Skocz do zawartości

Dwa akumulatory LIFEPO4 60 ah. Jaka ładowarka?


kmagducha

Rekomendowane odpowiedzi

Planuję sobie zamontować w wózku inwalidzkim DWA akumulatory LIFEPO4 po 60 ah (każdy po 12V) łączone równolegle z dodatkowo podłączonym balanserem.

Sklep mnie poinformował, że max prąd ładowania to 30A czyli połowa jednego akumulatora. Producent natomiast mi napisał, że będzie to max 20A

Na jaką ładowarkę zatem mogę sobie w końcu pozwolić? Zależy mi, by obie baterie były szybko naładowane bez szkody dla akumulatora. Znam faceta, też na wózku, który swoje LIFEPO4 2x100ah ładuje w 3,5h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy jakie to LiFePO4...

Są takie co przyjmą i ponad 120A...czyli np 150Ah wowczas naładuje się w niecałe 1,5h...

Ale jak producent twierdzi że 20A max to taki bym zastosował...

Dla szybszego ładowania można akumulatory osobno ładować...2x20A i w 3h od 0 będzie 60Ah...czyli pewnie w 2h doładują się oba przy normalnym użytkowaniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są to akumulatory Green Cell, tu LINK: zaczynam przygodę z LIFEPO4 i nie chcę wydawać od razu 6 tysięcy, chcę sprawdzić czy faktycznie będą lepsze.

Chciałam do nich dokupić TAKĄ ładowarkę, bo ma ona złączkę - to znaczy nie musiałabym za każdym razem podnosić siedzenia wózka do ładowania. Nie chcę przerabiać oryginalnej ładowarki, bo to dodatkowy koszt.

PS. Ten znajomy swoje 2x100ah ładuje 20A - to możliwe, by mu wyszły niecałe 4h?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli wierzyć danym technicznym:

image.png.ca3b4b6202c911db412adf5da87ab068.png

dla spiętych równolegle, maksymalna ładowarka to 60A, (o ile takie są) i o ile instalacja wózka (kable) się nie spalą od takiego prądu; jeśli wózek ogarnie takie prądy, to  wtedy naładujesz w 2h

podejrzewam jednak że to za duże prądy dla okablowania, możliwe tez że dane techniczne akumulatora są sztucznie zawyżone. Greenn cell nie słynie z dobrej jakości, miałem inny akumulator tej firmy, nie trzymał żadnych podnaych parametrów. Najprawdopodobniej to są chińskie akumulatory a green cell nakleja tyko swoje nalepki, a co jest w środku to nikt nie wie.

Tą ładowarkę 20A, co podlinkowałaś, możesz bezpiecznie użyć. Będzie ładować akumualtory 0-100% w 6h. 
 

46 minut temu, kmagducha napisał(a):

Ten znajomy swoje 2x100ah ładuje 20A - to możliwe, by mu wyszły niecałe 4h?

Jeśłi akumulatory są mocno rozładowane, to nie możliwe, ale jeśli są np. rozładowane w około 60%, to możliwe. 20A*4H = 80Ah

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy od aku i tego co Chińczyk tam włożył (jakość [klasa] ogniw) i wbudowanego BMS-a. 

Zwykle te mniejsze pojemnosci mają niższe zalecane i max prady rozładowania/ładowania niż większe (czyli 0,2-03 C, zamiast np. 0,5C jak w przypadku już wielu ogniw 100Ah). Oznacza to że ten aku z GC 60Ah można ładować prądem 20A, czyli realnie ze stanu 80% rozładowania realnie w 3,5-4 h (na początku warto ładować mniejszym pradem). Mając odpowiednią ładowarkę, 100 Ah 0,5C naładuje się w 2,5-3h, a dodatkowym "zyskiem" czasowym jest w Twoim przypadku zasięg i częstotliwość ładowania. Paradoks - zakładając że miałyś 30-amperową ładowarkę, polega na tym, że ładowarką 30 A naładujesz pojedynczy większy i w pełni rozładowany aku 100Ah w tym samym czasie, co tę 60-kę od GC 20-ką, i w dłuższej perspektywie takie ładowanie mniejszym prądem niż maks. dopuszczalny (niższe C) będzie dla aku "zdrowsze". Mając 40-50kę można byłoby ładować 2 aku w rozsądnym czasie (ładowarki o większym amperażu są już drogawe).

Patrząc realnie, jeśli normalnie rozładowywałbyś 2 aku 100Ah w 50% dostępnej pojemności użytkowej (ok. 40Ah) i doładwoywał, to nawet ładowarką rzędu 20-30-40A, naładujesz obydwa w 2,5-4h, a masz dostępne "użytkowe" 2x960Wh (1920Wh) a w przypadku tego 60Ah od GC 2x480 Wh (960 Wh). Z tego widać, że setki podziałają dużo dłużej w razie potrzeby i ładować możesz rzadziej/masz w razie potrzeby 2x większy zasięg niż przy 60ce..  

Jeśli decydować się na LiFePo4, jeżeli tylko zmieściłyby się większe aku (100-ki zamiast 60-ek) nie ma sensu robić "prób" i wyboru "na pół gwizdka" czy "na spróbowanie", bo różnica w kosztach aku gorszych i mniejszych ("próbnych") i takich, które można uznać za obiekt marzeń (docelowe) nie jest duża i nie warto sobie tego odpuścić - późniejsza zmiana na te docelowe to wydanie drugi raz tego samego budżetu. Nawet mniejszą i tańsza ładowarką, lepiej ogarniesz 2 "setki" (nie rozładowując ich tak głęboko jak 60-ki) i doładowując nawet nie do pełna w czasi eładowania tych 60-ek. Za to jeśli naładujesz do pełna, masz realny zasięg x2 w porównaniu z 60-kami, za 20-25% kosztów.  

Spójrz np. tutaj na 100-ki, ztcw i piszą ludzie na forum i można zobaczyć na YT, są to dość przyzwoite aku. Spójrz na ceny w porównaniu z GC, popatrz czy nie ma np. 2-paków 100-ek. 

LiTime 12V 100Ah LiFePO4 Akumulator Litowy, Do 15 000 Cykli i 10 Lat Żywotność, Bateria LiFePO4 z Płytką BMS 100A, Akumulator LiFEPO4 Idealny Do kamperów, Zastosowań Poza Siecią, Łodzie : Amazon.pl: Przemysł i nauka

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tego nie polecam spinania dwóch aku LiFePO4... często wychodzą z tego problemy...

Lepiej kupić jeden np 200Ah...

A 200Ah aku pewnie będziesz mógł ładować nawet i 100A ładowarką...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To też fakt, bo BMSy mogą się przy połączeniu równoległym "ciąć" między sobą przy wyższych wartościach poboru prądu. Ale jeśli chodzi o wózek, nie powienien przekraczać poboru pojedyczego akumulatora, jak to osiągnie nawet jako pobór chwilowy 40A na oba silniki, to świat (potrzbna byłaby moc silników i napięcie zasilania). W tym przypadku też oparcie się na 100-kach byłoby lepsze, bo prąd "wydawany" z aku też jest wyższy. 

Gdyby to były 2 aku do silników działających na 12 V, to m.zd. warto byoby zrobić to tak, żeby wózej mógł działać z jednym albo dwoma aku wg potrzeby, byłaby możliwość pozostawienia 1 aku do ładowania i poruszania się na drugim, a w razie potrzeby wzięcia obu. Wtedy też min. 100-ki mogłyby być super sprawą.

W wózku problemem może być zmieszczenie pojedynczej 200-ki w fabrycznym pudle. Jakaś "samoróbka" z ogniw, BMSa i jakiegoś dogodnego pojemnika mogłaby być sporo mniejsza, i to zpojemnoscią 200, a nawet 280Ah. Co prawda ok. 20-24 kg wagi, ale za to pojemność bezkonkurencyjna, i koszt nawet poniżej tych 2x60 GC.  

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze przepraszam za błąd: akumulatory oczywiście będą spięte SZEREGOWO. Nie pomyślałam. Ale w gruncie rzeczy, tylko dwa wchodzą w grę, bo przy jednym wózek nie chciał odpalić. Muszą być dwa akumulatory 12V, spięte szeregowo. Stąd też balanser. 

Max wielkość dwóch akumulatorów nie może przekraczać wymiarów 26 x 34,4 x 21 cm.

Podejrzewam, że komora ma i tak nieco dłuższy wymiar, ale tak czy inaczej 2 x 100 ah Mini firmy Litime weszłoby. Patrzyłam nawet na nie, ale elektryk mi powiedział, że GC łatwiej będzie zwrócić do sklepu gdyby coś się zepsuło. Prawda jest taka, że LiTime bardziej do mnie przemawiają, tym bardziej, że na YT facet je testuje przy swoim wózku.

Czy możecie mi napisać, czy np. mój ojciec byłby w stanie to wszystko sam podłączyć, skoro teraz mam źele? Mam już ten balanser, mam też miernik z bluetoothem (joystick w aku li-on nie czyta stanu baterii) no i miałabym tą ładowarkę której nie trzeba modyfikować.

Edytowane przez kmagducha (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.