Skocz do zawartości

podłączenie akumulatora do FENDT XAVER 495


kaizen

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Kupiłem przyczepę FENDT XAVER 495 z 1995 r. Ponieważ na działce nie mam 230 V, chcę podłaczyć akumulator do przyczepy. Myślałem o ulokowaniu go w przednim schowku i zainstalowaniu tam gniazda 13-pinowego z wyjsciem na klemy akumulatora. W to gniazdo wpinałbym wtyczkę od przyczepy. Czy mogę tak zrobić ? Jeżeli tak, to JAK to zrobić ? Które piny w gnieździe wykorzystać ?

Gdzie wpiąć się w instalację przyczepy ?

Jakie zastosować zabezpieczenie akumulatora (60Ah) przed głębokim rozładowaniem ?

Wreszcie, co w przyczepie powinno działać na 12 V ? Na 230 V mam oświetlenie wnętrza, wodę w kranie  i spłukiwanie wc w łazience.

 

Przepraszam za naiwne pytania, ale w tym temacie jestem świeży.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sądząc po roczniku przyczepy masz w niej wtyczkę 7 pin. Samo podłączenie akumulatora nie jest wielkim problemem, musisz tylko ustalić gzie z zasilacza przyczepowego 230/12 V wychodzi napięcie do instalacji pryczepy i tam wpiąć przez bezpiecznik np 10 A akumulator. Zainstalowanie wtyczki nic Ci nie da chyba że dorobisz resztę instalacji w przyczepie do takiej jaka jest przy 13 pinowej  Na 12 V winno działać (przynajmniej tak jest u mnie) oświetlenie nad kuchnią pompki wody.Poszukaj na Forum na temat instalacji jest sporo w dziale elektryka i elektronika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Na 230 V mam oświetlenie wnętrza, wodę w kranie  i spłukiwanie wc w łazience.

 

Przepraszam za naiwne pytania, ale w tym temacie jestem świeży.

I dlatego pragę Cię uswiadomic, że te właśnie urządzenia pracują na 12V. Oznacza to że masz gdzieś na pokładzie sprawny zasilacz/prostownik i tak jak Ed napisał pod jego wyjście 12 voltowe możesz podpiąc akumulator.

Bez obaw, jeśli nie zamierzasz równolegle korzystać z sieci 230V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeżeli chodzi o zabezpieczenie przed zbyt mocnym rozładowaniem to najtańszą opcją jest kupienie multimetra (miernika) w markecie i wpięcie go w układ równolegle. Mamy wtedy ciągły podgląd na wartość napięcia w akumulatorze. Kiedy wartość ta spadnie poniżej 10 V musisz naładować akumulator :-)

Rozwiązanie manualne i wymagające ciągłej kontroli ale za to najtańsze i najprostsze :-) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

kaizen jak sobie nie poradzisz to daj znać podjadę i pomogę jestem z Radomia 

Dzięki za wsparcie.

Chyba ju ż problem rozgryzłem. Wepnę się na wejście 12 V do transformatora. Zrobiłem test z prowizorycznym podłaczeniem akumulatora i wszystko działa jak trzeba. teraz zrobię wersję docelowa, tzn. przeciągną kabel od transformatora do przedniego bagażnika, na końcach żył dam klemy i będzie OK.

Jaknie będzie działać - dam znać.

 

Dzięki raz jeszcze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.