Skocz do zawartości

Tracer 3210 - odłączenie akmulatora w czasie ładowania.


Paweł7

Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, Misio napisał:

Ja mam pominięte rozpinanie z energobloku i wystawiona osobna linia z cyrixem...I jeżeli solar laduje cokolwiek, to jak odepnę akumulator to cyrix powinien pozostać zwarty...

Dość popularne rozwiązanie...

No tak, tylko jeśli masz spięte akumulatory to rozumiem, że masz jeden bezpiecznik z wyjścia LOAD do akumulatora a cyrix spina akumulatory. Czyli jak wyleci Ci bezpiecznik między kontrolerem a akumulatorem zabudowy to i tak ten rozruchowy nie jest połączony przez cyrixa z wyjściem Tracera.
Tak wyobrażam sobie, że to masz podłączone... Chyba, że się mylę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 38
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Ale jak się spali ten bezpiecznik to wówczas "przewody" z regulatora nie są podpięte nigdzie - nie mam też wyjścia LOAD...

Więc nie uszkodzę elektronik urządzeń...chyba że odepnę świadomie akumulator, ale wówczas Cyrix "zepnie" instalacje zabudowy z akumulatorem rozruchowym...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy się rozumiemy, tz. nie wiem czy rozumiem jak masz zrobioną instalację.

Test który zrobiłem i na filmie przedstawiłem pokazuje co pojawia się na wyjściu LOAD Tracera w chwili odpięcia akumulatora w czasie gdy Tracer ładuje i tylko wtedy. W czasie kiedy panel nie produkuje prądu nic się nie stanie, sterownik po prostu się wyłączy. 
I teraz jeśli nie używamy/nie mamy wyjścia LOAD i wszystkie odbiorniki są podłączone bezpośrednio pod klemy akumulatora ( oczywiście przez bezpiecznik ) a sam regulator jest połączony  z tym akumulatorem przez swój indywidualny bezpiecznik, to spalenie tego indywidualnego bezpiecznika między akumulatorem a kontrolerem PV nie spowoduje żadnych niebezpiecznych sytuacji.
To podwyższone napięcie pojawia się też na wyjściu akumulatora, bo ono w czasie aktywnego wyjścia LOAD jest przez tranzystor MOSFET połączone.
Właściwie to podwyższone napięcie pojawia się na wyjściu akumulatorowym i jest przekazywane za pośrednictwem MOSFETa na wyjście LOAD.
Gdy wyjście LOAD nie jest aktywne, to w czasie takiego "brutalnego", nagłego odłączenia akumulatora od ładującego go właśnie kontrolera, na wyjściu LOAD nic się nie pojawi. Będzie tylko skok napięcia na zaciskach akumulatora  po czym kontroler stwierdzi awarię i wyłączy to wyjście.
Ale nawet jeśli nie używamy wyjścia LOAD to niebezpieczne jest również przypadkowe czy też nierozważne ściągnięcie klemy z akumulatora.

Na pocieszenie napiszę, że zwykły, jeden z najtańszych kontrolerów typu PWM z racji swojej budowy, puszczał wszystko co dostał na wejście PV.
Często gęsto nawet nie stwierdzał, że coś nie tak z akumulatorem. A jak zorientował się, że go nie ma to go non stop szukał posyłając na wejście akumulatora napięcie bliskie napięciu PV. Także temu jeśli nie udałoby się uwalić elektroniki z np. lodówki/bojlera/webasta za pierwszym "strzałem" to będzie to robić do póki się nie zorientujemy iż coś jest nie tak ?.

3 godziny temu, Misio napisał:

Więc nie uszkodzę elektronik urządzeń...chyba że odepnę świadomie akumulator, ale wówczas Cyrix "zepnie" instalacje zabudowy z akumulatorem rozruchowym...

Zgadza się, o ile CYRIX je natychmiast połączy co jest złudne. Tam są pierw pomiary i porównania napięć a dopiero później decyzja o spięciu akumulatorów. Chyba, że będą spięte bo napięcie osiągnie już poziom załączenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem że ma cyrix też jakiś czas reakcji...a przy odpięciu szybko rośnie napięcie więc się zaraz przepnie...

Ale on najczęściej jest zwarty - chyba że aku jest mocno wyładowane...

A może się mylę że ten aku przejmie ... ale i tak jak odpinam aku (raz na 2-3lata) to wyłączam wcześniej panele...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Na Victronie 100/30 i 100/50 sam też przeprowadziłem testy (bez dokumentacji), ale też parę osób to wcześniej też sprawdzało na CT.

U mnie to działa... mam w ten sposób odpinane ładowanie przy niskich temperaturach (zarówno automatyczne jak i ręczne) - problem nie występuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Jak pisałem w innym wątku...

Maks skok jaki ja uchwyciłem to 14,6V, Victron zmierzył max na 14,77V najczęściej się mieści w 14,5V

Screenshot_20230415_112833.thumb.jpg.247b959125cae739d8b214d794f43449.jpg

Screenshot_20230415_112854.thumb.jpg.5f226aef390f0c5ad1b381bcb55bd31a.jpg

Screenshot_20230415_112926.thumb.jpg.d6caf7fbf25098fc11e57bede3030811.jpg

Screenshot_20230415_114212.thumb.jpg.7aa2b08d2601220de8fa9b2971ef51ec.jpg

Edytowane przez Misio (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po Waszych testach, do ładowania aku w łódce użyję małego i relatywnie niedrogiego Victrona MPPT (mała moc solarów), a zasilanie odbiorników (oczywiście poza silnikiem) będzie z aku przez regulator np Tracera, PWM-owy, z dużym amperażem na wyjściu load (30-45A) który będzie pełnił rolę zabezpieczenia przed nadmiernym rozładowaniem. W ten sposób  obwód ładowania byłby najprostszy z możliwych, a wszystkie odbiorniki dawałoby się rozłączyć fizycznym wyłącznikiem. Nie ma wad Tracera, i koszt umiarkowany. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.