Skocz do zawartości

Modernizacja pokładowej elektrowni


piotrowin

Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, Paweł7 napisał(a):

robiłem też testy na bezpieczeństwo przypadkowego odłączenia aku gdy mamy panel w pełnym słońcu, Nie wyglądało to optymistycznie.

Mógłbym prosić o rozwinięcie tego wniosku?

Akumulator jeden czy dwa? Co w sytuacji gdy odepniemy jeden (np. hotelowy LiFePO4 bo jest niska temperatura) ale chcemy słońcem podładować rozruchowego kwasiaka? Sytuacja często występując zimą - siarczysty mróz ale jednocześnie ostre słońce.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 75
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

To już było poruszane w kilku topikach...

1) Jak pisałem - miałem przez 6 lat 95Ah i przy mocnym obciążaniu akumulatora i jakiejś tam świadomości o prądzie (ogólnej i ile mamy go w danym momencie na pokładzie) dało się żyć (też niezbyt miałem miejsce na drugi akumulator dla zabudowy, a nie chciałem wszystkiego przerabiać, bo wiedziałem że wcześniej czy później wpadnie LiFePO4...

2) Do lodówki moim zdaniem przydało by się minimum 200Ah... chyba że się też dużo podróżuje (odpowiednie wspomaganie alternatorem), lub ewentualny agregat...ale uważam że to raczej nie tędy droga.

3) Lodówka akumulatory kwasowe dość szybko "niszczy" = zajeżdża...

4) Jak już coś kombinować to wstawiać od razu LiFePO4 - znacznie większe wydatki, ale później większy spokój z użytkowaniem...

5) Przy Tacerze kilka osób (w tym np @Paweł7) pisało o dużych skokach napięcia w instalacji podczas odpięcia akumulatora...ja mając Victrona 30 i 50 - nie zauważyłem takiego zjawiska.

6) Akumulator rozruchowy mimo wszystko powinien sobie radzić "sam" - czyli alternator go powinien na tyle doładować by mógł sobie "stać" ale...

np ja zastosowałem takie rozwiązanie:

a) mam czujnik temperatury (dwa) w akumulatorze LiFePO4... jeden z czujników odpina regulator solara drugi cyrixa (czyli ładowanie z alternatora)...

b) mam dodatkowy wyłącznik ręczny "źródeł ładowania" - odcinający równocześnie "alternator" i solara... nim ja sam odcinam "prąd", gdy uważam że może się zdarzyć, iż temperatura będzie zbyt niska (nie ufając w 100% "termometrom")...

c) w mojej konfiguracji mogę zrobić układ taki - odciąć ręcznie źródła zasilania akumulatora LiFePO4 ale pozwolić solarowi by ładował mimo niskich temperatur oraz pozwolić na pracę cyrixa/lub go po prostu "zewrzeć"... wówczas cała moc " z nieba" pójdzie do akumulatora rozruchowego - można było by ewentualnie jeszcze przestawić w regulatorze solara że ma ładować akumulator kwasowy...ale to już raczej przerost formy nad treścią.

d) jeszcze ewentualnie można "w jakiś sposób" (zależnie jak mamy realizowane połączenie akumulatorów - rozruchowego z hotelowym) zrobić sobie obejście takie by w zimie móc co jakiś czas spiąć akumulator LiFePO4 z rozruchowym na stałe - akumulator LiFePO4 ma ciut wyższe napięcie od kwasiaka, więc będzie "naturalną" ładowarką"...

 

Przy tym wszystkim należy pamiętać - że jak "żyjemy" zimą w kamperze, to tak ulokować akumulator LiFePO4 by było mu "ciepło" i wówczas nie ma z tym problemu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Misio napisał(a):

 

d) jeszcze ewentualnie można "w jakiś sposób" (zależnie jak mamy realizowane połączenie akumulatorów - rozruchowego z hotelowym) zrobić sobie obejście takie by w zimie móc co jakiś czas spiąć akumulator LiFePO4 z rozruchowym na stałe - akumulator LiFePO4 ma ciut wyższe napięcie od kwasiaka, więc będzie "naturalną" ładowarką"...

To co zacytowałem można zrozumieć tak, że zaraz ktoś podłączy rozładowany rozruch do LiFePo4 bezpośrednio jakimś sznurowadłem a nie przewodem, na krótko,  albo zostawi ten " jakiś sposób" na czas rozruchu, i się zdziwi, jak mu po tym ogień pójdzie :0

Wczoraj z ciekawości czytałem instrukcję od Tracera DuoRacera, regulator na 2 aku, 1 to bytowy (kwas/AGM/żel/LiFePo - pełna gama), 2 to rozruch i tylko obsługiwany jest kwasiak. Jak rozruch jest na kwasiaku/EFB jest to jakieś rozwiązanie. Priorytet ładowania jest na aku 1 (bytowy), a na Aku 2 (rozruchowy) regulator daje maks. prąd 1A, w zasadzie natężenie do delikatnego doładowania/podtrzymania w stanie w pełni naładowanym. Przez priorytet ładowania aku bytowego, podtrzymanie rozruchu idzie z "z nadwyżek" które i tak poszłyby na zmarnowanie.  

Sygnalizuję taką opcję, może komuś się przyda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, czyś napisał(a):

To co zacytowałem można zrozumieć tak, że zaraz ktoś podłączy rozładowany rozruch do LiFePo4 bezpośrednio jakimś sznurowadłem

Masz rację... dlatego też dałem to w cudzysłowiu...

 

Jeszcze jedno rozwiązanie mi przyszlo do głowy...podpiąć regulator solarny do akumulatora rozruchowego i już tylko "skupić" się na tym by LiFePO4 nie "dostał prądu" z "części rozruchowej" gdy ma ujemną temperaturę...

Wówczas priorytet będzie na rozruchu i może tak dobrze, a jak aku rozruchowy będzie w dobrej kondycji to cała energia i tak pójdzie na zabudowę...

 

Jakoś regulatory na dwa aku mnie mniej przekonują...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, piotrowin napisał(a):

Mógłbym prosić o rozwinięcie tego wniosku?

Tutaj przedstawiam doświadczenie.

Akumulator jeden. Ale to właściwie nie ma znaczenia. Taka sytuacja może się wydarzyć gdy przepali się bezpiecznik między kontrolerem a aku i ich ilość nie ma znaczenia.
Przy oryginalnych LiFePo4 z wewnętrznym BMSem może być podobnie. Co prawda nigdy nie testowałem i nie mam pojęcia jak to się może zachować. I pomijając odłączenie aku z powodu zbyt niskiej temperatury bo to możemy przewidzieć ale już nie wiemy kiedy nam słońce naładuje naszego LiFePo4 i jego wewnętrzny BMS stwierdzi dość i odłączy od kontrolera aku. Teoretycznie można tak ustawić kontroler by zawsze nieco wcześniej ograniczał ładowanie zanim zrobi to BMS.
Zaznaczyć trzeba że taka sytuacja z przytoczonego mojego doświadczenia nie będzie groźna jeśli odbiorniki będę podłączone wprost do AKU a nie za pośrednictwem wyjścia LOAD. Ale w takim przypadku kontroler nie zabezpieczy przed nadmiernym rozładowanie AKU.

Taki skok napięcia jest groźny dla elektroniki która nie będzie w stanie sobie z nim poradzić. Może polecieć np. elektronika lodówki, bojlera, ogrzewania itp.

W głowie mam zarys urządzenia które będzie zabezpieczać przed taką ewentualnością. I może niebawem coś tam zacznę kombinować by dmuchać na zimne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Misio napisał(a):

Akumulator rozruchowy mimo wszystko powinien sobie radzić "sam" - czyli alternator go powinien na tyle doładować by mógł sobie "stać"

Ja mam rozłączone aku rozruchowe i pokładowe. Nie pamiętam kiedy doładowywałem rozruchowy. Po miesiącu i więcej w zimie odpala bez problemów a nie mam jakiegoś super akumulatora, wręcz jakiś z odzysku który jest pod maską od jakiś 5 lat.
Drugą stroną medalu mam bardzo starego kampera i na pewno po wyciągnięciu kluczyka nie ma go specjalnie co rozładowywać w przeciwieństwie do nowych nafaszerowanych elektroniką kamperów.
AKU rozłączyłem w celach testu czy hotelowy będzie dostatecznie doładowywany z solara by nam starczyło na "życie". We wrzesniu przy pogodzie w kratkę nawet nie zbliżył się do rozładowania. Ale nie mam lodówki na 12V, ekspresów i innych bardzo prądożernych i męczących akumulator odbiorników. Standard: TV, oświetlenie, ładowanie telefonów, pompa wody, wentylator ogrzewania ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od kwietnia, do końca września najczęściej solary radzą sobie całkiem dobrze...

Zimą czasem potrafi być dzień że mamy 20-30Wh...A nawet 0...

Screenshot_20230102_230443.thumb.jpg.1cd6cfd6df854e8495eaff236659457d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Paweł7 napisał(a):

Wspomniany tutaj Victron jest sprinterem jeśli chodzi o szybkość szukania maksymalnej mocy panelu w zmiennych warunkach nasłonecznienia.
Miałem kontroler Epever tracer 3210 i szybko go wymieniłem gdy zobaczyłem jego reakcje a właściwie brak reakcji gdy panel przestawał być przysłonięty.

 a tu realne testy sprintera witona :)   jest najwolniejszy gość mówi że jest tragiczny bo nie dość że wolno szuka  to się gubi

/// sprostowanie nie nie jest najwolniejszy ale nie jest najszybszy najszybsze 2 środkowe tracery policzcie ile sekund mija do stabililizacji od zwarcia witron odpadł od razu za jego bujanie daje 1 amper za chwilę spada na 0,5 i tak w kółko ///

 

real test nie mowa trawa komiwojażera 

 

 

 

 

są jeszcze inne części ale mniej ciekawe

mona włączyć polskie napisy tłumacz automatyczny

Edytowane przez pasza (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, pasza napisał(a):

 a tu realne testy sprintera witona :)   jest najwolniejszy gość mówi że jest tragiczny bo nie dość że wolno szuka  to się gubi

real test nie mowa trawa komiwojażera 

 

 

 

 

są jeszcze inne części ale mniej ciekawe

mona włączyć polskie napisy tłumacz automatyczny

A no tak... Przecież jak to jest na YouTube to musi być prawda. Jak to są dla Ciebie realne testy to jak najbardziej możesz kupić tego "najlepszego" :D
Ja porównywałem praktycznie u mnie w kamperze. I pozbyłem się Tracera a zostawiłem Victrona. 
Pierwszy kontroler jaki miałem to był najzwyklejszy PWM i też ładował ;) . 

Ale zamiast obrażać, mógłbyś trochę pomyśleć i zastanowić się dlaczego ten test ni jak ma się do codziennego użytkowania. 
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, pasza napisał(a):

 a tu realne testy sprintera witona :)   jest najwolniejszy gość mówi że jest tragiczny bo nie dość że wolno szuka  to się gubi

/// sprostowanie nie nie jest najwolniejszy ale nie jest najszybszy najszybsze 2 środkowe tracery policzcie ile sekund mija do stabililizacji od zwarcia witron odpadł od razu za jego bujanie daje 1 amper za chwilę spada na 0,5 i tak w kółko ///

a jednak jest najwolniejszy w cz5 zanim się ustabilizuje mijają wieki tracert 2210 robi to 4 czy 7x szybciej?

wyniki A też najgorsze :) wszystko jak na dłoni tu słońce nie gra roli, facet zmieniał 2x firmware w victronku i to samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Paweł7 napisał(a):

A no tak... Przecież jak to jest na YouTube to musi być prawda. Jak to są dla Ciebie realne testy to jak najbardziej możesz kupić tego "najlepszego" :D
Ja porównywałem praktycznie u mnie w kamperze.

Każdy mierzy po swojemu ma swoje subiektywne zdanie ja potrzebuję real testu a nie pieprzenia że jet tak czy inaczej.

W teście jest jak każdy widzi tu nie ma oszustwa w swoim tacerze też odkryłem sporo wad nie ma idealnych regulatorów.

 

Ale tu na forum jest chamski marketing szemrany, victrona już chyba wszyscy yotuberzy dostali za darmo i chwalą bo darowanemu koniowi...

 

A to zabawka jest za olbrzymie pieniądze  z fajną apką dla fajnopolaka nie ma wyjcia load + 80Eu Victron Energy Smart Battery Protect

max normalna praca zabawkowe 40stopni przecież on już w kwietniu będzie się blokował z przegrzania a zamiast porządnego radiatora piasek w środku

to wygląda jak jakiś żart :)  aby działać jako mppt potrzebuje różnicy aż 3V tracer działa poniżej 1v

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, pasza napisał(a):

Każdy mierzy po swojemu ma swoje subiektywne zdanie ja potrzebuję real testu a nie pieprzenia że jet tak czy inaczej.

W teście jest jak każdy widzi tu nie ma oszustwa w swoim tacerze też odkryłem sporo wad nie ma idealnych regulatorów.

 

Ale tu na forum jest chamski marketing szemrany, victrona już chyba wszyscy yotuberzy dostali za darmo i chwalą bo darowanemu koniowi...

 

A to zabawka jest za olbrzymie pieniądze  z fajną apką dla fajnopolaka nie ma wyjcia load + 80Eu Victron Energy Smart Battery Protect

max normalna praca zabawkowe 40stopni przecież on już w kwietniu będzie się blokował z przegrzania a zamiast porządnego radiatora piasek w środku

to wygląda jak jakiś żart :)  aby działać jako mppt potrzebuje różnicy aż 3V tracer działa poniżej 1v

 

Czyli nawet nie pokusiłeś się o zastanowienie :D

Ale to typowe u ludzi którzy podpierają się tylko tym co widzą. A sami nic a nic. 
Zadam Ci pytanie. Wiesz dlaczego ten test nie jest miarodajny? 
Jeśli wystarcza Ci to co pokazał gość na filmie to naprawdę widać, że nie zgłębiłeś tematu. 

I jeszcze raz proszę nie obrażaj, to nie dodaje Ci wiarygodności a świadczy tylko o braku argumentów i wiedzy. 
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tu ciekawostka  victron bez apki za 40EU zamiast 160Eu

https://www.fangpusun.com/uploads/20185265/mppt-solar-charge-controller16174265360.jpg

( na fotce jest 50A a piszę o 20A)

a teraz kup tracera 2210 w chinach za mniej niż 75eu  i tyle to warte

 

victron to jest tylko kupa hejpu + apka

Edytowane przez pasza (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, Paweł7 napisał(a):

Czyli nawet nie pokusiłeś się o zastanowienie :D

Ale to typowe u ludzi którzy podpierają się tylko tym co widzą. A sami nic a nic. 
Zadam Ci pytanie. Wiesz dlaczego ten test nie jest miarodajny? 
Jeśli wystarcza Ci to co pokazał gość na filmie to naprawdę widać, że nie zgłębiłeś tematu. 

po co piszesz o niczym test jak test w miarę uczciwy i tyle

ja mam słuchać co ktoś do mnie bajduży i mam mu wierzyć ? zamiast temu testowi to co widzę

Ja nie zgłębiłem  tematu? kto tu pisał ostatnio że wictron jest zasypany piaskiem? jak jakaś zabawka :)

 

Ty naprawdę myślisz że ja będę odpowiadał na twoje bzdury/zaczepki o niczym ty będziesz udawał znawcę i pisał o niczym dalej :)

twój Sprinter okazał się niedorobionym ślimakiem ale nie to wina filmików z yutuba :)   "nie wiesz co piszesz"   "no bo u mnie"  "mój znajomy"  itd. itd, w nieskończoność

Mi jego powolność nie przeszkadza a inne rzeczy to ty wyskoczyłeś z sprinterem a wyszło jak wyszło :)

 

 

Edytowane przez pasza (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@paszajak napisałeś

Godzinę temu, pasza napisał(a):

Każdy mierzy po swojemu ma swoje subiektywne zdanie

Więc Ty masz takie.

I już My wiemy jakie...Więc też nie ma chyba co obrażać innych.

 

Tu na forum parę osób które miały Tracera i przeszły na Victrona...mimo że nikt im go nie zaspondorował...I są z tej zmiany zadowoleni i to też ich subiektywna opinie oraz prawo do własnego zdania.

 

A ja akwizytorem Victrona nie jestem - ale mam taką dziwną naturę, że jak coś mam i jestem z tego zadowolony, to się tym podzielę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.