Skocz do zawartości

Patenty na mycie kampera z zewnątrz


Rekomendowane odpowiedzi

Hej, Jestem nowy na forum więc prosiłbym o wyrozumiałość, jeśli gdzieś nie znalazłem podobnego tematu, lub umieściłem temat w miejscu do tego nie przeznaczonym. Z góry dzięki.

OK, no to teraz do sprawy. Ostatnio udało mi się wreszcie kupić kampera no i teraz z dziewczyną mocno się staramy, aby go jakoś doprowadzić do względnego porządku. Kamper ma kilka problemów, a jednym z nich, które chciałbym poruszyć w tym temacie jest mycie kampera z zewnątrz. Chciałem zapytać czy Macie może jakieś sprawdzone patenty na mycie dachu i scian zewnętrznych kampera? Trochę poszperałem po necie i ludzie mówią różne rzeczy. Jedni mówią że zwykły taki płyn samochodowy na myjni ręcznej jest w zupełności ok inni zaś mówią, że muszą byc specjalne środki  aby nie uszkodzić zewnętrznej powłoki. Potem jedni mówią, że myjka ciśnieniowa(np Karcher jest ok) a inni, że ciśnienie może spowodować  dostanie się wody do kampera. Jedni mówią drabina a inni bez drabiny, bo można spaść i sobie głupi ryj rozwalićxd - co prawda to prawda.  Mógłby się ktoś podzieliić swoim procesem mycia kampera z zewnątrz i jakich środków używa? Nie chciałbym czegoś na samym początku mojej przygody już uszkodzić..Z góry dzięki!

Znalazłem takie środki:
Ściany,dach zabudowy: 
1) https://carbonzorro.com/pl/products/srodek-do-czyszczenia-przyczep-kempingowych-gently-polish-39295.html?curr=PLN&country=1143020003&utm_source=iai_ads&utm_medium=google_shopping&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsuSzBhCLARIsAIcdLm6Ce66_kNiGIT7jGwERXXl5rtmg0RQi1sgSDVnDMXgz-jhiePUD9xcaAuWUEALw_wcB

 


2) https://allegro.pl/oferta/szampon-do-mycia-przyczep-kampera-plyn-koncentrat-12488846156?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_vehicle-parts_moto-acc_pla_pmax&ev_campaign_id=20976694995&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsuSzBhCLARIsAIcdLm4QwVgmKuQhYDYhgPwURVtI4q9foG076F2xjYiBASVLtAmMsBSgkzYaAkZyEALw_wcB


3) https://allegro.pl/oferta/srodek-do-mycia-kamperow-i-przyczep-kempingowych-pulicamper-2l-mafra-12550609137?bi_s=ads&bi_m=showitem:desktop:top:active&bi_c=N2ExODA1Y2EtMzBiYS00OWQ1LTkxNmQtNDI5NTVlNjBiNWZlAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=b3bbd056-af1a-4610-8aed-2c7ec6028f06

 

Podejrzewam, że na pewno mi czegoś brakuje. Możliwe, że może czegoś do odtłuszczenia, potem do nawoskowania potem do regeneracji lakieru  i do umycia szyb, bo tymi wyżej chyba nie bardzo myje się akrylowe szyby w kamperach?

video dachu:
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Chodzenie po dachu - można o ile instrukcja nie zabrania i lepiej wiedzieć gdzie stawać. Mogę już coś mylić, ale u mnie w instrukcji do 100 kg chyba było pozwolenie. O nawet znalazłem. Tłumaczenie translatora:
 

Cytat

 

Załadunek dachu NIEBEZPIECZEŃSTWO!
Niebezpieczeństwo poślizgu i upadku Nieostrożne wejście na dach pojazdu może spowodować upadek. )
Ostrożnie wejdź na dach pojazdu. ) Na mokry lub oblodzony dach pojazdu należy wchodzić ostrożnie tylko w razie potrzeby. NIEBEZPIECZEŃSTWO! Uszkodzenie dachu pojazdu Grube buty lub zbyt duże obciążenie punktowe podczas chodzenia po dachu mogą powodować wgniecenia prowadzić do zewnętrznej skóry. ) Po dachu pojazdu należy chodzić wyłącznie na miękkich podeszwach (np. tenisówkach lub butach codziennych). ) Przed wejściem na dach przykryj dużą powierzchnię schodów. Używaj wyłącznie materiałów do pokrycia Użyj gładkiej i miękkiej powierzchni. ) Podczas wchodzenia na dach pojazdu należy unikać obciążeń punktowych (np. klękając). ) Po dachu pojazdu należy chodzić wyłącznie po powierzchniach poziomych! ) Maksymalne dopuszczalne obciążenie dachu wynosi 100 kg. ) Tylko obciążenia dachu, takie jak: Np. deska surfingowa, ponton lub lekkie kajaki być przywiązanym! ) Poprzeczki można zamontować na relingach dachowych (akcesoria opcjonalne). Maksymalna nośność poprzeczek wynosi 50 kg. Poprzeczki są ruchome. W przypadku obciążenia poprzeczki w pobliżu nóżek relingów dachowych zorganizować. ) Bezpiecznie przymocować ładunki dachowe. Nie wolno stosować ekspanderów gumowych! ) Należy uwzględnić zwiększoną wysokość całkowitą pojazdu przy obciążonych relingach dachowych!

2. Mycie
Większość Januszy będzie polecać środki typu "Dimer", "K2 Truck", "Tenzi Truck", Cif a nawet i Domestos (poważnie na fb tak piszą). Efekt może być piorunujący, ale jest on obarczony dużym ryzykiem. Generalnie takie środki również usunąć dość mocno utlenioną farbę, a trzeba tu pamiętać że elementy aluminium nie są polakierowane tak jak auto. O ile w aucie grubość powłoki to okolice od 90 do 150 mikronów o tyle w kamperze czy przyczepie to 40 do 50 mikronów. Dlatego tu im delikatniejszym środkiem uda uzyskać się dobry efekt, tym lepiej w przyszłości. Ja do takiego dachu jak Twój podszedł bym następująco:
- mycie wstępne pianą neutralną 
- fibra + neutralny szampon
- inspekcja powierzchni - po filmie wnoszę że głównie masz tam zanieczyszczenia żywiczne z drzew - jeśli tak jest faktycznie to żywica czyszczona punktowo PrickBortem
- po żywicy pricka zmywasz znów przy pomocy szamponu i fibry
- po wyschnięciu politura delikatna do kamperów/przyczep 
- na koniec wosk ale coś syntetycznego, łatwego w aplikacji w spreju (dla mnie ADBL SSW jest najlepszy do takich powierzchni i właśnie kupiłem kolejny literek na zabezpieczenie przed najbliższym wyjazdem)

Jeśli chodzi o okna akrylowe to zależy w jakim są stanie. Jak są ok, to umyj je jako pierwsze wodą z szamponem samochodowym + dotarcie fibrą waflową. Jak mają rysy i hologramy - pasta finiszowa. Pastę finiszową oczywiście musisz wymyć - najlepiej szamponem odtłuszczającym. No i takie czyste okna u siebie również zabezpieczam ADBL SSW.

Myjka. Można nią uszkodzić wszystko :] oczywiście jak się źle jej używa. Najważniejsze jest używać raczej z daleka. No i przy oknach dachowych i kratkach lodówki trzeba zachować odpowiedni kąt, bo inaczej strumień "wejdzie" do wnętrza pojazdu. 

Tu moje boje możesz podpatrzeć:

 


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O kurde, dzięki za taką mega obszerną odpowiedź! Serio! To tak tylko żeby się upewnić, móglby Pan zerknąć czy te środki będą OK, inspirowałem trochę Pańskim filmem, dużo było tam ciekawych informacji


Materiały:

1) Piana aktywna z naturalnym PH: https://allegro.pl/oferta/adbl-yeti-cherry-ice-cream-1-l-wydajna-aktywna-piana-neutralne-ph-15460118258

2) Szampon: ADBL Shampoo https://allegro.pl/oferta/adbl-snowball-1l-szampon-do-mycia-auta-samochodu-naturalne-ph-gesta-piana-15458314250. Wziąłbym ten o którym Pan wspominał na filmie, ale wygląda na to, że jest on silnie odtłuszczający, więc raczej mocny środek co nie a nam zależy jednak na naturalnym. https://allegro.pl/oferta/fx-protect-car-shampoo-1l-szampon-samochodowy-odtluszczajacy-do-mycia-auta-14282148343

3) Ściereczki z microfibry: https://allegro.pl/oferta/12x-miekka-scierka-sciereczka-z-mikrofibry-30x30cm-13946143670

4) Czyszczenie żywicy widzę, że Pan poleca: Prickbort MAC 124(https://allegro.pl/oferta/macserien-prickbort-124-1000ml-skuteczny-do-smoly-6127689352), tylko nie wiem co ma Pan na myśli pod swoim filmem: "ale uwaga, na "rybiej łusce" ten środek potrafi zdjąć lakier, więc bądźcie ostrożni." Czym jest rybia łuska?

5) Politura - z politur to znalazłem coś takiego, miałoby to sens: https://allegro.pl/oferta/politura-do-samochodu-nigrin-kamper-20243-1000-ml-15693393203 , czy może miałby Pan do polecenia coś innego, bo na filmie nie byl Pan zadowolony ze politury, którą Pan testował

6) Wosk ten wygląda jak no-brainer, masa dobrych opinii, więc powinien dać radę: https://allegro.pl/oferta/adbl-synthetic-spray-wax-ssw-1l-wosk-w-plynie-9729136225

7) WIdzę, że używa Pan APC do świetlika podejrzewam w takim razie, że też mógłbym go użyc w tej samej proporcji do świetlika i elementów plasitkowych gdzieś na ścianach z boku, prawda?
 

Proces dach:

1) Zabieram kampera w ociemnione miejsce, żeby nie grzało na niego mocno słońce, bo środki mogą źle reagować

2) Ściągam trumne oraz zamiatam dach, lub traktuje dmuchawą aby pozbyć się kurzu liści i innych takich.

3) Teraz od mycie myjką oraz pianą aktywną naturalną. Mógłbym sobie wejść na drabinę i puścić takie ciśnienie, żeby mnie nie zdmuchnęło i z odległości 40 cm ten dach pokryć pianą naturalną. Tak się składa, że mogę pożyczyć Karchera spalinowego, więc pewnie bym go użył. 

4) Zostawiam dach na pare minut, żeby pianka aktywna zadziałała

5) Spłukuje znowu pewnie karcherem wodą pod lekkim ciśnieniem

6) Wchodzę na dach i ręcznie myję dach szamponem naturalnym ścierką z microfibry miejsce obok miejsca cały dach spłukując po obmyciu jakiejś sekcji, żeby szampon nie wysechł bo mogą powstać trudne do usunięcia plamu. 

7) Lokalizuje żywicę i PrickBortem psikam na każdą kropę. Minie trochę czasu zanim nałoże PortBricka na każdy element, a nie chcemy pozwolić, żeby środek wysechł na dachu bo może uszkodzić lakier tak, ponoc zalecany czas to (3-5m)? To oznacza, że po umyciu danej sekcji muszę przetrzeć ją jakąś wilgotną ścierką lub zlać wężem z wodą?

8) Następnie po myciu PortBrickiem znowu myjemy wszystko szamponem z microfibrą, żeby ewentualnie doczyścić to co jeszcze zostało, co nie jest żywicą i pozbyć się resztek PortBricka. Zgadza się?

9) Politura - nakładamy ją ja polerką samochodową z padem "Finish" tak jak zaleca Pan na filmie(https://allegro.pl/oferta/polerka-samochodowa-szlifierka-z-regulacja-obrotow-zestaw-gabek-filc-14118535995) taką znalazłem do tego jakiś pad "Finish" i powinno bić git. Czekamy aż politura wyschnie

10) Ostatni etap to nałożenie wosku aby zakonserwować kampera. Wosk, który wyżej wybrałem jest syntetyczny, więc bardziej trwały, ale za to nie da takiego efektu głębi koloru co taki naturalny. Tylko jest napisane, że przed woskiem powinienem użyć jeszcze glinki lub cleanera. Czy myśli Pan, że byłoby to konieczne? Tutaj jest wspomniane(https://allegro.pl/oferta/adbl-synthetic-spray-wax-ssw-1l-wosk-w-plynie-9729136225)
 

Proces Ściany
Rozumiem, że proces mycia ścian będzie bardzo podobny jak dachu, tylko nie będzie drabiny, trzeba będzie myjkę pod opowiednim kątem ustawić, zabezpieczyć wyloty lodówki, trumy i można lecieć

Dodatkowe Pytania
1) Jaki miałby Pan patent na zabezpieczenie klimatyzacji na dachu? WYstarczyłoby jakąś folią okleić wokół?
2) Jaki miałby Pan patent na zabezpieczenie wylotu z trumy oraz lodówki, też taka folia by wystarczyła?

Kurczę troche spory wall wyszedł, mam nadzieje, że to Pana nie przerazi:mellow: ale kurcze naprawdę chciałbym zrobić jak najlepiej i żeby nic się tam tego biednemu kamperkowi nie wydarzyło. Z góry dziękuje za odpowiedź i serdecznie Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez "Panowania" :] tylko. To przecież Internet.

1. Piana. Może być choć mi nie podpasowała. Osobiście z PL pian neutralnych to mi najbardziej pasuje K2 Bella Pro. 
2. Szampon w zależności od tego co robimy dalej. Jeśli na pewno zabezpieczysz powierzchnie np. woskiem to może być odtłuszczający. Tego FXowego dalej mam, ale średnio lubię z nim pracować (słaba piana, marny poślizg). ADBL Snoowballa miałem i jak za tą cenę jest ok. Jeśli coś lepszego PL produkcji to polecam SHINY GARAGE SLEEK PREMIUM Shampoo
3. Fibry jeśli nie masz żadnych to na start można kupić taki tani zestaw. Jak trochę więcej popracujesz, sam póxniej będziesz w stanie ocenić które fibry bardziej Ci pasują, bo to różnie jest. Jedni wolą tanie i używać ich praktycznie "jednorozawo". Inni droższe i czyścić je specjalnymi preparatami które nadają im puszystości. 
4. Prick - poza żywicą można nim np. doczyszczać nie do końca usunięty butyl. Rubia łuska to rodzaj blachy aluminiowej.
20190209_134649.jpg

Przy czyszczeniu butylu byłem w stanie, utlenianą farbę zdjąć do gołego aluminium jak za mocno tarłem w jednym miejscu. Na dachy GRP myślę że jest bezpieczny. Na dachu alu u mnie w Fendcie też problemu nie było. 

5. Politury od Nirgina nie miałem w ręku. Ma ich środek do szyb, do usuwania czarnych zacieków i środek do owadów i żywicy. O ile ten do zacieków mi odpowiada, ten do szyb jest też poprawny. To ten do żywicy i robaków - żywicy nie chce ruszyć :]. Kiedyś miałem politure certimana i była lepsza niż ten Mellerud na filmie. Na forach niemieckich króluje za to Yachticon.

6. Dla mnie SSW to topka, ale jeden gość na forum zarzucił mi że polecam gówno :]. Więc może być że nie na każdej powierzchni to siądzie.

7. APC w odpowiednim stężeniu można użyć do wszystkiego. Tylko zaczynać od mniejszych stężeń, żeby nie narobić sobie szkody (szczególnie na okleinach, jakiś starszych ciemnych malowaniach itp).

Proces

Po punkcie 6 znaczy umyciu wodą z szamponem zazwyczaj nie mamy czasu żeby to schło. Więc ja bym robił tak, że robimy inspekcję. Jeśli gdzieś widzimy że jest żywica to wycieramy to miejsce do suchego. Spryskujemy żywice Prickiem. Zostawić na 3 minuty. Sam mam niestety takie doświadczenie z Prickiem że przy dużych kroplach żywicy, rusza on tylko wierzchnią warstwę. Później fibra, nowe psiknięcie Prickiem i miejscowe pocieranie fibrą. Jak już przejdziesz cały dach, to po pricku wypada go znów umyć. Tak jak napisałeś w punkcie 8.

9. Politura - jeśli nie masz polerki, to specjalnie na politurę bym jej nie kupował. Jeśli na dachu nie będzie wielkiej tragedi to spokojnie  2 Flexi pady Tri-colors załatwią sprawę. Mniej bałaganu, spokojniej i nie ma ryzyka że przy nauce polerki coś zniszczysz.

10. Słuchaj - to by można było cały dzień gadać. Generalnie na jasnym kolorze, niewprawione oko nie odróżni syntetyka od neutrala. W sumie niewprawione to na żadnym nie odróżni. Generalnie - wosk to kropka nad i. Ostateczne zabezpieczenie. Takie zabezpieczenie kładzie się na przygotowaną powierzchnię. Glinki i clenery oczyszczają powierzchnie. Politura/glaze ma zadanie oczyścić, ale i wypełnić ubytki, często i nawoskować. Politura to takie All in One - Czyści, Wypełnia, Zabezpiecza.  Żeby poprawić jej trwałość my chcemy przykryć ją jeszcze dodatkowym woskiem. Dlaczego więc w przypadku kamperów/przyczep idziemy w politury, a nie w idealnie przygotowaną powierzchnię? Bo grubość farb nam na to nie pozwala. Tu bardziej musimy maskować, niż polerować :yes:

Klima na dachu - nie rozumiem pytania. Myje obudowę tak jak i całą resztę.
Kratki lodówki - jeśli nie będziesz walił w nie ciśnieniem - można w ogóle nie zabezpieczać. Do dokładnego umycia kratki lodówki dość łatwo zdejmujesz. Możesz na czas mycia założyć również zimowe przesłony na kratki. 

Myjka spalinowa - imo średni pomysł :], no chyba że pomocnik na dole będzie Ci ją odpalał, no chyba że to ma jakiś samozapłon jak ciśnienie spadnie. 

Pamiętaj nie ma uniwersalnego idealnego przepisu na czystego kampera. Myć, patrzeć, obserwować, porównywać. Najważniejsze to zaczynać najpierw od jak najdelikatniejszych środków. Nie sztuką jest narobić zacieków, zmatowić czy umyć tak mocną chemią że plastiki po tygodniu zżółkną :yes: 

Do fibr, pędzelków itp. warto jeszcze dorzucić magiczną gąbkę. Też fajnie potrafi ściągać brud z plastików. Pamiętaj że ten dach będzie problematyczny w utrzymaniu czystości głównie przez korytka kablowe i resztę wyposażenia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałem wątek z ciekawością. Ja głupi myślałem że wymyję przyczepę gąbką, wodą z Ludwikiem. A po ostatnim wyjeździe jest cała w czerwonym pyle i żywicy. Próbowałem spłukać to karcherem bez żadnej chemii ale słabo schodzi. Jakieś jeszcze tipy co do szczotki do dachu? I coś do spłukiwania przedsionka? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, AgaBartek napisał(a):

Jakieś jeszcze tipy co do szczotki do dachu?

W innym temacie koledzy polecali miękkie szczotki do mycia fotowoltaiki.

Ja do śniegu mam szczotkę teleskopową od K2 - stosunkowo miękka ale do mycia wolę używać rękawicy i myć z drabinki.

Przedsionek raczej ogarniaj samą wodą. 


Pył z przyczepy - namocz i mycie ręczne szamponem. Oczywiście zacznij od okien, żebyś później syfem wbitym w rękawice nie rysował okien. Przy myciu okien najpierw dokładnie przepłucz je strumieniem wody a przy myciu ręcznym często płucz rękawice. Okna najlepiej myj ruchami poziomymi - wtedy ewentualne zadrapania które powstaną będą najmniej widoczne. 

O żywicy w tym wątku pisaliśmy już wcześniej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.