Skocz do zawartości

Dodatkowe lusterka do samochodu.


Kurus

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 3.10.2019 o 23:17, Voku napisał:

A które te grand areo?

Darek mam takie auto jak Ty i Knausa 250 cm szerokiego i wziąłem Grand Aero. Dodatkowo domówiłem dłuższe mocowanie (rurki). Są one na niemieckiej stronie Obelink.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

9 minut temu, adamdiver napisał:

Darek mam takie auto jak Ty i Knausa 250 cm szerokiego i wziąłem Grand Aero. Dodatkowo domówiłem dłuższe mocowanie (rurki). Są one na niemieckiej stronie Obelink.

I co zadowolony jesteś? Pokaż fatkę jak założysz na lusterko. U mnie na razie temat umarł czekam obserwuje :D  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, czy jest obowiązek zakładania dodatkowych lusterek przy ciągnięciu cepki? Pytam, gdyż obecna przyczepa to 232 cm, a auto mam dość szerokie, nawet jechałem bez lusterek, ale wolałem założyć w obawie przed ewent. mandacikiem. Przyznam, że poprawia się ,,zasięg'' dodatkowych lusterek, ale mógłbym się bez nich obejść.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, czy jest obowiązek zakładania dodatkowych lusterek przy ciągnięciu cepki? Pytam, gdyż obecna przyczepa to 232 cm, a auto mam dość szerokie, nawet jechałem bez lusterek, ale wolałem założyć w obawie przed ewent. mandacikiem. Przyznam, że poprawia się ,,zasięg'' dodatkowych lusterek, ale mógłbym się bez nich obejść.
Masz sobie zapewnić odpowiednią widoczność i tyle. Nie musisz mieć dodatkowych lusterek jeśli wszystko dobrze widzisz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie jak w coś przydzwonisz i przyjedzie policja to stwierdzą że skoro nie miałeś dodatkowych lusterek to nie zapewniłeś sobie tej „odpowiedniej” widoczności ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 31 grudnia 2002 r.  w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia2)

§ 2. ust. 2

Szerokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 12, § 45 ust. 3 pkt 1, § 54 ust. 3, nie może przekraczać 2,55 m i nie obejmuje
ona lusterek zewnętrznych, świateł umieszczonych na bokach pojazdu oraz elementów elastycznych wykonanych z gumy
lub z innych tworzyw sztucznych. Szerokość

§ 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:

ust 12 2a 2
co najmniej dwa lusterka zewnętrzne, jedno po lewej i jedno po prawej stronie pojazdu – w odniesieniu do pozostałych pojazdów oraz do samochodu osobowego ciągnącego przyczepę i samochodu osobowego, w którym lusterko wewnętrzne nie zapewnia dostatecznej widoczności do tyłu,

lusterka wsteczne, odpowiadające warunkom określonym w załączniku nr 12 do rozporządzenia, z tym, że lusterko
zewnętrzne (lewe wsteczne) musi umożliwić obserwację obszaru po lewej stronie pojazdu pod kątem zapewnienia
kierowcy minimalnego wymaganego pola widzenia w lusterku zewnętrznym (lewym wstecznym) w sposób określony
w załączniku nr 13 do rozporządzenia; nie dotyczy pojazdów wyposażonych w lusterka oznakowane zgodnie z regulaminem
EKG ONZ nr 46 seria poprawek 02 lub wyżej albo dyrektywą 2003/97/WE.

 

w/w chyba aktualne bo tekst jednolity - na wszelki wypadek do sprawdzenia no i to kochane jakże polskie niejasne i odsyłające - no comment
Kiedyś lustra były wymagane o ile szer przyczepy przekraczała szer holownika

Z realu i logiki - zawsze zakładałem choć buda miała szer auta i od biedy szło jechać bo  lustra Sharana to nawet bez budy porażka

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wniosek jest prosty, jak już mam kupione, to lepiej je założyć niż w razie czego tracić czas na dyskusje z ,,mądrzejszym'' czy je powinienem mieć zamontowane. Dziękuję za odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak mi się wydaje - co więcej A8 też szału nie ma jeśli chodzi o lustra zewnętrzne - może i toto ładne ale tak naprawdę wiele w tym nie widać, praktycznie nie ma osobówki w której lustra pozwalałyby widzieć i bok i koło tył i za mną - no oprócz tych co maja automatycznie przestawiane przy wstecznym
Jak wsiadam w busa czy nawet w pick-upa choć większy to widzę wszystko a w osobówce raczej słabo jaka by to nie była
A jak  tu nieraz w innych wątkach Koledzy powoływali się na Konwencje Wiedeńską  co prawda zwykle w drugą stronę to tu jasno można wniosek wysnuć ze za granicą  obowiązują nas lustra skoro w PL są wymagane obowiązkowo sorry nie lustra a zapewnienie widoczności jak to ustawodawca zagmatwanie ujął  - prawo przecież działa w 2 strony chociaż nie zawsze nam to pasuje :) .

3 godziny temu, vrs napisał:

skoro nie miałeś dodatkowych lusterek to nie zapewniłeś sobie tej „odpowiedniej” widoczności

niekoniecznie - mogłeś mieć np 4 kamerki :) ustawodawca obecnie nie określił za pomocą czego masz sobie zapewnić widoczność
tylko.....
co to jest odpowiednia widoczność ? tu własnie Krzysiek zadał dobre pytanie - wg mnie taka która pozwala uniknąć kolizji o ile ktoś/coś nie wtargnęło ale wykładni prawnej nie znam i pojecie jest płynne - normalnie kocham polskie prawo a jeszcze bardziej kochają je prawnicy bo na taklich zawiłościach rozprawy ciągną się miesiącami a kasa leci

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No a jak to jest z anglikami /chodzi o auta/ które można rejestrować i jeżdzić w Polsce, przecież nie mają obowiązku instalowania kamerek na lewym lusterku więc brak lusterek wstecznych w naszym przypadku to chyba pikuś dla policji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja budka ma 2,15 i ciągnę Galaxy, da radę bez lusterek dodatkowych ale jak założę to widzę auto jedace za mną które z reguły znika w fabrycznych. 

Niech każdy sobie odpowie czy jazda bez wiedzy czy za mną coś jedzie jest bezpieczna. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No a jak to jest z anglikami /chodzi o auta/ które można rejestrować i jeżdzić w Polsce, przecież nie mają obowiązku instalowania kamerek na lewym lusterku więc brak lusterek wstecznych w naszym przypadku to chyba pikuś dla policji.
No widzisz Anglik nie ma w sumie nie wiem czy nie ma
a ja taki nadgorliwy że na busie lada moment zakładam kamerke na prawe lustro - lustra w Jumperze są naprawdę zarąbiste i szeroko widzą i dodatkowo mają małe na tylne koła ale mając przyzwyczajenie z osobówki jak źle sobie stanę na skrzyżowaniu z lekkim skosem to co zrobię jak sam jadę - ręczny i wyhył przez prawe okno czy cofka na ślepo i poprawka ?
Więc pójdą 2 kamerki jedna na prawe lustro a druga na tyłek bo po prostu leniwy jestem i szkoda mi czasu kłócić się o stłuczkę
Z resztą patent z kam na prawym jest np. we Włoszech b. popularny.
Przepis przepis a pierniczyć przepis na to mam łeb żebym.myslal i było mi lżej

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a propos anglików - dla dociekliwych
 

Cytat

lusterka wsteczne, odpowiadające warunkom określonym w załączniku nr 12 do rozporządzenia, z tym, że lusterko
zewnętrzne (lewe wsteczne) musi umożliwić obserwację obszaru po lewej stronie pojazdu pod kątem zapewnienia
kierowcy minimalnego wymaganego pola widzenia w lusterku zewnętrznym (lewym wstecznym) w sposób określony
w załączniku nr 13 do rozporządzenia; nie dotyczy pojazdów wyposażonych w lusterka oznakowane zgodnie z regulaminem
EKG ONZ nr 46 seria poprawek 02 lub wyżej albo dyrektywą 2003/97/WE.

i wsio jasne są wymogi dla danej kat pojazdu i jest malunek co ma być widać - akt prawny tutaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja mała cepka ma 2,1 metra szerokości, a auto to PUG Partner, też dość szeroki.  Kilka razy jeździłem bez lusterek, ale szybko z tego zrezygnowałem, bo niestety nie widziałem samochodów jadących za mną. Z lusterkami widzę wszystko dość dobrze.  W partnerze, czy berlingo są dość duże, prostokątne usterka,  więc kupiłem takie zapinane na trzy paski - wg. producenta dwa powinny być zapięte u góry a jeden na dole lusterka. Ale nie trzymały się dobrze nawet jak dociągałem maksymalnie śrubę.. Spróbowałem odwrotnie i....siedzą jak trzeba. Objechałem z nimi Grecję i polskie wertepy - ani raz nie miałem problemu by mi spadły lub się przestawiły. Relatywnie tanie ( chyba coś ok 180 złotych), niepiękne ale naprawdę dobre  czyli Reich excellent: Jak się wszystko dobrze raz ustawi i dokręci - nic się nie trzęsie, nie przestawia. Zakładanie zajmuje minutkę.  Generalnie na taki kwadraciasty kształt jaki można spotkać w dostawczakach czy vanach - powinny się spisywać dobrze.

 

20190915_181955.jpg

lusterka Reich excellent.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.