Skocz do zawartości

Pierwsza wyprawa Norwegia-Szwecja


Rekomendowane odpowiedzi

 

Nawiązując do mojego pierwszego posta. Opiszę pokrótce naszą wyprawę po Norwegii i Szwecji. 

Trasa wyglądała następująco:

SZWECJA.

  • Malmö - Postój na parkingu na północy Göteborga  

NORWEGIA

  • Svestranda Camping
  • Totem Tourist Station
  • Saltklejsnes Camping
  • Jølstraholmen
  • Lone Camping
  • Flåm Camping
  • Fagernes
  • Onsakervika 

SZWECJA. 

  • Waxholms Camping
  • Astrid Lindgrens Värld
  • Powrót do domu

Zdjęcie poglądowe, w trakcie planowania trasy. Odcinek na całości mniej więcej wyszło 5 tyś. km. 

image.thumb.png.a5d60c452c4593ac20d3068c3aa41f8f.png

Wyprawę wyruszyliśmy dzień po świętowaniu szwedzkiego hucznego midsommar. 

4CF4BE50-D7B4-44B7-B8EB-55A37872E2FA_1_102_o.thumb.jpeg.7bb905574e377e3a1834984448a8acde.jpeg

Na pierwszą noc zdecydowaliśmy się na spanie na dziko na parkingu.  https://maps.app.goo.gl/5k87SMmbQsXWGmsC6

Miejsce godne polecenia. Toalety dostępne, miejsce dla psów, mały plac zabaw i czynna stacja paliw niedaleko. 

206FA392-2644-46A6-BBA1-9430A3FEDF70_1_102_o.thumb.jpeg.5a55a5edc983653413b20ce5fd503a77.jpeg

Kolejny dzień w podróży. Brak doświadczenia i zaliczyłem pocałunek z miłym Łotyszem, który kilka minut wcześniej zwrócił mi uwagę, że nie mogę parkować na ich miejscu. Pomimo, tego nieszczęścia, miałem farta - do poskładania lampa jak klocki lego i można było jechać dalej. 

E3190585-5641-4193-BD9B-A23C9CB74DBA_1_105_c.thumb.jpeg.e84d27c9d5c711d51ca098547c101557.jpeg

Kilka zdjęć z samej Norwegii. 

CC81F34B-F04B-469A-8C31-572342C4DFE9_1_105_c.thumb.jpeg.c2827742cbde0544a4b40c7ad9bf1dbf.jpeg

 

47534FC4-1A25-46CA-A9E3-63E0E63A5007_1_105_c.thumb.jpeg.647c6d34d5bb0b6ddd97cff3748474e8.jpegv

 

8201E9D5-248F-4CD9-9A9C-41C0B6203B01_1_105_c.thumb.jpeg.c674ef202e6d55dd83d52c226fb7c86b.jpeg

 

31308DE8-F7BA-466A-9D51-59AF9BA3C063_1_102_o.thumb.jpeg.0c0706a23ca9b1c64db92293f6e4fbe9.jpeg

Godz. 23 - wypożyczyliśmy łódkę i mieliśmy najlepsze doświadczenia wędkarskie na fjordzie. Szczerze polecam

C5B5290F-85EB-4D2F-83A6-52B1BABA1C41_1_105_c.thumb.jpeg.6b7834b9b5ba17044513feb27b05243b.jpeg

 

E20B9AB9-8560-42B5-BB6B-D1AD0A74B1AF_1_105_c.thumb.jpeg.88204ed858e9fa385138e365179b5cf1.jpeg

 

48602888-BA2B-4D02-846C-09FC6D9E283A_1_105_c.thumb.jpeg.96a259fb61cb3934732a34f942ca8fa0.jpeg

 

Pogoda przez cały wyjazd nam dopisywała. 1 dzień typowo deszczowy spędzony na rysowaniu :)

5A693AD5-FD6A-4683-B30A-3E72591B56F2_1_105_c.thumb.jpeg.6872ab79fecfeb38b3c2f972d887d1f5.jpeg

 

Norwegia to nie tylko piękna przyroda i łowienie ryb. Słynie też z pięknych pól golfowych. Z córkami przeszliśmy się na driving rangę obok naszego campingu. 

 

image.thumb.png.8893bd5a464786048cd1f05023b36620.png

 

W samym Bergen szczerze polecam Bryggen - niesamowite miejsce, jak z filmu Władcy pierścieni. W mieście byliśmy w restauracji Bergenhus, mega dobra lokalna kuchnia, bardzo przyjazna dla rodzin z dziećmi. Must-go.

Warto też wjechać kolejką na Fløyen - zobaczyć panoramę miesta, dać pohulać maluchom po świetnych placach zabaw.

F1313421-71BB-47A2-A5AF-EDB8B9548A48_1_105_c.thumb.jpeg.897e7dd87a1f061804ee0b4529c9fd3c.jpeg

 

Z podróży kolejką, Flåmsbana, polecaną przez wielu najbardziej zapamiętamy chyba nie samą podróż, a postój w pięknie położonym campingu w dolinie, w samym Flåm. 

 5CABF722-24E0-4598-ABF3-76415D97C24A_1_105_c.jpeg

W Oslo. Frogner Park - a must-go. Przepiękne rzeźby, niedaleko gigantyczny plac zabaw w parku, też warty polecenia. 

C6A0A9AC-215B-4488-A6B1-86E0E971AED3_1_105_c.thumb.jpeg.7213bacadb73ae801ae1520f589c2738.jpeg

Podsumowując Norwegię. 

8 postojów i długi dystans pomiędzy nimi, dla nas, jako początkujących był za bardzo ambitny. Trzymając się krajowych dróg jest się w stanie utrzymać prędkość 70 km/h. Raz zjechaliśmy na lokalną drogę, niestety przy tej długości zestawu, słabej jakości dróg, zakrętasów zamiast na odcinkach jechać 60kmh jechaliśmy 35 km/h. Wg google trasa powinna oszczędzić nam 35 min. Ostatecznie nałożyliśmy 1h. Dobra nauczka na przyszłość. Odpowiadając na pytania z mojego pierwszego postu, Norwegia jest przystosowana bardziej do kamperów, ale da się i warto jeździć z przyczepami. Planując dobrze wypad można mieć super przygodę.

W następnym poście napiszę o Szwecji. 

 

 

 

Edytowane przez Michał Kochanowicz (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratki. Park Vigelunda (Frogner) - koniecznie. I powoli, nie w biegu, te rzeźby są nie tylko piękne, ale wymagają chwili refleksji.

Cepka fajna bytowo, ale manewrowanie z nią czy kręte drogi utrapienie. Potwierdzam, Norwegia bardziej pod kampery (bez skreślania z góry przyczep, ale…). Do co atrakcyjniejszych miejsc sporo krętych podjazdów/zjazdów. Za to na sieci głównych dróg (autostrady/ekspresówki) najmniej człowiek czuje ze z cepą jest zawalidrogą (brak napinki i najniższe dopuszczalne prędkości dla całej reszty :)). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten kierunek u nas również jest w planach. Kto wie może za rok. 
Chętnie poczytam jakie były Wasze wrażenia, co warto a co może niekoniecznie. 
No i tak jak napisał @czyś ten Wasz rozmiar wygodny do mieszkania ale do przemieszczania się zwłaszcza poza autostradami już mniej. Niemniej fajnie że się Wam udało :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może trochę OT, ale mając w planie kraje północy od nas i korzystanie z promów, ew. na miejscu też żeby np maksymalnie „wywieźć się” na północ przynajmniej w jedną stronę:

- mimo kosztów czasem warto, zamiast mordować się za kółkiem - nasze miary czasów przejazdu są o kant potłuc na krętych drogach pełnych podjazdów i zjazdów,  do tego spalanie wychodzi kosmiczne - w jedną stronę warto np śmignąć np. do Oslo lub dalej promem, nocka na promie, nocleg, żarło, w południe jest się na miejscu - jak dobrze policzyć, warto, żeby zaliczyć max NO w rozsądnym czasie, lub zwiedzanie NO/S zaliczyć na trasie powrotnej np. do Ystad/Karlskrony.

- przy ogonie i zwł. przy tak długim ogonie trzeba wziąć poprawkę na to, czego będzie oczekiwała na promie obsługa pokładów samochodowych. Lepiej mieć pewną rękę do manewrów, żeby nie było paniki i stresu.  Np. czasem każą zawrócić na końcu niższego decku, i np. wjechać wyżej, a czas goni, jest ciasno, i trzeba trafić w docelowe miejsce „w punkcik”. Co prawda ciągnikiem siodłowym z naczepą da radę, ale to cudo składa się lepiej niż zestaw z długą cepą. Ze sztauerami na decku lepiej się nie wykłócać z góry, oni rządzą, z metra robi się niefajnie i ścinka.  Z reguły wiedzą co robią. Gdyby coś, w praktyce skuteczniejsze jest podejście do zrobienia tego co każą, i w ten sposób naoczne pokazanie że nie da rady. Wtedy we wzajemnej komitywie opracowuje się plan B :)

- do ustalenia przed kupnem biletów, czy cepę będzie można podpiąć pod 230V (lodówka na dłuższych przelotach, np. Kopenhaga-Oslo 16,5-18h, zależy czy zawija po drodze po cargo do Friedrikshavn, 1xw tygodniu nie). Jest prąd na deckach, ale widziałem raczej tylko pod trójfazówkę (pod naczepy-chłodnie). Może być kwestia przejściówki, to są 3 fazy 230V AC 50Hz, nam wystarczy jedna. Na wszelki słuczaj przejściówka wtyk 400V 3F - gniazdo 230V, na przewodzie 3x2,5mm2, zapięte 1 faza, zero i ochronny, groszowy temat. Wypytam jak to jest w praktyce w październiku na Nova Star-ze :) I o butle. Jak to w praktyce wyglada. Ztcw potrzebę podłączenia trzeba zgłosić przed boardingiem, żeby ustawili zestaw w miejscu z dostępnym prądem 

- koniecznie do opanowania zamykanie samochodu bez włączania alarmu, albo z wyłączeniem czujników dodatkowych (przechyłu, wstrząsowego itp). Jak trochę bujnie po wyjściu w morze, nie ma to jak 1/3  samochodów wyjącą na pokładach samochodowych. Zaliczyłem sztormową noc w drodze do Ystad, k o s z m a r, kocia muzyka gdzie się nie ruszyć.

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.