Skocz do zawartości

Szafka sterująca w Hobby - Oświetlenie


RM77

Rekomendowane odpowiedzi

Kristofer Jeszcze raz dziękuję za pomoc, w tygodniu dostanę się do swojej ładowarki więc wyślę symbol i podpowiesz czy warta grzechu ;-)

 

Rafal Wosik

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 57
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Jak zachowują się ładowarki w momencie kiedy podłączone są - i ładują - do układu z którego zaczynamy ciągnąć duży prąd ?

 

Chodzi mi o sytuacje którą miewamy np. w samochodzie - podłączona ładowarka, i jej odpinanie PRZED zakręceniem rozrusznikiem żeby sie ładowarka nie spaliła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zachowują się ładowarki w momencie kiedy podłączone są - i ładują - do układu z którego zaczynamy ciągnąć duży prąd ?

 

Nie możemy "ciągnąć" większego, niż przewidziany w danej instalacji - dobrana moc oraz obciążalność urządzeń i bezpieczników.

Jeśli "pociągniemy" maksymalnie przewidziany, a accu jest w tym momencie już słabiutki, to najwyżej nie będzie doładowywany. W skrajnym przypadku, gdyby pobór prądu był większy, niż daje w tej chwili np. instalacja PV, to będzie on dalej rozładowywany (do chwili odcięcia zasilania odbiorników przez kontroler).

Jeśli prąd pobierany będzie wyższy, niż dopuszczalny - zadziałają bezpieczniki i/lub zabezpieczenia ładowarki/zasilacza/kontrolera.

Chodzi mi o sytuacje którą miewamy np. w samochodzie - podłączona ładowarka, i jej odpinanie PRZED zakręceniem rozrusznikiem żeby sie ładowarka nie spaliła.

Wiele zależy od stanu naładowania akumulatora w chwili rozruchu oraz typu podłączonej ładowarki w celu jego ładowania. Generalnie, dobra ładowarka nie powinna ulec uszkodzeniu, nawet w chwili włączenia rozrusznika i słabo naładowanego akumulatora. Co najwyżej przepaleniu ulegnie bezpiecznik ładowarki i/lub stopią się przewody idące od niej do akumulatora, jeżeli accu był mocno rozładowany. Gdy accu był naładowany, to może nawet nie być żadnego efektu ubocznego. W ładowarce sterowanej procesorowo, na ogół uruchomią się odpowiednie do sytuacji zabezpieczenia i to wszystko. Owszem, może się zdarzyć też wiele innych rzeczy, bo trudno przewidzieć, jaką ładowarkę ktoś podłącza i jaka jest konkretnie instalacja samochodu i ogólny stan danego akumulatora, dlatego na wszelki wypadek, nie uruchamia się silnika przy podłączonej, standardowej ładowarce do tego nieprzystosowanej. Nie zapominajmy jednak, że w przypadku rozrusznika mówimy o prądach wielkości kilkuset A. Gdyby ładowarka taki prąd "wytrzymywała", to również nic by się nie stało - tego typu ładowarki na rynku są dostępne.

W omawianej w temacie sytuacji, zarówno ładowarki, jak i kontrolery oraz pozostałe elementy instalacji muszą być tak dobrane, aby mogły obsłużyć maksymalne obciążenia w tej instalacji i to nawet z zapasem. Głównym źródłem zasilania będzie tu zawsze akumulator, a wszelkie ładowarki i kontrolery mają za zadanie jedynie tą energię uzupełniać. Teoretycznie, problemów moglibyśmy spodziewać się dopiero wtedy, gdyby pobierany prąd był znacznie większy, niż przewidziany pierwotnie dla instalacji, a sam akumulator byłby całkowicie rozładowany lub uszkodzony. Napisałem teoretycznie, ponieważ w tym celu stosujemy chociażby najzwyklejsze bezpieczniki w instalacji, a ponadto, każdy kontroler, czy "inteligentna" ładowarka mają własne zabezpieczenia na taką sytuację. Przykładowo: kontroler wyłączy odbiorniki przy określonym, zbyt niskim napięciu akumulatora, a włączy dopiero w chwili osiągnięcia ustalonego progu tego napięcia (częściowo podładowany już accu).

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Sterownik MPPT Tracer 30 amperowy  - jest 2 x wyższy od wersji 10 i 20 amperowej - w szafie, sterowanie regulatorem wstawione przy wejściu, solar na dachu, możliwie krótkie połączenia z dachu do regulatora i dalej na odbiorniki, akumulator wrzucony do szafki obok pieca, tuż za osią, jeszcze przy akumulatorze duży hebel do zamontowania 'na zimę' i podłaczyć przewody od samochodu przychodzące przez rozdzielacz do ładowania.

post-17249-0-25664200-1473934079_thumb.j

Zaczyna to jakoś wyglądać.

 

Sterownik przy wejściu umożliwia uruchomienie podawania prądu na całą instalację więc wychodząc jednym kliknięciem odpinam wszystkie urządzenia w przyczepie.

post-17249-0-79607700-1473934058_thumb.jpost-17249-0-33141400-1473934069_thumb.j

Hobby z rocznika 2008 ma bardzo duzy pobór prądu, uruchamiając podświetlenie przysufitowe w pokoju lub w kuchni widać pobory na poziomie 8 amper, jak uruchomię wszystkie światła - z dziecięcymi włacznie - to rekord był 28A, wiadomo, wszystkiego sie na raz nie uruchamia, ale zeby nie bawić się w problemy z wybijaniem korków zrobiłem instalację 'wysokoprądową' ;)

post-17249-0-79607700-1473934058_thumb.jpg

post-17249-0-33141400-1473934069_thumb.jpg

post-17249-0-25664200-1473934079_thumb.jpg

Edytowane przez Krzysiek5 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer

 

Dobralem się do mojej przyczepy, w środku mam taką ładowarkę. Czy uważasz ja za wystarczająca?

 

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Rafal Wosik

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info - wydaje mi się że nic takiego nie widziałem - ale w sobotę będziemy ze Strusiem testować maksymalny pobór prądu - więc poszukam tabliczki znamionowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Hobby z rocznika 2008 ma bardzo duzy pobór prądu, uruchamiając podświetlenie przysufitowe w pokoju lub w kuchni widać pobory na poziomie 8 amper, jak uruchomię wszystkie światła - z dziecięcymi włacznie - to rekord był 28A, wiadomo, wszystkiego sie na raz nie uruchamia, ale zeby nie bawić się w problemy z wybijaniem korków zrobiłem instalację 'wysokoprądową' ;)

 

Krzysztof5

 

Zrobiłem pomiar prądu max (oświetlenie, TV, pompka wody) i wyszło 8,5 ampera, wiec sterownik jaki będę potrzebował to chyba do 10A.

... jeżeli to jest PMS-15M (PMS/1), to tak.

 Kristofer

 

Ładowarka jaką posiadam ma oznaczenie MTM 12-15 CA&GEL 120 VA - w jednej przyczepie

w drugiej sprawdzę jutro

Edytowane przez rafal.wosik (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po uruchomieniu WSZYSTKICH lampek masz razem 8.5 ampera ?

 

Niesamowite :)

 

U mnie po uruchomieniu wszystkich pokazuje się 27A, bez TV i pompki wody ;)

 

 

Profilaktycznie założył bym sterownik 20 amper, będzie wielkości tego 10A, połowa wysokości tego mojego który pokazywałem na zdjęciu wcześniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak

 

Tylko u mnie, całe oświetlenie jest zrobione LED, co daje bardzo mały pobór prądu.

Co do sterownika muszę się jeszcze zastanowić - myślałem o takim - jak u Ciebie - chodzi mi o panel zewnętrzny przy moim panelu sterowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MT-05 do Tracera z tej serii RN

 

Też jestem z siebie zachwycony za każdym razem kiedy wchodzę do przyczepki ;)

 

Montaż nie jest bardzo prosty ale tez nie ekstremalnie skomplikowany - u mnie idzie wiązka przewodów w tunelu przy podłodze, szafa z elektrownią jest vis a vis wejścia, wiec przewód - taśma do sterownika z guziczkami Hobby + kable zasilające oświetlenie góra idą tym tunelikiem a potem mają wycięcie w pionowej ściance z założoną zaślepką.

 

Scianka w której mieszka sterownik składa się ze sklejki 5mm, potem jakieś 2cm styropianu i druga sklejka 5mm, trzeba się trochę pogimnastykować zeby sciankę odkręcić od szafek na górze zeby ją odsunąć na 2cm zeby sobie przewody przeciągnąć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.