Skocz do zawartości

Instalacja paneli FV w przyczepie - prośba o konsultację


Piotr Lewalski

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

od mniej więcej tygodnia jestem dumnym użytkownikiem przyczepy kempingowej i jeszcze wgryzam się w ten dość nowy dla mnie świat.

Jak wielu innych użytkowników chciałbym uniezależnić się od stacjonarnych źródeł zasilania i co za tym idzie jedną z pierwszych modyfikacji będzie montaż paneli, akumulatora i powiązanego osprzętu. Od kilku dni czytam kolejne wątki z tego forum i sporo mi się już rozjaśniło, ale jak to często bywa, mam nieco inne potrzeby i wymagania niż poprzednicy, więc chciałbym poddać pod konsultację swój wstępny projekt instalacji.

Założenia:

Przyczepa jest raczej spora, efektywnie na dachu mam dwa pasy po 5m x 0.8m (lub nieco bardziej egzotyczne układy, jeśli rzeczywiście ta powierzchnia nie wystarczy).

Zapas ładowności to około 800kg zgodnie z danymi producenta, dokładne ważenie jeszcze przede mną, ale wielkich odstępów się nie spodziewam. Instalacja FV to oczywiście nie jedyna rzecz, którą dokładam, ale raczej nie muszę tu walczyć o każdy kg.

Jeździmy w pięcioosobowym składzie, bardzo często na dziko, chętnie na długie wyprawy, również zimą. Dotąd nie udawało łączyć wszystkich z tych warunków na raz bo w ciemnej i zimnej przyczepie jest może i jest urokliwie, ale mało wygodnie.

Ogrzewanie (Truma Combi 6) oraz lodówka (Dometic) mogą działać zarówno na prąd jak i gaz. W idealnym świecie chciałbym uniezależnić się również od gazu zimą, ale to raczej mało realne.

Oświetlenie ledowe. Do tego kilka smartfonów, router LTE oraz dwa dość mocne laptopy (na dłuższy wyjazd jestem w stanie sobie pozwolić tylko jeśli będę mógł niezakłócenie pracować).

Wstępny plan:

Akumulator - LifePo4 200Ah https://www.basengreen.com/product/12v-200ah-battery-pack-with-bt/ (potencjalnie zamierzam dodać drugi, ale jeszcze nie wiem czy będzie to potrzebne).

Panele - na początku 2 x 175W Victron sztywne, monokrystaliczne (https://www.tim.pl/panel-sloneczny-175w-monokrystaliczny/p/0001-00018-46757), potencjalnie chciałbym dorzucić jeszcze dwa lub nawet cztery kolejne jeśli ta pierwsza para nie wystarczy. Ta rozbudowa jest głównie z myślą o zimowych eskapadach. Łączenie szeregowo po dwa panele (pierwszy etap) potem kolejna taka para podłączona równolegle z pierwszą, docelowo być może trzecia, też równolegle połączona na poprzednich para. Błądzę? Można tak? czytając wątki z tego forum nabrałem sporego szacunku do tego co może zrobić z człowiekiem prąd stały, więc nie chce przesadzać z wartościami.

Elektronika - https://www.victronenergy.pl/upload/documents/Datasheet-EasySolar-1600VA-PL.pdf Jest dość drogi, ale podoba mi się prostota instalacji i liczę na bezawaryjność tego sprzętu. Dodatkowo VICTRON ENERGY BMV 700 do sprawdzania stanu akumulatora.

Montaż - tu mam bodaj największy zgryz. Wolałbym nie robić dziur w dachu, ale z drugiej strony klej mnie nieco martwi. W Niemczech z przyczepą mogę jechać 100km/h, a w Szwecji nawet 120km/h co daje dość spore opory dla paneli.

Na chwilę obecną słaniam się na przyklejenie kątowników aluminiowych wzdłuż listwy kedrowej + nierdzewne wkręty Spax wkręcane bezpośrednio we wspomnianą listwę. Jak rozumiem klej powinien mi to dość dobrze uszczelnić. Zakładam, że w przekroju ta listwa wygląda mniej więcej tak jak na obrazku poniżej, ale trudno mi zgadywać co dokładnie znajduje się w ścianie przyczepy bezpośrednio pod nią. Mam nadzieję, że relatywnie gęsto rozmieszczone, ale raczej krótkie wkręty nie uszkodzą nic kluczowego. Takie kątowniki będą znajdowały się po obu stronach przyczepy co daje niezły zaczep z jednej strony każdego panela, z drugiej strony trzymałby się na takim samym kątowniku, ale przyczepionym wyłącznie na klej.

Alternatywy to:

- Wiercenie w dachu również na środku (tu już nie ma listwy, ale nie ma też ściany poniżej, więc można dać śruby zamkowe zamiast wkrętów)

- Brak śrub, ani wkrętów w listwie, sam klej - to rozwiązanie najczęściej polecane. W jednym z wątków znalazłem link do zestawu i filmu Kapitana Przyczepy. Film jest zabawny, a test  wygląda imponująco, ale nie adresuje wpływu warunków atmosferycznych i soli morskiej połączonych z działaniem czasu. Inny użytkownik twierdził, że ma to na aucie które sporo jeździ w lesie i dach często obrywa gałęziami, a mimo to całość trzyma się bodaj ze 4 lata - to już przekonuje mnie odrobinę bardziej, ale to tylko pojedynczy przypadek. Czy rzeczywiście znacie przypadki, że ludzie jeżdżą tym przez Europę ze sporymi jak na przyczepę prędkościami , zimą i latem, również nad morzem czy oceanem?

- Zamontowanie relingów (np. takie https://sklep.kamperomania.pl/pl/p/RELINGI-DACHOWE-FIAMMA/2801 + poprzeczek do nich). Instrukcji nie udało mi się nigdzie znaleźć, z obrazka nie do końca rozumiem jak to się montuje, pozostałoby mi zamówić i w pełni zaufać producentowi.

 

Montaż zamierzam zlecić komuś kto się na tym zna lepiej niż ja sam, ale wolę najpierw samemu zgrubnie zrozumieć co i jak. Zaznaczam jeszcze raz, że największe wątpliwości mam w sprawie montażu, ale wszelkie uwagi są mile widziane.

image.jpeg

Edytowane przez Piotr Lewalski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 60
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

7 minut temu, Piotr Lewalski napisał(a):

Jak wielu innych użytkowników chciałbym uniezależnić się od stacjonarnych źródeł zasilania

Witaj

A liczyłeś potrzeby energetyczne vs zysk z solarów czy dasz radę uniezależnić się ?

pzdr

Włodek

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, BuryKocur napisał(a):

Witaj

A liczyłeś potrzeby energetyczne vs zysk z solarów czy dasz radę uniezależnić się ?

pzdr

Włodek

 

Liczyłem, szperałem po tym forum i innych zakątkach internetu i wychodzi mi na to, że od wiosny do jesieni powinno być zupełnie ok już przy dwóch panelach, a zimą dopiero praktyka pokaże co będzie. Stąd pomysł, żeby zacząć od paneli 2x175W, a potem w razie potrzeby dołożyć drugą, a nawet trzecią parę. Nie wiem jeszcze co na to wspomniany Victron, bo ulotka podaje max 700W ładowania (idealnie wychodzi 4x175W), a ja jako laik nie jestem pewien czy jak w zbyt słoneczny dzień dostanie więcej (6x175W) to sprytnie sobie weźmie tylko tyle ile ogarnia, kompletnie się wyłączy czy może jednak usmaży razem z przyczepą i moją rodziną w środku. Zamierzam sprawdzić w instrukcji lub dopytać producenta zanim (jeśli) zamówię trzecią parę paneli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli coś mogę doradzić to zastosuj do tego regulator MPPT a panale połącz szeregowo. Nie łącz ich równolegle i nie stosuj regulatorów PWN. Tyle, że tak się da zrobić z dwoma panelami. Jakbyś chcial to jeszcze rozbudowywać to dokładasz następne dwa także w układzie szeregowym.

pzdr

Włodek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Piotr Lewalski napisał(a):

chciałbym dorzucić jeszcze dwa lub nawet cztery kolejne jeśli ta pierwsza para nie wystarczy. Ta rozbudowa jest głównie z myślą o zimowych eskapadach.

To Ci nic nie da, zimą panele produkują prawie nic, zwłaszcza jak są łasko na dachu.

Własnie zdemontowałem instalację testową, którą mierzyłem produkcję energii od kwietnia. Od września produkcja spadała dramatycznie, i co dzień coraz gorzej; W listopadzie przez cały dzień uzysk ledwo pokrywa konsumpcję własną kontrolera, przetwornicy i straty na akumulatorze; nawet jak postawiłem panel pod kątem 45 stopni, zysk dobowy był w granicach 100-200Wh, (czyli tyle energii ile zużywa biurowy laptop w ciagu 2-3 godzin pracy),

Wniosek jest taki, że koniec października-początek marca można zapomniec o fotowoltaice.  Żeby naładować akumulator 200Ah (powiedzmy roboczej mojemności jest ~2000Wh) musiał byś mieć 10 takich panel jak mój, i t onie leżących na dachu płasko, tylko postawionych pod kątem.

A ten panel ma wymary 230x130cm i waży 32kg ;)
Natoamist w sezonie wiosna-lato, całkowiucie wystarczy i produkuje energii więcej niż można by skonsumować

Raczej się nie uwolnisz od przyłącza zewnętrznego w okresie zimowym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Piotr Lewalski napisał(a):

Zapas ładowności to około 800kg zgodnie z danymi producenta, dokładne ważenie jeszcze przede mną, ale wielkich odstępów się nie spodziewam

To jakie masz DMC tej budy, że masz 800 kg ładowności? 2500 kg?

 

13 godzin temu, Piotr Lewalski napisał(a):

Ogrzewanie (Truma Combi 6) oraz lodówka (Dometic) mogą działać zarówno na prąd jak i gaz. W idealnym świecie chciałbym uniezależnić się również od gazu zimą, ale to raczej mało realne.

Dlaczego chcesz się uniezależnić od gazu? Ogólnie mało realne przez większość roku. Jak masz zamiar używać budy cały rok to w okresach od września do maja jesteś zmuszony się dogrzewać, a z paneli za bardzo się nie dogrzejesz. No chyba, że okresy zimniejsze będziesz spędzał w jakiś cieplejszych rejonach Europy, wtedy się da. 

13 godzin temu, Piotr Lewalski napisał(a):

Montaż - tu mam bodaj największy zgryz. Wolałbym nie robić dziur w dachu, ale z drugiej strony klej mnie nieco martwi.

Czemu cię martwi klejenie? Przecież fabrycznie zamontowane solary też masz przyklejone, podobnie jak antena sat. 

13 godzin temu, Piotr Lewalski napisał(a):

Na chwilę obecną słaniam się na przyklejenie kątowników aluminiowych wzdłuż listwy kedrowej + nierdzewne wkręty Spax wkręcane bezpośrednio we wspomnianą listwę.

Po co chcesz wymyślać koło na nowo? Niszczyć listwę? IMO bez sensu

13 godzin temu, Piotr Lewalski napisał(a):

Jak rozumiem klej powinien mi to dość dobrze uszczelnić. Zakładam, że w przekroju ta listwa wygląda mniej więcej tak jak na obrazku poniżej, ale trudno mi zgadywać co dokładnie znajduje się w ścianie przyczepy bezpośrednio pod nią.

Pod listwą masz na pewno wzmocnjienie i kantówki w ścianie. 

13 godzin temu, Piotr Lewalski napisał(a):

Alternatywy to:

Nie szukaj żadnych alternatyw, tylko zrób to jak należy. Nie umiesz sam, to zleć to nawet wspomnianemu Kapitanowi :)

13 godzin temu, Piotr Lewalski napisał(a):

Film jest zabawny, a test  wygląda imponująco, ale nie adresuje wpływu warunków atmosferycznych i soli morskiej połączonych z działaniem czasu.

Poczytaj specyfikację produktów Sika. Klej pod kątownikami nie jest narażony na działanie UV przecież i soli morskiej. 

13 godzin temu, Piotr Lewalski napisał(a):

Inny użytkownik twierdził, że ma to na aucie które sporo jeździ w lesie i dach często obrywa gałęziami, a mimo to całość trzyma się bodaj ze 4 lata - to już przekonuje mnie odrobinę bardziej, ale to tylko pojedynczy przypadek. Czy rzeczywiście znacie przypadki, że ludzie jeżdżą tym przez Europę ze sporymi jak na przyczepę prędkościami , zimą i latem, również nad morzem czy oceanem?

Ja jeżdżę z przyklejoną anteną satelitarną ;) W poprzedniej przyczepie musiałem ją demontować, tak po 3 latach. Każdemu kto twierdzi, że prawiłdowo przyklejone elemenyt odpadną polecam zabawę z odklejaniem :D

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, BuryKocur napisał(a):

Jeżeli coś mogę doradzić to zastosuj do tego regulator MPPT a panale połącz szeregowo. Nie łącz ich równolegle i nie stosuj regulatorów PWN. Tyle, że tak się da zrobić z dwoma panelami. Jakbyś chcial to jeszcze rozbudowywać to dokładasz następne dwa także w układzie szeregowym.

Cytując ulotkę Victrona podlinkowaną powyżej: "Sterownik ładowania układów zasilanych energią słoneczną: SmartSolar MPPT 100/50 Możliwość podłączenia nawet trzech zestawów paneli fotowoltaicznych do trzech zestawów złączy MC4 (PV-ST01) PV."

Innymi słowy dokładnie taki mam plan. Zastosować MPPT z dwoma szeregowo podłączonymi panelami, a ewentualne kolejne pary (zakupione kiedyś jeśli będę widział taką potrzebę) podłączać do pozostałych zestawów złączy.

Godzinę temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

To Ci nic nie da, zimą panele produkują prawie nic, zwłaszcza jak są łasko na dachu.

Niejako potwierdzasz moje obawy. Stąd właśnie pomysł, żeby najpierw zamontować tylko 2x175W i ocenić w praktyce czy jest sens rozbudowywać dalej.

Godzinę temu, jacek00 napisał(a):

To jakie masz DMC tej budy, że masz 800 kg ładowności? 2500 kg?

Dokładnie takie. Masa własna deklarowana przez producenta to 1710kg. Właśnie czekam na wagę, żebym mógł to weryfikować w miarę rozbudowy i dbać o odpowiednie wyważenie.

Godzinę temu, jacek00 napisał(a):

Dlaczego chcesz się uniezależnić od gazu? Ogólnie mało realne przez większość roku. Jak masz zamiar używać budy cały rok to w okresach od września do maja jesteś zmuszony się dogrzewać, a z paneli za bardzo się nie dogrzejesz. No chyba, że okresy zimniejsze będziesz spędzał w jakiś cieplejszych rejonach Europy, wtedy się da. 

Miło by było mieć perspektywę, że staję gdziekolwiek i siedzę tak długo jak mi się podoba nie zastanawiając się czy w pobliżu można uzupełnić gaz. Nie jest to jednak twarde wymaganie i "uniezależnienie" nie oznacza eliminacji. Planuję tam wsadzić dwa Gas Banki, więc w większości miejsc ten gaz gdzieś powinienem być w stanie uzupełnić, ale pierwsze testy pokazują, że zimą nie starcza on na zbyt długo. Jeśli choćby trochę da się to przedłużyć prądem to już coś.

1 godzinę temu, jacek00 napisał(a):

Czemu cię martwi klejenie? Przecież fabrycznie zamontowane solary też masz przyklejone, podobnie jak antena sat. 

Jak się zastanowię to klejenie martwi mnie chyba głównie dlatego, że wymaga pełnego zaufania do producenta. Sam nie jestem w stanie w żaden sposób zweryfikować trwałości takiego połączenia. Hobbystycznie zajmuję się stolarstwem i wkręt, śruba czy, w idealnym przypadku jedno z połączeń stolarskich to coś co rozumiem i jestem w stanie sam ocenić na ile to trzyma. A z klejem tego komfortu już nie mam.

Nie wiedziałem, że fabrycznie montowane elementy też bywają przyklejone do dachu. Dziękuję za solidny argument.

1 godzinę temu, jacek00 napisał(a):

Nie szukaj żadnych alternatyw, tylko zrób to jak należy. Nie umiesz sam, to zleć to nawet wspomnianemu Kapitanowi :)

Co do zlecenia to mam już wybranego zaufanego fachowca. Jak skończy zadanie to chętnie podzielę się rezultatem. Mimo wszystko założyłem ten wątek dokładnie dlatego, żeby upewnić się, że będzie zrobione jak należy i lepiej zrozumieć jakie są alternatywy nawet jeśli ostatecznie z nich zrezygnuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Piotr Lewalski napisał(a):

Jak się zastanowię to klejenie martwi mnie chyba głównie dlatego, że wymaga pełnego zaufania do producenta. 

Jeśli producent jest sprawdzony, i to nie przez domorosłych fanów karawaningu a przez producentów przyczep i kamperów to nie ma się czego obawiać. Elementy przyklejone zgodnie ze sztuką (tak jak widziałeś w filmie Kapitana przyczepy) nie puszczą. Sika to jest na tyle renomowany producent, produkujący tak zaawansowane kleje, że bez obaw. Prędzej buda się rozleci niż ten klej puści ;) 

Ten test dobitnie pokazuje, że solary nie odpadną ;) 

24 minuty temu, Piotr Lewalski napisał(a):

Nie wiedziałem, że fabrycznie montowane elementy też bywają przyklejone do dachu. Dziękuję za solidny argument.

W przyczepach i kamperach sporo elementów jest fabrycznie przyklejonych. Mało tego, są nawet markizy, które potrafią ważyć i po 50 kg, które montujesz na adaptery, które są tylko przyklejane do dachu :) Bez obaw. Warunek to tylko zrobienie tego zgodnie ze sztuką, i używanie odpowiednich preparatów a nie klejów do szyb czy innych wynalazków. 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Test na dopiero co przykejonych elementach to żaden test - niech przetestują po 3-4 zimach.. Już miałem super kleje, położone zgodnie ze sztuką, które perfekcyjnie trzymają. Jednak ... po kilku polskich zimach połowa przyklejonych elementów odpadła.. również był użyty klej sika.. co prawda nie w samochodzie a na budynku, no ale na samochodzie będzie jeszcze gorzej bo dochodzą wibracje i jeszcze bardziej ekstremalne temperatury

Na FB są już wpisy puszczających klejach sika po 3-4 latach na campervanach. Może źle położone, ale po moich doświadczeniach raczej sądzę że to jednak polska zimą potrafi załatwić każdy superklej.

O akcjach serwisowych odklejajacych się szybach w samochodach też trzeba wspomnieć, sam dostałem wezwanie na taką akcję.. polskiej zimy nic, co powstało i było testowane w zachodniej Europie nie jest w stanie przetrwać..

Jednak osobiscie nie kleje panela do dachu z innej przyczyny: przyklejenie uchwytów na panele do dachu praktycznie przekreśla możliwości upgrade w przyszłości. Nie wymienisz za 2-3 lata paneli, jak się okaże że się pojawia jakieś moduły o znacznie lepszej wydajności. Albo ta wymiana będzie cholernie trudna.

Wybieram więc taki sposób montażu, który mi umozliwi bardzo łatwą wymianę paneli za niedługi czas.

 

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Test na dopiero co przykejonych elementach to żaden test - niech przetestują po 3-4 zimach.. Już miałem super kleje, położone zgodnie ze sztuką, które perfekcyjnie trzymają. Jednak ... po kilku polskich zimach połowa przyklejonych elementów odpadła.. również był użyty klej sika.. co prawda nie w samochodzie a na budynku, no ale na samochodzie będzie jeszcze gorzej bo dochodzą wibracje i jeszcze bardziej ekstremalne temperatury

Już pisałem, że odklejałem antenę po 3 zimach, gdzie przyczepa zimowała pod chmurką. Każdemu niedowiarkowi poleciłbym próbę odklejania panela :D A nie tyle odklejania co wycinania. Jakbyś się pomęczył 1-1,5 h z płytą 30x30 cm to byś zobaczył jak to cholerstwo trzyma :D 

17 godzin temu, Piotr Lewalski napisał(a):

Szwecji nawet 120km/h co daje dość spore opory dla paneli.

Z ciekawości to skąd wziąłeś w Szwecji dozwoloną prędkość z przyczepą 120 km/h, skoro tam maksymalna prędkośc dla osobówek to 110 km/h. O ile mi wiadomo to Tempo100 obowiązuje tylko w DE, i też o ile się nie mylę tylko dla zwestawów poniżej 3,5t.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Test na dopiero co przykejonych elementach to żaden test - niech przetestują po 3-4 zimach.

Zgadzam się. Mało wiem o autorze testu, więc daleko mi do jego oceny, ale sam sposób przeprowadzenia testu wzbudza we mnie więcej wątpliwości niż ich adresuje.

Co więcej, nie zamierzam się ograniczać w podróżach do Polski, co tylko poszerza zakres temperatur.

17 minut temu, jacek00 napisał(a):

Już pisałem, że odklejałem antenę po 3 zimach, gdzie przyczepa zimowała pod chmurką. Każdemu niedowiarkowi poleciłbym próbę odklejania panela :D A nie tyle odklejania co wycinania. Jakbyś się pomęczył 1-1,5 h z płytą 30x30 cm to byś zobaczył jak to cholerstwo trzyma :D 

To, że trzyma po 3 zimach jest jakimś argumentem, ale daleko mu do ostateczności. Jest niezerowa szansa, że nasze przyczepy będą używane w nieco odmiennych warunkach i sam z siebie wolałbym nie zgadywać co akurat może zmienić siłę z jaką wszystko się trzyma. Zdecydowanie bardziej przekonuje mnie Twój poprzedni argument, że producenci też kleją zamiast przykręcać, ale tu zaś nie wiem, czy to będzie ten sam klej i czy będzie aplikowany w równie optymalnych warunkach.

Jeśli miałoby mi się to odkleić i popsuć to pal licho, ale jeśli kogoś takim panelem trzepnę na autostradzie jadąc 100-120km/h to już gorzej.

18 minut temu, jacek00 napisał(a):

Z ciekawości to skąd wziąłeś w Szwecji dozwoloną prędkość z przyczepą 120 km/h, skoro tam maksymalna prędkośc dla osobówek to 110 km/h. O ile mi wiadomo to Tempo100 obowiązuje tylko w DE, i też o ile się nie mylę tylko dla zwestawów poniżej 3,5t.

Źródło: https://www.caravanclub.co.uk/overseas-holidays/planning-your-route/european-speed-limits/#:~:text=Car %2B caravan over 3,drive at the lowest limit

Vehicle Motorways Other roads
Car + caravan under 3.5t 50mph, 80km/h 44-50mph, 70-80km/h
Car + caravan over 3.5t 56-74mph, 90-120km/h 44-62mph, 70-100km/h
Edytowane przez Piotr Lewalski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, BuryKocur napisał(a):

Jeżeli coś mogę doradzić to zastosuj do tego regulator MPPT a panale połącz szeregowo. Nie łącz ich równolegle i nie stosuj regulatorów PWN. Tyle, że tak się da zrobić z dwoma panelami. Jakbyś chcial to jeszcze rozbudowywać to dokładasz następne dwa także w układzie szeregowym.

pzdr

Włodek

Nie PWN, a PWM. 

Następne dwa panele - między sobą spięte szeregowo, ale z istniejącymi - raczej równolegle (nie ma raczej sensu aż tak podnosić napięć w instalacji kamperowo/przyczepowej żeby przy np. 4 panelach napięcie układu sięgało najmniej 80 V (raczej w przedziale 80-90V) - to już nie sa napięcia bezpieczne nawet przy prądzie stałym). Już zsumowanie napięć 2 przeciętnych paneli [Vmax ok. 20-22 V na jednym, 40-44V na zapiętych szeregowo] powinno być wystarczajace, aby skorzystać z MPPT. Powiedzmy że już 2 niskonapięciowe panele w stringu (połączone szeregowo) byłby to maks, przyjmując w miarę bezpieczny dla użytkownika (i to i tak w warunkach suchych) poziom napięcia rzędu 60V. Może się czepiam, ale DC też może być niebezpieczny, i o ile zwykle kojarzymy z DC napięcia rzędu 12-24V, to są to napięcia bezpieczne, nieodczuwalne i nawet gdyby co - nie powodujące żadnych trwałych następstw.

Prąd DC o wysokich napięciach może być nawet zabójczy, i przy małych natężeniach działa z parogodzinnym opóźnieniem, chociaż się tego nie czuje.

Co tam gadać, Porażenie prądem stałym | WP abcZdrowie

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Piotr Lewalski napisał(a):

Zrodlo chyba dosc trefne, bo Słowenia rowniez sie nie zgadza z rzeczywistoscia, a dla Wloch to juz w ogole cos pomieszali. Dla zestawu ponizej 3,5T do 80km/h, a powyzej 3,5T do 100km/h...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Piotr Lewalski napisał(a):

Wg tego źródła to jak rozumiem z zestawem o DMC poniżej 3,5t można jechać wolniej niż z DMC pow. 3,5t. - ma to sens ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, czyś napisał(a):

Następne dwa panele - między sobą spięte szeregowo, ale z istniejącymi - raczej równolegle (nie ma raczej sensu aż tak podnosić napięć w instalacji kamperowo/przyczepowej żeby przy np. 4 panelach napięcie układu sięgało najmniej 80 V (raczej w przedziale 80-90V) - to już nie sa napięcia bezpieczne nawet przy prądzie stałym). Już zsumowanie napięć 2 przeciętnych paneli [Vmax ok. 20-22 V na jednym, 40-44V na zapiętych szeregowo] powinno być wystarczajace, aby skorzystać z MPPT. Powiedzmy że już 2 niskonapięciowe panele w stringu (połączone szeregowo) byłby to maks, przyjmując w miarę bezpieczny dla użytkownika (i to i tak w warunkach suchych) poziom napięcia rzędu 60V (...)

Nie ukrywam, że o tych niebezpieczeństwach dowiedziałem się dopiero z tego forum. Nie pomnę teraz czy to były Twoje posty czy innych użytkowników.

A co myślisz o parametrach tej instalacji, którą opisuję powyżej?

Obecny plan to jedna para spiętych szeregowo paneli 175W (19.4V i 9,03A) i podłączenie do Victron EasySolar (https://www.victronenergy.pl/upload/documents/Datasheet-EasySolar-1600VA-PL.pdf). Jeśli będzie taka potrzeba to mogę jeszcze potem dołożyć kolejną lub nawet dwie takie pary (łącznie 6 paneli x 175W), ale każda z par będzie podłączona do osobnego zestawu wejść.

Alternatywa to panele 215W (też Victron, pasują mi idealnie na wymiary), ale one mają już nieproporcjonalnie większe napięcie kosztem natężenia (38,4V i 5,75A). Ich szeregowo łączyć już nie chcę, żeby nie podnosić napięcia (zgodnie z tym co napisałeś), ale rozumiem, że mógłbym połączyć dwa równolegle, podłączyć do pierwszego zestawu wejść MC4, a potem, jeśli uznam, że jest taka potrzeba, dalej mogę sobie dołożyć jedną lub dwie takie pary. W tym wypadku max napięcie w parze jest dokładnie takie samo (38,4V), a natężenie nieco wyższe (11,5A w jednej parze). W tym wypadku co prawda już 4 panele przekraczają max moc wejściową Victrona (700W), ale z tego co wyczytałem w instrukcji (https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-EasySolar-1600-EN-NL-FR-DE-ES-IT.pdf) nie powinno to stanowić problemu przy dobrym nasłonecznieniu, a przy słabszym może pomóc: "If more PV power is connected, the controller will limit input power to 720 W resp."

Pytanie czy dając dwa mocniejsze, równolegle połączone panele, a docelowo rozbudowując instalację do 6 (3 osobne pary, każda podłączona do osobnego zestawu wejść tego samego urządzenia) narażam się na jakieś niebezpieczeństwa w porównaniu ze słabszą wersją paneli?

51 minut temu, Bercik77 napisał(a):

Wg tego źródła to jak rozumiem z zestawem o DMC poniżej 3,5t można jechać wolniej niż z DMC pow. 3,5t. - ma to sens ;)

Nie zauważyłem tego babola i rzeczywiście podważa to wiarygodność źródła. Co fundamentalnie niewiele zmienia, bo nawet jeśli będziemy trzymali się 100km/h w Niemczech to opory są nieliche. I znowu, test z filmiku powyżej niby je adresuje, ale kompletnie nie pochyla się nad tematem czasu, rozpiętości temperatur, etc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.