołkiem..

O graty z wyposażenia a nie o budę mi bardziej chodzi - nazbiera się trochę tego z wyposażenia - a na ciężarowym nie sadzę żeby ubezpieczyciel chciał to ubezpieczyć

 

12 minut temu, Misio napisał:

Tak wiem...źle to wszystko rozegrałem, a największym moim błędem była wizyta na Helu w styczniu...

Ale co ????   Nic nie pisałem że coś źle rozegrałeś - Nie rozumiem

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, smok_wawelski napisał:

Dla żadnego - chyba że bardzo bogaty :)  podrożało ostatnio :)

Jak stoi znak ograniczjacy 70 czy 80 (w tym przypadku podwyzszajacy) na terenie zabudowanym ...

15 minut temu, smok_wawelski napisał:

O gratyz wyposażenia a nie o budę mi bardziej chodzi - nazbiera się trochę tego z wyposażenia - a na ciężarowym nie sadzę żeby ubezpieczyciel chciał to ubezpieczyć

Mnie jakoś to nie przekonuje, poza tym że i tak będzie to jakiś ochłap...

15 minut temu, smok_wawelski napisał:

Ano rośnie - trochę niektórzy ludzie winni -  bydło robią  to i znaki stawiają

Najbardziej winni karawaningowcy...

Jak po parkingu walają się opony, styropian, gruz budowlany, części po demontażach aut...to przecież logiczne że taki Krakus nad morze przywiózł wielkie wory z resztkami styropianu i chce je tu wyrzucić...

To taki żarcik...

Dodam żeby miło spędzić Sylwestra posprzątałem część parkingu i zeszło się tylko na 3 worki 120l...butelek, puszek, prezerwatyw, plus inne mniej lub bardziej drobne śmieci...

Ale oczywiście wiem i znam argumentację "lokalsów", szczególnie tych powiązanych z miejscami kempingowymi...

Tylko dlaczego nie można stanąć na parkingu, jak obok kemping i tak jest zamknięty...

Edytowane przez Misio (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.