23 godziny temu, filipert napisał:Mam trochę doświadczenia z akumulatorami AGM i wiem, że czasem, w zależności od producenta, dokonują żywota znacznie szybciej niż byśmy chcieli. Jedyne sprawdzone akumulatory, które mogę z czystym sumieniem polecić to żelowe MK Battery ale ich koszt za około 100Ah to wydatek rzędy 1.500zł
I właśnie tu dotykamy też sedna problemu - nie rozważałeś @filipert zamiany AGM na LiFePo4 ?
Umnie oczywiście inne uwarunkowania niż u Ciebie pokładowe 2x100Ah - i co za tym idzie w takim AGM rząd 3000 złociszy
I teraz następuje pytanko - czy zamiast tych AGM np nie iść w LiFePO4 gdzie wyjdzie mnie z BMS podobnie i pojemnościowo i cenowo może nawet taniej bo wysyłka z PL lub CZ więc mam ryzyk celno podatkowych mam tylko ryzyko skośnych oczu i lekka niepewność dot. trwałości i niezawodności oraz wyegzekwowania gwarancji po pewnym czasie pracy , czy możne jednak pozostać przy rozwiązaniu krótkoterminowym, budżetowym w kwasie gdzie wyjdzie mnie 200Ah ok 800zł
Do czego zmierzam - zmierzam do tego że istotne jest to czy chcemy mieć pewny i trwały wyrób - jeśli tak to niestety jakość i trwałość i zagwarantowanie tego muszą kosztować. W mojej opinii o zakupie dostępnych "pewnych" LiFePo4 czy nawet AGM możemy mówić że ma to sens tylko w założeniach gdy inwestujemy na długo - powodem jest po prostu cena - tak jak @filipert pisze AGM 2x100Ah to rząd 1500x2 o aku trakcyjnych nie wspomniawszy - nie neguje ceny i jakości ale było nie było mam wydać 3 tysiaki - wymiana kwasa nie jest problemem to 10min roboty wymienię co 2 a może 3lata i wyjdę na to samo albo na plus bo AGM czy LiFePo4 też nie jest wieczny. Oczywiście znane mi sa zalety i wady poszczególnych typów aku i nie sposób ich pomijać więc LiFePo4 kusi mnie mocno ale jednak na dziś różnice cenowe są zbyt duże żeby jednoznacznie mnie zachęcić do LiFePo4 czy AGM w sumie AGM raczej wykluczam uważam że w moim zastosowaniu ma raczej średni sens więc koncentruje się na relacji kwas vs LiFePo4, przyjmując "pewne" nie żółte 130-150Ah LiFePo4 bo tak by z grubsza mozna to przeliczyć do 200Ah kwasa to musze się liczyć z kosztem ok 4000zł - sorry u mnie raczej jeszcze nadal wygrywa kwas z 18mies gwarancją.
Ktoś pewnie zaraz mi ktoś napisze - kwas i przyczepa niemożliwe, fuj, opary itp - odpowiem wyspawana skrzynka z PE-HD z uszczelnieniami i wywiewem to koszt max 100-150zł z robocizną i ,przesyłką bo zbiornik 100l wyceniono mi na niecałe 400zł więc relacja cenowa w aku niewiele się zmieni
Ale niech żywi nie tracą nadziei - przecież wszyscy pamiętają jak byle kawałek solara kosztował krocie - dziś już solar jest osiągalny nawet przy chudym portfelu, zaczynamy myśleć w zastosowaniach stacjonarnych nawet o solarach bi-facial które też tanieją - przypuszczam że to samo nastąpi z LiFePo4 i cóż wydaje mi się że AGM trochę straci w rankingu