Skocz do zawartości

konieczność przejścia na sterowanie ręczne wentylatorem chłodnicy


andeks

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Mam na imię Andrzej i jestem nowym uczestnikiem forum.

Pozdrawiam wszystkich obecnych i nie obecnych ?

Proszę o pomoc w następującej sprawie.

Jestem obecnie w środku lasu (słaby sygnał internetowy z telefonicznego routera  Wi-Fi)

Mam potrzebę wykonania odcięcia sterowania wentylatora samochodowego i przejście na ręczne jego sterowanie. Zgodnie z załączonym odręcznym rysunkiem sprawa wygląda następująco:

·         Do wentylatora dochodzą dwa kable 2,5 kwadrat

·         Ponieważ obecnie napięcie stale dochodzi do wentylatora pracuje on nawet przy zimnym silniku.  

·         Chciałbym dokonać odcięcia na jednym z kabli i połączyć je z wyłącznikiem ręcznym poprzez jakikolwiek przekaźnik samochodowy ściągnięty z allegro.

·         Próba bezpośredniego zainstalowania wyłącznika nie wchodzi w rachubę z uwagi na wysoki prąd

Oczywiście nie mam najmniejszego pojęcia jak podłączyć prawidłowo przekaźnik oraz o jakim przekroju kable powinienem zastosować.

Myślę o przekaźniku np.

https://allegro.pl/oferta/przekaznik-samochodowy-gniazdo-5-pin-12v-40a-7350961378?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Aquery&bi_c=Y2FtcGFpZ24AMjA1Njg2MzUANTYxOTUA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bcb95c64-c213-4d42-9119-984730f05861

Nie wiem czy jest on na tyle bezpieczny że nie spali mi wyłącznika.

Mam prośbę może ktoś pomimo wakacyjnego okresu zechce mi w tej sprawie pomóc?

Z góry dziękuję i pozdrawiam Andrzej

20210711_140735.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za dotychczasowe wypowiedzi.

Bardzo ciekawą propozycją jest wykorzystanie zdalnego wyłącznika. Moją wątpliwość budzi tylko przekrój kabli w nim zastosowanych. W porównaniu z kablami dochodzącymi bezpośrednio do wentylatora 2,5 kwadrat boję się, że mogą się przepalić. Po tych kablach płynie prąd o dosyć dużym natężeniu. 

Co do odpowiedzi forumowicza BIGL to informuję, że chodzi o Peugeota 508. Ten przypadek jest dość powszechny w tej marce, ale sposobów rozwiązania tego problemu niemal tyle "ile jest samochodów". Ja z tym problemem wożę się ponad rok. W końcu pan z ASO puścił farbę i poinformował mnie, że on nie może oddelegować tylko do mojego samochodu elektryka, który spędzi przy nim trzy dni na szukaniu przyczyny. Nie mówiąc już o kosztach z tym związanych.

Pozdrawiam Andrzej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak - bardzo prawdopodobne jest uszkodzenie czujnika termicznego sterującego obrotami wentylatora.
Nie wiem jak jest on zrobiony  w P508 np  czy jest jakaś opornica czy inaczej - tu nie pomogę

O ile mogę dojrzeć na marnym zdjęciu z Allegro oraz z opisu  przekaźnik może być NO i NC  ze schematu na nim wynika że w pozycji bez  zasilenia cewki  zwiera 30 i 87a. Opis nie mówi jasno jakie styki są NO a jakie NC przy braku napięcia na cewce
Ze schematu na przekaźniku wydaje mi się że  podaniu napięcia na cewkę zostaje wysterowany i zwiera 30 z 87 które sa NO

Ponieważ chcesz przerwać obwód i załączać go w sposób kontrolowany wyłącznikiem trzeba:  
- podłączyć przekaźnik  biorąc z przed przecięcia przewodu zasilającego wentylator odejście na 30 i zza przecięcia na 87 przekaźnika przekrojem przewodu analogicznym jak na wentylator  - obwód zostanie rozłączony bo to styki NO
- cewkę przekaźnika  należy podpiąć  np. 85 minus a 86 plus - plus dajemy kolejno przez bezpiecznik i wyłącznik po włączeniu wyłacznika zamknie sie obwód na cewce powodując wysterowanie przekaźnika  i zwarcie 30 z 87 przekażnika - prąd popłynie na wentylator - tu nie masz się co obawiać przewód 1-1,5mm2 jest aż za wystarczający na sterowanie cewka nie pobiera dużego prądu. Duży prąd wentylatora popłynie jedynie przez przewody podłączone do 30 i 87 przekaźnika oraz przez jego styki.

Bezpiecznik możesz doraźnie włączyć w obwód wyłącznika i cewki np. taki https://allegro.pl/oferta/oprawka-gniazdo-do-bezpiecznika-mini-kable-3mm-7464231533

Oznaczenia na zdjęciu są trochę niewyraźne  - wydaje mi się że prawidłowo odczytałem ale na wszelki wypadek sprawdź to podłączając najpierw ostrożnie np. na jakiejś najzwyklejszej żarówce symulując nią wentylator

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.