Jump to content
markopol

silnik wentylatora Trumatic

Recommended Posts

markopol

Silnik wentylatora piecyka Trumatic 230 V bez dostępu do sieci nie działa,wiadomo.Czy można taki silnik przewinąć tak,aby działał przy użyciu prądu 12 V ? Spędzam urlop nad jeziorem bez dostępu do sieci 230 V,do dyspozycji mam akumulator nawet dużej mocy 12 V. Dodatkowe pytanie,to czy można bezpiecznie używać pieca Trumatic bez używania wentylatora ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Piotrekm13
17 minut temu, markopol napisał:

Silnik wentylatora piecyka Trumatic 230 V bez dostępu do sieci nie działa,wiadomo.Czy można taki silnik przewinąć tak,aby działał przy użyciu prądu 12 V ? Spędzam urlop nad jeziorem bez dostępu do sieci 230 V,do dyspozycji mam akumulator nawet dużej mocy 12 V. Dodatkowe pytanie,to czy można bezpiecznie używać pieca Trumatic bez używania wentylatora ?

1. Czy można przewinąć to nie wiem, ale myślę że może być ciężko.

2. Niektóre silniczki tych wentylatorów są fabrycznie na 12V. Ja tak mam, więc może lepiej poszukać i kupić. Nie wiem tylko jak w przypadku sterowania wtedy. 

3. Pieca można używać bez wentylatora, bo jest fabrycznie przystosowany. Wentylator jest w niektórych przyczepach jako "opcja". Oczywiście pod warunkiem, że nie masz jakichś dziwnych przeróbek w postaci dołożonych materiałów łatwopalnych w pobliżu pieca, lub brak osłon itp. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
markopol

Sam piec jest nie dotykany żadną przeróbką ,ale tuż nad nim jest podłoga szafy, a w szafie wszystko łatwopalne.Za piecem w jego komorze jest sporo pustej przestrzeni, ale ciepło idzie do góry. Jeszcze raz sprawdzę napięcie pracy silnika,mam go wymontowany.

Co to za osłony ochronne ? Gdzie powinny się znajdować ? Szafa nad piecem jest drewniana,i lekko się nagrzała podczas próby pieca,niestety nie miałem zasilania 230 V.

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyś

Silnik trumavent-a 230V działa na prądzie przemiennym, a 12 V na stałym (i zasilanie z 12V cepy - z aku, z fotowoltaiki będzie prądem stałym). Inny jest też na 12V regulator (z potencjometrem) sterowania silnikiem i elektronika na płytce.  To nie tylko kwestia przewinięcia silnika na niższe napięcie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
markopol

Zaczynam coś łapać. Idę odczytać tabliczkę znamionową.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacekzoo

Pierwsze to odczytaj jakiegio masz venta, teb1, teb2 itd

Share this post


Link to post
Share on other sites
markopol

Na plastykowej obudowie jest napisane truma vent 220v 70w

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marek4791

U nie działa na 12V, jak pisał przedmówca silniki prądu stałego a przemiennego to 2 różne sprawy, oczywiście nie wykluczające się ale prościej wstawić silnik na 12V a potem po konwersji zasilić go z sieci.

Jeżeli oględziny nic nie dadzą dołóż 2 silnik np do jednej rury:

np; https://www.jula.pl/catalog/wypoczynek/lodz/lodzie-i-silniki/silniki/wentylator-komory-silnika-651017/

ale uwaga, ten podobno hałasuje

 

Edited by Marek4791 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
markopol

Dzięki za rady,poszukam dodatkowego wentylatora, bo bez wyciągu ,nagrzał się niebezpiecznie spód szafy. Może trafię silnik z regulacją obrotów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacekzoo
30 minut temu, markopol napisał:

Dzięki za rady,poszukam dodatkowego wentylatora, bo bez wyciągu ,nagrzał się niebezpiecznie spód szafy. Może trafię silnik z regulacją obrotów.

To że się nagrzał to nie szkodzi

Share this post


Link to post
Share on other sites
markopol

Próba nie trwała długo,bo strach coś takiego w ogóle włączać ,może trzeba uchylić dolną klapę szafy ,uchylić drzwi...ale ogólnie chodzi o napęd 12V.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misio

Ja używam nawiewu gdy chce lepiej rozprowadzić ciepło po kamperze...mój piec jest podwójnym piecem (czyli mocniejszy) i często z wielu powodów pracuje bez nawiewu - nie dzieje się wówczas nic złego...

Żeby zmienić zasilanie nadmuchu, trzeba zmienić silnik...jak było już to opisane.

Share this post


Link to post
Share on other sites
markopol

Dzisiaj udało się zdjąć wentylator z silniczka napędu ,droga otwarta do szukania silnika 12V .Problem z demontażem wentylatora ,to mała śrubka na wale silnika ,oraz bardzo mały klucz imbusowy.do jej odkręcenia. 

Kilka dni pod WX 80 i zdemontowane. Może ktoś z Kolegów ma taki silnik na zbyciu ,jestem zainteresowany.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacekzoo

Ja do teb2 na dniach kupiłem w elcampie za 400zl, to było najtaniej co znalazłem

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marek4791

Tu ludziska rozkminiają naprawę silnika :

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...