Skocz do zawartości

Solar do Hobby z 2009r.


Mercy

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

W pewnym sensie jest to kontynuacja wątku

http://forum.karawaning.pl/topic/20897-rozpoznanie-instalacji-elektrycznej-w-hobby-2009r/

 

Przestudiowałem kilkanaście wątków o tym (jeszcze kilka czeka w kolejce), ale nie znalazłem jak dotąd informacji:

Jak długie przewody mogą być między solarem a regulatorem? Przekrój 4mm2, ale pewnie przy pewnej długości należałoby zastosować i 6mm2, od jakiej?

Mam pomysł, żeby nie dziurawić dachu. Pomysł jest taki, żeby puścić przewody pod plastikami, które są nad prowadnicami (ja to nazywam kołnierzem) do przedsionka, aż do przodu przyczepy, pod nią i wejść istniejącymi otworami, którymi wchodzą inne kable pod łóżko, gdzie już jest akumulator.

post-27-0-77506500-1453330081_thumb.jpg post-27-0-74166200-1453330090_thumb.jpg

 

Obecnie do akumulatora dołożony jest CTEK XS3600 a sam akumulator ma 100Ah

post-27-0-90702700-1453330021_thumb.jpg

i wg info jakie znalazłem to CTEK jest chyba za słaby do takiej pojemności. Powinien chyba być CTEK MXS 5.0, ale liczę tu na podpowiedź. Inna sprawa, że sam akumulator był na pewno wymieniony w Polsce i nie wiem jaki był pierwotnie zamontowany przez poprzedniego właściciela.

 

Chcemy dodać solar stosując w głównej mierze wskazówki Kristofera.

Założenia:

  1. Ładowanie akumulatora w czasie jazdy – wydaje mi się, że to jest, ale nie jestem pewien
  2. Ładowanie akumulatora w czasie podłączenia do 230V – nie wiem czy jest bo przyczepa nie była jeszcze podłączana pod 230V
  3. Ładowanie akumulatora solarem. Solar standardowy z forum czyli 95W z Ledon lub 100W z mH – sklepy ostatnio polecane na forum – czy nie za mały do tego aku?
  4. Regulator Tracer-2210RN lub Tracer-2215RN – czym one się różnią? Na stronie Ledon nie widzę różnic.

 

Na razie wychodzi mi, że do dokupienia jest solar, regulator i chyba ładowarka zamiast tej XS3600. Tak jak pisałem, uzupełniem info jest watek zalinkowany na początku posta. Chodzi o to, że nie mając wiedzy o urządzeniach już zamontowanych nie wiem ile one same pokrywają założenia a co zatym idzie co trzeba będzie dołożyć.

 

Tak jak pisałem przestudiowałem kilkanaście wątków i starałem się podać wszelkie informacje jakich zawsze domagał się Kristofer łącznie ze zdjęciami. Mimo wszytsko trudno zebrać to do kupy (co już kilka osób zauważyło) dlatego pytam o ten konkretny przypadek.

 

Nie podałem zapotrzebowania, bo można krótko powiedzieć: duże, tzn.:

- oświetlenie (pewnie większość będzie zamienona na ledy, na razie nie jest)

- pompki

- tv 23W

- ładowanie komórek, tableta

- laptop (albo zasilacz z 12V, albo przetwornica)

 

Odnośnie przetwornicy, czy montować ją czy zaoptrzeć sie w zasilacz (laptop) i ładowarki na 12V. Jakie macie doświadczenia? A czy wtedy zamontować gniazda zapalniczki? Jak to jest rozwiązywane?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Założenia:

  1. Regulator Tracer-2210RN lub Tracer-2215RN – czym one się różnią? Na stronie Ledon nie widzę różnic.

Nie podałem zapotrzebowania, bo można krótko powiedzieć: duże, tzn.:

- laptop (albo zasilacz z 12V, albo przetwornica)

 

Odnośnie przetwornicy, czy montować ją czy zaoptrzeć sie w zasilacz (laptop) i ładowarki na 12V. Jakie macie doświadczenia? A czy wtedy zamontować gniazda zapalniczki? Jak to jest rozwiązywane?

Sprawdź ile prądu potrzebuje Twój laptop, nie każda ładowarka i nie wszystkim komputerom przenośnym jest w stanie zapewnić odpowiednią ilość prądu. Skutkiem może być ładowanie przy wyłączonym laptopie lub przegrzanie ładowarki. Przetwornica będzie bardziej praktyczna i mniej klamotów.

Instr_Tracer_2210_2215-RN.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki MARIOczy, nie zauważyłem tej instrukcji.

Czyli różnica jest w maksymalnym dopuszczalnym napięciu kontrolera (co zawarte jest w oznaczeniu). Jeśli dobrze rozumiem, to przy wskazanym panelu, jest duży zapas nawet na 2 czy 3 panel biorąc pod uwagę Tracer-2210RN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

[...]

Przestudiowałem kilkanaście wątków o tym (jeszcze kilka czeka w kolejce), ale nie znalazłem jak dotąd informacji:

Jak długie przewody mogą być między solarem a regulatorem? Przekrój 4mm2, ale pewnie przy pewnej długości należałoby zastosować i 6mm2, od jakiej?

Mam pomysł, żeby nie dziurawić dachu. Pomysł jest taki, żeby puścić przewody pod plastikami, które są nad prowadnicami (ja to nazywam kołnierzem) do przedsionka, aż do przodu przyczepy, pod nią i wejść istniejącymi otworami, którymi wchodzą inne kable pod łóżko, gdzie już jest akumulator.

 

Obecnie do akumulatora dołożony jest CTEK XS3600 a sam akumulator ma 100Ah

i wg info jakie znalazłem to CTEK jest chyba za słaby do takiej pojemności. Powinien chyba być CTEK MXS 5.0, ale liczę tu na podpowiedź.

Chcemy dodać solar [...]

Założenia:

  1. Ładowanie akumulatora w czasie jazdy – wydaje mi się, że to jest, ale nie jestem pewien
  2. Ładowanie akumulatora w czasie podłączenia do 230V – nie wiem czy jest bo przyczepa nie była jeszcze podłączana pod 230V
  3. Ładowanie akumulatora solarem. Solar standardowy z forum czyli 95W z Ledon lub 100W z mH – sklepy ostatnio polecane na forum – czy nie za mały do tego aku?
  4. Regulator Tracer-2210RN lub Tracer-2215RN – czym one się różnią? Na stronie Ledon nie widzę różnic.

 

Na razie wychodzi mi, że do dokupienia jest solar, regulator i chyba ładowarka zamiast tej XS3600. Tak jak pisałem, uzupełniem info jest watek zalinkowany na początku posta. Chodzi o to, że nie mając wiedzy o urządzeniach już zamontowanych nie wiem ile one same pokrywają założenia a co zatym idzie co trzeba będzie dołożyć.

 

Nie podałem zapotrzebowania, bo można krótko powiedzieć: duże, tzn.:

- oświetlenie (pewnie większość będzie zamienona na ledy, na razie nie jest)

- pompki

- tv 23W

- ładowanie komórek, tableta

- laptop (albo zasilacz z 12V, albo przetwornica)

 

Odnośnie przetwornicy, czy montować ją czy zaoptrzeć sie w zasilacz (laptop) i ładowarki na 12V. Jakie macie doświadczenia? A czy wtedy zamontować gniazda zapalniczki? Jak to jest rozwiązywane?

 

Witam!

W ogromnym skrócie, ponieważ przypadkiem temat zauważyłem, a jestem poza domem - czasu na forum nie mam zupełnie i nie wiem, kiedy zajrzę ponownie :pad:

Teoretycznie, przewody mogą być dowolnie długie, zwłaszcza że w tym przypadku mamy do czynienia z prądem o wartości ok. 6 A max, jednak jest małe "ale".

W przypadku instalacji PV walczymy o każdy mV, a jak wiadomo - im dłuższe przewody, tym spadek napięcia na nich większy, dlatego należy ograniczać długość przewodów do niezbędnego minimum. Tak, jak Kol. Tsport napisał - najlepiej zrobić przelotkę przez dach, nie jest to trudne i nie jest "niebezpieczne", pod warunkiem zastosowania się do wskazówek będących np. na forum.

http://forum.karawaning.pl/topic/19000-ogniwo-fotowoltaiczne-solar-montaż-witus/?p=414328

Przy takim montażu, przewody które masz powinny wystarczyć (to założenie, ponieważ nie podajesz ich długości dla każdego z wariantów, uwzględniającej ich ułożenie - nie w linii prostej).

Jeśli miałbyś prowadzić przewody w sposób, jaki proponujesz, to prawdopodobnie ich przekrój powinien wynosić chociaż 8 mm², choć z w/w powodów, to ponownie tylko przypuszczenie. Nie chodzi już o to, że np. przekrój 6mm² wystarczy dla max prądu wytwarzanego przez wspomniany panel, ale o to, aby spadek napięcia na tych przewodach był jak najniższy.  Oczywiście przekrój mógłby być mniejszy, ale należy się wtedy liczyć z większym spadkiem napięcia.

Dodatkowo, poza zwiększonym kosztem przewodów solarnych, istnieje duże prawdopodobieństwo wprowadzenia wilgoci pod listwy przyczepy, a przy nieodpowiednim podejściu pod podłogę (na krawędzi ściany), również jej podciągania przez podłogę w określonych warunkach.

Takiego rozwiązania nie polecam, mimo że wydaje się prostsze.

Ładowarka "CTEK XS3600" faktycznie nie jest zbyt wydajna, ale wszystko zależy od ilości energii, którą będziesz pobierał i jednocześnie musiał uzupełniać np. nocą.

Będzie ona spełniać dobrze swoją rolę, ale należy się liczyć z jedynie dłuższym czasem uzupełniania energii w accu. Jeśli się okaże, że dzieje się to zbyt wolno i Ci nie wystarcza, to wtedy możesz kupić bardziej wydajną, np. o prądzie ładowania 8 lub 10 A max (nie więcej).

Nie można opisać ogólnie wrażeń o zasilaniu urządzeń przez ładowarki, przetwornice, itd., czyli że jest tak, albo tak, bo będą one różne - zależy to od sposobu rozwiązania instalacji w danej przyczepie. :hmm: Np. przy zasilaniu buforowym, gdy ładowarka dostarcza jednocześnie prąd na potrzeby instalacji i ładowania accu, można posiadać dla urządzeń jedynie zasilacze dla 12 V, również przy dostępie do zewnętrznej sieci ~230 V.

Przy założeniach, które obrałeś i dla Twojej instalacji, do ładowania sprzętu (tablet, komórka, laptop itp.) najlepiej mieć dedykowane, dobrej jakości zasilacze pozwalające na pracę z 12 V (po co mnożyć przemianę energii). Podobnie, gdy będziesz miał do dyspozycji ~230 V z zewnątrz - zasilasz urządzenia z dedykowanych zasilaczy sieciowych.

Reszta Twoich założeń pozostaje do wyjaśnienia, gdy już sam sprawdzisz, jaki jest stan rzeczywisty.

Panel 95W z Ledon jest jak najbardziej OK. Montując panel, postaraj się to zrobić tak, aby zostawić miejsce na kolejny, gdyby się okazało, że jeden będzie niewystarczający.

Kontroler wybrałeś bardzo dobry (MPPT / 20 A) i wystarczy w zupełności 2210, który z zapasem spełni warunki w przypadku montażu dwóch (trzech) przykładowych paneli i w sytuacji, gdybyś chciał nawet połączyć je szeregowo, więc bez obaw.

PS

W przypadku Twojej instalacji oświetlenia, zamiana punktów świetlnych na LED może nie być możliwa w prosty sposób i będzie trzeba dołożyć takie punkty, jako dodatkowe.

Wszystko zależy od wersji sterownika oświetlenia (ta duża kwadratowa skrzynka z największą liczbą wychodzących przewodów) oraz manipulatorów (włączników/ściemniaczy zamontowanych na ścianie. Trzeba by było to sprawdzić doświadczalnie.

IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Kristofer za odzew.
Szkoda, ze tak krucho u Ciebie z czasem.
 

Tak, jak Kol. Tsport napisał - najlepiej zrobić przelotkę przez dach, nie jest to trudne i nie jest "niebezpieczne", pod warunkiem zastosowania się do wskazówek będących np. na forum.

Unikam robienia przeróbek nieodwracalanych. Ponadto nawet gdybym wszedł przez dach, to miałbym problem z przeprowadzeniem dalej przewodów. W tym miejscu jest stała zabudowa – tam chowa się przesuwno-obrotowa witryna, ale i wtedy nie będę widział potencjalnych przecieków (nie będzie jak zajrzeć z marszu). Całkowicie rozumiem argument długości przewodu, ale z mojego punktu widzenia jest w tym przypadku sporo minusów. Nad tym jeszcze myślę, a i tak ostatecznie nie decyduję.

 

Dodatkowo, poza zwiększonym kosztem przewodów solarnych, istnieje duże prawdopodobieństwo wprowadzenia wilgoci pod listwy przyczepy, a przy nieodpowiednim podejściu pod podłogę (na krawędzi ściany), również jej podciągania przez podłogę w określonych warunkach.

 

Podciąganie kapilarne rozumiem, ale wilgoci pod listwami nie. Czy masz na myśli „kołnierze”. Jeśli tak, to one nie są ani szczelne przed wodą ani nawet przed wiatrem, na łączeniach są spore szpary. Jest to tylko ozdoba i poprawienie wyglądu przyczepy. Chyba, że miałeś coś innego na myśli.

 

 

W przypadku Twojej instalacji oświetlenia, zamiana punktów świetlnych na LED może nie być możliwa w prosty sposób i będzie trzeba dołożyć takie punkty, jako dodatkowe.

Wszystko zależy od wersji sterownika oświetlenia (ta duża kwadratowa skrzynka z największą liczbą wychodzących przewodów) oraz manipulatorów (włączników/ściemniaczy zamontowanych na ścianie. Trzeba by było to sprawdzić doświadczalnie.

 

Czy masz na myśli np. funkcję przyciemniania? O tym nie pomyślałem, że to może nie działać, ale tę funkcję ma tylko (wg mnie) główne oświetlenie i kinkiety nad podkową. Reszta punktów chyba nie ma tej funkcjonalności. Przy takiej zamianie raczej problemu mocowego (pobór prądu) nie będzie. Ewentualnie sam sterownik będzie głupiał, bo np. stwierdzi, że nie ma żarówki lub jest przepalona (Tak podobno mam w samochodzie, że jak żarówka się przepali to komputer pokładowy daje info o tym, a wykrywa to podobno w ten sposób, że spada pobór prądu. Piszę podobno, bo od 8 lat żadna żarówka mi się nie przepaliła. Zakładam, że to zadziała w przypadku reflektorów i tylnych świateł.).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mercy - jest jeszcze jeden feler żarówek LEDowych w stosunku do nieledowych - męczenie się oczu.

Miałem w przyczepie żarówki normalne, zmieniłem na ledowe, wytrzymałem jeden wyjazd, wróciłem z powrotem do normalnych, cieplejsze i przyjemniejsze do wypoczynku światło.

 

Podobnie mamy teraz w przyczepach, jest ciepłe miłe światło i jest go sporo, po doświadczeniach wcześniejszych - teraz bym na ledy tego nie zmieniał.


 

Unikam robienia przeróbek nieodwracalanych. Ponadto nawet gdybym wszedł przez dach, to miałbym problem z przeprowadzeniem dalej przewodów. W tym miejscu jest stała zabudowa – tam chowa się przesuwno-obrotowa witryna, ale i wtedy nie będę widział potencjalnych przecieków (nie będzie jak zajrzeć z marszu). Całkowicie rozumiem argument długości przewodu, ale z mojego punktu widzenia jest w tym przypadku sporo minusów. Nad tym jeszcze myślę, a i tak ostatecznie nie decyduję.

A tak jak standardowo 'u nas w hobby' - wejść kablami przez dach prosto do szafy z elektryką ? Tam gdzie normalnie antena jest wiercona.

Widać czy nie przecieka, no i blisko do zagłebia elektrycznego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mamy ledy w domu i dobrze je odbieramy, ale ciekawe jakbyśmy odebrali powrót do poprzednich żarówek, to jest do sprawdzenia.

 

Gdybym wszedł w szafę to i tak przewody musiałbym przerzucić na drugą stronę przejścia, pod łóżko. Teraz przewody między aku a zapieckiem są pod przyczepą (ktoś przebijał się przez podłogę).

Edytowane przez Mercy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to chyba bardziej zależy od tego gdzie będzie 'centrum sterowania światem'. Teraz aku masz pod łózkiem, ale czy tam chcesz zainstalować regulator ? I potem powrót 'pod podłogą' do zasilaczy i całej wiązki która siedzi w szafie ?

 

Ja u siebie jeszcze planuję - solar z przejściem do szafy, regulator obok zasilacza i fabrycznej instalacji, i tylko akumulator 'gdzieś', jeszcze nie do końca wiadomo gdzie. Ale tak czy siak do akumulatora tylko para grubych kabli.

W przyszłości jeśli dojdzie mover to sprawa się pokomplikuje, ale robienie dwóch centrali elektrycznych (jedna w szafie bo i tak juz jest, a druga obok akumulatora) to jeszcze temat do przemyślenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CTEK jest zamontowany pod łóżkiem zaraz obok aku. Więc tak myślę, że regulator powinien również być obok aku. Wydaje mi się, że Kristofer zawsze tak wskazywał, ale tu mogę się mylić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CTEK jest zamontowany pod łóżkiem zaraz obok aku. Więc tak myślę, że regulator powinien również być obok aku. Wydaje mi się, że Kristofer zawsze tak wskazywał, ale tu mogę się mylić.

poniekąd słusznie, będzie wyższe napięcie w przewodach ale mniejsze natężenie prądu, więc łatwiej nad tym zapanować i bezpieczniej i przewody cieńsze wystarczą

 

Choć u Ciebie potem i tak przewody z aku musżą wrocić grube do centralki. Zaczyna się tego robić dużo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja zapytam, czy zastanawiałeś się czy taka inwestycja ma sens ? będziesz jeździł tyle na dziko ?. Bo  oszczędzanie na campingu 10zł na prąd to przy takich kosztach instalacji szybko się nie zwróci. Dodam, że jadąc na weekend latem, przeważnie akumulator wystarczy Ci, jeżeli jest sprawny i wcale nie będzie solar potrzebny. Wiadomo, że nie musisz stać na patelni, ale w pełnym cieniu z ładowania wiele nie będzie.

 

ostatnio spotkałem się z kilkoma opiniami kolegów, którzy zamontowali solary na dachach camperów i przyczep a po 1-2 sezonach stwierdzają, że pozbyli się nie potrzebnie pieniędzy a dołożyli sobie kilogramów i czasu przy robocie.

 

Oczywiście moje zdanie nie ma znaczenia w przypadku jak zamierzasz śmigać na dziko, albo postawić przyczepę nad jeziorkiem na działce.

Na południu Europy prąd bardzo często jest w cenie parceli i tam nic lub bardzo niewiele oszczędzisz.

 

P.S.

jak będziesz montował, to nie wyważaj otwartych drzwi, lepiej przenieś akumulator, zrób dziurę w dachu i skróć przewody do minimum

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kwestii solara nie myślę w kontekście zaoszczędzenia na kempingach, raczej dla wygody i otwracia sobie możliwości wykorzystania przyczepy nawet tam gdzie nie ma gniazdka.

 

 

jak będziesz montował, to nie wyważaj otwartych drzwi, lepiej przenieś akumulator, zrób dziurę w dachu i skróć przewody do minimum

ale to wychodziłoby że powinienem przenieść aku do zapiecka, a to nie jest dobre miejsce ze względu na temperaturę przy uzywaniu pieca, co mi sią zdarza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.