Skocz do zawartości

Schemat elektryczny przyczepy w wtyczką 13 stykową.


fred77

Rekomendowane odpowiedzi

288379341-Schematinstalacjiprzyczepy.png

 

Schemat instalacji elektrycznej przykładowej przyczepy wyposażonej w złącze 13 stykowe DIN (ISO 11446).
Przyczepa z zamkniętą przestrzenią ładunkową (izoterma) wyposażoną w oświetlenie i przewietrzanie przestrzeni ładunkowej.
1 - Kierunkowskaz lewy.

2 - Światła przeciwmgłowe.

3 - Masa dla styków 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 oraz 12.

4 - Kierunkowskaz prawy.

5 - Światło pozycyjne prawe. Jeżeli przyczepa posiada bardziej rozbudowane oświetlenie pozycyjne to pod ten styk podłączamy również znajdujące się po prawej stronie przyczepy przednie prawe białe światło pozycyjne, boczne prawe pomarańczowe światła pozycyjne oraz prawe światła obrysowe. Pod ten styk podłączamy również oświetlenie tablicy rejestracyjnej, jeżeli przyczepa posiada dwie lampy oświetlające tablicę to podłączamy tylko prawą.

6 - Światła hamowania.

7 - Światło pozycyjne lewe. Jeżeli przyczepa posiada bardziej rozbudowane oświetlenie pozycyjne to pod ten styk podłączamy również znajdujące się po lewej stronie przyczepy przednie lewe białe światło pozycyjne, boczne lewe pomarańczowe światła pozycyjne oraz lewe światła obrysowe. Jeżeli przyczepa posiada dwie lampy oświetlające tablicę to podłączamy tylko lewą.
8 - Światła cofania.

9 - Zasilanie stałe, stały (+). Na schemacie za przykład posłużyło oświetlenie przestrzeni ładunkowej wraz z włącznikiem lampy. Jeżeli przyczepa nie wymaga zasilania tego typu (np.: zwykła przyczepa skrzyniowa) to styk ten pozostaje niepodłączony.

10 - Zasilanie sterowane włącznikiem zapłonu, (+) po stacyjce. Na schemacie za przykład posłużył wentylator przewietrzania przestrzeni ładunkowej. Jeżeli przyczepa nie wymaga zasilania tego typu (np.: zwykła przyczepa skrzyniowa) to styk ten pozostaje niepodłączony.

11 - Masa przeznaczona tylko dla odbiorników zasilanych poprzez wyłącznik zapłonu, (+) po stacyjce. Jeżeli tego typu odbiorników nie ma to styk ten pozostaje niepodłączony.

12 - Test podłączenia przyczepy. Styk ten należy połączyć z masą przyczepy.

13 - Masa przeznaczona tylko dla odbiorników zasilanych zasilaniem ciągłym, stałym (+). Jeżeli tego typu odbiorników nie ma to styk ten pozostaje niepodłączony.

Schemat instalacji elektrycznej przyczepy.docx

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Bardzo ładnie to Kolego rozrysowałeś :bravo: :bravo: :bravo:

Myślę, że kwestia jest ogólnie znana, mimo tego, całościowy rysunek połączeń i dołączony opis, z pewnością niejednemu się  przyda :ok:

Mam jedynie dwie drobne uwagi, a stosowne zmiany pozwoliłem sobie nanieść na zaprezentowane przez Ciebie załączniki.

 

post-8228-0-69196500-1430508877_thumb.png

 

Schemat instalacji elektrycznej przyczepy.docx

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Bardzo ładnie to Kolego rozrysowałeś :bravo: :bravo: :bravo:

Myślę, że kwestia jest ogólnie znana, mimo tego, całościowy rysunek połączeń i dołączony opis, z pewnością niejednemu się  przyda :ok:

Mam jedynie dwie drobne uwagi, a stosowne zmiany pozwoliłem sobie nanieść na zaprezentowane przez Ciebie załączniki.

 

attachicon.gifStandardowa instalacja przyczepy.png

 

attachicon.gifSchemat instalacji elektrycznej przyczepy.docx

Co do oznaczeń żarówki oświetlenia przestrzeni ładunkowej oraz wentylatora to jest to zbędne.

 

Jeżeli chodzi o podłączenie oświetlenia tablicy rejestracyjnej to specjalnie zrobiłem podział na stronę lewą i prawą. Uważam, że gdy dwie lampy oświetlają tablicę to tak powinno być to podłączone. A powodem takiego podłączenia jest to, że gdy z jakiegokolwiek powodu przestanie świecić jedna lampa to zawsze jest jeszcze druga. Także polecam podział oświetlenia tablicy na lewą i prawą stronę.

Edytowane przez fred77 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

* Masz rację, że oznaczenia polaryzacji nie są konieczne, ale skoro rysunek ma pomagać początkującym, bo rozumiem, że taki był cel tego tematu, to wszelkie dodatkowe oznaczenia czynią go bardziej czytelnym, czyli im więcej informacji, tym lepiej. Ponieważ jesteśmy na forum karawaningowym, to tematycznie, zamiast "wentylatora przewietrzającego skrzynię ładunkową", bardziej by pasowała np. lodówka, z oznaczeniem specyfiki jej przyłączenia. Dla pełnej przydatności rysunku, brakuje kilku informacji dotyczących szczegółów okablowania, można by też uwzględnić jakieś zabezpieczenia.
* W kwestii oświetlenia tablicy rejestracyjnej: tego typu lampy, najczęściej nie posiadają podziału na żarówki lewej i prawej strony.  Nawet przy kilku żarówkach w lampie, posiada ona jedynie dwa wyprowadzenia (+ i -). Wszelkie przeróbki wewnątrz są niedopuszczalne, ponieważ byłaby to ingerencja w homologację. Standard zakłada podłączanie takiej lampy do obwodu świateł pozycyjnych lewej lub prawej strony. Przy uszkodzeniu jednej z żarówek, druga zawsze działa. Rozdzielanie tego obwodu na L i P stronę nie ma sensownego uzasadnienia, ponieważ w przypadku uszkodzenia w obwodzie świateł pozycyjnych, bez względu na stronę, czyli tym samym powodującego brak świecenia jednej z żarówek, wyklucza natychmiast poruszanie się taką przyczepą po drogach, więc zachowanie świecenia pozostałej żarówki, w praktyce nic nam nie daje.
Montując oświetlenie tablicy we własnym zakresie, można zastosować pojedyncze lampy oświetleniowe i podłączyć je w sposób przez Ciebie podany, ale jest to jednak dodatkowa komplikacja i kolejne przewody oraz miejsca przyłączenia, a im ich więcej, tym prawdopodobieństwo ewentualnej awarii nie maleje, tylko rośnie. Ponieważ oświetlenia tablicy rej. nie zaliczamy do oświetlenia mającego bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, dlatego jego instalacja nie musi być montowana w szczególny sposób i dodatkowo komplikowana.
IMHO
PS
To wyłącznie moje zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz pracuję sobie nad schematem podłączeń gniazda 13 stykowego w samochodzie.

Schemat ten będzie dotyczył samochodów ze starym typem prostej instalacji elektrycznej bez żądnej elektorniki, CAN i modułów.

Schemat będzie zawierał wykorzystanie wszystkich 13 styków oraz sposób połączeń, które będą wyłączać tylne światło przeciwmgłowe w samochodzie na czas ciągnięcia przyczepy. Będą zaznaczone dodatkowe przekaźniki i bezpieczniki. Będzie też oznaczona dodatkowa kontrolka "Test przyczepy" oraz ewentualny dodatkowy włącznik napięcia po stacyjce.

 

Schemat ten będzie idealny do zastosowania w starych samochodach, nawet w Maluchu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś znalazłem takie opisy wtyczek (są na nim kolory, przekroje, zależności) może się przyda ;)

Na tej podstawie właśnie opieram swoje schematy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki przydało się! Nie raz w internecie są błędne obrazki, kupiłem hak z wiązką i w instrukcji montażu okazało się że wtyczka była wydrukowana z lustrzanym odbiciem... I jakoś nie chcieli na przeglądzie tego przepuścić dziwnym trafem :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dzięki przydało się! Nie raz w internecie są błędne obrazki, kupiłem hak z wiązką i w instrukcji montażu okazało się że wtyczka była wydrukowana z lustrzanym odbiciem... I jakoś nie chcieli na przeglądzie tego przepuścić dziwnym trafem :P

Zawsze muszę się prosić by nap rzeglądzie sprawdzili mi gniazdo haka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.