Skocz do zawartości

Wymiana felg z 13" na 14" w Hobby 350 1995r. - jakie ET?


Darek J

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

w ostatnim czasie chciałem kupić nowe opony do mojej przyczepy. Ponieważ zimą nie odpuszczam wyjazdów padło na zakup wielosezonowych. Tu pojawił się problem, bo przyczepa stoi na 13" i trudno jest dostać dobre opony. Natomiast z 14" nie ma najmniejszego problemu (no może poza ceną ?). Przyczepa na osi BPW, z tego co pomierzyłem wychodzi, że rozstaw śrub to 4x100. Otwór na piastę to prawdopodobnie 57mm (nie miałem suwmiarki pod ręką, a pomiar zwykłą miarką obarczony jest pewnym błędem. Niestety nie wiem jakie ET mają oryginalne felgi. Jedyne felgi jakie znalazłem o tych parametrach mają ET30 i są szersze od oryginalnych 5,5" zamiast 4,5". Przykładowe z allegro: https://allegro.pl/oferta/felga-obrecz-stalowa-przyczepa14-5-5j-4x100-et30-7918515286 W załączniku zdjęcie symboli na oryginalnej feldze.

IMG_20190401_184227.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie podałeś  parametrów  obecnej opony oraz dmc przyczepy a te dane są potrzebne dla doboru opony niezależnie czy będzie to 13 czy 14tka.
Jeśli chodzi o samo ET - spoko idzie go zmierzyć po zrzuceniu opony (schemat)  a  kalkulatory co się dzieje po zmianie ET i średnicy felgi masz np.  tutaj i  tutaj
Nie mam absolutnie zamiaru włazić Ci w kieszeń ale skoro piszesz o mankamencie kasy to chyba te 200-300zł na felgi 14 też chyba ma tu znaczenie.
Nie wiem też w jak wysoka  półkę opon mierzysz ale  zakładając  typowe 13  raczej nie ma problemu z oponami średniej klasy letnimi w indeksie nośności np 86 co odpowiada 530kg 
Faktycznie skoro szukasz wielosezonowych trochę się to zawęża ale też nie ma tragedii chyba że mierzysz w półkę klasy premium.
Oczywiście nie namawiam na opony z chińskiego gumiaka ale uważam że dziś nie tylko uznane marki są godne zainteresowania i sprawdzenia.
Mnie tak np. znajomy wulkanizator namówił do auta na stosunkowo mało znane zimowe Riken'y nie są naprawdę gorsze od markowych zimówek na których jeździłem
W R13 na placu boju mamy np.  VREDESTEIN Quatrac 5 185/70R13 86T (530kg) i   Maxxis 165/80R13 87T  (545kg) obie są całoroczne i mają nie najgorsze opinie zwłaszcza Vredstein'y może warto sprawdzić dokładniej czy popytać , niestety nie powiem Ci z autopsji nie jeździłem na nich  do mnie wystarcza indeks 80 i jeżdżę na Debicy letniej

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie mam 165/80 R13C. przyczema ma DMC 1050, a chciałbym kupić opony z minimalnym zapasem. Byłem u 2 lokalnych wulkanizatorów i każdy rozkładał ręce jeżeli chodzi o opony wielosezonowe marki, którą śmiało mogli by polecić w tym rozmiarze. Na allegro/oponeo również nic nie znalazłem z R13C co kojarzę choć z nazwy. Celuje w opony z przedziału 200-300 za sztukę. Stąd pomysł na zmianę felg na 14" gdzie wybór opon jest większy i bez kłopotu kupie wielosezonowe np. 165/70 R14C. Myślę, że za kilka lat wymiana również będzie mniej problematyczna przy 14".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł wydaje mi sie słuszny.

Po prostu na mocne R13 nie ma zapotrzebowania więc są słabo albo i niedostępne , towarówki zwykle ludzie maja jako lekkie, aut na R13 też praktycznie nie ma a jak już to też lekkie więc oponek nie potrzeba a Tobie pasi minimum indeks 86 a lepiej 87.
Na pewno w R14 jest większy wybór.  Pomierz dobrze zarówno ET jak i szerokość oraz wysokość profilu gumy  bo chyba we wnęce nadkola szału z miejscem nie ma
 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Założyłem na próbę r14 4x100 5,5" z ET30 i na moje oko wygląda ok. Jest po około 2 cm zapasu od wewnątrz i od białego nadkola. Teraz pozostaje dobrać odpowiednią oponę, tak by nie była szersza niż stare 13".

IMG_20190409_202251.jpg

IMG_20190409_202320.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Darek J napisał:

Jest po około 2 cm zapasu od wewnątrz i od białego nadkola.

Czyli symetrycznie więc ET chyba  trafione
No i teraz zaczynają się lekkie schodki - balon opony będzie zawsze troszkę  szerszy niż fela,  za wysoki profil też nie wchodzi w grę bo wahacz  jednak sporo chodzi dół-góra
ale jak napisano w piśmie szukajcie znajdziecie i tego życzę :

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.