Skocz do zawartości

Wydmuszka - czyli duże i lekkie ;)


Adam-D

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie!

 

Od kilku lat przymierzam się do zakupu przyczepki.

 

Ze względu na Viatoll (a raczej brak konieczności jego opłacania) chciałbym zanabyć cepkę o DMC 750 kg. Drugi powód: brak okresowych badań.

 

Czy występuje w przyrodzie jakaś "wydmuszka" dla 4 dorosłych osób? 

 

Aby miejsca było na tyle, żeby siąść. Kuchenka - konieczna. Kibelek - tak. Prysznic to już ewentualnie można zrobić na zewnątrz tak, jak mój kolega Waldek wykonał:

https://www.youtube.com/watch?v=wsSZ-F4wC88

Spanie może być piętrowe - mniej podłogi zajmuje ;)

 

Już minęły te czasy, gdy się szło na pielgrzymkę do Częstochowy i spało w 2 osoby w namiocie typu mała sportowa dwójka, gdzie mieścił się wyłącznie materac, a plecaki musiały być już na zewnątrz.

 

Przewidywany budżet - ok. 5 do 10 tys. zł.

 

Jeśli takich przyczep nie ma, to czy jest możliwość zarejestrowania własnoręcznie zrobionej?

A w zasadzie przerobionej.

Widziałbym to tak:

Kupuję jakąś długości 400 do 500cm, zostawiam same ściany. Może jeszcze uszczelniam żywicą.

Następnie wykonuję umeblowanie z tworzyw sztucznych - dużo lżejsze niż oryginalne sklejki, MDF-y czy płyty.

Wstawiam osprzęt - też szukając lekkich rzeczy. Osprzęt - czyli zlew, kuchenka gazowa, lodówka 12V/gaz.

Jak czegoś brakuje, aby zestawić - albo dobieram coś z tworzywa, albo wykonuję skorupę z żywicy epoksydowej i maty szklanej - tak, jak swego czasu robiłem kadłub motorówki. Ewentualnie dural lub inny lekki metal - w zależności od tego, jak to będzie pracować.

Do tego wentylacja z typowych wentylatorków komputerowych 12V, mogę nawet dorzucić jakiś sterownik procesorowy i zaprogramować go odpowiednio do różnych zdarzeń - no problem. Może jeszcze mały agregat spalinowy.

 

Jakby odpowiednio przemyśleć, zaplanować i obliczyć - może by się zamknęło w masie własnej ok. 600 kg i dało zarejestrować na DMC 750kg.

 

Jak w tej chwili wygląda procedura rejestracji takiej "samoróbki"?

 

Pamiętam, że ok. 20 lat temu końcem grudnia przy 20-stopniowym mrozie spawałem koledze na szybko ramę przyczepy z rur golfowych, bo od 1 stycznia miały się zmienić przepisy dotyczące SAM-ów. 

Teraz jest problem by zarejestrować?

Dużo to kosztuje?

 

Bo jeśli nie ma sensu, to będę celował w coś o DMC do 1500 kg, gdyż holownik ma DMC 2720kg i na haku może drzeć 3300 kg.

 

Byłbym przeoczył. 

Przyczepka do kilkudniowych wypadów w plener, czasem "na dziko" - jakieś ryby czy grzyby.

Od czasu do czasu jakiś objazd typu Chorwacja - gdzie się ludzie "naturalnie" opalają  ;) i dalej do Turcji czy innej Grecji, z założeniem, że jedzie się "kawałek", potem na kilka dni cumuje i zwiedza.

Edytowane przez Adam-D (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rejestracja przyczepy typu "SAM" zmieniła się, i podobno nie jest to takie proste ze względu na to że wymagana

jest homologacja, ale jak jest na prawdę :hmm:

 

http://forum.karawaning.pl/topic/12900-rejestracja-przyczepki-typu-sam/

http://kartuzy.naszemiasto.pl/artykul/rejestracja-przyczep-typu-sam-od-21-czerwca-nowe-zasady,1903208,art,t,id,tm.html

http://www.polskicaravaning.pl/pl/artykul/2457/sam-koniec-sielanki

 

Zostaje ewentualnie zakup angielki z DMC 750kg i jej przerobienie aby tyle ważyła, skoro masz taką możliwość.

A Twoim autem niestety nie pociągniesz 3300kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak kiedyś rejestrowali SAMY tak też kiedyś przy rejestracji używanych pojazdów można było dużo pozmieniać. Bywają przyczepy z zaniżonym DMC. Jak chociażby taka: http://olx.pl/oferta/duza-przyczepa-kempingowa-lekka-5-6-osob-lodowka-ogrzewanie-led-CID5-ID6KiiH.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Handlarze co sprowadzają budki z Anglii potrafią zarejestrować dużą budę jako lekką - papier wszystko przyjmie, tylko że za granicą to chyba nie przejdzie.

U nas może jeszcze by się zliznął  :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj.

Adam niestety muszę Cię sprowadzić na ziemię...

Nawet jeśli coś takiego przejdzie początkowo to potem się to zemści i szkoda będzie utopionej kasy.

Jedyne co kojarzę to były modele Adrii o DMC 740-750 kg, ale bez kibla (łóżko na dyszlu + piętrus z tyłu). Ciężko jest je kupić. Ale to na prawdę mała i klaustrofobiczna przyczepka, bardziej do objazdówek kosztem wygody.

Jest "sęs" się ograniczać ? Koledzy, którzy dużo jeżdzą przez cały sezon płacą 500-600 zł Viatolla rocznie. Uwierzmi, że więcej pochłonie dodatkowe spalanie samochodu ze spadochronem na haku.

Tym bardziej podtrzymuje swoje zdanie patrząc na możliwości Twojego holownika.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

 

Czyli wygląda na to, że aby SAM-a zarejestrować, trzeba go przeprowadzić przez proces homologacji. 

Na temat bezsensu tego zarządzenia wiele już wypisano, więc nie będę powtarzał.

 

Ja wolę święty spokój i psychiczny komfort, więc będę szukał czegoś w granicy do 1500 DMC, aby zmieścić się w kategorii B.

 

To, czym się ewentualnie mogę martwić, to opisy "niezaliczenia" bramki przez Viatolla, co powoduje naliczenie kosmicznych kar.

 

Pytanie:

Gdybym targał cepkę po różnych Turcjach i Gruzjach - czy są jakieś modele bardziej odporne na wertepy?

Czy lepsze byłyby dwu-osiowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Pytanie:

Gdybym targał cepkę po różnych Turcjach i Gruzjach - czy są jakieś modele bardziej odporne na wertepy?

Czy lepsze byłyby dwu-osiowe?

 

Bardziej wytrzymałe są przyczepy na konstrukcji stalowej lub laminatówki, no i dwie osie to też plus :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ale... 1500 DMC przyczepka do Twojego potwora i chcesz się załapać na kat. B ?

 

Sumujemy obie wartości DMC z DR, a myslę że spokojnie masz DMC z 2800 w aucie :skromny:

 

Bo jeśli nie ma sensu, to będę celował w coś o DMC do 1500 kg, gdyż holownik ma DMC 2720kg i na haku może drzeć 3300 kg.

 

Nie wiele się pomyliłeś , max na B to 780kg czyli strasznie malutko :look:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli upierasz się jeździć na kat. B i jednocześnie mieć dość dużo miejsca to poszukaj ... przyczepy namiotowej otwieranej na dwie strony. Są takie, że na każdy bok otwiera się duża sypialnia.

Po prostu pewnych rzeczy nie da się pogodzić. Nie może być przyczepa duża, lekka i rozsądnie wyposażona. Na rumuńskie wertepy też trwalsza będzie namiotówka i do tego mniej spalisz paliwa.

 

Albo idź w dużą i wygodną budę licząc się z wszystkim co Cię czeka przy przekroczeniu 3,5 tony zestawu.

 

Zasadniczo ten przykład dobrze odzwierciedla znaną w logice matematycznej alternatywę wykluczającą: "albo rybka albo pipka".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiele się pomyliłeś , max na B to 780kg czyli strasznie malutko :look:

 

Nie jest tak źle :)

 

 

Uprawnienia wynikające z kategorii Prawa Jazdy.

Ustawa o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 r.

 

Rozdział 2

Osoby uprawnione do kierowania pojazdami

Art. 6. 1. "Ustawy" - Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

...

6) kategorii B:

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż

lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4 250

kg, z zastrzeżeniem ust. 2,

 

 

A ustęp 2:

2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.

 

Czyli w moim przypadku mamy:

DMC holownika = 2720 kg

na haku mogę powiesić 3300 kg (bo Misiek to "klasyczna" terenówka 4x4 z ramą)

 

więc spokojnie mogę szukać przyczepki cięższej, jednak zestaw (auto + cepka) nie może przekroczyć masy 4250. I tu uwaga: chodzi o rzeczywistą masę zestawu, a nie DMC.

Natomiast DMC przyczepy dobrze też byłoby dobrać, aby nie przekroczyć 4250 (Ustawa) minus 2720 (DMC Miśka) czyli poniżej 1530.

A w tym przedziale to jest już co szukać.

 

Pytanie:

Ktoś mi mówił, że niezłe są słoweńskie lub słowackie cepki. Są takowe? Warto oglądać?

Ja jestem taki, że wolę poczekać, dozbierać kasę, ale za to kupić raz a dobrze.

 

 

Przy okazji:

Wie ktoś, jak dorobić literę E (przyczepy) do prawa jazdy?

Mam "stare" PJ, jak jeszcze nie było tych dodatkowych dziwnych literek.

Dużo kosztuje?

Jakieś egzaminy praktyczne i/lub teoteryczne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

E no nie wiem czy tak do końca możesz powiesić 3300kg raczej 2720/1.33= 2045kg

4250kg na kat B to wtedy jak holownik ma 3500kg a przyczepa jest lekka 750kg

W innym przypadku przekroczenie 3500kg to B96 lub E+B i Viatoll.

Prawo jazdy E to kurs, koszt tak do 1000zł plus egzamin, chyba 170zł

a B96 to sam egzamin bez kursu, ale i tak warto wykupić jakąś  godzinkę lub dwie aby potrenować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłopie posłuchaj starych wyjadaczy, nie myl wątków, przepisów, ani ich prawnej interpretacji (a nie własnej).

Uf... nawet nie wiem od czego zacząc.

 

1. Na B możesz zapiąć 4520 kg pod warunkiem , że masz np. busa 3,5 t DMC + przyczepa lekka 750 kg. I to koniec. OK? 

2 Po zdaniu egzaminu państwowego i uzyskaniu prawa jazdy kat. B96 możesz jechać zestawem do 4250 kg. W Twoim przypadku przyczepa może mieć max 1530 kg DMC ! 

3 Słowackie przyczepy to w rzeczywistości słoweńskie Adrie. Już wyżej pisałem. To średnia półka jakościowa.

4. Ktoś wie... Zapisujesz się na kurs - cena od 1000 zł w górę, potem egzamin za 200 parę, wymiana prawka, czyli szykuj ok, 1500 zł.

 

5. DMC to podstawa jesli chodzi o kategorię PJ.

 

Pozdrawiam.


Acha o tym wszystkim było już na forum z pincet razy...


Acha 2. Tomek 1,33 nie dotyczy terenowek. Liczy się wartość z DR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.