Skocz do zawartości

Instalacja paneli FV w przyczepie - prośba o konsultację


Piotr Lewalski

Rekomendowane odpowiedzi

Co do paneli - np. solarfam-y 180W są zdaje się lżeejsze (8kg). Te 5W przy montażu na płasko jest pomijalne (przy płaskim montażu nie uzyska się i tak 100% wydajności.

Z tego co pisali koledzy testujący Victrona, Victrony ograniczają moc (nie wyłączają sie) do poziomu obsługiwanego przez regulator.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 60
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Rzeczywiście, znalazłem nawet SolarFarm 200W, który jest znacznie tańszy i odrobinę lżejszy niż wspomniany panel Victron'a (różnica ~1kg na panelu), a dają 25W mocy.

W tym przypadku miałbym max 47.3V w każdej parze(2 x 23,65V) przy 8,46 A. Limit o jakim tu czytałem to około 44V, czy 47.3 to dalej "około" tego limitu czy to już niezbyt bezpieczne?

Powinienem spodziewać się znaczącej różnicy w jakości paneli pomiędzy SolarFarmem i Victronem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Piotr Lewalski napisał(a):

Źródło: https://www.caravanclub.co.uk/overseas-holidays/planning-your-route/european-speed-limits/#:~:text=Car %2B caravan over 3,drive at the lowest limit

Vehicle Motorways Other roads
Car + caravan under 3.5t 50mph, 80km/h 44-50mph, 70-80km/h
Car + caravan over 3.5t 56-74mph, 90-120km/h 44-62mph, 70-100km/h

To żadne źródło :) Oficjalne prędkości w UE sprawdzasz na stronach UE. W Szwecji dozwolona prędkość na autostradach dla aut osobywch to 110 km/h. Dla przyczep jest to 80 km/h: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/driving-abroad/road-rules-and-safety/sweden/index_pl.htm#speed_limits

 

image.png.ef4dff4933eccd4da2b48b7bb3fc4e20.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Jednak osobiscie nie kleje panela do dachu z innej przyczyny: przyklejenie uchwytów na panele do dachu praktycznie przekreśla możliwości upgrade w przyszłości. Nie wymienisz za 2-3 lata paneli, jak się okaże że się pojawia jakieś moduły o znacznie lepszej wydajności. Albo ta wymiana będzie cholernie trudna.

Jak kupiłem kampera przy wymianie okien dachowych "zauważyłem", że przyklejone uchwyty jakoś mnie nie przekonują... po demontażu panela 2 z 4 udało się łatwo odkleić, z pozostałymi dwoma było ciut więcej roboty... po 3 latach stwierdziłem że chcę zmienić panel na inny i dodać drugi - trzeba było wyciąć 2 uchwyty (tym razem było już bardzo cieżko) i w ten oto sposób mam obecnie 6 uchwytów (można powiedzieć że 8 bo dwa dla baru ledowego) które były wklejane 4lata temu i 2 które już tam są 7 lat. Oczywiście przy każdej wizycie na dachu kontroluje czy coś się nie odkleja. Ale wygląda że jak narazie jest wszystko OK.

W dniu 23.11.2023 o 20:29, Piotr Lewalski napisał(a):

wychodzi mi na to, że od wiosny do jesieni powinno być zupełnie ok już przy dwóch panelach, a zimą dopiero praktyka pokaże co będzie. Stąd pomysł, żeby zacząć od paneli 2x175W, a potem w razie potrzeby dołożyć drugą, a nawet trzecią parę. Nie wiem jeszcze co na to wspomniany Victron,

Jeżdżę kamperem od jesieni do wiosny...

Mam 2x185W na dachu i raczej zużywam sporo prądu. Mając 95Ah AGM musiałem zimą mocno myśleć jak to zrobić by było dobrze...teraz mając LiFePO4 jestem na sporym luzie. Jednak zimą pewnie z 90% prądu pochodzi u mnie z alternatora, bo solary wówczas "cienko przędą".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.11.2023 o 20:11, Piotr Lewalski napisał(a):

Zamontowanie relingów (np. takie https://sklep.kamperomania.pl/pl/p/RELINGI-DACHOWE-FIAMMA/2801 + poprzeczek do nich). Instrukcji nie udało mi się nigdzie znaleźć, z obrazka nie do końca rozumiem jak to się montuje, pozostałoby mi zamówić i w pełni zaufać producentowi.

Te relingi dosyć słabo wyglądają. Ja niedawno montowałem thule 308055, w komplecie są trzy belki poprzeczne lub 308055 z dwoma. Na tych belkach zawieszałem markizę dachową bo do tego są dedykowane i muszą wytrzymywać spore obciążenia. Teraz będe mocował panel 210 w i będę go do dachu kleił na sikę i uchwyty narożne + podłużne. Razem 8 uchwytów na panel. Dodatkowo chcę panel przymocować tych belek jako dodatkową "asekurację". Dodam że zawsze panel miałem tylko klejony i nigdy nie było problemów z odklejaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@lucas_ka Twoje mocowanie wygląda mi na niezły trop, ale możesz proszę opisać na czym trzyma się the Thule 308055? Szukałem w Internecie, ale znalazłem tylko schematyczny obrazek, który niewiele mi mówi.

To cudo wkręca się jakoś w dach czy jak? A jeśli tak to jak śruby/wkręty? Ja akurat nie mam markizy tylko przedsionek mocowany w listwie kedrowej, czy te adaptery nie będą z nim kolidować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Piotr Lewalski napisał(a):

@lucas_ka Twoje mocowanie wygląda mi na niezły trop, ale możesz proszę opisać na czym trzyma się the Thule 308055? Szukałem w Internecie, ale znalazłem tylko schematyczny obrazek, który niewiele mi mówi.

To cudo wkręca się jakoś w dach czy jak? A jeśli tak to jak śruby/wkręty? Ja akurat nie mam markizy tylko przedsionek mocowany w listwie kedrowej, czy te adaptery nie będą z nim kolidować?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adaptery są dedykowane do różnych przyczep. I to co np. pasuje u Thule do Knausa nie podejdzie do Adrii itd. I taka ciekawostka. Przykładowo adaptery do markiz THULE do właśnie Adrii montuje się tylko i wyłącznie na klej. I na tak przyklejonych adapterach montuje się kilku metrowe markizy ważące nawet po 50 kg.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Piotr Lewalski napisał(a):

To cudo wkręca się jakoś w dach czy jak?

Tak , jest to montowane za pomocą wkrętów które są w komplecie. Listwy przycinasz dopasowując do szerokości przyczepy, przykręcasz do listwy kątowniki, które następnie przykręcasz do przyczepy poprzez klin "ozdobny" w listwach narożnych, dodatkowo wg producenta uszelniasz wkręty masą poliuretanową. Wszystkie wkręty są w komplecie, instrukcja jakich wierteł użyć itp. Wg. mnie jedynym warunkiem jest listwa narożna tego typu jak poniżej. 

pobrane.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Bercik77 filmik właściwie wszystko mi wyjaśnia. Niby spodziewałem się, że ta listwa do tego właśnie służy, ale teraz nie zgaduję tylko wiem :) 

@lucas_ka dzięki za podsunięcie rozwiązania. Odpowiednio zabezpieczone wkręty mocowane w aluminiowej listwie jakoś bardziej do mnie przemawiają niż klej, ale wcześniej trochę obawiałem się trochę wiercenia w tej listwie. Nie twierdzę oczywiście, że z klejem jest coś nie tak i nie dziwię się, że @jacek00 i wiele innych osób decyduje się na to rozwiązanie.

 

Generalnie dzięki za wszystkie odpowiedzi i merytoryczną dyskusję, już nie mogę się doczekać pierwszej dłuższej wyprawy tym nowym nabytkiem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
W dniu 29.11.2023 o 12:43, Piotr Lewalski napisał(a):

@Bercik77 filmik właściwie wszystko mi wyjaśnia. Niby spodziewałem się, że ta listwa do tego właśnie służy, ale teraz nie zgaduję tylko wiem :) 

@lucas_ka dzięki za podsunięcie rozwiązania. Odpowiednio zabezpieczone wkręty mocowane w aluminiowej listwie jakoś bardziej do mnie przemawiają niż klej, ale wcześniej trochę obawiałem się trochę wiercenia w tej listwie. Nie twierdzę oczywiście, że z klejem jest coś nie tak i nie dziwię się, że @jacek00 i wiele innych osób decyduje się na to rozwiązanie.

 

Generalnie dzięki za wszystkie odpowiedzi i merytoryczną dyskusję, już nie mogę się doczekać pierwszej dłuższej wyprawy tym nowym nabytkiem :)

Piotr, i jak to ostatecznie rozwiązałeś? Jak przymocowałeś te panele?

Podrzuć proszę jakieś zdjęcia. 

 

Ja borykam się teraz z tym samym problemem, ale montuję duży panek 230W i też nie chciał bym aby to odpadło w trasie. Ja lubię mieć wszystko solidnie zamontowane.

Można kleić, albo zastanawiam się też nad takimi rozwiązaniami:

- montaż relingów i poprzeczek i na to panel, albo

- montaż samych poprzeczek i na to panel.

Ta ostatnia opcja mnie zastanawia ponieważ wymyśliłem sobie, że zamiast relingów, które są wysokie, można by od razu przykręcić poprzeczne aluminiowe profile. Każdy profil przykręcony do tych bocznych, narożnych, aluminiowych listw na kedrę np. po 2-3 wkręty z każdej strony.

Wkręty w tych listwach do kedry są krótkie, jest ich dużo, ale do montażu poprzeczek myślę, że można by dać dłuższe wkręty.

Co Panowie na to?

 

  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@galahad ostatecznie zdecydowałem się na klejenie i wkręty. O relingach/poprzeczkach też myślałem, ale obawiałem się, że wtedy panele byłyby nieco wyżej co wiązałoby się z większymi oporami powietrza a co za tym idzie większymi naprężeniami mocowania i spalaniem w aucie.

Całość zilustrowana jest na filmiku zrobionym przez wykonawcę i przy okazji mojego dobrego kolegę.

Link wklejam z niejakim wahaniem, głównie chyba dlatego, że przy okazji muszę zdementować cenę przyczepy (kupiłem ją z drugiej ręki, więc kosztowała znacznie mniej niż cena podana w filmiku), ale jest tam fragment, który dość dobrze pokazuje jak trzymają się panele do dachu.

Przy okazji dodam, że z perspektywy czasu mocowanie zostawiłbym bez zmian, ale pozostałe elementy, które zresztą sam wybierałem, rozwiązałbym trochę inaczej. Victron EasySolar jest fajny, ale po tym jak przerobiłem wszystko na 12V (laptop, komórki i inna elektronika zasilana przez USB-C, monitor wybrałem z zewnętrznym zasilaczem, przez co mogłem po prostu uciąć przewód i podpiąć go przez booster 12V -> 20V) właściwie nie potrzebuję inwertera. Dzięki temu mógłbym zdecydować się na tańszy model (samo MPPT + ewentualnie niewielka ładowarka sieciowa) i znacznie mniejsze akumulatory (teraz mam 500Ah przy 12V). Innymi słowy wszystko działa dobrze, ale gdybym dokładniej wiedział jak będę to używał mógłbym kupić znacznie tańszy osprzęt.

Dobra wiadomość jest taka, że już od lutego dzienna produkcja z dwóch, niewielkich paneli równoważy lub przewyższa pobór.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.