Skocz do zawartości

Montaż 13 pinów w cepce- pytania


chiccoo

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Nie jestem już wprawdzie taki młody, to jednak nowy na forum.

Jeździłem z przyczepami zarówno rodzimej produkcji jak i zachodnimi.

Teraz po 20 latach bez przyczepy postanowiłem wrócić do caravaningu.

Miesiąc temu nabyłem Dethleffs RB5 New Line, 465T, ale bez wtyczki.

Założyłem 13, ale podpiąłem tylko oświetlenie, żeby móc ją przeholować.

W wiązce przyczepy mam 10 kabli. Po podłączeniu oświetlenia pojazdu (7 sztuk) zostały 3 kable:

- niebiesko-biały

- biało-niebieski

- niebieski.

 

Wszystkie są grube tzn. o większym przekroju niż pozostałych 7 użytych do oświetlenia.

Wiem, że są one do oświetlenia przyczepy, lodówki, masa, ale który do czego???

Oczywiście metodą badawczą można do tego dojść, ale może ktoś już z tym problemem się zetknął.

 

Pozdrawiam wszystkich.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 73
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

najprawdopodobniej 3 przewody to plus stały, jego masa i jeden "wolny" - u mnie tak było w hobby - najprościej to zrobić tak, sprawdz na co "rozszyte" sa te przewody - najprawdopodobniej dwa z nich beda szly to elektrobloku  jako zasilanie zewnetrzne 12V - za pomoca miernika to ustalisz - wtedy podasz je jako piny 9 i 13 - pin 12 mozesz wykorzystac jako plus dla lodówki (mase bedzie miał z pinu 13). jak cos nie jasne to pisz

Edytowane przez BartoszK (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak lodówka po zapłonie to prawidłowe rozwiązanie.

 

Tak jak Artur pisze - to standard i prawidłowe działanie, jednak jeśli masz moduł w aucie który chroni przed "wykończeniem" akumulatora i odcina zasilanie to możesz lodóweczkę podpiąć to kupy na stałym plusie, ja tak miałem w Citroenie C4 GP....

 

Natomiast jeśli nie masz, to chwila zapomnienia i lodówka wykończy ci akumulator w około 1-2 godziny, jeśli jego kondycja jest dobra i ma pojemność około 65Ah jak na benzynie przypada, wiec lepiej dać lodówkę po zapłonie.

 

Jak nie masz skąd wziąć plusa po zapłonie to najprościej w MB pożyczyć tego plusa z silnika wycieraczek, który jest z reguły solo i ma około 20A ....

Edytowane przez BartoszK (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

cześć,

podpinam się pod temat 13-pin chociaż u siebie zrobię troszkę inaczej.

Na początek troszkę wyjaśnień, potem założenia i na koniec pytanie na które nie znam odpowiedzi ;).

 

Wyjaśnienie:

- ostatnio padł mi alternator. Zmieniłem na inny i teraz z fabrycznego 120A mam 140A.

- ponieważ szkoda aby te dodatkowe 20A się marnowało postanowiłem uruchomić lodówkę na 12V po stacyjce.

 

Założenia:

- rozszyję instalację 12V lodówki od instalacji cepki (obecnie połączona fabrycznie na instalacji wewnętrznej "z przeciwmgielnego).

- instalacje cepki jest już od zeszłego sezonu rozszyta od przeciwmgielnego i światło działa jak powinno a instalacja 12V w cepce lata z akku i solarów.

- uzyskam dwa niezależne obwody w cepce. Jeden pozostanie jak jest czyli światło, pompki, wentylatory itd z akku i solarów a drugi tylko dla lodówki.

 - obwód lodówki trzeba by podłączyć do akku w aucie ;). Zastosuję tutaj drugie gniazdo przy haku oraz drugą wtyczkę w cepce ponieważ mam 7-pin i nie chcę tego ruszać. Drugie gniazdo też dam 7-pin z wykorzystaniem dwóch pinów na zasilanie lodówki 12V po stacyjce (piny "-" oraz "+" dla świtała przeciwmgielnego.

- dzięki temu nawet jak ktoś kiedyś pożyczy ode mnie auto (raczej nieprawdopodobne bo go nie pożyczam ;) ) to nawet jak wepnie tam wtyczkę od jakiejkolwiek cepki to nie będzie miał żadnych świateł a tylko na stałe świecące przeciwmgielne. Więc nie będzie żadnego zagrożenia, niebezpieczeństwa itd.

- Kabelki z akku auta pójdą 6mm2 do gniazda (oczywiście po przekaźniku wzbudzanym alternatorem i bezpiecznik z 20A - grzałka w lodówce 105Watt). Takie też kabelki polecą od wtyczki cepki do lodówki.

- Wszystko powinno działać samoczynnie po rozpoczęciu ładowania przez alternator i nie będę musiał pamiętać o wyłączaniu lodówki po dojeździe na kemping czy do domu bo będzie to niezależny obwód posiadający prąd tylko i wyłącznie po podłączeniu do auta i odpaleniu silnika.

 

Pytanie:

- jak do jasnej ciasnej wcisnąć przewód 6mm2 do tych małych tulejek ze śrubką we wtyczce i gnieździe (podłączenie PINów)?  :hmm:  :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wszstko co opisałeś jest po standardzie 13 Pinowym, zobacz czy na alternatorze nie masz dodatkowego wyjścia +12V (mocniejsze alternatory tak mają - odpadnie ci zakładanie przekaźnika - a 6mm jest na wyrost, ja mam położone 2x4mm i na wyjściu z samochodu mam 14,2 a przy lodowce prawie 5m dalej 13,9 - spadek znikomy - nie chodzi o przekroj a o jakosc kabla - kup miedz a nie miedziowany...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bartek, ok, na zawartość kabla w kablu nie wpadłem, będę miał to na uwadze.

Ciężko będzie zerknąć na tył alternatora bo muszę go do tego wymontować a aby to zrobić muszę zdjąć pas przedni :/ - wiesz to prostota VW ;).

Z drugiej strony jest identyczny jak mój stary i żadnego wyjścia dodatkowego tam nie było :(

 

Wiem, że są to standardy 13-pin tylko nie che mi się tego wszystkiego przerabiać tym bardziej, że jest jeszcze towarówka mała i czasem coś wypożyczanego. 

 

A jak z tym "wciśnięciem" tych przewodów (nawet 4mm2) w te piny? Tam jest miejsce na 2,5mm2 max. Tak mi się wydaje. :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 nie chodzi o przekroj a o jakosc kabla - kup miedz a nie miedziowany...

Nie spotkałem się jeszcze z tego typu przewodem typu linka do 6mm2. Owszem widziałem miedziane posrebrzane.

Edytowane przez kmtaxi (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie spotkałem się jeszcze z tego typu przewodem typu linka do 6mm2. Owszem widziałem miedziane posrebrzane.

 

Zdjęcia z zeszłego roku jak wymieniałem u siebie w X-trailu i LMC przewody

 

- wiązka 13 przewodow w żelu i z drutem w srodku - 4x4 + 4x2,5 + 5x1,5 kiepsko sie to układało - przewód kupowałem w sklepie rolniczym w Bolkowie - cena za 10 metrów ponad 250 zeta, ale warto... oraz gniazdo do auta 13x5mm... koszt o ile dobrze pamiętam 70 zeta "made in germany"

 

Na tym zdjęciu widać oryginalną wiązkę od Nissana i obok grubość przewodu który był kładziony...

 

post-11643-0-13536400-1455974286_thumb.jpg

 

grubosc na tle oczka pod gniazdo

 

post-11643-0-01718800-1455974290_thumb.jpg

 

nie moge znalelezc na szybko gnizda 13 pin ale masz zdjecie 7 pinowego gdzie przewody 5/6mm wchodzą, to montowałe obok w Volvo V40 jako drugie gniazdo ( V40 sprzedane juz z resztą do Wrocławia i tez bedzie ciągało budke DMC 1100 Steckermana) 

 

post-11643-0-24227100-1455974887_thumb.jpg

Edytowane przez BartoszK (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bartek, dzięki.

Myślałem, że w te "oczka" nie wejdzie taki gruby przewód jak 4 czy 6mm2. Z takim przewodem spotkałem się tylko raz podczas gdy podłączałem panele solarne i akku do regulatora. Wydawały mi się za grube do tych oczek. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ do poprzedniej przyczepki robiłem takie podłączenie, ale zdobycie kabla 6 mm było uciążliwe, poradziłem sobie inaczej. Drugą wtyczkę miałem przeznaczoną, jak u Ciebie, wyłącznie dla lodówki. Więc wykorzystałem 2 piny na plus w nowej wtyczce i 3 piny na minus. To już był przerost formy, ale tak wykombinowałem. No tak, ale można się pomylić. No więc, żeby się nie pomylić zamieniłem miejscami 2 piny. Zwróć uwagę, że one idą po przekątnej żeńskie, a 4 pozostałe są męskie, czy jakoś tak (piszę z pamięci). Jeśli środkowy zrobisz męski, nie podepniesz już błędnie wtyczki. Ponieważ u mnie jeszcze była kwestia, że jeden z pinów po zmianie nie za bardzo chciał pasować w nowe miejsce, to już otwierając gniazdo od razu widziałeś, że tu coś nie tak, bo jednego pina brakowało. No i w mojej wtyczce też by nie wlazły takie grube kable. 2,5 było ciężko wepchnąć. Ale wtedy jeszcze nie wiedziałem, że trzeba poszukać made in germany, więc brałem najtańsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.