Skocz do zawartości

Przecieki na trójnikach, złączkach węży


Paweł Paweł

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Mam przyczepę LMC 475 RD 2004. Użytkuję ją od 2 miesięcy. Niestety zauważyłem przeciek przy trójniku węża pod umywalką w kuchni oraz przecieki na łączeniu z bojlerem Truma TT2 pod łóżkiem. To jest zwykła instalacja bezciśnieniowa z wężami 14/10 mm. Możecie mi poradzić, co z tym zrobić?

Wymontowałem bojler w celu dokładnych oględzin, zalałem gorącą wodą, nic nie przecieka. Wytarłem i podsuszam podłogę ogrzewaniem. Po 1 dniu prawie suche wszystko.

Pomyślałem, żeby powymieniać te węże, bo są tam pewnie od nowości, ale czy jest opcja, żeby je poprzeciągać bez demontażu lodówki, kibla i brodzika? Może by się dało wyciągając stamtąd stare, powciągać za nimi od razu nowe? Inaczej to jest mega dużo roboty  

A może wystarczy posprawdzać te łączenia na trójnikach i przyłączach - wyczyścić, uszczelnić uszczelniaczem butylowym i skręcić? Nie wyglądają te przewody ogólnie na jakieś popękane, zużyte.

Czy wystarczą zwykłe takie węże jak te?

https://allegro.pl/oferta/waz-do-wody-pitnej-kampera-przyczepy-1m-10mm-haba-13810252218

https://allegro.pl/oferta/waz-do-wody-goracej-kampera-przewod-14mm-haba-13882262575

Chętnie przeczytam wszelkie porady. Dzięki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, chris_66 napisał(a):

kup sobie pneumatyczne weże tekalan i do tego złączki - wymień i zapomnij na parę lat

dobierz tylko średnicę jaka ci pasuje

sama wymiana banalna, wyciągasz starego ciągnąc sznurek i wciągasz nowy, złączki na wcisk

 

Dzięki za odpowiedź

Czy z tego mogę wyczytać, że średnica zewnętrzna jest 15 mm, a wewnętrzna 10 mm? Tak mi wynika z pomiaru suwmiarką, ale błąd +- 1 mm jest możliwy:

 

33CA0C91-3467-47FB-8D57-867953BB5F06.thumb.jpeg.d579af3a9272dc4b86d4f6e055fe4e8a.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź
Czy z tego mogę wyczytać, że średnica zewnętrzna jest 15 mm, a wewnętrzna 10 mm? Tak mi wynika z pomiaru suwmiarką, ale błąd +- 1 mm jest możliwy:
 
33CA0C91-3467-47FB-8D57-867953BB5F06.thumb.jpeg.d579af3a9272dc4b86d4f6e055fe4e8a.jpeg

10 w środku i 2 ścianka czyli 14 mm


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma zdjęciu widać, że wąż jest pożółkły i pewnie stwardnialy, a w miejscu gdzie wewnątrz jest króciec i jest skręcony opaską jest bielszy i do tego trwałe zniekształcony (różnica kształtów).

 

Wymień na nowy, z nowymi trójnikami i złączkami, dodatkowo z nowymi skręcany mi opaskami (tylko ja u siebie niektóre trójniki i złączki po 3x wymieniałem - żeby złapać szczelność)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, MaciekR4 napisał(a):

Ma zdjęciu widać, że wąż jest pożółkły i pewnie stwardnialy, a w miejscu gdzie wewnątrz jest króciec i jest skręcony opaską jest bielszy i do tego trwałe zniekształcony (różnica kształtów).

 

Wymień na nowy, z nowymi trójnikami i złączkami, dodatkowo z nowymi skręcany mi opaskami (tylko ja u siebie niektóre trójniki i złączki po 3x wymieniałem - żeby złapać szczelność)

dlatego robi się z tekalanu - można wybrać skręcane albo szybkozłączki - ani jedne ani drugie nie ciekną

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.10.2023 o 21:49, chris_66 napisał(a):


10 w środku i 2 ścianka https://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji106.png czyli 14 mm


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Ścianka 2,5 więc razem 15

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.10.2023 o 18:54, chris_66 napisał(a):

kup sobie pneumatyczne weże tekalan i do tego złączki - wymień i zapomnij na parę lat

dobierz tylko średnicę jaka ci pasuje

sama wymiana banalna, wyciągasz starego ciągnąc sznurek i wciągasz nowy, złączki na wcisk

 

Zlączki na wcisk - chodzi Ci o szybkozłączki na łaczeniach (trójniki, poąłczena rurek)?

Z króćcami na armaturze (bojler, zawory, baterie) też dajesz tekalany tylko na wcisk? Nie ciekną? Z tego co kojarzę, to sa te same węże co np. w wężach paliwowych, więc jak jest kilka karbowań na króćcu 10mm, to nie powinny ciec (jak na końcówkach przewodów paliwowych - nie ciekną, mimo że są tylko wsunięte).

 

BTW, bardzo ciężko znaleźć dobre małe opaski, które by nie puszczały przy zmianach temperatury, na plastikowej rurce i plastikowycm króćcu, muszą być co najmniej pełnoobwodowe (mieć równy docisk na całym obwodzie). Na zwykłych skręcanych cybantach, bedzie ciekło zawsze przy zmianach temperatury (tworzywa bardziej zmieniaja kształt pod wpływem zmian temperatury niż metal) i tam gdzie jest łączenie blaszek opaski albo blaszka zachodzi na blaszkę - będzie ciekło albo opaska przetnie wąż po kolejnych dokręceniach. 

Trójniki i baterie można spróbować zacisnąć takimi opaseczkami, powinny wejść po 2, i ciec nie powinno:

Opaska CAW 14,1÷16,6 mm, szer. 7 mm, W4 - Sklep Internetowy Tubes International (tubes-international.pl) tylko w ciut mniejszym rozmiarze (13,5-16, nie moge skopiować linku)

lub jak węże same w sobie wchodzą na króciec b. ciasno, na instalacjach niskociśnieniowych/bezciśnieniowych:

Opaska sprężysta samozaciskowa 12-15 1215 za 2,59 zł z Lublin - Allegro.pl - (12907851880)

Te ostatnie są mega na króćcach z tworzywa, bo są sprężynowe i przez to złącze jest niewrażliwe na zmiany temperatury (opaska to z metra kompensuje) - w samochodach stosuje się w układach chłodzenia, one nigdy nie ciekną, czy układ ma 90 stopni, czy -30, a np. jak ktoś je zastąpi zwykłymi cybantami - natychmiast są przecieki (tzn. na gorąco nie ma, jak układ ostygnie i jest chłodno - są natychmiast widoczne), komu gazownik zrobił "wcinkę" z trójnikiem w przewody nagrzewnicy i spiął to cybantami, ten wie. Powinny sobie dać radę z utrzymaniem  i uszczelnieniem węża ciasno osadzonego na króću rwnież w przyczepie, podobne ciśnienia (dla instalacji ze zwykła pompką).

 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, czyś napisał(a):

Zlączki na wcisk - chodzi Ci o szybkozłączki na łaczeniach (trójniki, poąłczena rurek)?

Z króćcami na armaturze (bojler, zawory, baterie) też dajesz tekalany tylko na wcisk? Nie ciekną? Z tego co kojarzę, to sa te same węże co np. w wężach paliwowych, więc jak jest kilka karbowań na króćcu 10mm, to nie powinny ciec (jak na końcówkach przewodów paliwowych - nie ciekną, mimo że są tylko wsunięte).

 

BTW, bardzo ciężko znaleźć dobre małe opaski, które by nie puszczały przy zmianach temperatury, na plastikowej rurce i plastikowycm króćcu, muszą być co najmniej pełnoobwodowe (mieć równy docisk na całym obwodzie). Na zwykłych skręcanych cybantach, bedzie ciekło zawsze przy zmianach temperatury (tworzywa bardziej zmieniaja kształt pod wpływem zmian temperatury niż metal) i tam gdzie jest łączenie blaszek opaski albo blaszka zachodzi na blaszkę - będzie ciekło albo opaska przetnie wąż po kolejnych dokręceniach. 

Trójniki i baterie można spróbować zacisnąć takimi opaseczkami, powinny wejść po 2, i ciec nie powinno:

Opaska CAW 14,1÷16,6 mm, szer. 7 mm, W4 - Sklep Internetowy Tubes International (tubes-international.pl) tylko w ciut mniejszym rozmiarze (13,5-16, nie moge skopiować linku)

lub jak węże same w sobie wchodzą na króciec b. ciasno, na instalacjach niskociśnieniowych/bezciśnieniowych:

Opaska sprężysta samozaciskowa 12-15 1215 za 2,59 zł z Lublin - Allegro.pl - (12907851880)

Te ostatnie są mega na króćcach z tworzywa, bo są sprężynowe i przez to złącze jest niewrażliwe na zmiany temperatury (opaska to z metra kompensuje) - w samochodach stosuje się w układach chłodzenia, one nigdy nie ciekną, czy układ ma 90 stopni, czy -30, a np. jak ktoś je zastąpi zwykłymi cybantami - natychmiast są przecieki (tzn. na gorąco nie ma, jak układ ostygnie i jest chłodno - są natychmiast widoczne), komu gazownik zrobił "wcinkę" z trójnikiem w przewody nagrzewnicy i spiął to cybantami, ten wie. Powinny sobie dać radę z utrzymaniem  i uszczelnieniem węża ciasno osadzonego na króću rwnież w przyczepie, podobne ciśnienia (dla instalacji ze zwykła pompką).

 

Ciekawe. Niesamowite, że w karawaningu tak często trzeba poprawiać fabrykę. Zamówiłem oba rodzaje opasek, sprawdzę, które lepiej podpasują. Oryginalnie miałem takie:

83DDE845-BD11-473A-8C9A-C1BB7938FE0B.jpeg.dc6879667cc00ae5fee3d429c15e505b.jpeg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do spięcia tych pierwszych (nie srężynowych) żeby naprawdę dobrze łapały, potrzebne jest specjalne narzędzie (z boków ściska, a od czoła jest "półeczka", która zagniata środkową część na płasko, a nie "w omegę" - gdy ściska się z boku). Ale przy takich ciśnieniach nie powinno być problemu nawet pry ściśnięciu obcążkami. 

9 minut temu, Paweł Paweł napisał(a):

Niesamowite, że w karawaningu tak często trzeba poprawiać fabrykę.

Te opaski okres gwarancji wytrzymają, problem pojawia się po latach, kiedy wąż zrobi się ze starości sztywny i ugniecie się pod opaską. Sprężynowe siedzą na wężach i po 20 lat, i nic, słabiej się zaciskają, ale cisną cały czas, niezależnie czy wąż zesztywniał, czy zmienia się temperatura, dostosowują się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, czyś napisał(a):

Zlączki na wcisk - chodzi Ci o szybkozłączki na łaczeniach (trójniki, poąłczena rurek)?

Z króćcami na armaturze (bojler, zawory, baterie) też dajesz tekalany tylko na wcisk? Nie ciekną? Z tego co kojarzę, to sa te same węże co np. w wężach paliwowych, więc jak jest kilka karbowań na króćcu 10mm, to nie powinny ciec (jak na końcówkach przewodów paliwowych - nie ciekną, mimo że są tylko wsunięte).

tak, to samo co paliwowe,pneumatyczne itp

nic nie cieknie od lat, kwestia poprawnego montażu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Temat wymiany węży cieknących na łączeniach powraca. Nie da się tego w mojej przyczepie łatwo zrobić poprzez wciąganie nowych za meble przy jednoczesnym wyciąganiu starych, bo stare węże są pospinane trytytkami - prawdopodobnie też w niedostępnych miejscach - za lodówką, za łazienką. Po usunięciu widocznych i tych mniej widocznych trytytek, gdzie metodami ginekologicznymi dało się to zrobić, węży zza łazienki dalej nie da się usunąć. Co z tym zrobić? Moje pomysły są takie:

1. Wymienić te, które się da. a resztę jakoś uszczelnić na łączeniach - może uszczelniacz butylowy + opaski samozaciskowe proponowane przez @czyś

2. W laparoskopowy sposób porozcinać też trytytki w trudno dostępnych miejscach. Do zlokalizowania bym użył kamerki inspekcyjnej, a do przecięcia - NIE WIEM. Może przy użyciu kamerki jakoś bym przewlókł przez taką trytytkę nić nylonową, której bym użył to przetarcia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.