Skocz do zawartości

Zasilać przetwornicą główne gniazdo?


Rekomendowane odpowiedzi

Nie natknąłem się na taki wątek,chyba że umknęło...jeśli tak to sorki,jeśli nie to proszę o fachowa poradę. Mam już w przyczepce przetwornicę 220/12 która zasila wszystkie odbiorniki takie jak światło pompka i radio samochodowe/lodówkę wolę na gazie lub 220 bo przetwornica jest mało wydajna/ Nie mam 12V bezpośrednio z akumlatora samochodu. Kupiłem teraz przetwornicę 800W /owszem,nie potrzebna taka wydajność/ do zasilenia TV LCD 45W i zasilacz antenowy tez na 220V. Moje pytanie brzmi - zasilić krótkim przewodem główne gniazdo w przyczepce przetwornicą 12/220 czy lepiej z tej przetwornicy bezpośrednio na TV i zasilacz antenowy a 12V dodatkowym przewodem przyprowadzić z akumlatora samochodu do zasilenia oświetlenia pompki i radyjka samochodowego z pominięciem wtedy przetwornicy 220/12 ??? Chyba zakręcony tekst, :ok: myślę że można się zoriętować w czym rzecz :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja podłączam całą przyczepę pod przetwornice, mniej niepotrzebnych kabli.

tylko trzeba pamiętać żeby odłączyć przetwornice zanim podłączysz przyczepe pod 230V z sieci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem a w zasadzie elektryk mi zrobił zasilanie z autka na przetwornicę z 12 na 230 ( podpiął się na cała przyczepkę) i założył "S" , które należy wyłączyć gdy podpinam się pod 230 , tak więc w czasie jazdy lodówka pracuje na 230 - sprawdziło się gdy jechałem na zlot do Warki co trzeba było do lodówki i na miejscu gdy dojechałem miałem zimne :ok::)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem a w zasadzie elektryk mi zrobił zasilanie z autka na przetwornicę z 12 na 230 ( podpiął się na cała przyczepkę) i założył "S" , które należy wyłączyć gdy podpinam się pod 230 , tak więc w czasie jazdy lodówka pracuje na 230 - sprawdziło się gdy jechałem na zlot do Warki co trzeba było do lodówki i na miejscu gdy dojechałem miałem zimne :ok::)

 

 

Myślę że podczas jazdy można byłoby też podciągnąć dodatkowy przewód z akumlatora holownika zasilając lodowkę. Ja mam przewody o dużym przekroju do wzmacniacza audio w bagażniku,mam dlatego bliżej. Powracając do mojego wątku wyżej - czy jest właściwym zasilić przyczepkę przetwornicą 12/230 w której jest wpięta przetwornica 230/12,oczywiście chodzi o postój na polu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem a w zasadzie elektryk mi zrobił zasilanie z autka na przetwornicę z 12 na 230 ( podpiął się na cała przyczepkę) i założył "S" , które należy wyłączyć gdy podpinam się pod 230 , tak więc w czasie jazdy lodówka pracuje na 230 - sprawdziło się gdy jechałem na zlot do Warki co trzeba było do lodówki i na miejscu gdy dojechałem miałem zimne :ok::)

 

 

Myślę że podczas jazdy można byłoby też podciągnąć dodatkowy przewód z akumlatora holownika zasilając lodowkę. Ja mam przewody o dużym przekroju do wzmacniacza audio w bagażniku,mam dlatego bliżej. Powracając do mojego wątku wyżej - czy jest właściwym zasilić przyczepkę przetwornicą 12/230 w której jest wpięta przetwornica 230/12,oczywiście chodzi o postój na polu.

 

Można tylko po co? Powielą się straty prądu ( prądy jałowe , zwłaszcza w 800 W przetwornicy ) dla bardzo dużego akumulatora to niewielka przeszkoda - masz duży akumulator - ile Ah?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie jet tak zrobione , że prąd 230V z przetwornicy idzie tylko na gniazdka 230V i lodówkę , pozostałe: oświetlenie pomka wody , radio , prąd 12 V z solara i z aku w budce i budce i aucie mam wtyczki i gniazdo 13 stykowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale po co dodatkowy przewód 12v do lodówki jeśli jest przetwornica 12/230? Czy nie wystarczy zasilic lodówkę podczas jazdy z przetwornicy? Druga sprawa co koliduje aby zasilać przyczepę z przetwornicy 12/230 majac jednocześnie w przyczepie trafo z 230/12? Przecież trafo może być podczas takiego zasilania wyłączone. Ja mam w swojej przyczepie orginalnie trafo 230/12 i ma ono włacznik dwupozycyjny 230/12. Więc dając przetwornicę na zasilenie całej przyczepy wystarczy pozostawić włącznik w pozycji 230 i po sprawie. :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ok :ok: . Do tego przewodu przetwornica 12/230, i masz 230 w całej przyczepie. A trafko w przyczepie 12/230 też nie przeszkadza bo zostawiasz je w pozycji na 230 i lux. Lodóweczka działa na 230 i smigasz. :) Przynajmniej u mnie tak jest i działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aku w samochodzie mam ze 74Ah. Z Waszych odpowiedzi wynika że moja 800W przetwornica 12/230 nie koliduje z przenośnym trafo/nazwałem go też przetwornicą/podłączonym w instalację przyczepki do wszystkiego co potrzebuje 12V. Właśnie to mnie nurtowało - zostawić owy trafo by znowu zrobił 12V w czasie wpięcia przetwornicy 12/230 czy jednak pociągnąć osobny przewód z aku samochodu do przyczepki. Jeśli chodzi o lodówkę -w celu oszczędności aku wolałbym ją zasilić gazem. Cały zamęt w mej dyńce bierze się z chęci jak najdłuższego korzystania z akumlatora na polu bez prądu. Ciekawe czy stosując mniejszą przetwornicę np. około 300W miałoby się jakieś oszczędności akumlatora,nie znam się ale chyba to nie ma większego znaczenia.Przecież do poboru około 150W - czyli wspomniany TV-45W zasilacz antenowy i z dwie żarówki po 20W do oświetlenia - to dla przetwornicy od około 300W do 800W mocy wszystko jedno. Tak mnie się przynajmniej wydaje,ale czy mam rację? :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z Waszych odpowiedzi wynika że moja 800W przetwornica 12/230 nie koliduje z przenośnym trafo

 

Nie koliduje

 

Jeśli chodzi o lodówkę -w celu oszczędności aku wolałbym ją zasilić gazem.

 

Jeśli masz przetwornicę to po co ? W czasie jazdy bezpieczniej na 220 v

 

Cały zamęt w mej dyńce bierze się z chęci jak najdłuższego korzystania z akumlatora na polu bez prądu.

 

Długo na przetwornicy nie pojedziesz , to jest dobre rozwiązanie ale w trakcie jazdy , nie na postoju

 

Ciekawe czy stosując mniejszą przetwornicę np. około 300W miałoby się jakieś oszczędności akumlatora,

 

Myślę że znikome , natomiast przetwornica większej mocy jest lepsza , zapomnij także że jak pisze na niej 300 w mocy przy pracy ciągłej to ona wydoli te 300 w , jak uciągnie 200 w będzie dobrze ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam inne rozwiązanie w swojej budce , na dachu mam baterie solarne, które ładują aku w budce i cała instalacja jest w budce na 12V , gdy podłączam się do 230 przekaźnik automatycznie przełącza pod trafo i prąd idzie na przyczepkę z 230 , jednocześnie prostownik ładuje aku.

A przetwornicę z 12 na 230 zamontowałem z dwóch powodów , aby lodówka w czasie jazdy chodziła na 230 ( lepiej chłodzi) , i gdy zużyje na dziko więcej prądu niż nadąży solar , włączę przetwornicę i uruchomię silnik samochodu ( jest na gaz) i podładuje aku - jest to takie awaryjne rozwiązanie w razie wyczerpania prądu z aku w budce.

Instalacja w budce jest tak zrobiona , że gdy podłącze 12V z auta - słychać jak przekaźnik przestawia instalację na 12 z autka , a po uruchomieniu przetwornicy z 12 na 230 mam prąd we wszystkich gniazdach budki .

Przy czym elektryk , który mi to montował sam był zdziwiony , że nie musiał wiele kombinować , gdyż były już przekaźniki, które automatycznie to przełączają. Ja jedynie muszę pamiętać o tym , gdy podpinam się pod 230 odłączyć przetwornicę - zamontował mi "S".

Może niezbyt fachowo to opisałem ( nie jestem elektrykiem) i sam tego nie robiłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.