Skocz do zawartości

montaż paneli wraz z inwerterem


mr0soze

Rekomendowane odpowiedzi

Dzisiaj dotarła do mnie moja nowa przyczepa. Niestety nie ma ona swojego zasilania....... i tu się pojawia moje pytanie. Czy zestaw który sobie wymyśliłem będzie działał w ten sposób, który sobie wymarzyłem:D czyli że będę miał przez jakiś czas swoje 230v jak będę chciał sobie postać na dziko

Więc tak:

Przyczepa to Knaus Tango

ma ona zamontowane takie coś w szafce

333084419_modu.jpg.366f82efed2edb66818ce94e9340404b.jpg

Chce do niej zamontować  takie  2 panele

61c11d0548f6866c55bb6833f662.thumb.jpg.2c8ffcd60dc80493f213a806aa851492.jpg

 i je podłączyć do inwertera/ przetwornicy sinuspro 1000s wraz z akumulatorem 100ah(mam taki z poprzedniej przyczepy)

Będzie to działało po spięciu w jedną całość?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zdjęcie "takiego czegoś" w szafie wstaw takie żeby chociaż napisy na tabliczce można było odczytać, jakbyś zdjął osłonę konektorów to też by ułatwiło potem podpowiedzi jak to wszystko razem pospinać...

panele do aku musisz podłączyć przez regulator (najlepiej mppt - jaki producent  to temat na inny wątek, w zależności gdzie / jakiego producenta i o jakich parametrach kupisz to cena ok 75 do nawet 1k pln)

podłączenie paneli/regulatora/aku/przetwornicy do istniejącej elektryki budy musisz wykonać tak żeby w czasie ciągania jej przez holownik 12V z holownika było odseparowane od aku w przyczepie

poszukaj w innym( https://forum.karawaning.pl/topic/13839-czy-da-rad%C4%99-tu-pod%C5%82%C4%85czy%C4%87-akumulator/ ) wątku informacji Kristofer'a, masz tam ładnie to pokazane,

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, maniacs99 napisał:

 

podłączenie paneli/regulatora/aku/przetwornicy do istniejącej elektryki budy musisz wykonać tak żeby w czasie ciągania jej przez holownik 12V z holownika było odseparowane od aku w przyczepie

 

 

możesz mi wyjaśnić dlaczego?   separator aku cyrix w instrukcji podaje że możliwe jest ładowanie aku hotelowego(przyczepowego) z alternatora i z solarów jednocześnie, niema potrzeby odseparować solar na czas ładowania z auta

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaraz, chwila. Czegoś nie kumam.

17 godzin temu, Kristofer napisał:

Niestety, nie będzie.

No nie wiem. Krzysztof, czy chodzi Ci o to, że nie ma regulatora?

Nie ma zdjęcia, ale autor wątku pisze, że chce zastosować inwerter sinuspro 1000s (Volt Sinuspro 1000S) , czyli taki z wbudowanym regulatorem ładowania MPPT i aku 100Ah.

Pytanie co ma zostać osiągnięte przez spięcie w całość?

Jak dla mnie, poza przewodami, ewentualnie zabezpieczeniami, wszystkie elementy teoretycznie są, pytanie, jak ma to zadziałać w połączeniu z istalacją przyczepy? Bo jako instalacja off-grid, autor wymienił wszystkie elementy niezbędne żeby mieć te 500W 230V AC. Jak ma to współpracować z instalcją cepy? 

BTW, patrzyłem kiedyś na te inwertery Volta, ale osobiście wybrałbym jakiś dobry regulator MPPT (np. Tracera) i osobną przetwornicę sinus (nawet AZO itp.), żeby mogły działać niezależnie. 

 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, czyś napisał:

Pytanie co ma zostać osiągnięte przez spięcie w całość?

Właśnie to miałem na myśli. Autor zadał proste pytanie, nie wdając się w szczegóły, dlatego odpowiedziałem w równie prosty sposób.

11 godzin temu, mr0soze napisał:

Możesz mi podpowiedzieć co należy zmienić/usunąć, żeby to działało?

Teoretycznie można się domyślać, jaki cel chcesz osiągnąć, ale nic nie opisałeś precyzyjnie, więc nie można zbyt wiele podpowiedzieć. Panele są ok. Tak, jak tu już napisano, dałbym dobrej jakości, sprawdzony kontroler MPPT, jako osobny element. Daje to większe możliwości i zazwyczaj pracuje bezawaryjnie w warunkach karawaningowych.

Ten "zlepek" urządzeń, który zaplanowałeś wykorzystać, zupełnie nie nadaje się do karawaningu. Do pracy w domu, stacjonarnie, można byłoby się zastanawiać, ale nie do przyczepy. Z pewnością lepszym wyborem będzie samodzielny inwerter dobrej jakości. Pytanie, czy rzeczywiście potrzebujesz przetwornicy sinus i 1000 W :hmm:

Kolejne: jak chcesz połączyć panele :hmm:

Zasilacz masz standardowy, bardzo uproszczony, z serii MIKO, prawdopodobnie 140, ale da się go tu wykorzystać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, klosek23 napisał:

możesz mi wyjaśnić dlaczego?   separator aku cyrix w instrukcji podaje że możliwe jest ładowanie aku hotelowego(przyczepowego) z alternatora i z solarów jednocześnie, niema potrzeby odseparować solar na czas ładowania z auta

Cyrix nie nadaje się do zastosowań "przyczepowych". Kamper, to co innego, ale oczywiście też nie zawsze, ale w określonych przypadkach. Akumulator "hotelowy", to nie to samo, co "przyczepowy" :nono:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Kristofer napisał:

Ten "zlepek" urządzeń, który zaplanowałeś wykorzystać, zupełnie nie nadaje się do karawaningu. Do pracy w domu, stacjonarnie, można byłoby się zastanawiać, ale nie do przyczepy. Z pewnością lepszym wyborem będzie samodzielny inwerter dobrej jakości. Pytanie, czy rzeczywiście potrzebujesz przetwornicy sinus i 1000 W :hmm:

Daj Boże 1000W, ten sinuspro 1000s to jest w porywach 700W mocy ciągłej, 1000W przez chwilę, na starcie.

Generalnie dałoby się tego użyć w przyczepie, i podłączyć tak, by zadziałało ale niespecjalnie jest to przeznaczone do przyczep. W przyczepie albo masz dostęp do 230V, i z 230V zasilacz bezpośrednio urządzenia i ładujesz akumulator, albo nie masz dostępu do 230 i instalacja solarna/inwerter oraz odbiorniki pracują na 12V, przetwornica zasila to, co musisz zasilić z 230V, podłączone bezpośrednio do przetwornicy.

To urządzenie (sinuspro 1000s) zasadniczo powinno być cały czas podłączone do 230V,  jak UPS. Jak by to określić? To jakby elektronika UPS-a, ze sterownikiem solarnym, do której dopiero podłącza się akumulator. Czyli pół UPS-a, które przy zasilaniu z sieci 230V może pracować w trybie by-passu. Tak jak napisałem, patrzyłem kiedyś na to, pod kątem trochę innego zastosowania, ale tak samo jak w przyczepie bez zasilania z zewnątrz, off-grid, i jeśli to miałoby tak pracować, lepiej rozbić na osobne urządzenia, wg sprawdzonych na forum schematów (przetwornica, ładowarka, inwerter).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plan mam taki, że podpinam wyjście 230v z przetwornicy pod kabel 230v zasilający przyczepę(po drodze daję rozłącznik, którego będę używał gdy będe miał dostęp do skrzynki), a akumulator podpinam pod przewód zasilający przyczepę z samochodu...mam plan,żeby go podłaczyć na diodach prostowniczych, takżeby samochód nie ładował akumulatora. Na tą chwile mam jeden akumulator...może później dokupię jeszcze jeden...czas pokaże czy będzie i potrzebny. Założenie mam takie, że jak stanę sobie na dziko to chcę mieć światło w przyczepie i chcę żeby mi działała instalacja wodna (obecnie jest tylko zimna, może za jakiś czas kupię jakiś podgrzewacz)

Panele zamierzam podłączyć szeregowo.

Edytowane przez mr0soze (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niejedna przetwornica już się spaliła przy takim sposobie korzystania ;) Nie lepiej zmontować do niej jedno, a nawet kilka osobnych gniazdek w przyczepie, tam gdzie będą potrzebne? Nie rozumiem powodu takiego podłączenia. Co do paneli, to wystarczy kontroler np. Tracer z serii 2210. Żadne diody nie są potrzebne. Wszystko można tak zrealizować, aby odbywało się automatycznie, ew. można włączać ręcznie tylko przetwornicę, jeśli będzie potrzebne ~230 V. Ponawiam pytanie: czy przemyślałeś moc przetwornicy? Pytam, ponieważ akumulator nie jest źródłem niewyczerpalnej energii, a im większej mocy przetwornica, tym większy procent energii wyciągnie bezproduktywnie i w stanie jałowym, gdybyś nie wyłączył.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednym z powodów jest to, że nie jestem elektrykiem, a ten zestaw jest w zasięgu moich możliwości montersko-manualnych...takie combo... co do wyboru jakiś innych urządzeń jestem laikiem i zwyczajnie nie wiem czego miałbym wymagac od tych urządzeń, a tu spinam kilka kabli i hasa:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobrze byłoby abyś pamiętał że ewentualna przetwornica (1000W) musi być podłączona do akumulatora przed kontrolerem..... co najmniej z możliwością ręcznego odłączenia jakimś hebelkiem o odpowiedniej mocy

i chyba najprościej dla ciebie jak pisze Kristofer za przetwornicą dać osobną instalację bez łączenia z instalacją 230V przyczepy

 

i pytanie do bardziej obeznanych:

gdzie w regulatorach jest informacja o mocy jaka może zaoferować regulator odbiornikom.....

w manualach dokopałem się jedynie do :Rated discharge current,

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, mr0soze napisał:

Plan mam taki, że podpinam wyjście 230v z przetwornicy pod kabel 230v zasilający przyczepę(po drodze daję rozłącznik, którego będę używał gdy będe miał dostęp do skrzynki), a akumulator podpinam pod przewód zasilający przyczepę z samochodu...mam plan,żeby go podłaczyć na diodach prostowniczych, takżeby samochód nie ładował akumulatora. Na tą chwile mam jeden akumulator...może później dokupię jeszcze jeden...czas pokaże czy będzie i potrzebny. Założenie mam takie, że jak stanę sobie na dziko to chcę mieć światło w przyczepie i chcę żeby mi działała instalacja wodna (obecnie jest tylko zimna, może za jakiś czas kupię jakiś podgrzewacz)

Panele zamierzam podłączyć szeregowo.

Tego się szczerze mówiąc obawiałem. Ot, takie perpetuum mobile, cepka zamiast do słupka podłączona do "własnej" przetwornicy. Zadziała, dopóki kogoś nie kopnie, albo coś się nie sfajczy. Gdzie uziemienie (przewód ochronny?), gdzie biegunowość? Na moje pojmowanie elektryki (prawie żadne...) na wyjściu z przetwornicy jak na wyjściu z agregatu, nie ma wyraźnie zera i fazy, więc o masz w gniazdach w cepie, to wolna amerykanka, zero ochrony (przewód ochronny... jest bo jest, do niczego nie podłączony), jakakolwiek awaria np. izolacji sprzętu z "wtyczką z bolcem" przy takim podłączeniu na moje liche elektryczne pojęcie=faza na obudowie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.