Skocz do zawartości

Ładowanie akumulatora w cepce


r_apa

Rekomendowane odpowiedzi

Ponieważ temat o solarach rozrusł się do takich rozmiarów że znaleźć tam co nas interesuje to ...... więc moje pytanie brzmi jaka jest groźba gdy bedziemy ładować aku zwykły samochodowy - żelowy - i agm z solara poprzez regulator . Mam zamontowany regulator gdzie nie ma podziału na rodzaje do tej pory nie interesowało mnie to bo działało .ale zakupiłem solar nastepny i regulator posiada podział ma rodzaje , co będzie gdy będę ładował aku samochodowy na funkcji żelu i odwrotnie . Nastepnie pojawiły się prostowniki z możliwością ( naprawy) za mocne słowa ale odmładzające aku -jak do tego podejść ? czy ładowanie impulsowe poprawi stan aku ? ciekawym waszych opini .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Odpowiedź na Twoje pytanie jest zazwyczaj umieszczona w karcie katalogowej baterii którą chcesz podłączyć do regulatora.

O ile w ogóle w tanim regulatorze mówimy, że te przełączniki to nie bajer i niby coś dają; to powinny dla baterii żelowej ograniczać nap. do około 14,1V bo w prawdziwych żelach zazwyczaj przy pracy buforowej ograniczane jest nap ładowania do około 14.1V.

Kwasowe baterie i VRLA w technologi AGM ładujemy praktycznie tak samo (karta katalogowa producenta), poza tym nie można tego podzielić tak zwyczajnie na 3 grupy bo jest to uzależnione od producenta baterii.

Pozdro.

Edytowane przez Przemo.D (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ temat o solarach rozrusł się do takich rozmiarów że znaleźć tam co nas interesuje to ...... więc moje pytanie brzmi jaka jest groźba gdy bedziemy ładować aku zwykły samochodowy - żelowy - i agm z solara poprzez regulator . Mam zamontowany regulator gdzie nie ma podziału na rodzaje do tej pory nie interesowało mnie to bo działało .ale zakupiłem solar nastepny i regulator posiada podział ma rodzaje , co będzie gdy będę ładował aku samochodowy na funkcji żelu i odwrotnie . Nastepnie pojawiły się prostowniki z możliwością ( naprawy) za mocne słowa ale odmładzające aku -jak do tego podejść ? czy ładowanie impulsowe poprawi stan aku ? ciekawym waszych opini .

 

Witam

 

Może tak w skrócie . Zelówki powinny być ładowane impulsowo. Zwyklakowi z auta to "wisi". Impulsowe ładowanie go nie zabije ale też nie uleczy jeśli niedomaga.

Pojęcie "odmładzania i naprawy" w prostownikach tyczy się opcji trybu pracy ładowania .Opcja ta ma na celu odsiarczanie akumulatora ołowiowego . Prawda jest taka że jak już jest zasiarczony to go nic nie uleczy w efektywnym stopniu.

Sam bajer polega na ładowaniu jednopołówkowym. Czyli zamiast pełen prąd stały z mostka Gretz'a Plus na akumulator puszczony jest tylko przez jedną diodę prostowniczą . I tak ładowany na małym prądzie.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to znaczy że dla ładowania bateri wiekszego znaczenia nie ma jaki mam zastosowany regulator -jak ustawiony ? następne pytanko dotyczy : będę ładował dwa aku ,czy podłączyć każdy osobno ,posiadam dwa panele 50W połączone plus do plusa i ładujace jeden aku ,teraz mam trzeci panel 95W który mogę podłączyć niezaleznie przez osobny regulator lub dołączyć do pozostałych paneli poprzez jeden regulator i ładować oba aku jednocześnie -lecz pytanie jak sie zachowają aku gdy jeden będzie zwykły sam, a drugi żelowy ( uzywany do zasilania silnika w pontonie) czy żelowy będzie mozna doładować podczas jazdy samochodem ( jadąc np. na zakupy) czy to mu nie zaszkodzi? noszę się z zakupem aku do pontonu i mam dylemat jaki wybrać aby to nie kolidowało z możliwościa ładowania oraz głębokością rozładowania ( żeluwki lepiej to znoszą ) niestety taki zakup to zakup na kilka lat wiec co wybrać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to znaczy że dla ładowania bateri wiekszego znaczenia nie ma jaki mam zastosowany regulator -jak ustawiony ? następne pytanko dotyczy : będę ładował dwa aku ,czy podłączyć każdy osobno ,posiadam dwa panele 50W połączone plus do plusa i ładujace jeden aku ,teraz mam trzeci panel 95W który mogę podłączyć niezaleznie przez osobny regulator lub dołączyć do pozostałych paneli poprzez jeden regulator i ładować oba aku jednocześnie -lecz pytanie jak sie zachowają aku gdy jeden będzie zwykły sam, a drugi żelowy ( uzywany do zasilania silnika w pontonie) czy żelowy będzie mozna doładować podczas jazdy samochodem ( jadąc np. na zakupy) czy to mu nie zaszkodzi? noszę się z zakupem aku do pontonu i mam dylemat jaki wybrać aby to nie kolidowało z możliwościa ładowania oraz głębokością rozładowania ( żeluwki lepiej to znoszą ) niestety taki zakup to zakup na kilka lat wiec co wybrać ?

 

Witam

 

" to znaczy że dla ładowania bateri wiekszego znaczenia nie ma jaki mam zastosowany regulator -jak ustawiony ? "

 

Jeśli akumulator jest z samochodu to tak , jednak jeśli żelówka to lepiej regulator przełączyć na tryb ładowania impulsowy.

 

" będę ładował dwa aku ,czy podłączyć każdy osobno ,posiadam dwa panele 50W połączone plus do plusa i ładujace jeden aku ,teraz mam trzeci panel 95W który mogę podłączyć niezaleznie przez osobny regulator lub dołączyć do pozostałych paneli poprzez jeden regulator i ładować oba aku jednocześnie "

 

A jaki masz regulator ?. Jeśli do 10A to dwie pięćdziesiątki owszem ale z chwilą dorzucenia panela 95 W to będzie za wiele. Potrzebujesz już wtedy regulator 20A.

 

" jak sie zachowają aku gdy jeden będzie zwykły sam, a drugi żelowy "

 

Oba akumulatory spięte równolegle powinny mieć przede wszystkim te same parametry .Co do mixów to żelówki ze zwyklakiem nie powinno się łączyć gdyż każdy ma inną charakterystykę ładowania.

 

" czy żelowy będzie mozna doładować podczas jazdy samochodem ( jadąc np. na zakupy) "

 

Można ale przez regulator ładowania jeśli ma być należycie ładowana bo jak pisałem wcześniej , żelówka powinna być ładowana impulsowo , a alternator tak nie ładuje.

" Wyjazd na zakupy" wiele nie wniesie do stanu naładowania. Nieco krótko , chyba że będziesz jechać kilka godzin ;)

 

" noszę się z zakupem aku do pontonu i mam dylemat jaki wybrać aby to nie kolidowało z możliwościa ładowania oraz głębokością rozładowania ( żeluwki lepiej to znoszą ) niestety taki zakup to zakup na kilka lat wiec co wybrać ? "

 

Bezwzględnie wybrać żelówkę i to najlepiej dedykowaną do silników łódkowych.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma różnicy w sposobie ładowania czy to AGM, kwasa czy baterii żelowej wszystkich tyczą się te same ograniczenia.Poczytaj o sposobach ładowania i ograniczeniach.

Czasem producent baterii podaje max. napięcie ładowania baterii żelowej dla pracy buforowej która z przytoczonych przykładach nie istnieje i taka praca nie występuje ani w przyczepie ani przy silniku elektrycznym.Jak łączysz równolegle baterie to zwiększasz ich sumaryczną pojemność.

Jak łączysz równolegle panele napięcie pozostaje to samo a zwiększa się prąd sumując się.

Szukaj co uda Ci się zakupić najkorzystniej ale raczej znanych producentów .

Sprawdź na tym reg. czy faktycznie jak przełączasz na bat. żelową to występuje ograniczenie nap. a jak przełączysz na kwasową to czy ładuje do wyższej wartości.

Pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Monsieur le Passionnée - co Kolega sądzi o akumulatorach łodziowych Minn Kota? Np. ten?

 

Hmm . Z tego co słyszałem są dobre na łajbę . Amerykański Adler kiedyś wiódł prym ale miał małą konkurencje na naszym rynku. Teraz to szczerze powiem nie wiem który bym wybrał z aktualnie sprzedawanych choć niebawem będę się tematem interesował bo sam chce sobie kupić nowy zestaw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

faktycznie bateria minn kota 100 Ah za 750 zł jest bardzo ok w porównaniu do innych żelowych -miałbym fajny komplecik z silnikiem minn kota 50 Lbs (jeszcze nie miałem okazi wypróbować jak to śmiga) cały problem polega na tym że na urlopie doładować żel innaczej jak przez panel lub w samochodzie jest niezmiernie trudno ( zawsze spędzam urlop bez dostepu do 220V )ładowanie solarem rozładowanego zela to pewnie zajmie ze 3 dni :oslabiony: doładowanie w samochodzie powinno trwać krócej w miejscach gdzie przebywam po wode ( miejska )mam ok 15 km jak nie miałem solara to jazda i ładowanie aku wystarczała do życia bez 220 V nie brakowalo prądu . Jak tu wybrać żel ok -jedni mówią ze ładowanie z alternatora w samochodzie nie zniszczy bateri żelowej inni że ma to wpływ na żywotność aku ?????? Jezeli chodzi o zasilanie cepki wystarcza mi jeden aku (stary ) z samochodu 100Ah solary dobijaja go na tyle w ciagu dnia że wystarcza ,drugi jak wyzej rezerwa i ponton .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jakoś już nie mogłem dopisać do powyzszego mojego posta -mają coś takiego jeszcze o tych nie słyszałem http://www.sonarsklep.pl/akumulator-deep-cycle-elecsol-100-ah-p-326.html wiecie jak to się ma do reszty mała waga -co to warte

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żadna z przedstawionych baterii nie jest akumulatorem żelowym. Nie wiem czy ta pierwsza jest w ogóle w technologii VRLA wykonana bo druga na pewno nie ;)

Zdjęcia małe i nie widać opisów.

Ale na stronie posiadają widzę i żelowe baterie.

Pozdro.

[/qu tak nie są żelowe lecz opis

1000 cykli przy 80% COD to lepsze parametry niż oferują dobre baterie trakcyjne czy żelowe.

Baterie carbon fibre nie zasiarczają się !!!

jak do tego podejść ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zawsze spędzam urlop bez dostepu do 220V )ładowanie solarem rozładowanego zela to pewnie zajmie ze 3 dni doładowanie w samochodzie powinno trwać krócej w miejscach gdzie przebywam po wode ( miejska )mam ok 15 km jak nie miałem solara to jazda i ładowanie aku wystarczała do życia bez 220 V nie brakowalo prądu . Jak tu wybrać żel ok -jedni mówią ze ładowanie z alternatora w samochodzie nie zniszczy bateri żelowej inni że ma to wpływ na żywotność aku ?????? Jezeli chodzi o zasilanie cepki wystarcza mi jeden aku (stary ) z samochodu 100Ah solary dobijaja go na tyle w ciagu dnia że wystarcza ,drugi jak wyzej rezerwa i ponton .

 

 

Witam.

 

Pisałeś o dodatkowym panelu 95W + regulatorze więc nie rozumiem nad czym się zastanawiasz.

Do normalnej eksploatacji cepki na co dzień czyli oświetlenie , pompki wody starczało Tobie podładowanie samochodowej kwasówki w czasie sporadycznej jazdy po wodę 15 km. Do doładowania żelówki , która jest jak piszesz z pontonu ( aku głębokiego rozładowania) do naładowania nie starczy Tobie nawet 30km po wodę by po dłuższej wyprawie nawet bez fal nie wracać na wiosłach więc przeznacz w/w panel + regulator tylko do ładowania żelówki z pontonu/łodzi .

 

"....jedni mówią ze ładowanie z alternatora w samochodzie nie zniszczy bateri żelowej inni że ma to wpływ na żywotność aku ?????? "

 

Nie zniszczy , ale wpłynie na ich żywotność . Dokładnie tak.

 

Zelówki głębokiego rozładowania nie można porównywać z rozruchowym akumulatorem z samochodu i jak ktoś pisze że nie ma różnicy w ładowaniu to zle poczytał materiały na ten temat.

 

Tak w skrócie . Zelówka głębokiego rozładowania potrzebuje dłuższego czasu ładowania . Nie uzyskasz takich efektów w czasie ładując zwykłym stałym prądem z alternatora . Ładowanie impulsowe jakie oferuje tobie ładowanie poprzez regulator ładowania z solarów ma tę właśnie zaletę że jest w stanie naładować impulsowo Tobie akumulator głębokiego rozładowania w krótszym czasie nie wpływając na straty w żywotności.

 

 

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ten dodatkowy panel został zakupiony właśnie do ładowania aku do pontonu tylko taki panel w rozpędzie da ok 5A a naprawdę pewnie ze 2-3 A więc czas ładowania bedzie długi dlatego biorę pod uwagę doładowanie w czasie jazdy samochodem ,bedąc nad wodą chcę spedzać jak najwiecej czasu pływajac i wedkujac na co dzień nie mam czasu . Zastanawiałem się nad minn kota 115Ah lub tą nowinką weglową ze wzgledu na wagę jest lżejszy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety trolingowa metoda połowu na pewno nam nie pisana ,

"nam" - bo ja mam identyczny problem co Ty (biwak na dziko + łódź na aku)

 

Z uwagi na to że najlepsze warunki solarne są właśnie wtedy kiedy łowimy najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie 2 akumulatorów. By jeden zawsze ładował się kiedy jesteśmy na wodzie .

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.