Skocz do zawartości

Dobór i kupno opon do przyczepy


jubi-tom

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 937
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Zmieniłem wczoraj opony na nowe... Stare miały niecałe 11 lat. U mechera oblały mnie zimne poty. Jedna z opon pękła po obwodzie miedzy bieżnikiem prawie na calości. Uff... To był ostatni gwizdek. Obawiam się że nie dojechałbym do domu z leża zimowego, a co tu dopiero o wojażach myśleć.

Jak widać 10 lat to max. Przestrzegam przed tego typu pułapkami i zachęcam do bardzo dokładnej kontroli kilkuletniego ogumienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmieniłem wczoraj opony na nowe... Stare miały niecałe 11 lat. U mechera oblały mnie zimne poty. Jedna z opon pękła po obwodzie miedzy bieżnikiem prawie na calości. Uff... To był ostatni gwizdek. Obawiam się że nie dojechałbym do domu z leża zimowego, a co tu dopiero o wojażach myśleć.

Jak widać 10 lat to max. Przestrzegam przed tego typu pułapkami i zachęcam do bardzo dokładnej kontroli kilkuletniego ogumienia.

moje miały 9 lat.... Bieżnik jak nowy, ale upały na południu i długotrwała jazda potrafią zweryfikować stan opony, dlatego najwyższy był czas na nowe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W temacie opon polecam:

http://www.tyresafe.org/tyre-safety/caravan-tyre-safetyszczególnie tabele indeksów nośności i ciśnienia

zastanawia mnie dlaczego opony z "literką" C należy tak mocno nabijać ?

Edytowane przez cicik (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem, akurat to jest oczywiste.
Koło, to nie tylko kawałek gumy i metalu. Wewnątrz jest uwięzione powietrze. Reszta, to już prawa fizyki, np. prawo Pascala, prawo Produktu itd. ;)
Opona z literką "C" jest zaprojektowana dla wyższych obciążeń, czyli musi znosić wyższe ciśnienie.
Wyobraź sobie balonik (opona) wypełniony powietrzem, na nim kawałek sklejki, a na sklejce odważnik np. 5 kg.

 

post-8228-0-68659700-1403444349_thumb.jpg

 

post-8228-0-76417400-1403444350_thumb.jpg

Obok tego zestawu, drugi identyczny, ale zamiast odważnika 5 kg , jest taki o masie 10 kg.
Oczywiście w drugim przypadku wzrośnie ciśnienie (iloraz siły nacisku i powierzchni, na którą oddziałuje) oraz obniży się poziom sklejki w stosunku do zestawu pierwszego.
Aby zrównoważyć nacisk wywierany na balonik, wyrównać poziom i zrównać go z poziomem zestawu pierwszego, należałoby zwiększyć ciśnienie wewnątrz balonika, ale najpewniej doprowadzi to do jego rozerwania. Gdyby jednak wzmocnić "konstrukcję" balonika tak, aby bez problemu wytrzymywał takie zwiększone ciśnienie, to opisaną operację przeprowadzimy zgodnie z oczekiwaniami.
Tak samo jest w oponie - posiada wzmocnioną konstrukcję boków i czoła (inne wewnętrzne elementy również), aby bezproblemowo radzić sobie ze zwiększonym ciśnieniem, które jest oczywiste dla wyższych obciążeń.
IMHO

 

P.S.

Rozerwana opona, to niezbyt przyjemny widok

 

post-8228-0-45720600-1403444351_thumb.jpg

 

post-8228-0-25844400-1403444349_thumb.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chodziło mi o coś innego.

jeśli do takiej samej przyczepki (masa) opony "zwykłe" (oczywiście o indeksie nośności odpowiadającemu masie)

pompujemy 2,3-2,4 a z indeksem C 4,4?

(na podstawie m. in. tego art. w pdf z postu nr 305)

ps.

(moje auto waży 2 tony, opony mam wzmacniane a ciśnienie zalecane to 2,2)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przypuszczam, że ciśnienie masz zalecane dla opon standardowych, a na pewno dla jakichś konkretnych, które brał pod uwagę producent i dla takiego właśnie typu była zrobiona homologacja samochodu.
Konstrukcja opony z oznaczeniem "C" jest "sztywniejsza", grubsza i mocniejsza, co już samo z siebie wymusza wyższe ciśnienie pompowania. Najbardziej miarodajnym ciśnieniem jest to, które jest wybite na boku opony przez producenta w odniesieniu do indeksu jej nośności, więc można je korygować w zależności od procentowej odchyłki masy rzeczywistej przypadającej na oponę w stosunku do maksymalnej masy przewidzianej dla danej opony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

myślę ze tu jest "kot pogrzebany" :)  :yes:

.

Bez "dwuznaczności" proszę :ee:  :P

Skoro w powietrzu jest ok 78% azotu to czy 21% tlenu odpowiedzialnych jest za ten problem. Nie sądzę. Wg mnie to naciąganie inaczej producenci opon zalecalby pompowanie kół azotem tylko pochodzącym od nich.

 

Też mi się tak wydaje.

 

http://regiomoto.pl/portal/eksploatacja/pompowanie-kol-azotem-nie-ma-sensu-przekonuja-eksperci-wideo

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Panowie ja już zbaraniałem. Jakie ciśnienie musi być w oponach 155/R13C? Według instrukcji od cepki to 2,5 bara. Ale w instrukcji nie piszą o oponach z indeksem c. Budka ma dmc 850 kg. Proszę o pomoc w tym temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Panowie ja już zbaraniałem. Jakie ciśnienie musi być w oponach 155/R13C? Według instrukcji od cepki to 2,5 bara. Ale w instrukcji nie piszą o oponach z indeksem c. Budka ma dmc 850 kg. Proszę o pomoc w tym temacie.

 

Informacja nie jest kompletna, jeszcze indeks nośności opony i ciśnienie podane na boku opony ?

Instrukcja od przyczepy podaje ciśnienie dla konkretnych opon w tamtym okresie. Musiałbyś mieć identyczne, aby się tymi wskazaniami kierować.

:hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Uzupełniam dane moich opon. Opony to Cheng shin 155/R 13C UE-100. Oprócz wyżej wymienionych numerów mam jeszcze napisy: LBS. AT 64 PSI cold,Max Load S1310 D1245. Innych napisów mogących mieć związek z nośnością i ciśnieniem nie ujawniłem.

Edytowane przez kawa221 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.