Skocz do zawartości

Fotowoltaika do TEC K1 450


h3llord

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,
Wertuję forum na temat doposażania przyczep w panele słoneczne, mimo przeczytania kilku wątków nadal mam wątpliwości.
Prośba do Was o pomoc planach/doborze sprzętu, realizacji przedsięwzięcia :)
W przyczepie aktualnie jest akumulator 95AH AGM.

Panel: https://allegro.pl/oferta/panel-solarny-modul-fotowoltaiczny-355w-half-cut-10472026227
Moc maksymalna (Pmax):               355W
Napięcie mocy maksymalnej (Vmp):     33.8V
Natężenie mocy maksymalnej (Imp):    10.505A
Napięcie jałowe (Voc):               40.3V
Prąd zwarcia (Isc):                  11.27A
Sprawność:                           19.49
Zakres temperatury:                 -40 do 85°C
Maksymalne napięcie pracy:           DC1000/1500V
Tolerancja mocy:                     +/-3%

lub: https://allegro.pl/oferta/panel-modul-fotowoltaiczny-mono-320-w-full-cell-10798453469

+
REGULATOR ŁADOWANIA SOLARNY MPPT 30A TRACER 3210AN

Przetwornica napięcia 12V 230V SINUS AZO IPS-1000S

Cel: Funkcjonowanie poza miejscami z dostępem do prądu.
Co ma to zasilić: laptopa, oświetlenie led, bojler trumy, telefon, może w przyszłości jakiś tv

1. Pytanie: czy powyższy zestaw się sprawdzi? Czy jednak dobrać coś innego?

Jak ma wyglądać podpięcie: solar -> regulator -> akumulator -> przetwornica

2. Pytanie: aktualnie akumulator jest podpięty pod ładowarkę cyfrową - ładuje jak jest podłączony do 220v. Przez przetwornicę chcę wpiąć się do gniazda przyczepy jak będę chciał zagrzać wodę, aby mocno nie ingerować w instalacje. Czy jest to możliwe przy takiej konfiguracji? Ładowanie by wtedy było z solara + przetwornicy/ładowarki, do tego jednocześnie akumulator byłby rozładowywany przez daną przetwornicę
3. Czy wykonać inaczej podłączenie?
 

Edytowane przez h3llord (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, h3llord napisał:

W przyczepie aktualnie jest akumulator 95AH AGM.

Panel: https://allegro.pl/oferta/panel-solarny-modul-fotowoltaiczny-355w-half-cut-10472026227
Moc maksymalna (Pmax):               355W
Napięcie mocy maksymalnej (Vmp):     33.8V
Natężenie mocy maksymalnej (Imp):    10.505A
Napięcie jałowe (Voc):               40.3V
Prąd zwarcia (Isc):                  11.27A
Sprawność:                           19.49
Zakres temperatury:                 -40 do 85°C
Maksymalne napięcie pracy:           DC1000/1500V
Tolerancja mocy:                     +/-3%

lub: https://allegro.pl/oferta/panel-modul-fotowoltaiczny-mono-320-w-full-cell-10798453469

+
REGULATOR ŁADOWANIA SOLARNY MPPT 30A TRACER 3210AN

Przetwornica napięcia 12V 230V SINUS AZO IPS-1000S

Cel: Funkcjonowanie poza miejscami z dostępem do prądu.
Co ma to zasilić: laptopa, oświetlenie led, bojler trumy, telefon, może w przyszłości jakiś tv

1. Pytanie: czy powyższy zestaw się sprawdzi? Czy jednak dobrać coś innego?

przy maksymalnej mocy osiągniesz ponad 20A ładowania i może to być szkodliwe dla tak małego akumulatora. Ja z tego wzgledu wybrałem Victrona gdyz można tam ograniczyć prąd ładowania.

9 minut temu, h3llord napisał:

Jak ma wyglądać podpięcie: solar -> regulator -> akumulator -> przetwornica

 

9 minut temu, h3llord napisał:

Wertuję forum na temat doposażania przyczep w panele słoneczne, mimo przeczytania kilku wątków

czy aby na pewno przeczytałeś? Nie rozumiem pytania, wszystko było wielokrotnie omawiane i jest mnóstwo schematów dostępnych. 

Tutaj dla przykładu :)

11 minut temu, h3llord napisał:

2. Pytanie: aktualnie akumulator jest podpięty pod ładowarkę cyfrową - ładuje jak jest podłączony do 220v. Przez przetwornicę chcę wpiąć się do gniazda przyczepy jak będę chciał zagrzać wodę, aby mocno nie ingerować w instalacje. Czy jest to możliwe przy takiej konfiguracji? Ładowanie by wtedy było z solara + przetwornicy/ładowarki, do tego jednocześnie akumulator byłby rozładowywany przez daną przetwornicę
3. Czy wykonać inaczej podłączenie?

to nie jest poprawne połączenie

Nie chcę się rozpisywać, bo znów powstanie bliźniaczy wątek. Poczytaj choćby zalinkowany temat.

Jeśli uprzesz się aby kontynuować w tym wątku, to narysuj schemat i wtedy łatwiej się odnieść. Jak narysujesz schemat, to sam zobaczysz pewne błędy w założeniach jak np. cykl aku-przetwornica-ładowarka-aku...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po dodatkowym przeczytaniu różnych tematów doszedłem do następujących wniosków(mam nadzieję prawidłowych):
1. Instalacja jest przewymiarowana
2. Panel powinien mi wystarczyć ok 160W
3. Przetwornica będzie tylko pod laptopa ew. jakieś urządzenia czyli spokojnie wystarczy ok 500W, z niej wyciągnięte tylko gniazdko wyżej - nie będę wpinał się w instalację przyczepy z nią, czyli tylko pod aku na przykładzie:

Schemat rozumiem mogę zastosować ten sam, u mnie jest tylko gniazdko 7pin, więc brak zasilania z samochodu.
@filipert Wg Ciebie będzie ok? Rozumiem że podobne klamoty mogę do siebie dobrać jak w wyżej wymienionym wątku i powinno mi to śmigać?
Przepraszam za może tak oczywiste pytania, ale podobno kto pyta nie błądzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, h3llord napisał:

Schemat rozumiem mogę zastosować ten sam, u mnie jest tylko gniazdko 7pin, więc brak zasilania z samochodu.
@filipert Wg Ciebie będzie ok? Rozumiem że podobne klamoty mogę do siebie dobrać jak w wyżej wymienionym wątku i powinno mi to śmigać?

Wymieniony watek ma 10 stron, liczysz, że przeszukam i zgadnę jakie klamoty ;)

Jak chcesz zastosować rozwiązania z innego wątku, to tam się podepnij z pytaniami. Będzie łatwiej. a ten watek zgłoś do moderatora o zamknięcie albo przeniesienie.

35 minut temu, h3llord napisał:

Po dodatkowym przeczytaniu różnych tematów doszedłem do następujących wniosków(mam nadzieję prawidłowych):
1. Instalacja jest przewymiarowana
2. Panel powinien mi wystarczyć ok 160W

Jak rezygnujesz z grzania wody to uważam, że 160W i 95Ah spokojnie powinno wystarczyć pomijając okres małego nasłonecznienia w porze chłodnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@filipert Dziękuje za odpowiedzi i pomoc.
Poniżej zmodyfikowany schemat z tamtego wątku:
schemat.thumb.png.7b076d4e17c0132cb978654fcc200edf.png
Mam nadzieję, że wykonałem prawidłowo modyfikację.
Klamoty jakie miałem na myśli:
1. Przetwornica: https://allegro.pl/oferta/przetwornica-samochodowa-12v-230v-500w-sinus-10199029274
2. Panel: https://allegro.pl/oferta/panel-solarny-bateria-sloneczna-pv-poli-18v-180w-9899784692
    Moc maksymalna Pmp: 180 W
    Napięcie jałowe Uoc: 22,03 V
    Napięcie przy mocy max Ump:  18,36 V
    Prąd przy mocy max Imp: 9,80 A
    Prąd zwarciowy Isc: 10,59 A
    Efektywność: 17,1%
    Bezpiecznik: 15 A
    Maksymalne napięcie układu: 1000 V
    Tolerancja: +- 3%
    Zabezpieczenia: IP65, powłoka ochronna
    Temperatura pracy: -40°C +85°C
    Wymiary [dł. x szer. x gł.]: 1480 x 670 x 35 mm
    Długość przewodów: ok. 0,9 m
    Waga: 12,0 kg
3. REGULATOR ŁADOWANIA SOLARNY MPPT 30A TRACER 3210AN - wiem że większy, ale może kiedyś dołożę coś więcej do niego
4. Kątownik aluminiowy 30x20x2 (wystarczy?)
5. Przewody

Wolałbym nie zamykać tego wątku, gdyż później będę chciał go uzupełnić o relację wykonania instalacji i montażu. Może komuś się przyda na przyszłość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, h3llord napisał:

poszukaj na forum, gdzieś było o problemach z pracą z panelami albo dopytaj w Volcie.

2 godziny temu, h3llord napisał:

Napięcie przy mocy max Ump:  18,36 V

to bardzo mało jak na panel sztywny, dla MPPT dobrze, żeby było więcej najlepiej pod 40V

2 godziny temu, h3llord napisał:

ątownik aluminiowy 30x20x2 (wystarczy?)

nie stosowałem nigdy ale myślałbym bardziej o minimum 40x40 bo sam panel ma 35mm

2 godziny temu, h3llord napisał:

3. REGULATOR ŁADOWANIA SOLARNY MPPT 30A TRACER 3210AN - wiem że większy, ale może kiedyś dołożę coś więcej do niego

OK ale 20A mógłby obsłużyć 2x 160W w odpowiedniej konfiguracji i przy odpowiednich parametrach. Tu jednak im większy tym lepiej, graniczna moc wejściowa jest równa mocy wyjściowej na stykach LOAD i to się może przydać czasem.

2 godziny temu, h3llord napisał:

Poniżej zmodyfikowany schemat z tamtego wątku:

skonfrontuj to z moim schematem i może nasuną Ci się wnioski 

image.png.198e7bcf9c77c21ecc25a2027cde6ab5.png

przełącznik zasilania można kupić automatyczny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@filipert
Słupek - rozumiem jako wejście 230V w przyczepie?
Widzę że na Twoim schemacie wykorzystujesz elektroblok(muszę sprawdzić jaki posiadam u siebie) i wyjście z regulatora - na pewno jest to bezpieczniejsze niż bezpośrednie wpięcie się pod aku.
Rozłączniki izolacyjne są praktyczniejsze niż zwykłe bezpieczniki
Ogólnie lepszy schemat, z trochę większą robotą. Zaraz sobie zrobię wstępne rozeznanie podzespołach.
Dzięki za info odnośnie przetwornicy, widziałem kilka instalacji na forum i w necie i dość często tam była ta przetwornica używana.

Czy taki przełącznik będzie odpowiedni do instalacji w przyczepie?
https://allegro.pl/oferta/automatyczny-przelacznik-zrodla-zasilania-20a-10777011760

Edytowane przez h3llord
przełącznik (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, h3llord napisał:

Słupek - rozumiem jako wejście 230V w przyczepie?

tak

1 minutę temu, h3llord napisał:

Widzę że na Twoim schemacie wykorzystujesz elektroblok(muszę sprawdzić jaki posiadam u siebie) i wyjście z regulatora - na pewno jest to bezpieczniejsze niż bezpośrednie wpięcie się pod aku.

elektroblok ułatwia sprawę, bo korzystasz z obecnej instalacji i u mnie sam przełącza 230/12V

wyjście z regulatora zabezpiecza aku przed rozładowaniem

4 minuty temu, h3llord napisał:

Rozłączniki izolacyjne są praktyczniejsze niż zwykłe bezpieczniki

wiele osób używa hebli w tym miejscu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super, odsuwam w czasie trochę montaż fotowoltaiki jak tak,muszę dokładnie sprawdzić swoją obecną instalację i zobaczyć czy dam radę zastosować się do Twojego schematu.
Niby schemat prosty, ale muszę się upewnić co aktualnie mam i jak jest to zrealizowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@filipert Z mojego rozeznania wynika, że łatwiej/taniej kupić mocniejszy panel niż słabszy. W związku z tym skłoniłem się do Victrona oraz jego funkcji ograniczenia mocy ładowania aku.
Czy ten zestaw jest ok wg Ciebie?
1. https://allegro.pl/oferta/20a-regulator-ladowania-12v-24v-mppt-solarny-75v-9588353195
2. https://allegro.pl/oferta/panel-solarny-bateria-sloneczna-mc4-pv-poli-280w-8441370730

Małymi kroczkami do celu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, h3llord napisał:

W związku z tym skłoniłem się do Victrona oraz jego funkcji ograniczenia mocy ładowania aku.

1. https://allegro.pl/oferta/20a-regulator-ladowania-12v-24v-mppt-solarny-75v-9588353195

prawie jak Victron ;)

Ale możliwe, że ma to samo w środku.

Panel świadomie wybrałeś polikryształ?

Zestaw według parametrów pasuje do siebie.

48 minut temu, h3llord napisał:

Z mojego rozeznania wynika, że łatwiej/taniej kupić mocniejszy panel niż słabszy.

no tak się porobiło, że 100W kosztuje tyle co 300W

Gdyby mnie DMC nie zaczynało doskwierać, też poszedłbym w jeden duży panel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim przypadku DMC aż tak mnie nie ogranicza, 1300DMC przyczepy, jak @jacekh ważył przyczepę z tabołami to miał 1040kg (ubrania, jedzenie, woda, inne rzeczy). Zostaje ok 200kg jeszcze do załadowania ;) Kurde, nie spojrzałem że to podróbka victrona, najbardziej mi zależy na tym co wspominałeś, czyli ograniczeniu mocy ładowania aku. Mam obawy przed zbyt dużym amperarzu na aku.
Panel świadomie wybrany poli z tego co czytałem to najlepiej się sprawdza w naszych warunkach, gdzie przez większość czasu będzie przyczepa użytkowana. Może 2x w roku cieplejsze klimaty.
Ech miałem nadzieję, że w końcu udało mi się coś logicznie poskładać, napiszę do sprzedawcy czy posiada taką opcję jak victron, jak nie to pozostaje mi victron 75/15 (też powinien dać sobie radę z tym panelem)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@filipert Otrzymałem odpowiedź od sprzedawcy, może być ciekawa alternatywa:
 

Quote

To jest Victron. Produkowany przez ta samą firmę tylko nie brandowany przez Victrona. Ma dokładnie taką samą funkcjonalność.
Do sterownia trzeba mieć kabelek z możliwością podłączenia do PC

Wiesz może o jakim kabelku mowa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, h3llord napisał:

Otrzymałem odpowiedź od sprzedawcy, może być ciekawa alternatywa:
 

Cytat

To jest Victron. Produkowany przez ta samą firmę tylko nie brandowany przez Victrona. Ma dokładnie taką samą funkcjonalność.
Do sterownia trzeba mieć kabelek z możliwością podłączenia do PC

Wiesz może o jakim kabelku mowa?

Oby tak było. Ja mam wersje z BT ale poszukaj na stronach Victrona jak to się je z tym kabelkiem i jak jest bliźniaczo, to wszystko powinno być jasne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.