Skocz do zawartości

Lodówka zasilana 12V z akumulatora...


Szymon1

Rekomendowane odpowiedzi

Trafko u mnie jest podobnie jak u Wirka Lodówka na 12V jest mniej wydajna jak na 230V i słabiej chłodzi ale że to tylko na okres przejazdu więc i tak starcza Bo to w sumie ma być podtrzymanie Przynajmniej tak jest u mnie i tak ja traktuje 12V Chyba zresztą z tego co wiem i się orientuje to tak samo jak większośc kolegów :bukiet:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 39
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Trafko u mnie jest podobnie jak u Wirka Lodówka na 12V jest mniej wydajna jak na 230V i słabiej chłodzi ale że to tylko na okres przejazdu więc i tak starcza

 

Koledzy jeśli macie lodówki podpięte pod św przeciwmgielne (głupia praktyka) to się lepiej nie wypowiadajcie ,a jeśli macie przewód 2.5 kwadrat bezpośrednio z aku sam to na pewno musi wam chłodzić .

Zgadzam się z wami ,że 12V jest mniej wydajne ,ale nie zgodzę się ,że nie jest w stanie utrzymać zerowej lub minusowej temp w zamrażalniku.

I tu nie mówię o trasie ok 1 h tylko tak jak np do Warki 6h .

Aby my się zrozumieli zamrażarka była pusta więc energia nie szła na zamrażanie produktów tylko odrazu schładzała się w środku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trafko,

prowadziłem kilkudniowe próby z bezpośrednim podłączeniem pod 12V

Używałem zasilacza 13,8V o wydajności prądowej ok 30-35A (ciąglej)

 

niestety na 12V ledwie ledwie na 230V bardzo ładnie

prawdopodobnie grzałki 12V mają wydajność niż te na 230V lub też są zamontowane w

mniej korzystnym miejscu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z wami ,że 12V jest mniej wydajne ,ale nie zgodzę się ,że nie jest w stanie utrzymać zerowej lub minusowej temp w zamrażalniku.

 

i o tym właśnie mówimy że jest mniej wydajna :ok: a nie że nie da rady utrzymać temp itd

 

Koledzy jeśli macie lodówki podpięte pod św przeciwmgielne (głupia praktyka) to się lepiej nie wypowiadajcie ,a jeśli macie przewód 2.5 kwadrat bezpośrednio z aku sam to na pewno musi wam chłodzić .

 

ja mam właśnie pod przeciwmgielne i chłodzi ładnie ( zaznacze nie tak jak na 230V) ale oki nie wypowiadam się :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szymon1.W tym zestawieniu nie ma prawa zadziałać,w samochodzie posiadasz zykłe gniazdo 7-biegunowe natomiast przyczepa ma wtyk 13-biegunowy typu WeSt.Ponieważ trudno mi się odnieść do twoich oznaczeń (może to spowodować pomyłkę) rozkęć wtyczkę przyczepy(w środku wtyczki znajdziesz prawidłowe oznaczenia) i podłącz +12V do cienkiego pinu nr 9 natomiast masę(-) do nr 13,gduby lodówka jeszcze nie działała na 12 V to podłącz +12V do pinu nr 10 a minus do pinu nr 11.

 

Trochę uzupełnię.

Ja z kolei juz mam w zestawie auto/przyczepa gniazdo/wtyczka 13 pinowe. W ubiegłym roku trochę się na tym doktoryzowałem - idąc po kabelkach niejako - po kolei wszystko sprawdzając. Też początkowo podejrzewałem, że coć jest nie podpięte, ale okazało sią to nieprawdą.

Zwróć uwagę (załącznik), że przyczepa zasilana jest tu dwutorowo:

- piny 9, 13 to tzw. zasilanie stałe (pompki wody, oświetlenie itp.)

- piny 10, 11 zasilanie sterowane wyłaczkikiem zapłonu (właśnie zasilanie lodówki)

 

Jest to układ oryginalny, fabryczny w mojej przyczepie.

Dodam, też mnie to w którymś momencie zaskoczyło, że w sytuacji włączenia zapłonu (uruchomienia silnika) niejako odcinane automatycznie (mam taki Power Center w przyczepie) jest zasilanie dla 9/13.

Po wyłączniu zapłonu - brak zasilania 10/11 - powraca zasilanie stałe.

Przy zasilaniu 12V - lodówka pracuje / chlodzi w miarę dobrze....

post-81673-imported-97609831-2f81-4f5b-9664-d7bb7e6834c3_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

twjsm,

 

 

Dzieki za schemat i informacje. Dzisiaj wracam do tematu i bede sie staral podpiac lodowke do instalacji z akumulatora + chlodzenie lodowki z tylu wentylatorem od komputera, 5 czerwca wyjazd do Portugalii, wiec prace beda intensywne :bukiet:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Wiem, ze trochę odgrzewam starego kotleta, ale mam właśnie problem z pracą lodówki na 12V

Gniazdo i wtyk przyczepy mam 13 pin i na pewno wszystko podłączone tak jak trzeba

Lodówka na 230 i na gazie mrozi az miło, ale na 12V mam wrażenie że w ogóle nie pracuje

Podczas jazdy nawet kilkugodzinnej bardzo mocno zamrożona wcześniej (lód w kostkach jest dzień przed wyjazdem) rozmraża się zupełnie i po dojechaniu na miejsce mam wszystko rozmrożone

 

Spodziewam się, ze gorzej działa na 12V ale bez przesady, mam drugą taką zwykłą choć firmową (WAECO) do zapalniczki podłączaną i jedzenie z tej lodówki potrafi się schłodzić od temperatury pokojowej do prawie oszronionej a w każdym razie bardzo zimnej

 

Jak mogę sprawdzić co z nią jest?

Gdzie szukać objawów pracy lodówki? Żadnej lampki nie ma żeby choć świeceniem informowała ......

W sumie to już mnie wkurzyło po ostatnich wakacjach, bo jechaliśmy do Orebica, było strasznie gorąco (ok.40'C) a to 18 godzin jazdy i aż strach było jeść jedzenie które przywieźliśmy w lodówce ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Witam w temacie 12 V lodówka mam angielke Buccaner i mam dwa przyłącza 7 pinowe na zewnątrz przyczepy z tym, źe w jednym wtyku środkowy pin jest pełny w naszych wtykach w tym miejscu jest otwór i jeszcze jedno mam takie przyłącze na dwa otwry i gwint gdzie przewody idą bezpośrednio do akumulatora nikt nie umie mnie wytłumaczyć co z tym zrobić. Doktor


Mam problem z przyłączem lodówki na 12V w przyczepie mam dwa gniazda 7 p[inowe w jednym z nich jest środkowy pin pełny a niemam takiego gniazda i niewiem jak to podłączyć gdyź druga wtyczka w środku ma pin z otworem licze na odpowiedź :miga:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

musisz to przerobić na wersję europejską - najlepiej wszystko upchnąć do wtyczki 13 pin w przyczepie i tak samo gniazda 13 pin w aucie. W aucie instalacja idąca do akumulatora w przyczepie na grubych kablach i z bezpiecznikami po drodze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem napisać, ze doszedłem do ładu w zeszłym roku z lodówką
W mojej przyczepie zasilanie lodówki 12V z samochodu było podpięte we wtyczce do innego pinu niż na ogólnych schematach.

Podłączyłem tak jak być powinno i działa elegancko.
Przed wyjazdem schładzam na 230 ale później pracuje na 12 i w zupełności wystarcza. Pomimo upałów na południu europy i wyłączaniu lodówki podczas postoju w trasie, kostki lodu w zamrażalniku są i robią się nowe po nalaniu wody.
Jak dla mnie wystarczy.

Dodatkowo zrobiłem w lodówce kontrolki LED żeby widzieć, że dochodzi zasilanie i nie muszę już się zastanawiać.
Szkoda, ze po kilku latach wpadłem na pomysł żeby szukać do upadłego. A myślałem, ze to tak kiepsko chłodzi .....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy standardowych przewodach ( czytaj za cienkich) w samochodzie i przyczepie nigdy lodówka na 12 V nie będzie dobrze chłodziła. Powód za mały przekrój przewodów. Robiłem próby i pomiary i naprawdę dopiero dobre wyniki dawały przewody o przekroju 6 mm2 . Zasilanie lodówki z akumulatora mija się z celem przy takim obciążeniu ok 9 - 10 A bardzo szybko spada napięcie na akumulatorze nawet nowym, a jak spada napięcie to moc grzałki spada z kwadratem prądu płynącego przez grzałkę. I stąd marne są efekty chłodzenia przy obniżonym napięciu na grzałce. Ten sam efekt jest gdy macie za mały przekrój przewodów zasilających grzałkę na 12V. Za duże straty napięcia na przewodach zasilających i zamiast na grzałce ma być ok 14 V, przy cienkich przewodach jest ok 10 V a to za mało. Te liczy dotyczą zasilania z akumulatora samochodowego przy pracy silnika.

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ed, trochę przesadzasz z tym przekrojem przewodów.

U mnie są w samochodzie przewody o małym stosunkowo przekroju.

Na próbę podłączyłem jednak do nich ponieważ w pobliżu miejsca montażu haka była gotowa fabryczna wiązka z wszystkimi wyprowadzeniami.

Jedynie wtyk musiałem zdemontować, bo był nie do dostania nigdzie taki model.

I do nich podłączyłem gniazdo haka bezpośrednio i dalej do przyczepy (oddzielnie oświetlenie, oddzielnie przez stacyjkę lodówka, dwie niezależne masy do oddzielnych obwodów)

I nie mam problemów ze spadkiem napięcia.

Oczywiście z oszczędnością na przekroju nie można przesadzać, ale przy założeniu że lodówka będzie pobierała 10A o których piszesz, to w zupełności wystarcza przekrój 1.5mm2

Jak bym sam prowadził przewody do zasilania lodówki, to poprowadziłbym 2.5mm2 bo to wystarczy do prądu 25A - duży zapas.

6mm2 według norm to już 60A - bez przesady ale nie ma aż takiej potrzeby.

 

Spadki napięcia na złączu lodówki powstają przede wszystkim, na kiepskich połączeniach przewodów (zaśniedziałe wsuwki, złączki, skręcone byle jak przewody) a także na złączu haka które jest narażone na wilgoć, brud, sól i inne zanieczyszczenia powodujące zaśniedziałe powierzchnie styków.

To jest pierwsza rzecz, jaką należy wyeliminować.

 

zamiast na grzałce ma być ok 14 V, przy cienkich przewodach jest ok 10 V a to za mało.

Chyba nie zdajesz sobie sprawy, jaka musiała by  być odległość lodówki od akumulatora samochodu (długość przewodów) żeby przy prawidłowych połączeniach spadek był aż 4V

Albo musiałyby być użyte naprawde bardzo cieńkie przewody. Ale wtedy czuć byłoby dotykiem że sie mocno grzeją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ed, trochę przesadzasz z tym przekrojem przewodów.

U mnie są w samochodzie przewody o małym stosunkowo przekroju.

Na próbę podłączyłem jednak do nich ponieważ w pobliżu miejsca montażu haka była gotowa fabryczna wiązka z wszystkimi wyprowadzeniami.

Jedynie wtyk musiałem zdemontować, bo był nie do dostania nigdzie taki model.

I do nich podłączyłem gniazdo haka bezpośrednio i dalej do przyczepy (oddzielnie oświetlenie, oddzielnie przez stacyjkę lodówka, dwie niezależne masy do oddzielnych obwodów)

I nie mam problemów ze spadkiem napięcia.

Oczywiście z oszczędnością na przekroju nie można przesadzać, ale przy założeniu że lodówka będzie pobierała 10A o których piszesz, to w zupełności wystarcza przekrój 1.5mm2

Jak bym sam prowadził przewody do zasilania lodówki, to poprowadziłbym 2.5mm2 bo to wystarczy do prądu 25A - duży zapas.

6mm2 według norm to już 60A - bez przesady ale nie ma aż takiej potrzeby.

 

Spadki napięcia na złączu lodówki powstają przede wszystkim, na kiepskich połączeniach przewodów (zaśniedziałe wsuwki, złączki, skręcone byle jak przewody) a także na złączu haka które jest narażone na wilgoć, brud, sól i inne zanieczyszczenia powodujące zaśniedziałe powierzchnie styków.

To jest pierwsza rzecz, jaką należy wyeliminować.

 

Chyba nie zdajesz sobie sprawy, jaka musiała by  być odległość lodówki od akumulatora samochodu (długość przewodów) żeby przy prawidłowych połączeniach spadek był aż 4V

Albo musiałyby być użyte naprawde bardzo cieńkie przewody. Ale wtedy czuć byłoby dotykiem że sie mocno grzeją.

Ja to sprawdziłem praktycznie, a Ty tylko piszesz. Każdy z nas może mieć swoje zdanie i niech tak pozostanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.