Skocz do zawartości

schemat Fendt


ZdzislawW

Rekomendowane odpowiedzi

Adamie chciałem Ci zwrócić uwagę na jedną rzecz - mianowicie prądy, to 25A (300W/12V=25A) i związane z tym przekroje przewodów. Dodatkowo do tego transformator  o mocy co najmniej 350 W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • Odpowiedzi 55
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

W Sylwestra sprawdzałem grzanie podłogowe. Wcześniej zasilanie było przez 3  wtyczki i gniazda zapalniczek. Około 6, 10 i 12 A. Wszystkie diabli wzięli. po pół godz. się stopiły.  Ed miał rację.   Zamieniłem je na potrójny włącznik Legranda - chyba 16 A. Teraz działa znakomicie.

Ale - po włączeniu grzania prostownik po około 5 godz. wyświetlił mi info że aku. jest słabo naładowany. Niestety nie sprawdziłem napięcia.

Po wyłączeniu grzania na rano wszystko wróciło do normy. Aku. został naładowany. Kupiłem teraz dwa wyłączniki które odłączą mi aku gdy napięcie spadnie poniżej 10,5 V. Muszę je połączyć równolegle bo każdy ma ograniczenie do 20 A a grzanie pobiera więcej.

Teraz pytanie do elektryków.

Kupiłem drugi - 150 Ah aku. Tego samego typu i tego samego producenta. Jest trochę większy, obecny ma 120 Ah.

Chcę je połączyć równolegle. Oczywiście przewodami min 25 mm2. Który aku dać bliżej prostownika? Czy ma to jakieś znaczenie? Mój CTEK może ładować tak duży aku. Czy doładowywanie impulsowe sprawdzi się przy dwóch aku?   Czy może zostawić układ dwóch  przełączanych osobno aku.?     Całe zasilanie będzie szło z jednego aku. a drugi będzie się ładował.  To o tyle lepiej, że te 40 kg mogę wozić w holowniku.

 

Pozdrawiam

AH

Edytowane przez AdamH (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeszcze nie zorientowałem się jaka tu na forum panuje ogólna opinia na temat równoległego łączenia akumulatorów.

Chciałbym podzielić się moją skromną wiedzą i pewnym doświadczeniem na tym polu.

Ciągnąc prąd z tak połączonych baterii nie dostanie się tyle ile wynika z sumy ich pojemności.

Niestetety, dodatkowo akumulatory rozładują się wzajemnie dążąc do wyrównania swych napięć.

Przy zawsze różnej i zmieniającej się w czasie, i zależnej od stanu naładowania, temperatury i kilku innych czynników oporności wewnętrznej może doprowadzić nawet do ich "zagotowania" się czy innych raczej nieprzyjemnych czy wręcz niebezpiecznych dla użytkownika i otoczenia sytuacji.

Jeśli potrzeba większego prądu niż jest w stanie dać pojedynczy akumulator, trzeba albo rozdzielić obwody tak aby każdy z nich był zasilany niezależnie, albo zapewnić jakąś prostą automatyką zapinanie równoległe akumulatorów tylko i wyłącznie na czas pociągnięcia większego prądu - jak w układach rozruchowych niektórych starych samochodów z dużymi silnikami.

Osobna sprawa to ładowanie dwóch czy więcej baterii, ale ten problem znakomicie rozwiązują urządzenia http://www.c-system.com.pl/ladowanie_dodatkowego_akumulatora.html  które znalazłem w innym wątku naszego forum :)

Ta firma produkuje cały szereg fajnych i niedrogich rozwiązań w sam raz na takie potrzeby. Sam postanowiłem już dozbroić swoje auto i cepkę w tą elektronikę. Polecam  :)

Edytowane przez BiaWoj (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Szanowni koledzy,

mam nadzieję, że moje rozwiazanie w sprawie podłączenia aku jest najprostszym rozwiązaniem.

 

1. Zamontowałem gniazdo 13-sto pinowe w pobliżu przedniego schowka.

2. Podłączyłem piny 9 i 13 tego gniazda z aku w schowku

3. Włożyłem wtyczkę przyczepy do nowego gniazda

 

zadziałało :)

 

Jedynie co tydzień wymieniałem aku na naładowane.

 

I tak cały sezon 2015 spędziłem na kempingu bez 230 V

 

Pozdrawiam i dziękuję za obszerne informacje związane z istalacją 230/12

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Moim zdaniem, jeśli robiąc połączenia świateł dla swojej przyczepy, będziesz się kierował rysunkiem z zamieszczonej instrukcji, to nie podłączysz tego prawidłowo :hmm:

Kieruj się rysunkiem, który zamieszczam w tej odpowiedzi.

 

 

Mam pytanie podłączyłem akumulator wg. wskazań Kristofer-a (wg zał) odłączając przewody idące  z gniazda samochodu . Ponieważ  w samochodzie mam 7- pin, w przyczepie 13 + przejściówka i tak nie działo mi 12 v  w przyczepce z zasilania samochodu. Jeżeli przerobiłbym instalacje  w samochodzie na  13 pin to co należy zrobić aby podłączając z powrotem  przewody do przetwornicy a zarazem żeby  był podłączony akumulator to tejże przetwornicy . Chodzi mi głównie o uruchomienie lodówki w czasie jazdy .

post-464-0-98350500-1458026960.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Moim zdaniem, jeśli robiąc połączenia świateł dla swojej przyczepy, będziesz się kierował rysunkiem z zamieszczonej instrukcji, to nie podłączysz tego prawidłowo :hmm:

Kieruj się rysunkiem, który zamieszczam w tej odpowiedzi.

 

 

Mam pytanie podłączyłem akumulator wg. wskazań Kristofer-a (wg zał) odłączając przewody idące  z gniazda samochodu . Ponieważ  w samochodzie mam 7- pin, w przyczepie 13 + przejściówka i tak nie działo mi 12 v  w przyczepce z zasilania samochodu. Jeżeli przerobiłbym instalacje  w samochodzie na  13 pin to co należy zrobić aby podłączając z powrotem  przewody do przetwornicy a zarazem żeby  był podłączony akumulator to tejże przetwornicy . Chodzi mi głównie o uruchomienie lodówki w czasie jazdy .

 

ponawiam pytańko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem dlaczego napięcie spod pinu 9 z auta (ładowanie aku+urządzenia) miało zostać odłączone. Przypuszczam, że jest tego jakiś konkretny powód jeśli tak kazał zrobić Kristofer. Nie wiem gdzie wcześniej jest objaśnienie tego rozwiązania więc się nie wypowiem.

Co do lodówki:

Prawidłowo kable 12v od lodówki w przyczepie powinny iść bezpośrednio na pin 10 i 11 we wtyczce z pominięciem przetwornicy. W instalacji auta jeśli nie masz już gdzieś luzem gotowych kabli(a pewnie nie masz) to ciągniesz od akumulatora kabel 4mm2 plusowy do pinu 10 w gnieździe. Na tym kablu przy akumulatorze powinien być bezpiecznik. Napięcie pinie 10 w gnieździe powinno się pojawić dopiero po załączeniu stacyjki oraz włożeniu wtyczki. Jeśli jeden z tych warunków nie zostanie spełniony to prąd ma się nie pojawić-to jest książkowe rozwiązanie. Przewód masowy łapiesz gdzieś w bagażniku i podpinasz do pin11, nie możesz przenieść masy z kabla od pinu 3, możesz natomiast złapać masę w tym samum punkcie samochodu.

Edytowane przez maciejkos (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ponawiam pytańko

 

Witam!

Nie wiem, czy przyczepa ma własny akumulator, ale tak, jak Kol. Maciej odpowiedział :ok: , a wszystko jest na powyższym rysunku.

Dokładnie w tym miejscu:

post-8228-0-01245800-1458536080_thumb.jpg

 

Jeszcze bardziej obrazowo:

post-8228-0-55287400-1458536474_thumb.jpg

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Nie wiem, czy przyczepa ma własny akumulator, ale tak, jak Kol. Maciej odpowiedział :ok: , a wszystko jest na powyższym rysunku.

Dokładnie w tym miejscu:

attachicon.gifpiny dla lodówki.jpg

 

Jeszcze bardziej obrazowo:

attachicon.gifwtyk przyczepy pin 9_10_11_13.jpg

Jeszcze jedno pytanie czy można przy zastosowaniu gniazda 7 -pinowego w samochodzie  zrobić tak żeby  w czasie jazdy działała lodówka - jeżeli tak to jak to zrealizować ( zaznaczam że samochód 7 pinów , przyczepa 13 pinów + przejściówka - ale lodówka nie działa)

 

z góry dzięki 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.