Skocz do zawartości

podłączenie akumulatora do istniejącej instalacji w przyczepie


rosołek

Rekomendowane odpowiedzi

witam szerokie grono znajomych, jako, ze sezon tuż tuż, zaczynam szykować nową cepkę do sezonu

otóż wszytsko w przyczepie (nie licząc lodówki), oświetlenie, pompy działają na 12 V, mam trafo,które przerabia 230 V na 12 V ale: chciałbym wmontować w system aku żelowy, który widać na zdjęciu i myślałem zrobić to na zasadzie jakiegoś przełącznika typu A--B

A - mam 230 podpięte i wszystko leci do trafa i gita

B - nie mam 230, i wtedy wszystko leci z aku

 

możliwe to?

jak to zrobić, czego do tego użyć i gdzie się podpinać, na co uważać??

 

post-8785-0-65294700-1394560989_thumb.jpg

post-8785-0-27226600-1394561003_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć :)

 

ta ładowarka do aku, którą widać na fotkach to rozumiem ma go ładować, wygląda że nie jest to automat i po każdym braku zasilania będziesz musiał ustawiać ładowanie 12V... niby upierdliwe ale bez przesady :)

 

drugie trafo pewnie nie ładowałoby akumulatora - bo tak jak w mojej cepie daje 12V i ani trochę więcej.

 

tak na prawdę to wystarczy dobry przekaźnik samochodowy np 60A - z dobrą podstawką (grube kable) i za 20złociszy zrobisz sobie automat... Czyli jak jest 230V to przekaźnik korzysta z trafo pokładowego - a jak nie ma 230V to z akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieługo będę robił taką samą przeróbkę u siebie. Obecne trafo nie działa, ale zajmie się tym mój znajomy, więc na razie wrzuciłem akumulator i zrobiłem porządek z przewodami.

Jak trafo wróci z naprawy to kupuję przełącznik wyboru zasilania tylko właśnie nie wiem od czego go zaadaptować, musze przeszperać Allegro.

Przełącznik ma mieć dwa wejścia (aku + trafo) i jedno wyjście (światło, pompa itp).

Opcjonalnie może mieć i dwa wyjścia, ale nie chcę robić niepotrzebnej plątaniny kabli.

W trafie musisz znaleźć wyjście zasilania + i - i wpiąć się w przełącznik, tak samo z aku.

Ja bezpieczniki będę wstawiał za przełącznikiem.

 

Dla zobrazowania, wrzucam projekt instalacji zrobiony w zaawansowanym programie graficznym ;)

 

242169ebf5384dd57fe383e6dbc00a86_1.jpg

Edytowane przez Piotrekkk (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie przełączniki z linków to przełączniki "jednosekcyjne" pozwalające na przełączenie tylko jednego bieguna.

 

Tak może podpowiem że jeśli zamierzacie przełączać  12v + i - manualnie (sądząc po rysunku) , to łatwiej jest kiedy zastosujecie wspólną  masę nierozłączaną  a przełączany będzie tylko plus. Wówczas starczy przełącznik " jednosekcyjny " o odpowiednim amperażu .


* wspólna masa pod warunkiem że w instalacji nie ma solarnego regulatora ładowania gdyż on w większości modeli między wyjściem AKU a wejściem SOLAR ma masę  odseparowaną i tylko taką  w instalacji toleruje. (przy wspólnej masie nie będzie pracować w regulatorze  funkcja awaryjnego odłączenia odbiorników w przypadku nadmiernego rozładowania aku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieługo będę robił taką samą przeróbkę u siebie. Obecne trafo nie działa, ale zajmie się tym mój znajomy, więc na razie wrzuciłem akumulator i zrobiłem porządek z przewodami.

Jak trafo wróci z naprawy to kupuję przełącznik wyboru zasilania tylko właśnie nie wiem od czego go zaadaptować, musze przeszperać Allegro.

Przełącznik ma mieć dwa wejścia (aku + trafo) i jedno wyjście (światło, pompa itp).

Opcjonalnie może mieć i dwa wyjścia, ale nie chcę robić niepotrzebnej plątaniny kabli.

W trafie musisz znaleźć wyjście zasilania + i - i wpiąć się w przełącznik, tak samo z aku.

Ja bezpieczniki będę wstawiał za przełącznikiem.

 

Dla zobrazowania, wrzucam projekt instalacji zrobiony w zaawansowanym programie graficznym ;)

 

Dołączona grafika

 

http://www.mpartner.com.pl/product_info.php?products_id=137&utm_source=nokaut.pl&utm_medium=cpc&utm_campaign=2014-03&utm_content=137#nclid=c13a366df7e9dda33526cba57ca47da7

 

Wrzuć taki przekaźnik, który można kupić w sklepie elektronicznym albo samochodowym typu Norauto (jak będzie 60A bierz 60). Kup to razem z podstawką. Po założeniu wszystko zrobi się automatycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pasjonat zgadza się, te linki to były tylko przykłady jakiego typu przełącznika szukam. Dzięki za sugestię dot. masy, zobaczę co uda mi się jutro kupić.

 

Witus, celowo zaplanowałem opcję bez przekaźnika, chcę mieć ręczny wybór żródła zasilania, będę też szukał przełącznika którym poza wyborem żródła będę mógł wyłączyć całe zasilanie w przyczepie, żeby wychodząc nie wyłączać wszystkiego z osobna tylko jednym heblem całość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj jest propozycja rozwiązania tego problemu: http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/?p=354232. W szereg z bezpiecznikami podłącz sobie dwa zwykłe wyłączniki jednopolowe i będziesz mógł wybierać które zasilanie chcesz używać i będziesz mógł wyłączyć oba.

Przy założeniach, które podał Pasjonat możesz uprościć układ wycinając przekaźnik na minusie.


Schemat jest w tym wątku w poście nr 51.


No i przekaźnik może być ten, który zaproponował Witus.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.mpartner.com.pl/product_info.php?products_id=137&utm_source=nokaut.pl&utm_medium=cpc&utm_campaign=2014-03&utm_content=137#nclid=c13a366df7e9dda33526cba57ca47da7

 

Wrzuć taki przekaźnik, który można kupić w sklepie elektronicznym albo samochodowym typu Norauto (jak będzie 60A bierz 60). Kup to razem z podstawką. Po założeniu wszystko zrobi się automatycznie.

 

on jest chyba na tylko 12 V - 230 V jak nim pójdzie nic nie spowoduje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

on jest chyba na tylko 12 V - 230 V jak nim pójdzie nic nie spowoduje?

 

Z tego co rozumiem chcesz mieć dwie funkcje Twojego układu:

- możliwość przełączania 12V DC między akumulatorem a zasilaczem,

- "Żeby wychodząc nie wyłączać wszystkiego z osobna tylko jednym heblem całość."

 

Pierwszą funkcje możesz wykonać stosując małą automatykę (przekaźnik) lub ręczny przełącznik (zaproponowany przez Telerus w poście #10) - i to musi być wykonane w instalacji 12V DC.

 

Stosując przekaźniki drugą funkcję musisz wykonać wstawiając gdzieś w układ wyłączniki. I tu możesz albo wykonać to tak jak opisałem we wcześniejszym poście (#9), czyli wstawiając na wyjściu z akumulatora i z zasilacza wyłączniki. Jednak w ten sposób wyłączysz tylko obwody 12 V DC, a zasilacz dalej będzie włączony (jeśli przyczepka będzie podpięta do zewnętrznego zasilania). Aby tego uniknąć możesz też zamiast na wyjściu z zasilacza (po stronie 12V DC) wstawić jeden wyłącznik na wejściu do zasilaczem na 230V AC - w tym momencie jak będziesz wychodził z przyczepy wszystko będzie wyłączane (włącznie z zasilaczem) - to samo możesz uzyskasz oczywiście "spuszczając" bezpiecznik, który pewnie masz w obwodzie zaraz za gniazdem podłączeniowym - ale to mało komfortowe rozwiązanie.

 

Stosując ręczny przełącznik 3-pozycyjny i przełączanie ręczne, uzyskujesz również jednocześnie funkcje drugą, czyli odłączania wszystkich odbiorników ale w przyczepce dalej pozostaje działający zasilacz (jeśli przyczepka będzie podpięta do zewnętrznego zasilania).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.