Skocz do zawartości

System kombinacji ustawień na transformatorze.


janekorka

Rekomendowane odpowiedzi

Witaj!
To prawda, że oznaczenia na panelu są enigmatyczne i problem z nimi miała/ma większość użytkowników.
W obecnym stanie instalacji, mogło być już tam zrobionych tysiąc zmian, ale moim zdaniem, w/g oznaczeń spodziewałbym się, co następuje (licząc widoczne na panelu "włączniki" od lewej str.):
1) "Input" - wejście zasilania sieciowego zasilacza, czyli jego włącznik główny (sieciowy ~230 V): OFF - wyłączony / ON - włączony
Nad włącznikiem - oprawka z bezpiecznikiem rurkowym (szklanym) 2 A
2) "RADIO" - prawdopodobnie obwód dla zasilania radioodbiornika, również z indywidualnym bezpiecznikiem 2 A
W tym obwodzie napięcie jest prawdopodobnie lepiej "wygładzone" (filtrowane) oraz stabilizowane. Teraz może tam być podłączone "wszystko", ale raczej odbiornik/i o niewielkiej mocy - myslę, że 15 - 18 W maksymalnie.
Przełącznik w pozycji "0" - na odbiornik nie jest podawane zasilanie, czyli jest wyłączony.
Przełącznik w pozycji "1" - "odbiornik" będzie zasilany z zasilacza sieciowego (jeśli przyczepa jest podłączona do zewn. sieci ~230 V, a zasilacz włączony)
Przełącznik w pozycji "2" - "odbiornik" będzie zasilany z akumulatora przyczepy, jeśli takowy jest zainstalowany.
3) Najciekawszy przełącznik :smirk:, ponieważ tajemniczo opisany. Opis sugeruje, że mamy tu do czynienia z napięciem "12 V".
Pozycja środkowa przycisku, to oczywiście "wyłączone", ale dwie pozostałe pozycje można już interpretować rozmaicie.
Moje przypuszczenia są następujące:
Przełącznik w pozycji "1" - odbiorniki zasilane z wyjść 12 V zasilacza.
Przełącznik w pozycji "2" - odbiorniki zasilane z akumulatora przyczepy lub samochodu (wyboru dokonuje się przełącznikiem nr 4).
4) Wybór akumulatora, który będziemy obciążać odbiornikami
Przełącznik w pozycji "0" - nie korzystamy z energii akumulatorów, zarówno samochodu, jak i przyczepy
Przełącznik w pozycji "1" - korzystamy z energii accu samochodowego
Przełącznik w pozycji "2" - korzystamy z energii accu przyczepy
5) Wybór akumulatora przeznaczonego do ładowania
Przełącznik w pozycji "0" - żaden z akumulatorów nie będzie ładowany
Przełącznik w pozycji "1" - ładowanie akumulatora samochodowego
Przełącznik w pozycji "2" - ładowanie akumulatora zainstalowanego w przyczepie
6) "OVERLOAD  SWITCH DISJONCTEUR" - Główne zabezpieczenie przeciążeniowe wyjść zasilacza (gdy zadziała, to trzeba znaleźć i usunąć przyczynę przeciążenia, a następnie, ponownie wcisnąć czerwony przycisk zabezpieczenia).

To są oczywiście tylko moje przypuszczenia, ponieważ nie miałem praktycznej styczności z tym modelem tablicy rozdzielczej zasilacza i to, co opisałem, należałoby zweryfikować na rzeczywistym sprzęcie.
IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer, dzięki za podpowiedź. To co napisałeś zgadza się. Czyli jak jestem podłączony do sieci to np radio i oświetlenie powinienem ustawić na 1 aby z zasilacza oraz mogę w tym samym czasie ładować akumulator ( ja mam podłączony tylko żelowy pod kanapą) . Czy możliwe jest aby przy połączeniu do sieci 230V korzystać z prądu akumulatora? Jeszcze jedno pytanie : czy gniazdka na 230V działają tylko przy podłączeniu do sieci 230V bo chyba ten transformator nie jest z funkcją przetwornicy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli masz przyczepę podłączoną do ~230 V, to przełącznik nr "1" oraz "Radio" ustawiasz na "1"
Przełącznik nr "3" (moim zdaniem) na "1"
Przełącznik nr "4" na "0"
Przełącznik nr "5" na "1" jeśli w tym samym czasie ma być też ładowany akumulator samochodu lub na "2", jeśli ładowany ma być accu przyczepy.
Jeśli nie chcesz ładować żadnego z akumulatorów, to przełącznik w poz. "0"
Oczywiście przyczepa musi być podłączona nie tylko do sieci ~230 V, ale również do gniazda haka samochodu i jego instalacja powinna mieć wymagane podłączenia, aby akumulator samochodu mógł być ładowany w/g powyższego opisu.
Przy powyższych ustawieniach, pobierasz energię jedynie z zasilacza sieciowego i nie rozładowujesz akumulatorów.

49 minut temu, janekorka napisał:

Czy możliwe jest aby przy połączeniu do sieci 230V korzystać z prądu akumulatora?

Moim zdaniem tak, tylko wymaga to przestawienia przełączników w pozycje, które już opisałem (przełącznik nr "3" w poz. "2")

Pozostaje jeszcze pytanie: po co rozładowywać akumulator, jeśli istnieje możliwość pracy na zasilaczu???

52 minuty temu, janekorka napisał:

Jeszcze jedno pytanie : czy gniazdka na 230V działają tylko przy podłączeniu do sieci 230V bo chyba ten transformator nie jest z funkcją przetwornicy?

Twój zasilacz w tym sensie nie jest przetwornicą i jeżeli nie masz dołożonej przetwornicy, to w gniazdach sieciowych będziesz miał dostępne napięcie zasilające wyłącznie podczas podłączenia przyczepy do zewnętrznej sieci ~230 V.

To, o czym teraz rozmawiamy, to jedynie panel sterujący/krosujący połączenia odbiorników i akumulatorów z zasilaczem. Właściwy zasilacz masz gdzieś schowany w innym miejscu, a jego możliwości można się tylko domyślać. Często był to jakiś sprzęt z serii ZIG xxxx.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.