Skocz do zawartości

Jak odseparować dwa akumulatory i dwie ładowarki?


PatrykPatryk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich serdecznie.

Potrzebuję waszej pomocy.

Mam akumulator ,typowy kwasiak 80Ah i oryginalny prostownik (automat )7A spięty razem z instalacją 12v przyczepy.Działa to w porządku ale zakupiłem  dodatkowo akumulator typowo żelowy i ładowarkę Ctek 10A.

Chciałbym płynnie przełączyć  miedzy akumulatorami kiedy np. jeden się wyładuje.

Dodam że spędziłem masę czasu na forum i nie znalazłem odpowiedzi.Dodam że w planie był zasilacz ale z tym muszę poczekać.

Nie posiadam ani trafo ani zasilacza,w instalacji jest tylko zabezpieczenie 230v .

Obecnie nie widzę jakoś odłączania klem z jednego akumulatora tym bardziej że trzeba jeszcze wyłączać prostownik z sieci a dostęp niejest  najlepszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć @PatrykPatryk

Rozumiem że chcesz podawać na instalacje zasilanie zamiennie albo z aku 1 albo z aku 2 i nie łączyć tych aku.
Ma to być robione ręcznie czy automatycznie  w zależności od stanu naładowania aku ?
Jeśli ręcznie  - rozwiązanie tego typu powinno sprawę załatwić  https://www.szopeneria.pl/pl/p/Wylacznik-glowny-hebel-pradu-Mini-Selektor-do-2-akumulatorow-200A/12070 - szukaj takiego hebla żeby nie miał  pozycji 1+2    - wykluczy to spięcie razem tych aku. Jeśli tego niebezpieczeństwa się nie boisz to 2 pojedyncze heble też załatwia sprawę i będą tańsze

Podałem pierwsze z brzegu co mi wyskoczyło urządzenie przykładowe dość sporej obciążalności  prądowej nie wnikając w cenę -  przypuszczam że taka obciążalność nie jest Ci potrzebna - z mniejsza obciążalnością przełączniki  będą duzo tańsze
Hasła do szukania: przełącznik akumulatorów, selektor akumulatorów itp.

Automatycznie  - pewnie tez idzie kupic albo jakiś elektronik Ci skleci - nie będzie to tez najtańsze i cena będzie proporcjonalna do mozliwości obciążeń pradowych - wydaje mi się to jednak przerostem formy nad treścią bo ileż razy będziesz to dobowo przełączał.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź.

Może być ręczne przełączanie jak najbardziej ,tylko zastanawia mnie jeden fakt .Hebel montować na plusach akumulatorolów  czy na kablach od odbiorników przyczepy przed bezpiecznikami?Nie wiem czy sensownie napisałem.

Kiedy przyczepa jest podłączona do 230v prostowniki łądują akumulatory jednocześnie podpięte do instalacji.Zdjecie klem z akumulatora nic nie daje bo np. prostownik automatyczny daje dalej prąd na instalacje.

Rozumiem że trzeba by było zamontowac hebel na odcinku przed bezpiecznikami 12v i dodatkowo wyłączniki ladowarek (od sieci 230v)?.Trochę to zawiłe. 

Dodatkowo chce zamontowac zabezpieczenia przed nadmiernym rozładowaniwm akumulatora i rozumiem że muszą być 2 sztuki?To samo voltomierze 2 sztuki?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hebel na + jak najbliżej akumulatora. 

Do monitorowania napięcia  dwóch akumulatorów to mam  takie coś.

 650428.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white

Do instalacji mam jeszcze podpięty sygnalizator ,który informuje  ( brzeczek) jak napięcie spadnie poniżej 10.5 V.  Można założyć podobną wersję ,która odetnie prąd całkowicie . 

http://stef-pol.com/wpcproduct/est-707-12v/ 

 Oprócz tych zabawek mam jeszcze alarm napięcia na echosondzie ale to już inna bajka :) .

msg-208-0-88788100-1481581931_thumb.jpg

 

Edytowane przez Maras (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podwójny voltomierz załatwia sprawę. Dzięki.

Podwójny hebel do akumulatorow również pozostaje pytanie odnośnie ladowarek.

Chyba nie jestem aż tak biegły w tych sprawach więc wybacz  mój upór.

Dwa akumulatory muszą być  spięte z instalacją 12v przyczepy tak?Nie mogę one zasilać jednocześnie instalacji z wiadomych powodów więc po to jest ten hebel ale...w momencie przełączanie zasilania  np.na akumulator nr 1(ż elowy  z ladowarka ctek) drugi akumulator nr2 (kwasowy)zostaje odcięty ale nie do końca ponieważ instalacje  zasila wciąż  prostownik (automat) zmostkowany właśnie z nim  i z instalacją 12v przyczepy .Mówimy tu o opcji podpięcie instalacji do 230v i jednoczesnym korzystaniu z akumulatora podczas ladowania go. 

Więc powinien być jeden podwójny hebel jak i rownież osobne wyłączniki ladowarek (prostowników) by nie dopuścić do jednoczesnego działania ich w instalacji ,czyż nie tak?Wiadomo problemu nie ma gdy nie mamy dostępu do 230v z zewnątrz.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, PatrykPatryk napisał:

Kiedy przyczepa jest podłączona do 230v prostowniki łądują akumulatory jednocześnie podpięte do instalacji.Zdjecie klem z akumulatora nic nie daje bo np. prostownik automatyczny daje dalej prąd na instalacje.

Rozumiem że trzeba by było zamontowac hebel na odcinku przed bezpiecznikami 12v i dodatkowo wyłączniki ladowarek (od sieci 230v)?.Trochę to zawiłe. 

Sprawa jest prosta -  zasilanie instalacji nie powinno następować z ładowarki połączonej z akumulatorem.
Ładowarka nie jest bezpiecznym zasilaczem z separacją a przynajmniej nie każda.
Instalację 12V należy w Twoim przypadku zasilać z akumulatora lub zamontować elektroblok/zasilacz z separacją

Zakładam że ładowarki mają własne zabezpieczenia - w tym przypadku schemat jak na rys - pomiar napięcia i zabezpieczenie przed niskim rozładowaniem oraz zabezpieczenia instalacji po stronie 12V nie są uwzględnione na schemacie oraz należy odłaczyć ładowarke która ładuje akumulator wybrany do zasilania

 

Przełacznik akumulatorów-1-aku1.jpg

Przełacznik akumulatorów-1-aku2.jpg

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W jakim celu przełączać akumulatory?  Nie zwiększy to przecież ilości prądu. Wystarczy je odseparować by jeden nie miał wpływu na drugi nawet w trakcie ładowania a oba oddawały prąd do instalacji pokładowej. Można użyć separator lub prościej dwie diody o małym spadku napięcia. Bezobsługowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podwójny voltomierz załatwia sprawę. Dzięki.

Podwójny hebel do akumulatorow również pozostaje pytanie odnośnie ladowarek.

Chyba nie jestem aż tak biegły w tych sprawach więc wybacz  mój upór.

Dwa akumulatory muszą być  spięte z instalacją 12v przyczepy tak?Nie mogę one zasilać jednocześnie instalacji z wiadomych powodów więc po to jest ten hebel ale...w momencie przełączanie zasilania  np.na akumulator nr 1(ż elowy  z ladowarka ctek) drugi akumulator nr2 (kwasowy)zostaje odcięty ale nie do końca ponieważ instalacje  zasila wciąż  prostownik (automat) zmostkowany właśnie z nim  i z instalacją 12v przyczepy .Mówimy tu o opcji podpięcie instalacji do 230v i jednoczesnym korzystaniu z akumulatora podczas ladowania go. 

Więc powinien być jeden podwójny hebel jak i rownież osobne wyłączniki ladowarek (prostowników) by nie dopuścić do jednoczesnego działania ich w instalacji ,czyż nie tak?Wiadomo problemu nie ma gdy nie mamy dostępu do 230v z zewnątrz.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Proszę, wyjaśnijcie mi o co chodzi z tym odłączaniem ładowarek od akumulatorów zasilajacych odbiorniki?

Ostatnio boksuję się z Victron Europe, i szukając odpowiedzi na nurtujące mnie pytania natrafiłem na materiały szkoleniowe Victrona. A w nich

Training_Charger_11.thumb.png.28b07302d2e4bd6e89af4a0b2002fd50.png

Training_Charger_12.thumb.png.e8f54d4d6250c40d99954cdc0c92525e.png

Training_Charger_29.thumb.png.70b895c51d5a82c93652f2be5ee69149.png

Nic więcej w temacie ładowarek (ewentualnych dodatkowych elementów) nie bylo.

Proszę o Wasze zdanie.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, PatrykPatryk napisał:

Dwa akumulatory muszą być  spięte z instalacją 12v przyczepy tak?Nie mogę one zasilać jednocześnie instalacji z wiadomych powodów więc po to jest ten hebel ale...w momencie przełączanie zasilania  np.na akumulator nr 1(ż elowy  z ladowarka ctek) drugi akumulator nr2 (kwasowy)zostaje odcięty ale nie do końca ponieważ instalacje  zasila wciąż  prostownik (automat) zmostkowany właśnie z nim  i z instalacją 12v przyczepy .Mówimy tu o opcji podpięcie instalacji do 230v i jednoczesnym korzystaniu z akumulatora podczas ladowania go. 

No to właśnie dwie diody rozwiązują problem, ładowarka kwasiaka nie będzie ładowała żelowego i odwrotnie. Pobór prądu będzie z tego o wyższym napięciu, jak spadnie przejmie ten o niższym. A akumulatory nie mogą być spięte na żywca z instalacją przyczepy tylko przez diody i układ jest prosty jak cep, bez pstrykania gałką.

Edytowane przez Skwarek (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję bez żadnych włączników, dioda np. taka https://botland.com.pl/diody-schottky/14589-dioda-schottky-mbr3045-pt-30a-45v.html?gclid=CjwKCAjwpKCDBhBPEiwAFgBzj4v4-B_oLYVf_aEqBV96pjF1XQG_He0hIgVFHT2EVJRtzpZMiC7JJBoCuhcQAvD_BwE

lub podobna. Na niedużym radiatorku.

Narysowałem jak to sobie wyobrażam i podobnie mam podłączone.

duodioda 1.jpg

duodioda.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Skwarek napisał:

Wystarczy je odseparować by jeden nie miał wpływu na drugi nawet w trakcie ładowania a oba oddawały prąd do instalacji pokładowej. Można użyć separator lub prościej dwie diody o małym spadku napięcia. Bezobsługowo.

Masz racje, poszedłem drogą "ręczną" bo takie było założenie autora wątku po moim pytaniu z dodatkową informacja że nie jest zbyt mocny elektrycznie, co też raczej sugerowało pójście najprostsza drogą  wiec zasugerowałem jedynie "Automatycznie  - pewnie tez idzie kupic albo jakiś elektronik Ci skleci ....:)

Układ o którym piszesz i zamieszczasz schemat de facto też nie jest skomplikowany - wiec na pewno zmierzywszy siły na zamiary warto sie pokusić  i mieć automatycznie i w dodatku za duzo mniejsza cenę :) 

 

1 godzinę temu, Tofel napisał:

Proszę, wyjaśnijcie mi o co chodzi z tym odłączaniem ładowarek od akumulatorów zasilajacych odbiorniki?

Mnie chodziło o to głównie przy tym ze Kolega pisze o zwykłym prostowniku - taki prostownik może nie mieć separacji i w przypadku uszkodzenia podać 230v na instalację 12V, było sporo o tym dość szczegółowo  pisane na forum np. jak ktoś tam stosował jakieś zwykłe zasilacze do zasilania budy

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.