Skocz do zawartości

Przelotka przez ścianę pod webasto


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Chciałbym nawiew ciepłego powietrza wprowadzić do przyczepy z webasto uruchomionego na zewnątrz. Wymyśliłem, że np. w bakiście zrobię otwór z przelotką, na którą założę na zacisk rurę spiro, a po zakończeniu używania będę tę dziurę zaślepiał. Gdzie mogę znaleźć takie przejście przez ścianę? Jak to nazwać żeby znaleźć w google? ;) Dzięki!

image.png.6f63f7b23efac32a3d6c57939d828766.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, Marian666 napisał(a):

Cześć,

Chciałbym nawiew ciepłego powietrza wprowadzić do przyczepy z webasto uruchomionego na zewnątrz. Wymyśliłem, że np. w bakiście zrobię otwór z przelotką, na którą założę na zacisk rurę spiro, a po zakończeniu używania będę tę dziurę zaślepiał. Gdzie mogę znaleźć takie przejście przez ścianę? Jak to nazwać żeby znaleźć w google? ;) Dzięki!

image.png.6f63f7b23efac32a3d6c57939d828766.png

To może łącznik by podszedł.Tylko jaka gruba jest ściana? 

Screenshot_20230212_213850_Allegro.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedzi. Rura spiro ma 80mm średnicy. Taki łącznik mógłby być faktycznie, nie pomyślałem o tym. Zabawa będzie tylko z umiejscowieniem tego żeby się trzymało ściany. Idealna by była taka przelotka z dodatkowym gwintem po obu stronach sciany i np. nakręcanymi pierścieniami, które utrzymałyby łącznik w ścianie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Marian666 napisał(a):

Dzięki za podpowiedzi. Rura spiro ma 80mm średnicy. Taki łącznik mógłby być faktycznie, nie pomyślałem o tym. Zabawa będzie tylko z umiejscowieniem tego żeby się trzymało ściany. Idealna by była taka przelotka z dodatkowym gwintem po obu stronach sciany i np. nakręcanymi pierścieniami, które utrzymałyby łącznik w ścianie.

Takie łączniki widziałem o różnych średnicach. A może spróbuj zamontować na piance montażowej lub jakimś kleju. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Marian666 napisał(a):

Taki łącznik mógłby być faktycznie, nie pomyślałem o tym. Zabawa będzie tylko z umiejscowieniem tego żeby się trzymało ściany. Idealna by była taka przelotka z dodatkowym gwintem po obu stronach sciany i np. nakręcanymi pierścieniami, które utrzymałyby łącznik w ścianie.

Pamiętaj jedynie - i weź to pod uwagę przy projekcie - ta rura łącznikowa bardzo (!) się w czasie pracy Webasta rozgrzewa.

Mam z tym dość duże doświadczenie - na codzień w sezonie na jachcie używam Webasta 4,5 kW a nadmuch gorącego powietrza mam rozprowadzony po wszystkich kabinach - i właśnie do rozdziału tego ciepłego - wręcz gorącego powietrza zastosowałem takie rurki jak Kolega proponuje - 90 mm a nie 60 ale to w tym przypadku nie ma znaczenia.

Tyle, że ja nie mam przejść przez ścianki takich jak Ty opisujesz - rozprowadzam to ciepło tunelami o dość dużym przekroju i przejścia moje praktycznie nigdzie nie dotykają przejść przez ścianki.

Także pamiętaj przy projekcie swojej instalacji ciepła o fakcie wysokiej temperaturze tych przejść.

A nagrzewnicy Webasto używam takiego jak na fotce - agregat w głębi za instalacją steru i silnika autopilota - widoczna rura 90 mm rozprowadzająca gorące powietrze.

Jakbyś miał jakieś pytania dot. samego Webasto to pisz śmiało - chętnie pomogę.

Pzdr

Włodek

Skrajnik Rufowy Bury Kocur.JPG

Edytowane przez BuryKocur (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu się zgadzam z kolegą BuryKocur .Temperatura na początku jest bardzo wysoka. Więc może to przejście przez ścianę zrobić na takim łączniku (dedykowanym do ogrzewań typu webasto) i uszczelnić sznurem piecowym lub innym uszczelnieniem wysokotemperaturowym. -_-

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, AdrianK napisał(a):

Tu się zgadzam z kolegą BuryKocur .Temperatura na początku jest bardzo wysoka. Więc może to przejście przez ścianę zrobić na takim łączniku (dedykowanym do ogrzewań typu webasto) i uszczelnić sznurem piecowym lub innym uszczelnieniem wysokotemperaturowym. 

Mnie natomiast zastanowiło coś innego - czemu nasz Kolega nie chce zainstalować samego agregatu Webasto wewnątrz?

Nie miałby takich problemów jakie opisuje a jedynie musiałby wyprowadzić na zewnątrz spaliny, ale to jest proste i są do tego dedykowane rozwiązania.

Bo uszczelnienie takiego przejścia przy takim łączniku jak omawiamy nie będzie wbrew pozorom proste - ten łącznik po prostu nie jest do tego - jest to łącznik do rur znajdujących się już wewnątrz ogrzewanej kubatury a nie do przejść przez ścianki.

Zostawiam Marianowi taki temat do przemyślenia.

pzdr

Włodek

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy tych temperaturach które są na wyjściu webasta, wskazane byłoby to zrobić na zasadzie tzw. rozety, czyli rura w rurze rozdzielone izolacją termiczną, żeby ściany nie nagrzewać. Otwór w ścienie większy od śrdnicy rury, w to metalowy (ocynk, nierdzewka) kołnierz o średnicy większej od średnicy rury, np.:

Rozeta fi 100 dystrybucja gorącego powietrza fi100 13173503989 - Allegro.pl

(to tylko przykład o co chodzi)

i dopiero w środek tego w środek króciec połączeniowy, pomiędzy króciec i rozetę izolacja termiczna, albo promieniowo dane na całym obwodzie (wklejone mastyką) kawałki sznura żaroodpornego (np. Kwadratowy Sznur Uszczelniający Żaroodporny | Vitcas).  

Temperatura na wylocie z webasto jest m.zd. za wysoka, żeby osadzać króciec połaczeniowy bezpośrednio w ścianie, czy to laminat, czy sklejka/płyta, czy sandwich ze styropianem/styrodurem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, BuryKocur napisał(a):

Mnie natomiast zastanowiło coś innego - czemu nasz Kolega nie chce zainstalować samego agregatu Webasto wewnątrz?

Nie miałby takich problemów jakie opisuje a jedynie musiałby wyprowadzić na zewnątrz spaliny, ale to jest proste i są do tego dedykowane rozwiązania.

Bo uszczelnienie takiego przejścia przy takim łączniku jak omawiamy nie będzie wbrew pozorom proste - ten łącznik po prostu nie jest do tego - jest to łącznik do rur znajdujących się już wewnątrz ogrzewanej kubatury a nie do przejść przez ścianki.

Zostawiam Marianowi taki temat do przemyślenia.

pzdr

Włodek

 

Dokładnie, dochodzi jeszcze kwestia sprawnosci  webasta zamontowanego na zewnątrz.Chyba że ma dopływ ogrzewanego powietrza z wewnątrz. Ale to już trzeba drugi otwór zrobić .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, AdrianK napisał(a):

Dokładnie, dochodzi jeszcze kwestia sprawnosci  webasta zamontowanego na zewnątrz.Chyba że ma dopływ ogrzewanego powietrza z wewnątrz. Ale to już trzeba drugi otwór zrobić .

No i bezpieczeństwo w przypadku zasysania powietrza że spalinami jest też ważne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wszystkie odpowiedzi! Szczególnie czyś za konkretne rozwiązanie. Ale przekonaliście mnie też, że ten pomysł jest nierozsądny i lepiej żebym zamontował jednak ogrzewacz wewnątrz przyczepy. Myślałem, że 'zrobić hehe dziurę na szybko' będzie łatwiejszym rozwiązaniem, ale jak się okazuje ma to za wiele wad i rezygnuje z tego pomysłu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, AdrianK napisał(a):

kwestia sprawnosci  webasta zamontowanego na zewnątrz.Chyba że ma dopływ ogrzewanego powietrza z wewnątrz. Ale to już trzeba drugi otwór zrobić .

A mnie na jachcie - patrz fotka gdzieś wyżej - agregat jest w skrajniku rufowym - czyli mówiąc inaczej - tylnym, gospodarczym pomieszczeniu wewnątrz jachtu - i powietrze zarówno do spalania jak i do ciągu grzewczego zasysane jest z wewnątrz jachtu.

A wydech idzie przez dedykowaną do tego rurę na zewnątrz - oba obiegi są separowane i nie mają połączenia.

W efekcie wewnątrz jest po kwadransie ciepło a powietrze chodzi niejako w obiegu zamkniętym - oczywiście nigdy w 100 % zamkniętym.

Tak działające urządzenia Webasto widziałem na wielu jachtach ale także i w przyczepkach i to naprawdę działa dobrze.

Niech może autor pytań to przemyśli....

Popełniłem onegdaj  taki artykuł do miesięcznika Żagle o ogrzewaniu - spróbuję go zamieścić poniżej - zobacz Kolego - może coś z niego Ci się przyda przy projekcie tego ogrzewania...

W końcu czym różni się w metodologii ogrzewania mały jacht od takiej przyczepki ?

Pzdr

Włodek

Jachtowe instalacje grzewcze.PDF

Edytowane przez BuryKocur (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.